W211 E280 3.0 V6 jankgeluid

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
MBYountimer
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2021 14:13

14 sep 2021 14:31

Beste forumleden,

Sinds een paar weken ben ik eigenaar van mijn eerste Mercedes. Vanwege de youngtimersregeling is het een E280 3.0 V6 benzine geworden uit 2006 (facelift model).

Het is werkelijk een fijne wagen en geniet er volop van. ben mij ervan bewust dat ik wellicht vaker een garage zal bezoeken dan een nieuwere auto, maar gelukkig zie ik dat niet als straf daar ik het fijn om zelf wat te sleutelen.

Mijn eerste uitdaging is het wegkrijgen van een jankend geluid onder de motorkap. al bij de garage geweest en die konden niet 123 aanwijzen waar pijnpunt ligt en voorstelde om bij A te beginnen... je kent het wel. na het vervangen van een geleidelager dacht ik dat ik zelf maar op onderzoek uit moet gaan om zo eventueel kosten te besparen en er een avontuur van te maken.

het geluid komt uit de hoek van de stuurpomp (servo) en de airco compressor. De stuurbekrachtiging werkt zoals het hoort en de airco ook.

na veel gelezen te hebben, kan het dus de stuurpomp zelf zijn of een verstopte expansietank (filter).

kan mij voorstellen dat dit vaker voorgekomen is en wellicht voor een aantal van jullie herkenbaar.

Is er iemand die hier al mee te maken heeft gehad en/of mij op weg kan helpen om de pijnpunt te lokaliseren of zaken uit te sluiten.

Hoor graag van jullie en alvast bedankt
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

16 sep 2021 10:33

Welkom op het forum. :goedzo:
Hoewel je je eerste bericht keurig in de "Even voorstellen" rubriek had geplaatst :applaus: is de aard ervan toch meer een technische vraag. Ik heb je bericht daarom verplaatst.

Twee vragen:
  1. Er is niets zo lastig als "geluid" te beoordelen aan de hand van een getypte omschrijving. Zou je eventueel een filmpje kunnen maken, wat je op Youtube of Vimeo plaatst, en dan vervolgens de link van het filmpje hier in het onderwerp plaatst?
    Als alternatief zou je zelf een filmpje van een andere auto (met ook het M272 blok) maar volgens jou hetzelfde geluid kunnen linken.
  2. Welke andere symptomen vallen je op? Is het bijvoorbeeld een schril (hoogtonig geluid)? Zo ja, dan zou het de secundaire luchtpomp kunnen zijn. Verandert het geluid als de motor warm wordt (of is het constant)? Verandert het geluid als je de airco aan/uit zet? Etc.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

16 sep 2021 16:23

Voldoende olie in het reservoir van de servo?
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

16 sep 2021 16:27

Effe de snaren er af om te kijken of het geluid weg is.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

16 sep 2021 23:40

Bij mij (en bij een aantal lieden op Duitse fora) was het een kapot lager van de aircopomp rol. Ik heb - net als de eerder genoemde Duitsers - eerst de stuurbekrachtiging pomp laten vervangen om erachter te komen waar de echte oorzaak zat. De rol kost rond de €200 maar als je zo handig bent om zelf een nieuw lager erin te kunnen persen dan kun je voor 3-4 tientjes al klaar zijn.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

17 sep 2021 07:22

Een stethoscoop of een lange schroevendraaier tegen je oor leggen kan je hier erg bij helpen.
MBYountimer
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2021 14:13

17 sep 2021 13:16

Dag Allen,

Dank voor jullie reactie en tips.

@Arjen, Dank voor het verplaatsen. Ik was het bericht al even kwijt, maar gelukkig weer gevonden :-).

Ik zal opsommen wat ik zoal heb gedaan alvorens dit bericht te plaatsen.

Om te beginnen heb ik gekeken of er voldoende vloeistof in het reservoir van de stuurpomp zat. Dit was het geval.

Daarna heb ik de riem ervan gehaald om te uit te sluiten dat het geluid niet uit de motor komt. Bij het verwijderen van de riem verdween het geluid. Daarmee vastgesteld dat het dus een van de mechanische onderdelen betreft.

Daarna ben ik zaken gaan uitsluiten...

De geleiderol liep niet helemaal lekker, dus vervangen. Geluid bleef hetzelfde

Stuurpomp: de stuurbekrachtiging werkt op zich prima. Echter bij het pompen van de banden naar 2.7 bar draait de stuur niet vanzelf naar 0-stand. Wanneer ik de druk verlaag naar 2.2/2.3 bar, dan draait ie, gek genoeg, veel beter terug.

Aircopomp: het aan- en uitzetten van de airco heeft geen effect op het geluid. Airco werkt verder ook prima.

Waterpomp: op de lager zit een heel klein beetje speling.. Als ik eenmaal aan de slag ga, zal ik die ook vervangen.

Verder heb ik een lange schroevendraaier gebruikt om het geluid te lokaliseren. Nog altijd erg lastig. Om het het geluid te versterken heb ik een halve fles op het uiteinde van de schroevendraaien gemonteerd om hopend dat het geluid meer naar voren kwam.

Ten slotte ben ik ook bij verschillende garages geweest (w.o. een Mercedesspecialist). de een neigt naar stuurpomp, dan ander naar aircopomp en de laatste weer naar de waterpomp :-(

De Mercedesspecialist gaf ook dat mogelijk de aircopomp lag welke opnieuw gesmeerd moest worden.

Ik zal zo een filmpje opnemen en hier delen. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Tot dan!

Gr Fouad
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5653
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 sep 2021 13:25

Als het lager van de poelie op de aircopomp gaat is, dan is het gejank niet afhankelijk van of de magneetkoppeling die poelie wel of niet aan de pomp koppelt. Je zou een kortere riem kunnen proberen om de airco af te koppelen, dan weet je meer.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie