Heeft mijn auto een backup baterij

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

27 aug 2021 16:11

motorhan schreef: 27 aug 2021 15:16 Kan ik deze nu straffeloos verwijderen en een nieuwe plaatsen of moet er ergens nog spanning op worden gezet als bij de hoofdaccu wordt vervangen.
Ik citeer even dat WIS documentje Han.
Capture.JPG
Capture.JPG (35.92 KiB) 483 keer bekeken
Je moet dus een extra test uitvoeren om er zeker van te zijn dat nadat je het contact af hebt gezet er géén spanning op staat. Waarschijnlijk zit er ergens een relais dat afvalt bij contact uit zodat er geen spanning van de hoofdaccu (je on-board electrical system) op die kabel staat. En dat kan blijkbaar wel eens haperen.
Het lijkt me dan niet logisch om dan met een kunstgreep daar alsnog 12V op te zetten................ :owja:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

28 aug 2021 09:04

Sneaky Pete schreef: 27 aug 2021 16:11
motorhan schreef: 27 aug 2021 15:16 Kan ik deze nu straffeloos verwijderen en een nieuwe plaatsen of moet er ergens nog spanning op worden gezet als bij de hoofdaccu wordt vervangen.
Ik citeer even dat WIS documentje Han.
Capture.JPG
Je moet dus een extra test uitvoeren om er zeker van te zijn dat nadat je het contact af hebt gezet er géén spanning op staat. Waarschijnlijk zit er ergens een relais dat afvalt bij contact uit zodat er geen spanning van de hoofdaccu (je on-board electrical system) op die kabel staat. En dat kan blijkbaar wel eens haperen.
Het lijkt me dan niet logisch om dan met een kunstgreep daar alsnog 12V op te zetten................ :owja:
Sneaky Pete schreef: 27 aug 2021 16:11
motorhan schreef: 27 aug 2021 15:16 Kan ik deze nu straffeloos verwijderen en een nieuwe plaatsen of moet er ergens nog spanning op worden gezet als bij de hoofdaccu wordt vervangen.
Ik citeer even dat WIS documentje Han.

Capture.JPG

Je moet dus een extra test uitvoeren om er zeker van te zijn dat nadat je het contact af hebt gezet er géén spanning op staat. Waarschijnlijk zit er ergens een relais dat afvalt bij contact uit zodat er geen spanning van de hoofdaccu (je on-board electrical system) op die kabel staat. En dat kan blijkbaar wel eens haperen.
Het lijkt me dan niet logisch om dan met een kunstgreep daar alsnog 12V op te zetten................ :owja:
Ik heb dat hele document niet kunnen lezen mijn Engels en Duits is beperkt maar dit stukje begrijp ik wel.
Waar kan ik dat meten ik begrijp vor je de accu losmaakt ik heb geen diode/ledje gezie maar dat zal wel aan mij liggen ook niet naar gezocht en wat kan het probleem worden als ik de accu zonder te meten los maak en vervang.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

28 aug 2021 11:46

motorhan schreef: 28 aug 2021 09:04
Sneaky Pete schreef: 27 aug 2021 16:11
motorhan schreef: 27 aug 2021 15:16 Kan ik deze nu straffeloos verwijderen en een nieuwe plaatsen of moet er ergens nog spanning op worden gezet als bij de hoofdaccu wordt vervangen.
Ik citeer even dat WIS documentje Han.

Capture.JPG

Je moet dus een extra test uitvoeren om er zeker van te zijn dat nadat je het contact af hebt gezet er géén spanning op staat. Waarschijnlijk zit er ergens een relais dat afvalt bij contact uit zodat er geen spanning van de hoofdaccu (je on-board electrical system) op die kabel staat. En dat kan blijkbaar wel eens haperen.
Het lijkt me dan niet logisch om dan met een kunstgreep daar alsnog 12V op te zetten................ :owja:
Sneaky Pete schreef: 27 aug 2021 16:11
motorhan schreef: 27 aug 2021 15:16 Kan ik deze nu straffeloos verwijderen en een nieuwe plaatsen of moet er ergens nog spanning op worden gezet als bij de hoofdaccu wordt vervangen.
Ik citeer even dat WIS documentje Han.

Capture.JPG

Je moet dus een extra test uitvoeren om er zeker van te zijn dat nadat je het contact af hebt gezet er géén spanning op staat. Waarschijnlijk zit er ergens een relais dat afvalt bij contact uit zodat er geen spanning van de hoofdaccu (je on-board electrical system) op die kabel staat. En dat kan blijkbaar wel eens haperen.
Het lijkt me dan niet logisch om dan met een kunstgreep daar alsnog 12V op te zetten................ :owja:
Ik heb dat hele document niet kunnen lezen mijn Engels en Duits is beperkt maar dit stukje begrijp ik wel.
Waar kan ik dat meten ik begrijp vor je de accu losmaakt ik heb geen diode/ledje gezie maar dat zal wel aan mij liggen ook niet naar gezocht en wat kan het probleem worden als ik de accu zonder te meten los maak en vervang.
Dat diode testlampje zit in de juiste spanningstester
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

28 aug 2021 13:05

Maar waar zit het punt dat je moet meten /controleren op spanning en kan dat zolang de backup nog aangesloten is of moet je van die eerst de plus losmaken.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

28 aug 2021 13:24

motorhan schreef: 28 aug 2021 13:05 Maar waar zit het punt dat je moet meten /controleren op spanning en kan dat zolang de backup nog aangesloten is of moet je van die eerst de plus losmaken.
Contact uit en sleutel uit het contact.
Massakabel van hulpaccu los maken.
Dan spanningstester aansluiten op pluskabel van hulpaccu en massa van je auto.
Brand het lampje? Dan is de hoofdaccu nog steeds verbonden met de hulpaccu en zit daar een probleem.
Korte termijn opplossing: haal massakabel van de hoofdaccu los en vervang dan de hulpaccu.
Of doe dat niet maar zorg dan goed dat die pluskabel van de hulpaccu nergens contact met massa maakt als je de hulpaccu vervangt. Anders krijg je een pracht van een kortsluiting en da's niet goed.
Lange termijn oplossing: laat de garage kijken waarom dat relais tussen hoofdaccu en hulpaccu niet werkt.
Beste oplossing: blijf er op dit moment van af als die hulpaccu nog goed is.
Zoals al eerder gezegd,als er niks kapot is ga dan niet proberen iets te repareren.
Gewoon mijn 2 centen.....
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

28 aug 2021 13:48

Duidelijk
Dank je wel
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

13 sep 2021 16:13

Vandaag toch maar de backup batterij preventief vervangen voor eenzelfde accu van Exide start stop die er in zat.
bij de nieuwe accu waren wel nieuwe boutjes en moertjes mee geleverd maar de aansluiting /adapter voor het overloopslangetje ontbrak. deze van de oude accu kreeg ik er niet in toen het gaatje iets opgeruimd en toen ging het voorbeeldig.
Ik had eerst de min/hassa losgemaakt en de de kabelaansluiting verpakt in een plastic hoesje en dat zo ook gedaan met de plus kabel en op de bodem van de kofferbak preventief isolatie neer gelegd om ongewenste contacten met 1 van de kabels te verijdente vermijden.
dat is allemaal goed gelukt lijkt het.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

15 sep 2021 09:27

Gisteren 1e ri na heevervangen van de backup batterij wat opviel was dat het eco teken in het scherm geel bleef ondanks dat ik de accu ca 2 dagen aan de druppellader had geplaatst voor montage na ca 60-70km werd het eco weer groen en werkte de start stop functie weer.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

16 sep 2021 19:25

Een druppellader houd een opgeladen accu op spanning en laad een (te ) lege accu niet op, daarvoor moet je een acculader hebben.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Plaats reactie