Welke voorveren op de W140 S320 uit 1997?
- Maus2000
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
- Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
- Locatie: Den Bosch
Veren breken idd vaker,
Echter de manier van monteren kan een nieuwe veer ook aardig verzwakken.
Ik heb de laatste keer beide veren en draagarmen vervangen (Door de draagarm bij de fusee los te maken en de veren mbv een krik te ontspannen. Vervolgens de nieuwe veren ertussen en weer opgekrikt. Deze veren (origineel zitten er nu al weer 150000 km onder.
Een veerspanner is mooi maar wanneer je een nieuwe veer te ver opspant verzwak je de veer. Ik heb eens de veer laten vervangen met zo'n spanner en de monteur draaide hem ongeveer helemaal plat. Deze veer heeft het 20K volgehouden...
Daarna heb ik het zelf maar gedaan
Echter de manier van monteren kan een nieuwe veer ook aardig verzwakken.
Ik heb de laatste keer beide veren en draagarmen vervangen (Door de draagarm bij de fusee los te maken en de veren mbv een krik te ontspannen. Vervolgens de nieuwe veren ertussen en weer opgekrikt. Deze veren (origineel zitten er nu al weer 150000 km onder.
Een veerspanner is mooi maar wanneer je een nieuwe veer te ver opspant verzwak je de veer. Ik heb eens de veer laten vervangen met zo'n spanner en de monteur draaide hem ongeveer helemaal plat. Deze veer heeft het 20K volgehouden...
Daarna heb ik het zelf maar gedaan
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Hangt van het wagentype af (E of S-klasse, normaal of avantgarde-onderstel) en de opties die in wagen zitten. Bovenop de basispunten van het wagentype tel je per optie er punten bij op. Met het totaal kun je dan in een tabel de juiste veer en rubberen dop opzoeken.
Dus: om welke wagen gaat het? Dan kan ik je die tabel wel geven.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Goedemorgen! Dit is een w140 320 uit 1996.gfgf schreef: ↑22 okt 2021 09:26Hangt van het wagentype af (E of S-klasse, normaal of avantgarde-onderstel) en de opties die in wagen zitten. Bovenop de basispunten van het wagentype tel je per optie er punten bij op. Met het totaal kun je dan in een tabel de juiste veer en rubberen dop opzoeken.
Dus: om welke wagen gaat het? Dan kan ik je die tabel wel geven.
Heeft 830.000 gelopen (2de motor), op lpg. geen avantgarde, maar elegance uitvoering.
Ik heb een garagekrik thuis... Ben wel aardig handig, zou ik dat dan zelf kunnen of beter een monteur deze methode laten doen...
Met LOC je handen schoon!
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Dit zie je als je in de EPC kijkt voor de W140. Ik denk dat je de bovenste tabel moet hebben. Bij de dealer zouden je op het chassisnummer de juiste veer moeten kunnen verkopen.
Code: Selecteer alles
Ab Ident-Nr.: A 120932
ZUM BESTIMMEN DER VORDERFEDERN SIND IN UNTENSTEHENDER TABELLE DIE PUNKTZAHLEN DES JEWEILIGEN BAUMUSTERS UND
DER EINGEBAUTEN SONDERAUSFUEHRUNG ZU ADDIEREN
==============================================================================================================================
BAUMUSTER PUNKTZAHL CODE SONDERAUSSTATTUNG PUNKTZAHL
140.028 30
140.032 33 581 KLIMAANLAGE 8
140.033 34 TRENNWAND 6
140.042 46 420,423,425 AUTOM.GETRIEBE 4
140.043 45 228 ZUSATZHEIZUNG 3
140.050 45 223 FONDSITZVERSTELLUNG ELEKTRISCH 3
140.051 48 217 ADAPTIVES DAEMPFUNGSSYSTEM (ADS) 3
140.056 84 673 BATTERIE MIT GROESSERER KAPAZITAET 2
140.057 85 412,414 SCHIEBEDACH 2
140.134 39 471 ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR) 1
480 NIVEAU-REGULIERUNG 1
211 AUTOMATISCHES SPERRDIFFERENTIAL(ASD)1
682 FEUERLOESCHER 1
481 UNTERSCHUTZ (STAHLBLECH) 1
440 TEMPOMAT 1
241,242 FAHRERSITZ ELEKTRISCH VERSTELLBAR 1
600 SCHEINWERFER-REINIGUNGSANLAGE 1
810 SOUND-SYSTEM 1
750-759 RADIO 1
==============================================================================================================================
TABELLE VORDERFEDER - GUMMIBEILAGE
==============================================================================================================================
SUMME DER PUNKTE VORDERFEDER BEILAGE BEILAGE:
NORMALE FEDERUNG HARTE FEDERUNG BEI VORDERFEDER BLAU BEI VORDERFEDER ROT
CODE 482
-45 -27 140 321 06 04 140 321 06 84 140 321 07 84
46-52 28-34 140 321 06 04 140 321 07 84 140 321 08 84
53-59 35-41 140 321 06 04 140 321 08 84 140 321 09 84
.
60-67 42-48 140 321 07 04 140 321 06 84 140 321 07 84
68-74 49-55 140 321 07 04 140 321 07 84 140 321 08 84
75-81 56-62 140 321 07 04 140 321 08 84 140 321 09 84
.
82-90 63-70 140 321 08 04 140 321 06 84 140 321 07 84
91-97 71-78 140 321 08 04 140 321 07 84 140 321 08 84
98-105 79-85 140 321 08 04 140 321 08 84 140 321 09 84
.
106-113 86-93 140 321 09 04 140 321 06 84 140 321 07 84
114-120 94-100 140 321 09 04 140 321 07 84 140 321 08 84
121- 101- 140 321 09 04 140 321 08 84 140 321 09 84
==============================================================================================================================
016 Ab Ident-Nr.: A 120932
ZUM BESTIMMEN DER VORDERFEDERN SIND IN UNTENSTEHENDER TABELLE DIE PUNKTZAHLEN DES JEWEILIGEN BAUMUSTERS UND
DER EINGEBAUTEN SONDERAUSFUEHRUNG ZU ADDIEREN
==============================================================================================================================
BAUMUSTER PUNKTZAHL CODE SONDERAUSSTATTUNG PUNKTZAHL
140.032 AUS 54 217 ADAPTIVES DAEMPFUNGSSYSTEM (ADS) 3
140.042 AUS 62 223 FONDSITZVERSTELLUNG ELEKTRISCH 3
140.043 AUS 61 471 ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR) 1
140.051 AUS 63 211 AUTOMATISCHES SPERRDIFFERENTIAL(ASD)1
140.057 AUS 86 481 UNTERSCHUTZ (STAHLBLECH) 1
.
==============================================================================================================================
TABELLE VORDERFEDER - GUMMIBEILAGE
==============================================================================================================================
SUMME DER PUNKTE VORDERFEDER BEILAGE BEILAGE:
NORMALE FEDERUNG BEI VORDERFEDER BLAU BEI VORDERFEDER ROT
-59 140 321 06 04 140 321 08 84 140 321 09 84
.
60-67 140 321 07 04 140 321 06 84 140 321 07 84
68-74 140 321 07 04 140 321 07 84 140 321 08 84
75-81 140 321 07 04 140 321 08 84 140 321 09 84
.
82-90 140 321 08 04 140 321 06 84 140 321 07 84
91- 140 321 08 04 140 321 07 84 140 321 08 84
==============================================================================================================================
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ik ben gezien de risico’s geen voorstander van de methode zonder de inwendige verenspanner. Ja, ik heb het zelf zo gedaan ooit en dat ging fout, de veer sprong weg met een ongelofelijke klap, het liep gelukkig goed af. Zeker bij een W140 die gezien het wagen gewicht ontzettend zware veren heeft moet je echt oppassen. En OEM veren blijven heus wel langer heel dan 20 tkm mits je de verenspanner op de juiste manier gebruikt. Veer breuk komt wel veel meer voor dan vroeger door alle verkeersremmende obstakels zo als drempels.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Met de inwendige spanner in de juiste maat is het heel goed te doen, maar zonder het juiste gereedschap zou ik er niet aan beginnen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Inderdaad de inwendige verenspannet gebruiken. Kopen of lenen. Zelf ook wel zonder omgeprutst, maar dit was zelfs voor mijn gevoel onverantwoord gevaarlijk, tijdrovend en een gekloot van niks.
Met het juiste gereedschap is het daarentegen een makkie.
Met het juiste gereedschap is het daarentegen een makkie.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Wat een serie goede adviezen! heren ik ben u dankbaar!
Is er nog een bedrijf te noemen (geen dealer) waar ik deze veren zou kunnen bestellen?
Mercedes dealers hebben een vreemde constructie waarbij ze mijn beurs leeghalen
Is er nog een bedrijf te noemen (geen dealer) waar ik deze veren zou kunnen bestellen?
Mercedes dealers hebben een vreemde constructie waarbij ze mijn beurs leeghalen
Met LOC je handen schoon!
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
En dat is waarschijnlijk net de reden dat je veren zo snel stuk gaan…….
Je zal ook niet de eerste zijn waarbij de wagenhoogte niet goed is bij niet OEM veren, want de veren zijn aangepast aan de uitvoering en opties. Aftermarket is meestal one size fits all.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Je moet eerst weten welke veren eronder horen. Dat doe je aan de hand van de tabel of je neemt het onderdeelnummer van je huidige veer.
Dan kun je die bij een dealer bestellen (rond de € 155) of aftermarket bv. van Sachs bij de bekende internethandels voor een beetje minder (rond de € 110). Sachs heeft verschillende veren voor de juiste wagenhoogte. Daarom moet je eerst het OEM-nummer weten.
Dan kun je die bij een dealer bestellen (rond de € 155) of aftermarket bv. van Sachs bij de bekende internethandels voor een beetje minder (rond de € 110). Sachs heeft verschillende veren voor de juiste wagenhoogte. Daarom moet je eerst het OEM-nummer weten.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Zoeken op Sachs leverde verschillende leveranciers op en na even doorzoeken was ik voor iets over de 200 euro rondom klaar. Wel 1x de verkeerde set, want de omtrek bovenin moest smaller zijn dan beneden op de steunen.
Met LOC je handen schoon!