Hallo allemaal, ik heb n vraag over de motor van mijn W124 - 200D uit 1985.
Mijn w124 trekt niet zo goed, vooral bij stoplichten en zo, als ik moet optrekken met 1ste of 2de versnelling, dus niet zoals het gebeurt als de versnellingsbak is kapot, maar je voelt gewoon dat de motor het niet kan, je voelt ook hobbelige trek gedrag, dus dat ie even heen en weer trekt, alsof die niet genoeg druk kan opbouwen. Ik had bij paar garages gevraagd, zover ik begreep ligt het waarschijnlijk aan de ouderdom, en paar kennissen hebben gezegd dat ik deze motor kan reviseren, cilinders laten vernieuwen of zo iets, dan zou het beter worden. Het betreft een 4 cilinder diesel motor 2 liter, 4 versnellingen.
Wie weet hier meer over ? heeft misschien een van jullie zelfde meegemaakt ? of revisie gedaan ? Of misschien is het beter om gelijk een andere motor te kopen en deze te vervangen ? Wat is beste optie ?
Auto rijd verder goed, vooral op hogere snelheden, hoger dan 60-80 gaat alles prima, je voelt wel dat ie tijd nodig heeft om snelheid op te bouwen, maar trekt beter dan bij lagere snelheden.
Ik vroeg me af of iemand in een w124 motor heeft laten vervangen ? bijvoorbeeld van schakel bak naar automaat wel diesel ?
en of vervangen van de motor geen probleem is voor belasting dienst ? want mijn w124 is oldtimer, dus belastingvrij.
alvast bedankt voor alle ideeën / antwoorden.
W124 Motor reviseren of vervangen ?
-
- Berichten: 7357
- Lid geworden op: 22 mar 2006 00:09
- Mercedes-Benz: W124 E60
- Specialisatie: Organiseren, en inmiddels M119
- Locatie: Scheveningen
- Contacteer:
wat heeft de motor gelopen en wat is het olieverbruik?
Groeten,
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
- Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
- Specialisatie: Technisch
Hallo,
Om meteen over revisie te praten is volgens mij nog te vroeg.
Onderneem eens de volgende stappen, ik ga ervan uit dat alle filters schoon en open zijn of liever nieuw.
1- Kijk eerst eens of er een abnormaal olieverbruik is,
2- Laat de compressie bij warme motor eens opmeten,
3- Als je de verstuivers eruit heb, laat deze dan testen,
4- Kijk of de nokkenas nog op tijd staat, poulie op -0- en het streepje aan de zijkant van de nokkenas tegenover het merkteken op het voorste nokkenas lager. (kan 180 graden afwijken, poulie nog 1 x rond draaien)
5- Indien dit streepje afwijkt kan je, nee dan moet je de ketting vervangen, een klusje van plm. 30 minuten,
Je schrijft over nieuwe bussen, dit zijn zgn. droge bussen, de oudere MB diesels werden zgn. verbust, dwz. in het blok wordt een cyinder opgeboord tot 92 millimeter, bovenin werd een kraag uitgedraaid en een cylinderbus word koud in het blok gedrukt, daarna word het blok onder een vlakbank gevlakt en vervolgens worden de cylinders op de juiste maat geboord.
Als de stootrand in de cylinder niet te erg is, dan is het ook mogelijk om het blok op te boren en een overmaat aan zuigers te plaatsen, overmaten gaan omhoog met 0,25 millimeter tot maximaal 1,5 millimeter.
Maar voordat je dit allemaal gaat doen, kontroleer de motor eens op de bovenstaande punten, zijn deze in orde dan kan je ook nog de inspuitpomp naar een Boschdienst brengen en deze even te laten controleren en indien nodig afstellen en de terugslagklepjes laten vervangen.
Succes, als ik je woonplaats weet kan ik je misschien wat advies on site leveren, stuur deze via een pb.
Om meteen over revisie te praten is volgens mij nog te vroeg.
Onderneem eens de volgende stappen, ik ga ervan uit dat alle filters schoon en open zijn of liever nieuw.
1- Kijk eerst eens of er een abnormaal olieverbruik is,
2- Laat de compressie bij warme motor eens opmeten,
3- Als je de verstuivers eruit heb, laat deze dan testen,
4- Kijk of de nokkenas nog op tijd staat, poulie op -0- en het streepje aan de zijkant van de nokkenas tegenover het merkteken op het voorste nokkenas lager. (kan 180 graden afwijken, poulie nog 1 x rond draaien)
5- Indien dit streepje afwijkt kan je, nee dan moet je de ketting vervangen, een klusje van plm. 30 minuten,
Je schrijft over nieuwe bussen, dit zijn zgn. droge bussen, de oudere MB diesels werden zgn. verbust, dwz. in het blok wordt een cyinder opgeboord tot 92 millimeter, bovenin werd een kraag uitgedraaid en een cylinderbus word koud in het blok gedrukt, daarna word het blok onder een vlakbank gevlakt en vervolgens worden de cylinders op de juiste maat geboord.
Als de stootrand in de cylinder niet te erg is, dan is het ook mogelijk om het blok op te boren en een overmaat aan zuigers te plaatsen, overmaten gaan omhoog met 0,25 millimeter tot maximaal 1,5 millimeter.
Maar voordat je dit allemaal gaat doen, kontroleer de motor eens op de bovenstaande punten, zijn deze in orde dan kan je ook nog de inspuitpomp naar een Boschdienst brengen en deze even te laten controleren en indien nodig afstellen en de terugslagklepjes laten vervangen.
Succes, als ik je woonplaats weet kan ik je misschien wat advies on site leveren, stuur deze via een pb.
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
rij eens langs bij pul op urk..
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
- turalo
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 jul 2010 19:25
- Mercedes-Benz: w124 - 200D - 1985
- Specialisatie: IT en Telecom.
- Locatie: Den Haag

Bedankt voor snelle antwoord.
Ik woon in Den Haag. Dus als je wat adresjes voor me weet waar ik dat allemaal kan laten controleren, voor niet teveel geld dankt ik je van harte.
Verder over de olie verbruik, ik weet niet of je het bedoelt in cijfers, maar als ik flink de gaspedaal indruk dan zie ik niet echt veel rook. Heel klein beetje en niet te donker. Ik zie dagelijks diesels rond rijden zelfs van 2008 die veel meer rook geven dan mijn Mercedes.
Verder al je vragen durf ik niet te beantwoorden, want ik heb deze nog nooit laten onderzoeken, en zelf heb ik er wel verstand van maar niet zoveel

o jah, de motor heeft zover ik weet 247duizen gelopen, allen toen ik m kocht was de teller all kapot

Dus ook voor de km teller zoek ik iemand die het voor een goede hobby prijsje kan repareren of vervangen.
en last but not least

alvast bedankt voor alle reacties en hulp.
Kies voor Bio & Eco Logisch. Kies voor je gezondheid en gezondheid van je naasten.
- turalo
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 jul 2010 19:25
- Mercedes-Benz: w124 - 200D - 1985
- Specialisatie: IT en Telecom.
- Locatie: Den Haag
Week geleden bij een garage langs geweest voor deze probleem, en inderdaad de monteur gaf aan dat het waarschijnlijk aan verstuivers ligt, ik heb van hem speciale spul gekregen om te mixen met diesel en te rijden, een soort diesel motor cleaner.
deze doe je in de brandstoftank, heb ik ook gedaan. en inderdaad het loopt nu veel beter, veel soepeler.
Dus ik hoef waarschijnlijk de hele motor toch niet te reviseren maar allen verstuivers vervangen als ze niet beter worden met de cleaner.
deze doe je in de brandstoftank, heb ik ook gedaan. en inderdaad het loopt nu veel beter, veel soepeler.
Dus ik hoef waarschijnlijk de hele motor toch niet te reviseren maar allen verstuivers vervangen als ze niet beter worden met de cleaner.
Kies voor Bio & Eco Logisch. Kies voor je gezondheid en gezondheid van je naasten.
- turalo
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 jul 2010 19:25
- Mercedes-Benz: w124 - 200D - 1985
- Specialisatie: IT en Telecom.
- Locatie: Den Haag
Ben geweest, inderdaad goede gozer, heeft me auto gecontroleerd, behalve de schuifdak motor, niets aan de hand 

Kies voor Bio & Eco Logisch. Kies voor je gezondheid en gezondheid van je naasten.