W124 200D 1988 koelventilator/magneetkoppeling

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
fronteradriver
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2018 18:18
Mercedes-Benz: w201 190d 1989

30 aug 2021 10:50

Het is al een tijdje dat ik een schurend geluid hoor onder de motorkap. Het komt van de koelvin. Het geluid is niet altijd aanwezig.
Als ik de motor stilleg, draait de koelvin nog een paar slagen. Dan hoor ik dat schurend geluid. Ik kan de koelvin ook met de hand ronddraaien bij niet-draaiende motor. Dan hoor ik ook dat geluid. Bij stationair toerental is het geluid hoorbaar als je voor de motorkap staat.
Als ik rij, is het geluid niet waarneembaar.
Een tweetal weken geleden heb ik een lange rit gemaakt bij warmer weer en tijdens de derde file ging mijn temperatuurmeter richting 120°c. Toen heb ik mijn verwarming aangelegd en ging de meter naar 100°c.
Volgens mij deed mijn koelvin niet wat hij moest doen.

Een tijd geleden heb ik een nieuwe viscokoppeling besteld bij een bekende onderdelen site. Maar die paste niet. De OM601 heeft een magneetkoppeling...
Alle andere verkoopsites stellen ook een viscokoppeling voor, voor mijn motor.

Heeft iemand ervaring met dat probleem? zou mijn magneetkoppeling defect zijn?
Kan ik die enkel bij de dealer kopen?
Ik vind online geen info om die te vervangen..
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 aug 2021 07:59

Ik denk dat de om601 nooit een visco heeft gehad, volgens mij zijn ze daar met de om615/16/17 voor het laatst mee bezig geweest.

De magneetkoppeling krijgt een 12V spanning als de temperatuursensor (voorop bovenaan langs de kop zitten er 2 of 3) dus te warm wordt. Bij jouw blijkbaar niet, dus even de draad volgen en je hebt de juiste temperatuursensor te pakken.

De magneetspoel zelf gaat nooit kapot. Wel het lager wat in die vrijloop zit. Propellor zit er gewoon voor tegen geschroefd, kun je los nemen, de magneet zit op 3 pootjes geschroefd, kun je ook zo los nemen.

Dus samengevat lijk je 2 problemen te hebben:
- defecte temperatuursensor. Te bestellen bij de MB-boer op basis van je chassisnummer.
- defect lager in de vrijloop. Ook bij MB te bestellen, maar wellicht zelfs makkelijker bij een technische groothandel.
fronteradriver
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2018 18:18
Mercedes-Benz: w201 190d 1989

31 aug 2021 10:39

Bedankt voor je antwoord...daar kan ik wat mee...
Temperatuursensor is dit weekend vervangen, samen met het koelwater en thermostaat.
Dat lager ga ik ook eens bekijken...
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 aug 2021 17:17

Als je die sensor vernieuwd hebt, moet hij toch omstreeks de 100Gr inschakelen. Je schreef dat hij dat niet deed, althans zo las ik het.
fronteradriver
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2018 18:18
Mercedes-Benz: w201 190d 1989

01 sep 2021 09:09

Die sensor is vorig weekend vernieuwd...sindsdien nog niet veel gereden..
In de koelvin zit ook een lager...is dat die, die het geluid veroorzaakt? Voor weinig kan ik een nieuwe ventilator kopen met een nieuw lager erin...
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 sep 2021 15:17

Ik vermoed van wel. Maar doorgaans kun je een rauw lopend lager wel voelen. Die ventilator kun je gewoon met de hand een zwieper geven, luister/voel (desnoods met een lange schroevendraaier op dat ding en tegen je oor) of het daar vandaan komt.
fronteradriver
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2018 18:18
Mercedes-Benz: w201 190d 1989

02 sep 2021 15:05

Als ik de koelventilator een zwier geeft hoor ik dat schurende geluid...
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

02 sep 2021 21:26

Lagertje dus.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

16 sep 2021 12:35

Of ingezakte motorsteunen. Daardoor komt de vin nu tegen de kunststof afdekking achter de radiator.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

16 sep 2021 13:10

Jeroen schreef: 16 sep 2021 12:35 Of ingezakte motorsteunen. Daardoor komt de vin nu tegen de kunststof afdekking achter de radiator.

gr J
Dit heb ik ook eens gehad en dat kon ik controleren zonder brug, wel even de bodemplaat verwijderen en eronder kruipen. Buurvrouw aan de fan laten draaien en dan zie/hoor je het meteen of het daar vandaan komt.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

16 sep 2021 13:26

...je zal toch in een hutje op de hei wonen en in de wijde omtrek geen buurvrouw hebben...

gr J :lol:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

16 sep 2021 16:19

:D
Of je bent meer van de buurman zal'k mar zegguh 8-)
Plaats reactie