Kent iemand het werkingsprincipe van de partikelfilter (roetfilter / GPF) bij de huidige benzine motoren van Mercedes?
Over partikelfilters bij benzine motoren is nog maar weinig info te vinden.
Sommige merken passen een continu regeneratie toe doordat de uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor automatisch hoger is dan bij een diesel.
Werkt het bij Mercedes ook op deze manier of eerder de klassieke methode zoals bij een diesel?
Indien het 2e, hoe wordt de regeneratie gestart? Inspuitduur/timing aanpassen, kleptiming aanpassen, ...?
Werking partikelfilter benzine motoren.
- buuntje
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Niemand die dit weet?
Mijn interesse gaat vooral uit naar de regeneratie van de S205 C180 MOPF (M264).
Maar ik vermoed dat bij andere types hetzelfde werkingsprincipe wordt toegepast.
Mijn interesse gaat vooral uit naar de regeneratie van de S205 C180 MOPF (M264).
Maar ik vermoed dat bij andere types hetzelfde werkingsprincipe wordt toegepast.
Ik heb een C180 aut. van september 2019. Ik ga nu voor de vierde keer het filter laten vervangen/repareren/reinigen. Ik heb zo ongeveer om de vijf maanden het probleem dat omdat het filter niet wordt geregenereerd, de automaat niet verder opschakelt dan naar de 5e of 6e versnelling. Zijn er meerdere Mercedes rijders die dit probleem kennen of hebben? Ik zie graag reacties tegemoet.
Groet, Willem.
Groet, Willem.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Een OPF regenereren ze met uitrollen/ deceleratie.
Wij hebben nog geen defecte filters gehad. Er zijn wel klanten die elke keer handmatig doorschakelen tijdens regenereren en dan stopt het.
Wij hebben nog geen defecte filters gehad. Er zijn wel klanten die elke keer handmatig doorschakelen tijdens regenereren en dan stopt het.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- buuntje
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Start de regeneratie bij iedere deceleratie of enkel vanaf een bepaalde vullingsgraad van de filter?
Loopt de regeneratie dan door bij terug accelereren? (deceleratie is meestal maar een heel klein stukje)
Hoe creëren ze hogere temperatuur in de uitlaat? Inspuitduur/timing aanpassen, kleptiming aanpassen, ...?
Kan je ergens waarnemen als de regeneratie bezig is?
- buuntje
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
@Raimon, heb je hier meer info over?
buuntje schreef: ↑31 okt 2021 11:10 Start de regeneratie bij iedere deceleratie of enkel vanaf een bepaalde vullingsgraad van de filter?
Loopt de regeneratie dan door bij terug accelereren? (deceleratie is meestal maar een heel klein stukje)
Hoe creëren ze hogere temperatuur in de uitlaat? Inspuitduur/timing aanpassen, kleptiming aanpassen, ...?
Kan je ergens waarnemen als de regeneratie bezig is?
- Toni043
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Interesant, ik lees mee... rij gelukkig vooral snelweg
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik heb zo geen MB info bij de hand.
Voor iets verbranden heb je temperatuur, brandstof en zuurstof nodig. Bij een diesel heb je een zuurstofoverschot, de brandstof het roet is ook aanwezig. Alleen wat extra temperatuur is wenselijk en dat komt met regenereren.
Benzine heeft meer temperatuur ook het brandstof (het roet) is aanwezig maar te weinig zuurstof. En dat kan je met deceleratie regelen. Geforceerd zou je een auto nog arm kunnen laten draaien.
Wel een universeel stukje gevonden. Ik hoop dat daar hetzelfde staat
Voor iets verbranden heb je temperatuur, brandstof en zuurstof nodig. Bij een diesel heb je een zuurstofoverschot, de brandstof het roet is ook aanwezig. Alleen wat extra temperatuur is wenselijk en dat komt met regenereren.
Benzine heeft meer temperatuur ook het brandstof (het roet) is aanwezig maar te weinig zuurstof. En dat kan je met deceleratie regelen. Geforceerd zou je een auto nog arm kunnen laten draaien.
Wel een universeel stukje gevonden. Ik hoop dat daar hetzelfde staat
Regeneration
Particulate filters are very efficient - reported to be able to remove more than 90% of particle emissions. However, this efficiency presents a challenge. Over time, soot builds up in the filter which, if not removed, results in increased backpressure. The best way to remove the soot is by burning it off in-situ in the presence of oxygen and at temperatures >600oC; a process known as regeneration.
Unlike diesel engines, where oxygen is in excess, gasoline engines generally run at stoichiometric mixture, which means there is no oxygen in the exhaust to burn off the soot when the engine is under high load.
Consequently, for gasoline engines, regeneration can only be effective for non-power conditions and so is performed under deceleration, when the engine is being motored, which results in oxygen being pumped though the engine. Another major difference in gasoline engines is that the regeneration is passive, i.e. there is no need to purposely increase the exhaust temperature.
To initiate regeneration, the catalyst converter is fed with air for short periods. This oxygen, combined with high exhaust temperatures (400 - 700°C), leads to soot ignition. Where engines operate for long periods without deceleration, for example driving on a traffic-free motorway without any downhill slopes, engine control is required to initiate regeneration. In this case, the exhaust temperature is increased by delaying the spark timing and oxygen is made available by creating a lean fuel/air mixture.
A full DPF can contain around 8 grams of soot per litre (g/l) at which point active regeneration is needed. For the cordierite GPF substrate, the filter capacity is around 1 g/l. However, this small storage capacity is not really an issue since particulate emissions are some 10 to 30 times smaller in mass for GDI than for diesel engines and passive regeneration is very frequent.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 apr 2017 20:38
- Mercedes-Benz: Merecedes C -W205
- Contacteer:
Ik rijd een Mercedes C180 benzine, januari 2022MAN18440 schreef: ↑30 okt 2021 11:41 Ik heb een C180 aut. van september 2019. Ik ga nu voor de vierde keer het filter laten vervangen/repareren/reinigen. Ik heb zo ongeveer om de vijf maanden het probleem dat omdat het filter niet wordt geregenereerd, de automaat niet verder opschakelt dan naar de 5e of 6e versnelling. Zijn er meerdere Mercedes rijders die dit probleem kennen of hebben? Ik zie graag reacties tegemoet.
Groet, Willem.
Ik ben al zo vaak bij de garage geweest, en hier ook al een keer aangekaart, maar het is nog steeds niet opgelost. Na een beurt of reparatie gaat een poosje goed en daarna krijg ik ca. per twee weken (meestal een dag of twee dagen) dat de auto blijft 'hangen' in ze 6e (< 100 km/u) of 7e (> 100 km/u). Twee dagen rijden met een hoog toerental en een brandstofverbruik van +20%. Allerlei verhalen van de garage al te horen gekregen, ik rijd te zachtjes (belachelijk) en ik moet geen cruisecontrol gebruiken. Heb hiervoor ook een C180 benzine gehad en nooit meegemaakt. Laat duidelijk zijn, het is een geweldige auto en ben er zeer blij mee, maar het probleem met het filter .........niet leuk.
Groet Chris
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik ken het hele verhaal niet. Maar het lijkt erop dat het geen probleem is. Dat filter moet een keer schoon. Dus zal de auto een regeling starten.
Bij diesels is dit al jaren. Daar merk je een brommend geluid, langer in toeren blijven, meer verbruik, enz. Dit is ook geen defect.
Bij diesels is dit al jaren. Daar merk je een brommend geluid, langer in toeren blijven, meer verbruik, enz. Dit is ook geen defect.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Het lijkt erop dat dit zo "by design" werkt en dat je je erbij neer moet leggen zonder handmatig ingrijpen.ChrisVK schreef: ↑14 okt 2022 11:17Ik rijd een Mercedes C180 benzine, januari 2022MAN18440 schreef: ↑30 okt 2021 11:41 Ik heb een C180 aut. van september 2019. Ik ga nu voor de vierde keer het filter laten vervangen/repareren/reinigen. Ik heb zo ongeveer om de vijf maanden het probleem dat omdat het filter niet wordt geregenereerd, de automaat niet verder opschakelt dan naar de 5e of 6e versnelling. Zijn er meerdere Mercedes rijders die dit probleem kennen of hebben? Ik zie graag reacties tegemoet.
Groet, Willem.
Ik ben al zo vaak bij de garage geweest, en hier ook al een keer aangekaart, maar het is nog steeds niet opgelost. Na een beurt of reparatie gaat een poosje goed en daarna krijg ik ca. per twee weken (meestal een dag of twee dagen) dat de auto blijft 'hangen' in ze 6e (< 100 km/u) of 7e (> 100 km/u). Twee dagen rijden met een hoog toerental en een brandstofverbruik van +20%. Allerlei verhalen van de garage al te horen gekregen, ik rijd te zachtjes (belachelijk) en ik moet geen cruisecontrol gebruiken. Heb hiervoor ook een C180 benzine gehad en nooit meegemaakt. Laat duidelijk zijn, het is een geweldige auto en ben er zeer blij mee, maar het probleem met het filter .........niet leuk.
Groet Chris
Ja, ja: al die (onzinnige?) milieu-ingrepen leveren een hoop kosten en ergernis op!
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006