W638 Vito 220 CDI reparatie debacle: advies gevraagd

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

28 sep 2021 15:25

Goedemiddag,

Mijn naam is John, en we (geliefde & ik) hebben een paar maanden geleden een oude Vito uit 2002 (350K) gekocht. Te snel, dat wel; er blijkt van alles mis mee. We hebben de auto gekocht voor een verhuizing naar het noorden van Europa.

Na wat problemen met lucht in het brandstofsysteem (na wissel van het dieselfilter) heb ik aan een vriendelijke MB dealer monteur gevraagd om de Vito eens langs te lopen. Belangrijkste conclusie: injector lekkage. Dankzij zijn bemoedigende woorden ('dat kan je wel') ben ik begonnen aan een reparatie. Ik heb echter nooit voorheen aan een auto gesleuteld.

Uiteindelijk, 6 weken verder, heb ik 2 injectors verwijderd (zucht, wel enige trots), twee nieuwe inserts gemaakt voor de injector bouten die waren afgebroken (keenserts), de injectors gedemonteerd en weer in elkaar gezet, een aantal brandstofleidingen vervangen, de lucht uit het systeem gezogen (enigzins), en toen: starten.

Mijn geliefde startte, weinig hoop vooralsnog vanwege eerdere vruchteloze pogingen, maar: vroemmm. Echter wel flinke witte rookwolken (uitlaat). Toen dacht ik nog dat dat te verklaren was door de vervanging van de brandstofleidingen. Er kwamen ook enkele kringeltjes witte rook (niet veel) vanuit de achterkant van het motorblok. Ik haalde een zaklantaarn voor betere inspectie, terwijl de auto rustig (en beter dan voorheen) stationair draaide. We waren al in jubelmode (na al het werk en de kosten voor onderdelen).

Ik vroeg mijn geliefde nog even gas te geven, omdat ik even wat meer belasting wilde als test voordat ik het hele luchtsysteem weer opbouwde. Toen: rampzalig. Ineens een geklepper. Het klonk hol, ruimtelijk - als een alu schijf die in een fles klappert. Snel de motor uitgezet, en uiteraard desillusie.

De MB man gaf weer gratis advies (een goede kerel) - misschien de crankshaft, eenvoudigste is een motorwissel. Pfff. Los van de vraag hoe je betrouwbaar een goede gebruikte motor vindt, is het omwisselen een beetje te veel (zo voelt het nu althans). En we hebben bij elkaar nu zo'n 4000 euro uitgegeven aan auto en onderdelen, en dat is al flink boven wat we ons kunnen veroorloven.

De MB man zei dat het wellicht om water ging (witte rook), maar ik denk zeker te weten de bouten niet te diep te hebben uitgeboord, en misschien blijft een injector steken in de 'open' stand - dus veel diesel, en dus witte rook. Mijn vragen zijn nu:

- Kan het zijn dat het geklapper van buiten het blok komt? Als ik de (2) injectoren nogmaals naloop en terugplaats, zou het dan kunnen werken, of is het te laat daarvoor? Iemand een idee wat het geklapper zou kunnen zijn? Een zuiger? Kun je het blok niet demonteren? (meer werk, maar minder krachtpatserij wellicht dan een motorwissel en mogelijk goedkoper?).

We hebben het WIS systeem, maar de aanwijzingen zijn toch wat summier. Iedere hulp of wijzing is van harte welkom! Los van het geld vind ik het ook gewoon zonde van de auto als die teloorgaat.

Groet,
John.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 sep 2021 13:39

Diesel geeft geen witte rook helaas…
Logboek S500.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

29 sep 2021 13:55

Als ik het verhaal zo lees is degene die het advies heeft gegeven wel heel makkelijk...
Injector wisselen zelf te doen. Hoe handig ben je? (Niks ten nadelen van jou kunde)
Maar die injectoren kunnen er of zo uit komen of zoals je al hebt ervaren met veel gedoe met afgebroken bouten, brandplaatjes die wel of niet vervangen zijn? Aangekoekte diesel resten op de plaats waar de brand plaatjes moeten komen. Juiste aanhaal moment van de boutjes gebruikt?

Dat daarna wordt gezegd met het bijgeluid gelijk krukas vind ik natte vinger werk zonder enige diagnose als ik zo lees? Makkelijk praten een motor wissel voor veel mensen niet zelf te doen... Ruimte nodig om het te doen, gereedschap, technische kennis voor de en monteren.

Heb je gekeken hoe ver je hebt geboord? Eventueel een nog boutje van een andere injector gebruikt om te kijken hoe ver je kan gaan?
Foto's helpen misschien met het geven van advies
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

29 sep 2021 15:53

Kijk, u twijfelt aan uw eigen kennis en kunde. U weet dan ook niet goed te beoordelen of de reparatie goed is uitgevoerd of niet. Bij injectoren horen de juiste brandplaatjes, nieuwe boutjes, aandraaimoment want anders knallen ze je zo weer om de oren.

U rolt van de ene storing in de andere. Zelf sleutelen is prima, maar u zou dat meer tesamen met iemand met verstand van zaken moeten doen. U kunt zo ook niet beoordelen of u iets op de mouw gespeld wordt, of niet. 4 Ruggen aan onderdelen, toe maar, ik vind dat zonde, uw auto schiet er niks mee op, u krijgt er geen vertrouwen in. Volgens mij moet je dat proces afkappen en voor goeie informatie zorgen alvorens op hetzelfde advies van die vriendelijke man weer verder tobben.
Marcmerc
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:56
Mercedes-Benz: W211 e200 mopf
Specialisatie: Accessoires, diagnose

29 sep 2021 16:15

Ik zou je adviseren met een inspectiecamera de verstuiverschachten goed te inspecteren en de cilinders.
Heb je de verstuiverschachten goed schoongemaakt?
Ik ben toevallig bezig met een sprinter 208 cdi met een verstuiver debacle. En een inspectiecamera is wel een mist ivm de beperkte ruimte.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

29 sep 2021 17:36

:-D Dank voor alle reacties alvast, dat geeft hoop (en tenminste dan steun). Ik zal morgen wat foto's maken en plaatsen van de reparatie en uitgebreider reageren (heb een flinke griep, en alles gaat dan langzamer, waaronder naar de schuur gaan waar de Vito staat).
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

29 sep 2021 20:22

Ik lees ergens dat je de injectors gedemonteerd hebt, bedoel je dat je ook echt de injector zelf uit elkaar gehaald hebt?

Dit is niet zomaar een kwestie van uit elkaar halen, schoonmaken en terug in elkaar zetten.
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

30 sep 2021 06:42

Hallo, had je eea van het inlaattraject schoongemaakt met bv remreiniger ?

Als dat achterblijft , zal je dat nog niet zozeer merken bij stationair lopen, geef je gas, dan blaast de turbo dat in de cilinders met het door jou genoemde "nagelen " tot gevolg. Ook verklaart dat eventueel de witte rook . Heb je nadien de auto nog langere tijd stationair laten draaien en daarna nog eens heel voorzichtig gas gegeven ?

Als ik het goed begrijp, lekten de verstuivers langs de brandplaatjes en heb je dat herstelt ? Als de verstuivers 6 weken in de open lucht hebben gelegen, kunnen ze naderhand deze symptomen geven, dan zou ik ze demonteren en laten testen bij een Bosch dieseslservice .

Controleer eerst of de injectoren allemaal wel goed afdichten in de cil kop. Heb je alle oude brandplaatjes verwijderd en de schachten goed gereinigd ? Als de helicoils die je gemonteerd hebt niet op de juiste plek zitten, krijg je de injector niet goed vast in de zitting, dat zou de rook die je bij de motor zag kunnen verklaren.

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

30 sep 2021 17:58

Goedemiddag,

Allereerst heel veel dank voor de reacties. :-D Het geeft de burger moed. Ik reageer eerst algemeen en dan specifiek.

Ik zal nader aangeven wat ik heb gedaan, en met de billen bloot gaan: ongetwijfeld krijg ik geen schoonheidsprijs, maar mijn vader hanteerde de (wat hij noemde) 'methode Kissinger': als het niet op manier A lukt, dan maar iets ruwer met methode B.

Injectorwerk
Na het vervangen van de 4 gloeiboegies, dan het loskrijgen van injector #2 met een 'klem' uit een een BGS 8-delige CDI Verstuiver slagtrekker set (tools2go.nl) (de slagtrekker werkte niet omdat de motor teveel onder de kap zit weggestopt), en veel ' Liqui Moly Losmaakspray voor injectoren en gloeispiralen' en WD40 al voor het verwijderen van de carbon aanslag. De schacht en zitting gereingd met 'BGS Injectorpoort en zitplaatsreinigingsset' . De bout was overigens afgebroken bij het losmaken. De schacht was inderdaad helemaal vol met carbon aanslag.

Toen #3 verwijderd; achteraf dom, want die bleek alleen met roest in de schacht vast te zitten, hoewel deze nog moeilijker loskwam. De bout draaide mooi los. Deze injector bleek eerder gefixt met een helicon insert. Ik maakt #3 ook los om goed te kunnen kijken hoe diep het bout-gat was.

Voor de (nieuwe) bout(en) eerst Baercoils helicoils in Duitsland gekocht, maar eenmaal aan het werk bleken boor en draadsnijder lage kwaliteit. Na lang zoeken kon ik ergens Keenserts Thread Repair Insert, M6 x 1, Drill Size 7.5mm - RS components kopen en betere boor en handtap van Dormer (dormershop.nl, die snel verzenden). Die werkten veel beter. Ik had een 2e hands Makita haakse accuboormachine gekocht voor het boren (erg weinig ruimte).

Ik heb de (onderkant van de) injectors uit elkaar gehaald - waarschijnlijk dom achteraf, maar er zijn vele filmpjes op Youtube hierover. Daarna met veel aandacht gereinigd (een aantal sproeigaatjes zat dicht) en weer gemonteerd.

Het boren in de bout-gaten (#2) en het eventueel verwijderen van de oude helicoil (#3) ging beiden moeizaam, gezien mijn beperkte apparatuur, de locatie onder de kap en ervaring. Dus ik besloot tot een noodgreep: afgekorte nieuwe bouten, die wel vol in de inserts grijpen, maar niet in de ruimte daaronder (met het argument dat als ik de gaten wel volledig had uitgeboord, de bouten toch alleen maar in de inserts grip zouden hebben).

Toen een nieuw probleem: de inserts zaten niet diep, en de bouten hebben bovenaan een stuk zonder schroefdraad. Ik heb geprobeerd de schroefdraad verder te tappen, maar dan werkt het denk ik als een glassnijder: de bouten braken direct bij het vastdraaien. Dus toen maar een noodgreep: bovenop de klem een extra moer waardoor de schroefdraad hoger komt. Vervolgens de injectors met nieuwe brandplaatjes en keramische gel geplaatst, en met 5nm en 2 x 90 graden 'na-slagen' aangedraaid.

Brandstofslangen
Het was allemaal begonnen met het vervangen van een zeer oud dieselfilter. Er kwam lucht in het systeem. Ook mogelijk is dat de leiding van filter naar (hoge druk) pomp beschadigd was bij het vervangen van het oliefilter. Hoe dan ook: die leidingen, en die vanaf de ingang van de aanvoer- en terugvoerleiding in de motorruimte vervangen (de aanvoer met een terugslagklep), en ook de afvoer vanaf de common rail.

Na al dat werk dus het eerder beschreven probleem.
kevin1990 schreef: 29 sep 2021 13:55 Als ik het verhaal zo lees is degene die het advies heeft gegeven wel heel makkelijk...
{...} Foto's helpen misschien met het geven van advies
Dank, Kevin. Ik ben de MB man zeker dankbaar, ter verdediging, toen ik hem belde nadat het mis ging was hij aan het werk op de zaak, en ik kon maar kort overleggen. Hij heeft veel ervaring met Vito's en zijn eerste advies (toen ik de Vito liet nalopen bij die dealer) was ook: weer verkopen. Maar ik geloof niet in verkopen als je weet dat er iets mis is met een auto.
JantjeV8 schreef: 29 sep 2021 15:53 {...} Zelf sleutelen is prima, maar u zou dat meer tesamen met iemand met verstand van zaken moeten doen. U kunt zo ook niet beoordelen of u iets op de mouw gespeld wordt, of niet. 4 Ruggen aan onderdelen, toe maar, ik vind dat zonde,{...}
Dank voor het advies, Jan. Gelukkig was onderdelen maar zo'n 400 euro; de auto zelf, nieuwe banden en het gereedschap (o.a. een mooie Gedore Red set) vielen ook onder die 4K. Maar de schatkist is nu wel helemaal leeg.
Marcmerc schreef: 29 sep 2021 16:15 Ik zou je adviseren met een inspectiecamera de verstuiverschachten goed te inspecteren en de cilinders.
Heb je de verstuiverschachten goed schoongemaakt?
Ik ben toevallig bezig met een sprinter 208 cdi met een verstuiver debacle. En een inspectiecamera is wel een mist ivm de beperkte ruimte.
Dank je Marc. :) Een goed idee - misschien zijn die camera's niet zo duur als ik dacht.
DeMegens schreef: 29 sep 2021 20:22 Ik lees ergens dat je de injectors gedemonteerd hebt, bedoel je dat je ook echt de injector zelf uit elkaar gehaald hebt? Dit is niet zomaar een kwestie van uit elkaar halen, schoonmaken en terug in elkaar zetten.
Dank, DeMegens. Ja, dat begin ik ook te vermoeden nu. Achteraf had ik maar 1 injector moeten vervangen en daarvoor gewoon een nieuwe kopen. Dan was eea veel goedkoper en beter geweest.
Bijlagen
v1.jpg
v1.jpg (147.44 KiB) 1214 keer bekeken
v2.jpg
v2.jpg (63.98 KiB) 1214 keer bekeken
v3.jpg
v3.jpg (138.68 KiB) 1214 keer bekeken
v4.jpg
v4.jpg (124.6 KiB) 1214 keer bekeken
v5.jpg
v5.jpg (147.45 KiB) 1214 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rikhart op 30 sep 2021 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

30 sep 2021 18:08

Jan227 schreef: 30 sep 2021 06:42 Hallo, had je eea van het inlaattraject schoongemaakt met bv remreiniger ?

Als dat achterblijft , zal je dat nog niet zozeer merken bij stationair lopen, geef je gas, dan blaast de turbo dat in de cilinders met het door jou genoemde "nagelen " tot gevolg. Ook verklaart dat eventueel de witte rook . Heb je nadien de auto nog langere tijd stationair laten draaien en daarna nog eens heel voorzichtig gas gegeven ?

Als ik het goed begrijp, lekten de verstuivers langs de brandplaatjes en heb je dat herstelt ? Als de verstuivers 6 weken in de open lucht hebben gelegen, kunnen ze naderhand deze symptomen geven, dan zou ik ze demonteren en laten testen bij een Bosch dieseslservice .

Controleer eerst of de injectoren allemaal wel goed afdichten in de cil kop. Heb je alle oude brandplaatjes verwijderd en de schachten goed gereinigd ? Als de helicoils die je gemonteerd hebt niet op de juiste plek zitten, krijg je de injector niet goed vast in de zitting, dat zou de rook die je bij de motor zag kunnen verklaren.

Groet Jan227
Hallo Jan,
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord :goedzo:

Ja, ik heb bij elkaar best veel Liqui Molie injectorverwijderaar (giftig goedje) en WD40 gebruikt. Ik heb steeds geprobeerd lekkage in de schacht te voorkomen, maar als je zo dagen aan die injectoren ligt te wrikken, wil je weleens de zorgvuldigheid verliezen (bij het dicht houden van schacht 2 als je met 3 bezig bent).

We hebben de motor eerst veel toeren gegeven bij het starten (wijs geworden bij het eerder proberen te starten na het hebben van lucht in de diesel) en toen dus ook vele witte walmen. Daarna een 2 minuten rustig stationair laten draaien. Toen dus meer gas gegeven, en begon het geklepper (wat jij nagelen noemt). Daarna niet meer durven starten.

Ja, de injectoren hebben ook best lang buiten de motor gelegen - tijdens het werken aan de 2e injector, wat al een week duurde. Bij elkaar zeker enkele weken. Dus die verklaring is aannemelijk.

Misschien zitten de injectoren niet goed genoeg vast (zie eerdere uitleg), maar de kleine kringeltjes rook kwamen niet vanuit de injector zittingen, wel vanaf de achterkant van de motor.

Al met al geeft je reactie hoop: zou het kunnen zijn dat dat 'nagelen' weer stopt als ik de 2 injectors kan fixen? Dan zou de auto nog te redden zijn (door mij). Ik kan dan een Bosch diesel-service gebruiken (ik zal Googlen waar en hoe) of misschien gereviseerde injectors kopen (maar ik lees op veel plaatsen dat die onbetrouwbaar zijn).

Wat is je advies?

Groet,
John.
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

30 sep 2021 20:55

Hallo, kun je de motor nogmaals starten en een filmpje met geluid plaatsen ? De motor nogmaals starten is een risico, maar je moet toch wat.

Of de verstuivers weer uitbouwen en laten testen, zonodig laten reviseren

Als de motor voorheen deze symptomen niet had, zal toch de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in de injectoren liggen.

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 okt 2021 07:44

Dat is een duidelijke uitleg van de stappen die u genomen heeft. Wat minder cryptisch dan uw 1e bericht.

In elk geval is zo'n moderne injector niet echt een onderdeel om zelf op de werkbank uiteen te peuteren. Het kan, maar de kans dat er wat vuil in mee gebouwd wordt is levensgroot. Een boerenschuur is geen laboratorium, en dat is de werkbank bij een vakbedrijf in deze producten wel.

Ook is het gerommel met de bevestiging van de injectoren niet heel best. De kans dat een injector al weer los zit acht ik heel groot, en daarmee ook de herrie en de witte rook te verklaren. Want ja, onverbrande diesel geeft wel dikke vette wit-grijze walm. Ook restanten van schoonmaakmiddel kunnen daar aan bijdragen.

Al zou de koppakking lek zijn, dan nog loopt een motor niet zomaar in puin. Kijk eens even in het reservoir van de koelvloeistof. Drijft er olie in? Als deze vito nog een oliepeilstok heeft, trek die er eens uit en bekijk de olie. Witte smurrie geeft vocht in de olie aan.

Kun je met een dopsleutel op de voorste krukaspoulie? Draai dan eens de motor met een dopsleutel rond, als er mechanische schade is hoor/voel je dat misschien wel. Je zult hem rustig door de compressie moeten draaien, maar dat geeft geen mechanische weerstand.

Daarna zou ik hem toch starten. Wat Jan227 zei: je moet toch iets.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

01 okt 2021 23:01

Jan227 schreef: 30 sep 2021 20:55 Hallo, kun je de motor nogmaals starten en een filmpje met geluid plaatsen ? {...} zal toch de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in de injectoren liggen.
Groet Jan227
:goedzo:
JantjeV8 schreef: 01 okt 2021 07:44 {...} Al zou de koppakking lek zijn, dan nog loopt een motor niet zomaar in puin. Kijk eens even in het reservoir van de koelvloeistof. Drijft er olie in? Als deze vito nog een oliepeilstok heeft, trek die er eens uit en { ...} Daarna zou ik hem toch starten. Wat Jan227 zei: je moet toch iets.
:goedzo:

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal kijken naar de koelvloeistof en de olie (er is een pijlstok), en of ik een 'krukaspoulie' kan bereiken. Ik weet nog niet of ik ga starten, of eerst toch de injectoren (laat) checken. Ik moet zeggen, nadat de auto weer was gestart na al dat werk draaide ze stationair als een zonnetje, voordat het kling/klang deed. Als ik meer levens had zou ik er in 1 wel veel meer aan auto's willen werken (hoogmoed van een dillitant, ik weet het). Zag ook een filmpje van Jason Cammisa over de W124 500E, een prachtig ding voor dromen over een gunstig staatslot.

Ik bericht als ik meer weet.
groet,
John.
Marcmerc
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 jun 2012 15:56
Mercedes-Benz: W211 e200 mopf
Specialisatie: Accessoires, diagnose

02 okt 2021 10:14

Met een automotive stethoscoop kost €10 of dergelijks kan je horen waar het geluid vandaan komt.
Rikhart
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 sep 2021 14:58
Mercedes-Benz: W638 220 CDI Ambiente 2002 (611.980)

03 okt 2021 22:40

Marcmerc schreef: 02 okt 2021 10:14 Met een automotive stethoscoop kost €10 of dergelijks kan je horen waar het geluid vandaan komt.
Dank je Marc :).


Heb vandaag even gekeken naar de koelvloeistof en de olie (zie foto's). Het niveau van koelvloeistof is erg laag (zie foto). En nu ik er aan denk: toen we maanden terug het dieselfilter vervingen en probeerden opnieuw te starten, viel me op dat er een beetje witte rook uit de motor kwam. Destijds verder niet bij stil gestaan. Mogelijk was er al een probleem (koppakking / cylinderkop), ook weer mogelijk ontstaan bij het (zichtbaar uitgevoerde) eerdere injector werk (geen idee). Ik heb ook veel moeite gedaan om de 2 injectors te verwijderen (misschien weer interne schade opgeleverd), en de auto heeft weken stil gestaan. Mogelijk verklaart dat de witte rookwolken bij de start daarna: meer koelvloeistof weggelekt tijdens die lange periode.

De olie (eerder vervangen) lijkt vooralsnog niet vervuild/gemengd, en ook de koelvloeistof niet, voor zover ik kan beoordelen.

Verder ontbreekt me de kennis om te beoordelen waar dit alles op wijst: koppakking, of zelfs cylinderkop-blok scheurtje(s) of iets heel anders. Ik denk dat we de koelvloeistof maar bijvullen en nog eens voorzichtig starten, en dat filmen, om te kijken wat er gebeurd. Motor vervangen is me te gortig, motorblok openen en repareren lijkt me enorme klus, en alleen zinvol als we bijvoorbeeld alleen een koppakking hoeven aan te schaffen. Anders nog de vraag wat we met de Vito kunnen doen. Hoe raak je van zo'n auto af? Er zitten overigens nieuwe Michelin Crossclimate banden op (255/60/R17) en die kostten inclusief montage en uitlijnen zo'n 800 euro, dus als het even kan willen we daar nog iets van terug kunnen krijgen. Heeft het enige zin te denken aan het demonteren van de auto voor onderdelen / oud ijzer?

Ik stuur later weer een update. Alvast bedankt voor het geduld bij deze amateur-verhalen.
groet,
John.
Bijlagen
WP_20211003_15_53_46_Pro copy.jpg
WP_20211003_15_53_46_Pro copy.jpg (194.38 KiB) 895 keer bekeken
WP_20211003_15_57_47_Pro copy.jpg
WP_20211003_15_57_47_Pro copy.jpg (165.26 KiB) 895 keer bekeken
WP_20211003_16_01_40_Pro copy 2.jpg
WP_20211003_16_01_40_Pro copy 2.jpg (137.49 KiB) 895 keer bekeken
Plaats reactie