Wat is er met deze motor aan de hand? ( 416 CDI 2004 )

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 aug 2021 16:01

Hallo Allemaal,

Ik ben al enige jaren in het bezit van een Mercedes Sprinter 416 CDI uit 2004, deze heeft en bak met laadklep (om even het formaat te duiden).
Een paar jaar geleden is hier een ruilmotor in gezet omdat mijn vorige motor was ontploft toen ik door de bergen reed in Duitsland met iets te veel spullekes bij me achteraf gezien.

De motor die ik nu heb heeft me al aardig wat kopzorgen opgeleverd, ik heb in het verleden problemen gehad zoals, niet willen starten met warme motor, vermogens verlies tijdens rijden en sinds enige tijd heb ik last van (klop?) geluiden na een koude start.

Ik wilde eigenlijk eens wat onafhankelijk advies horen van wat kenners, de garages en revisiebedrijven die ik tot nu toe heb gesproken hebben me wel een beeld gegeven, maar mijn vaste garage wil ik niet zonder meer maar even opdracht geven om dit voor me op te lossen, omdat ik niet weet of het ze gaat lukken, en ik weet ook niet of het qua prijs niet uit de hand gaat lopen.

Onlangs heb ik een engine flush gedaan, (vorige week) ik heb het idee dat de motor wat lekkerder draait nu als hij warm is tov voorheen, maar ik heb nog steeds last van een pfft pffft geluid als de motor nog niet helemaal warm is. Ik vermoed dat een lekke klep bij de inlaat hier de oorzaak van is, maar als de motor warm is dan draait ie toch best wel lekker.

Omdat ik het komende half jaar er weer wat kilometers mee wil maken, vroeg ik me af of hier iemand op basis van het geluid kan zeggen of ik te maken heb met een ernstig probleem wat echt perse nu verholpen moet worden. Laat ik zo zeggen, dat een bedrijf hier gespecialiseerd in revisies van dieselmotoren zegt, beter deze bus weg doen of anders een totale revisie doen die zeker richting de 8K zal gaan. Beide is geen optie op dit moment voor mij. Het zelfde revisie bedrijf heeft vorig jaar mijn motor grondig geinspecteerd en daarvoor oa een compressie test gedaan. Het resultaat daarvan zit hier als bijlage in deze post.

In het filmpje hier onder wat ik heb gemaakt, kan je zien en horen hoe mijn motor zich gedraagt na een koude start, na 50 graden te hebben bereikt en na 90 graden te hebben bereikt, zowel met als zonder air intake aangesloten zodat het geluid beter hoorbaar is.
Wat je ook ziet is dat na de koude start de motor nogal schudt, ik heb meerdere keren het 'gevoel' gehad, en het is me ook gezegd door andere mensen die dat gevoel ook hebben, dat de motor op een cylinder te weinig loopt, maar dat geschud is alleen wanneer de motor koud is, hij loopt gewoon lekker als die warm is. Ook op de snelweg met warme motor heb ik geen last van vermogens verlies, op lange ritten lijkt deze wagen zich helemaal prima te voelen. Maar ja, toch is er wat mee dus, vooral te merken bij een koude motor.

Graag hoor ik wat jullie er van denken.

Alvast bedankt!
Bijlagen
compressie test.png
compressie test.png (412.54 KiB) 1262 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

01 aug 2021 17:46

Tja, als je naar de gemeten compressie waarden kijkt dan zou je zeggen dat deze motor op is. Cilinder 1 haalt iets van 21 bar en cilinder 3 en 4 halen een goede 14 bar, dat verschil is veel te groot. Normaal moet alles binnen de 10% verschil liggen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
bangkokbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:31
Mercedes-Benz: s212 200 cdi
Locatie: ede

01 aug 2021 19:13

Ik zou bij een diesel specialist een cilinder lektest laten doen. Motor verdraaien zodat de eerste zuiger op bdp staat en de motor vervolgens blokkeren. Dan via de verstuiver opening er perslucht op zetten. Nu kun je zien of de motor druk verlies via de kleppen of langs de zuiger en cilinderwand. Deze stap herhalen voor de andere cilinders. Je hebt nu een goede indicatie waar t compressie verlies vandaan komt en dus ook hoe iets te repareren.
Zelf verdenk ik hier de kleppen daar de motor beter gaat lopen als hij warmer wordt. Warmere motor betekent vaak een beter sluitende klep.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 aug 2021 19:15

Frits schreef: 01 aug 2021 17:46 Tja, als je naar de gemeten compressie waarden kijkt dan zou je zeggen dat deze motor op is. Cilinder 1 haalt iets van 21 bar en cilinder 3 en 4 halen een goede 14 bar, dat verschil is veel te groot. Normaal moet alles binnen de 10% verschil liggen.
Dank voor je reactie. Het klopt dat de compressie test grote verschillen laat zien, dit is ook waarom het reviseer bedrijf me adviseert van deze motor of zelfs van deze bus af te gaan zien. Of volledig reviseren.

Nu heb ik wel van de week een engine flush gedaan, ik heb het idee dat de motor hier wel goed op reageert, maar dat kan ook tussen de oren zitten natuurlijk, maar goed, wat er aan olie uitkwam, was wel erg zwart ook.

Maar dan nog even over het geluid wat ik in het filmpje laat horen, hoe moet ik dit interpreteren ? Het lijkt me een inlaatklep te zijn die niet goed sluit, maar als de motor warm is dan is het wel goed. Is het inderdaad een klep? Hoe ernstig zou het zijn er mee als ik nog even doorrij ? Ik bevind me namelijk niet in een positie om dure reparaties te laten doen omdat ik in de evenementen branche werk, dus zou dat soort dingen nog graag een half jaartje uitstellen.
bangkokbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:31
Mercedes-Benz: s212 200 cdi
Locatie: ede

01 aug 2021 19:20

Beste Fritz, mijn ervaring is dat een juiste diagnose de weg is naar de correcte reparatie. Ook is mijn ervaring dat gissen vaak missen is en vaak wel kosten met zich meebrengt hetgeen je niet gegund is.
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

01 aug 2021 19:22

Ruik je een roetgeur? Het geluid in het filmpje doet mij in eerste instantie denken aan lekkende injectoren (brandplaatjes)
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 aug 2021 19:27

benzkepower schreef: 01 aug 2021 19:22 Ruik je een roetgeur? Het geluid in het filmpje doet mij in eerste instantie denken aan lekkende injectoren (brandplaatjes)
Zolang de motor nog niet op temperatuur is vind ik de uitlaat aardig stinken idd (als dat is wat je bedoelt) eenmaal op temperatuur valt dit goed mee.

Voor het flushen van de motor was het niet te harden als ik er naast stond, ook met een warme motor niet.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 aug 2021 19:29

bangkokbert schreef: 01 aug 2021 19:13 Ik zou bij een diesel specialist een cilinder lektest laten doen. Motor verdraaien zodat de eerste zuiger op bdp staat en de motor vervolgens blokkeren. Dan via de verstuiver opening er perslucht op zetten. Nu kun je zien of de motor druk verlies via de kleppen of langs de zuiger en cilinderwand. Deze stap herhalen voor de andere cilinders. Je hebt nu een goede indicatie waar t compressie verlies vandaan komt en dus ook hoe iets te repareren.
Zelf verdenk ik hier de kleppen daar de motor beter gaat lopen als hij warmer wordt. Warmere motor betekent vaak een beter sluitende klep.
Dank je voor je reactie, ik ga dit overleggen met het revisie bedrijf als ik daar toch besluit weer heen te gaan. Zelf kan ik niet heel veel qua auto techniek, maar ik probeer te begrijpen wat mijn probleem nu is.
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

01 aug 2021 19:34

Ruik je iets rond de injectoren?
Aan de hand van de compressietest zou ik trouwens (ook) zeggen om er verder geen geld meer in te steken...
Zou sowieso de compressietest eens doen met koude motor en warme motor.
bangkokbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:31
Mercedes-Benz: s212 200 cdi
Locatie: ede

01 aug 2021 19:38

Beste Fritz, bij een diesel specialist komt ook naar voren of er een eventuele lekkage is tussen de injectoren en de cilinderkop. De test wordt namelijk vaak gedaan via de plek waar de verstuivers zitten. Veel succes met je auto.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

01 aug 2021 20:12

Is als dat blok op zou zijn een ruilblok met garantie geen optie?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 aug 2021 20:27

Dat is op zich wel een optie, maar dan volgend jaar. De motor die er nu in zit is ook een ruilmotor, heeft me 4 jaar geleden 5000,- ex btw gekost om die er in te laten zetten. Ik kan er gezien de problemen die ik heb en gehad heb niet zo blij mee zijn.

Momenteel vraag ik me vooral af of ik nog een jaartje door durf te rijden (ca 30.000KM) in de huidge staat, dan kan ik volgend jaar zien waar ik mijn geld in ga stoppen.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

02 aug 2021 07:48

Dat worden 30K geknepen billen kilometers.... Dat ding is gewoon niet in orde. Een beschadigde klep repareer je niet met flush. Roetafzetting op een klep kan verdwijnen door hem goed te laten werken. Maar met deze compressiewaarden waag ik dat te betwijfelen.

Je schrijft niks over olieverbruik. Als de motor op de zuigers/cilinders zo'n lage compressie heeft, dan verbruikt hij net zoveel olie als diesel. Als dat niet zo is, dan is de slechte compressie al gauw aan een defect in de kop te herleiden, kleppen dus.
Als injectoren lekken langs d'r brandplaatjes, ga je een heel lelijke petroleum achtige lucht ruiken onder de motorkap. Maar die er voor de zekerheid een keer uitnemen, testen en met nieuwe brandplaatjes terug plaatsen is niet heel veel moeite en vooral wel de moeite waard in jouw geval.

Als het onderblok verder in orde is, waarom dan een complete revisie? De kop lichten is nog een beste klus, maar geen 8 ruggen en wellicht kan dat zelfs je onderblok besparen. Als een klep afbreekt is ook je onderblok schroot.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

02 aug 2021 08:44

Het olie verbruik is ca 1 liter per 5 / 10.000km.

Mijn hoop was geweest dat die lekke klep zou komen door roetafzetting, maar ik kan er zelf niet achter komen.
Even voor het complete beeld, deze bus heeft anderhalf jaar stil gestaan omdat ik in de standbouw werk en deze branche al anderhalf jaar stil ligt. Ik ga hem nu weer voorbereiden voor minstens nog een half jaar gebruik, maar 't is spannend. Door het enorme inkomensverlies wat ik heb gehad kan ik me niet permitteren om nu veel aan deze bus te laten doen, ik heb er ook al flinke kosten aan gehad in het verleden. Toch moet ik iets. De problemen die ik beschrijf zijn overigens al van voor anderhalf jaar geleden. Ik rij er al zeker een jaar mee zo. :o

Ik begreep dat bij niet ingespoten brandstofsystemen, de brandstof de inlaatkleppen reinigt, maar dat is met CDI niet meer het geval, ik zou voor de motor echt uit elkaar moet graag iets proberen om te kijken of hier in zit. Ik moet wel zeggen, ik rij meestal lange afstanden, en zeker naar Duitsland, dan rij ik gewoon 800km achter elkaar met 115km per uur, dat zou toch genoeg moeten zijn om roetafzetting er 'af te branden ?'.
Op lange afstanden rijdt deze bus ook meer dan prima, maar met koude motor merk ik de bijwerkingen pas echt goed. Eventueel zou het stralen met granulaat een optie zijn, maar ik weet niet of dat dat kan met deze bus. En ik weet ook niet of het nodig is.

Wat jij eigenlijk adviseert is een soort van revisie van de injectoren? Ik begreep dat dat laten doen ook een lieve duit kost, (zoals hierboven toegelicht, normaliter zou ik dat geen probleem vinden, maar mijn situatie laat het nu niet toe, er moet eerst brood op de plank enzo)

Of is met nieuwe brandplaatjes terugplaatsen iets wat zelf goed te doen is? Ik heb laatst een tutorial hier gezien op het forum waarbij de injectoren gereviseerd werden en oa ultrasoon gereinigd, dat hele proces wat ik daar zag, dat kan ik denk ik nu niet zelf, maar is wat jij zegt een vereenvoudige versie van dat proces ? Het klinkt me wel zeer de moeite waard om de injectoren na te lopen want ik weet ook dat die volgens een diagnose programma wat eens heeft gedraaid op mijn bus ook niet allemaal 100% waren.
bangkokbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:31
Mercedes-Benz: s212 200 cdi
Locatie: ede

02 aug 2021 12:59

Beste Fritz, in de eerste zin van je reactie hierboven zeg je " Mijn hoop was geweest dat die lekke klep zou komen door roetafzetting " . Mijn vraag aan jou is, wie heeft die diagnose gesteld?
Als je niet zeker weet wat er aan een motor mankeert dan heb je baat bij de correcte diagnose. Laat die diagnose stellen en besluit dan wat te doen. Je hebt namelijk dan pas een overzicht van de vereiste reparatie(s) en de bijkomende kosten.
Plaats reactie