Heb iets olieverlies bij de voorste krukas keerring van mijn M102.980 motor en wil deze dus vernieuwen.
Heeft iemand een MB tutorial hoe dit te doen en wat voor speciaal gereedschap er nodig is.
zijn er nog voorkeuren van het merk keerring, zoals gewoonlijk zijn er velen merken vooradig bij de gebruikelijke webshops of het beste dit bij de dealer te kopen.
Is deze klus zelf te doen of raden jullie het af en beter naar de MB dealer brengen?
Ben benieuwd naar jullie info.
W124 230E Krukas keerring (voor) vervangen
-
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
- Ventilator weg.
- Radiateur er uit maakt het makkelijker.
- Motor blokkeren in de P stand, of middels een schroef in het vliegwiel door het koppelingshuis.
- Riemen of snaren (oude m102) weg halen.
- Sleutel 27 en 2 meter pijp, dan kun je het vliegwiel er af nemen en de keerring er uit wippen.
- Radiateur er uit maakt het makkelijker.
- Motor blokkeren in de P stand, of middels een schroef in het vliegwiel door het koppelingshuis.
- Riemen of snaren (oude m102) weg halen.
- Sleutel 27 en 2 meter pijp, dan kun je het vliegwiel er af nemen en de keerring er uit wippen.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 22 jan 2014 18:29
- Mercedes-Benz: MB230E, Porsche, MG-Midget, Mazda MX5, Mini 1275, Toyota Prado, Citroen 2CV6
- Locatie: Saint Denis de Pile, Gironde/Aquitaine, France
@JantjeV8, waar zit precies dat gat om met een schroef het vliegwiel te blokkeren, kan het niet vinden in het koppelingshuis.....
Heb je nog een tip voor wat betreft het merk van de keerring.
Heb je nog een tip voor wat betreft het merk van de keerring.
what goes around, comes around
-
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Aan de onderzijde, misschien even dat afdekblikje weg halen. Kan zijn dat je zelf wat moet knutselen.
In de 1e versnelling zetten en strak op de parkeerrem trappen is misschien ook al genoeg.
Merk keerring? Geen idee. Als het enigzins een universele afmeting heeft, haal ik zo'n keerring bij een technische groothandel. Anders gewoon bij de MB-boer.
In de 1e versnelling zetten en strak op de parkeerrem trappen is misschien ook al genoeg.
Merk keerring? Geen idee. Als het enigzins een universele afmeting heeft, haal ik zo'n keerring bij een technische groothandel. Anders gewoon bij de MB-boer.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 22 jan 2014 18:29
- Mercedes-Benz: MB230E, Porsche, MG-Midget, Mazda MX5, Mini 1275, Toyota Prado, Citroen 2CV6
- Locatie: Saint Denis de Pile, Gironde/Aquitaine, France
Heb de originele MB keerring binnen en volgende week zal ik de oude keerring vervangen, maar heb nog wat info nodig, onder andere;
1. Moeten de 6 inbusbouten er eerst uit van de serpentine pulley en dan de grote (27) bout eruit om de harmonic balancer los te halen of kan je het als een geheel loshalen?
2. Is er een pulley trekker nodig om die balancer van de krukas af te halen of is dit niet zo een strakke passing?
3. wat is de juiste torque van de centrale krukasbout (27) voor mijn type motor M102.982
Heeft iemand misschien een copy van de MB service manual van dit vervangen van de voorste krukas keerring, dan zijn al de bovenstaande vragen meteen beantwoord.
1. Moeten de 6 inbusbouten er eerst uit van de serpentine pulley en dan de grote (27) bout eruit om de harmonic balancer los te halen of kan je het als een geheel loshalen?
2. Is er een pulley trekker nodig om die balancer van de krukas af te halen of is dit niet zo een strakke passing?
3. wat is de juiste torque van de centrale krukasbout (27) voor mijn type motor M102.982
Heeft iemand misschien een copy van de MB service manual van dit vervangen van de voorste krukas keerring, dan zijn al de bovenstaande vragen meteen beantwoord.
what goes around, comes around
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Je hebt post.