W638 Vito 220 CDI reparatie debacle: advies gevraagd

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Dennis combi
Berichten: 5891
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

07 okt 2021 14:47

JantjeV8 schreef: 07 okt 2021 07:35 Ik zou OF bij MB die boutjes bestellen, OF bij een revisie bedrijf dat thuis is in die injectoren, veelal met het woord 'Dieselservice' in hun naam. Gewoon even googlen voor bij u in de buurt. Ik denk dat ze u ook nog schappelijk met die helicoil kunnen helpen.
het punt is dus net als je die helicol gebruikt dat je dan de originele mb bout niet meer kunt gebruiken omdat daarvan het bovenste gedeelte ( waar de helicol komt ) dus geen draad heeft
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
JantjeV8
Berichten: 2218
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

07 okt 2021 16:45

Dan nog zal zo'n dieselservice daar prima oplossingen voor hebben, zij doen niet anders.
Dennis combi
Berichten: 5891
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

07 okt 2021 17:25

JantjeV8 schreef: 07 okt 2021 16:45 Dan nog zal zo'n dieselservice daar prima oplossingen voor hebben, zij doen niet anders.
wat jij wil :goedzo:
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

07 okt 2021 22:58

Ik was niet van het bestaan van een 'dieselservice' op de hoogte maar heb er een aantal gegoogled en het is goed om te weten dat die bestaan, daar zou ik inderdaad moeten zijn. De VW bouten klinken mij logisch in de oren, maar ik snap ook dat het voor anderen weer minder aantrekkelijk is om af te wijken van de MB materialen. Ik weet het dus nog niet, maar de info is zeer welkom. Dit weekeinde wil ik toch nog even visueel controleren of het inderdaad de injectoren zijn die 'lekken' - ze zitten namelijk muurvast, maar het kan desondanks inderdaad natuurlijk goed dat ze niet voldoende neerwaartse druk op de brandplaatjes hebben en dus lucht doorlaten. Als dat zo blijkt, dan kan ik met een geruster hart de injectoren weer loshalen (en de terugvoerleiding en brandstoftoevoer etc) en gaan nadenken over een betere methode.

We hebben de Vito zoals gezegd gekocht voor een verhuizing naar het Noorden (Finland). Het plan is nu in mei definitief te gaan. We zijn in september ook 2 weken geweest om e.e.a. winterklaar te maken. Omdat de Vito toen nog niet klaar was hebben we 'last minute' een oude (maar tot nu toe trouwe) Ford Mondeo Wagon gekocht. Al met al heeft de aankoop van het (oude) huis en de reis en Vito ons op de bodem van de 'keizerlijke schatkist' gebracht, wat niet erg is, maar wel zorgt dat we nu geen professionele hulp bij de Vito kunnen betalen. Misschien later.

Dank voor de hulp tot nu toe! Het geeft het gevoel er niet alleen voor te staan. :D :D :D

Groet,
John.
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

08 okt 2021 06:33

Hallo,

Weet je zeker dat alle oude brandplaatjes uit de schachten zijn verwijderd en alle koolresten verwijderd zijn ? Ze willen nog wel eens vastkoeken in de schacht en komen er niet uit als je de verstuivers eruit trekt. Als er een oude blijft zitten , met een nieuwe er bovenop krijg je in veel gevallen lekkages.



Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

11 okt 2021 22:39

Goedenavond,

Even een kleine update. Dit weekeinde heb ik nog even gekeken naar de mogelijke lekkage van de verstuivers. JantjeV8 was stellig dat die lekken maar ik wilde dat nog even visueel bevestigd zien - misschien als aanmoediging om weer terug te gaan sleutelen.

Hoe dan ook, een testje met een wat brute methode: wat diesel in de injector 'baaien' gegoten. Na enkele uren niet in niveau gezakt. Toen met camera van oude mobiel gefilmd (en zelf op mooie afstand) en gestart. Ook wat papier boven de injectors geplakt. Met het idee dat als compressielucht zou ontsnappen (het 'bjoemp' geluid), dan de diesel zichtbaar zou rondsproeien.

Hieronder het filmpje. Na het starten (zonder gas geven) liep de motor redelijk rustig stationair voor ongeveer een minuut. Daarna heel voorzichtig een beetje gas gegeven, en welaan: het geluid wederom. Misschien klinkt het nu wat anders omdat de mobiel dichtbij was gemonteerd. Ik zag geen spetteren van de diesel, en het papier bleef ook droog.

https://www.primagine.nl/car2.mp4 (Ik heb een stuk eruit geknipt waar de auto alleen stationair draait).

Volgens Marcmerc lijkt de enige optie nu nog de verstuivers controleren, en dat is dan ook het plan voor als ik weer puf heb en saldo daarvoor. Maar misschien heeft iemand nog andere tips? Wat ik me (als leek) afvraag: als een auto stationair draait, dan bewegen de kleppen en zuigers toch ook? Dat zou erop wijzen dat er niets fundamenteels is met bijvoorbeeld de zuigers. Maar wat is dan het onderscheid in werking als je iets gas geeft (nog steeds in de vrije stand (automaat))?

Inmiddels heeft de plastic kap van het motorblok dat op de werkbank ligt (nu al weken) een nieuwe functie: een muisje heeft er een nestje onder gemaakt, en keek me aan toen ik het oplichtte. Wie weet is er wel een muisje in een van de inlaten gekropen :)

Groet,
John.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

11 okt 2021 22:41

Jan227 schreef: 08 okt 2021 06:33 Hallo,
Weet je zeker dat alle oude brandplaatjes uit de schachten zijn verwijderd en alle koolresten verwijderd zijn ? Ze willen nog wel eens vastkoeken in de schacht en komen er niet uit als je de verstuivers eruit trekt. Als er een oude blijft zitten , met een nieuwe er bovenop krijg je in veel gevallen lekkages.
Groet Jan227
Dank je Jan, voor je reactie :) . Ja, de brandplaatjes die erin zaten hangen nu als trofee boven de werkbank. Bij de eerste injector zag je duidelijk de oorzaak van de koolstof-aanslag: een kleine sleuf in het koper waardoor de gassen ontsnapten. En alle koolresten zijn wel uit de schachten.
Gr. John.
JantjeV8
Berichten: 2218
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 okt 2021 07:31

Ik blijf bij m'n 'diagnose'. Zeker die laatste paar seconden van dat filmpje. Je hoort gewoon de compressieslagen ontsnappen. Ik geloof echt niet dat dat aan de inlaatluchtkant is, of het moet zijn dat je turboslang/intercoolerslang los ligt of gescheurd is. Maar dat klinkt over het algemeen anders.
En voor een gebroken klep of iets dergelijks ligt dat blok veel te rustig stil.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

12 okt 2021 21:13

JantjeV8 schreef: 12 okt 2021 07:31 Ik blijf bij m'n 'diagnose'. Zeker die laatste paar seconden van dat filmpje. Je hoort gewoon de compressieslagen ontsnappen. Ik geloof echt niet dat dat aan de inlaatluchtkant is, of het moet zijn dat je turboslang/intercoolerslang los ligt of gescheurd is. Maar dat klinkt over het algemeen anders.
En voor een gebroken klep of iets dergelijks ligt dat blok veel te rustig stil.
Klinkt wat geruststellend, dat het niets gebrokens lijkt. Ik meldt me weer met vorderingen als ik aan verder werken aan de auto toekom. Dank voor uw advies! Groeten, John.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

12 okt 2021 22:11

Moeten die verstuivers niet ingeleerd worden of iets gecommuniceerd worden met de ECU?
Als dat zo is de verstuivers even goed nummeren zodat deze niet verwisseld kunnen worden?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Marcmerc
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:56
Mercedes-Benz: W211 e200 mopf
Specialisatie: Accessoires, diagnose

12 okt 2021 22:40

Dennis combi schreef: 07 okt 2021 14:46
Marcmerc schreef: 07 okt 2021 00:04
Dennis combi schreef: 06 okt 2021 14:23 indien je een helicol gebruikt omdat de bout is afgebroken dan moet je een injector bout van een volkswagen pakken , ik geloof van een pompverstuiver tdi of zo , die bouten hebben draad tot helemaal bovenaan
ik heb hier al vele helicols moeten plaatsen vaak door prutswerk van andere mensen helaas
let wel op dat die vw bouten geen torx zijn maar 12 tand
Ik heb een twijfel om zo’n bout te gebruiken!
1. Je weet niet precies wat voor bout het is! Sterkte graad etc! (pompverstuiver spuit veel lagere druk, dan een cdi verstuiver)
2. 12 kant torx ipv 6 kant torx is wat lastiger schoon te maken bij vervuiling!
3. De verstuiverhouder is toch aardig dik!

1. wat een onzin , deze bouten zijn 10.9 en wat heeft de inspuitdruk te maken met de sterkte van die bout ?
die bout houd de injector op zijn plaats en moet dus eigenlijk de compressie druk tegen houden en niet de inspuitdruk
2. ook een 12 kant torx kun je prima met een kleine schroevendraaier uitkrabben als er ooit vuil in zit
3. geen idee wat je hiermee probeert te zeggen ? bij gebruik van een helicol zit deze boven in de kop en zit dus vlak onder het klemstuk

alle injectoren die ik gemonteerd heb met deze bouten ( en dat zijn er nogal wat ) hebben nog nooit problemen gehad
Hierbij een foto van een pomp verstuiver bout.
Bijlagen
5B5433ED-40A8-46BB-9867-A730A98A7E5D.jpeg
5B5433ED-40A8-46BB-9867-A730A98A7E5D.jpeg (152.21 KiB) 385 keer bekeken
Marcmerc
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:56
Mercedes-Benz: W211 e200 mopf
Specialisatie: Accessoires, diagnose

12 okt 2021 22:42

kevin1990 schreef: 12 okt 2021 22:11 Moeten die verstuivers niet ingeleerd worden of iets gecommuniceerd worden met de ECU?
Als dat zo is de verstuivers even goed nummeren zodat deze niet verwisseld kunnen worden?
Afhankelijk van het motornummer.
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

13 okt 2021 06:38

Hallo, geluid in het filmpje lijkt ook op terugslag in de inlaatbuis. Als ik jouw vorige berichten lees, wordt de diesel rondom de verstuivers niet weggeblazen ?

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

13 okt 2021 13:03

Jan227 schreef: 13 okt 2021 06:38 Hallo, geluid in het filmpje lijkt ook op terugslag in de inlaatbuis. Als ik jouw vorige berichten lees, wordt de diesel rondom de verstuivers niet weggeblazen ?

Groet Jan227
Dank voor je reactie, Jan :D . Ja, er leek mij niets te gebeuren met de diesel - aan het geluid te oordelen (best hard) zou er toch sprake moeten zijn van wat meer leven in de diesel / gespetter. 'Terugslag in de inlaatbuis' - zou dat mogelijk worden verholpen als ik de luchtslangen e.d. weer opbouw? E.e.a. ligt immers nog steeds open. Zou er een muisje in 1 van de inlaten gekropen zijn, of toch een voorwerp/stuk doek? Ik denk voorzichtig te zijn geweest maar ben ook niet heilig (A) :stom: . Zo niet, wat zou de oorzaak of oplossing kunnen zijn?
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

13 okt 2021 13:06

kevin1990 schreef: 12 okt 2021 22:11 Moeten die verstuivers niet ingeleerd worden of iets gecommuniceerd worden met de ECU?
Als dat zo is de verstuivers even goed nummeren zodat deze niet verwisseld kunnen worden?
Thnx Kevin. Ja, ik had in mijn achterhoofd ook dat probleem (ergens gelezen) en heb de verstuivers gestikkerd toen ze er uit waren. Gr. John.
Plaats reactie