Wat is er met deze motor aan de hand? ( 416 CDI 2004 )

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

02 aug 2021 14:08

Hoi,

Ik heb vorig jaar bij een gespecialiseerd diesel motor revisie bedrijf een uitgebreid onderzoek laten doen naar de problemen (dat heeft me 1400,- euro gekost omdat er wat onderdelen gedemonteerd moesten worden om dat onderzoek te kunnen doen) en vervolgens kreeg ik alleen dat plaatje van de compressie meting en het verhaal dat een revisie zeker 8000,- ging kosten en anders kon ik beter een andere bus kopen. En dat nadat ik voor 5000,- euro 2.5 jaar ervoor een ruilmotor door een andere garage er in heb laten zetten. (die me al vaker op kosten heeft gejaagd met half werk)

Ik ben er daarom een beetje huiverig voor geworden om nog advies te vragen aan een garage of in het andere geval een motor revisie specialist, het loopt financieel gewoon enorm uit de hand zonder dat ik er wat mee opschiet ook nog eens.

Maar het is me duidelijk inmiddels, ik heb gewoon een rotmotor gekregen 4 jaar terug.

Ik geloof dat ik gewoon de pisang ben met wat ik heb.. :sst:
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

02 aug 2021 17:11

Ik zou hem ergens met warme motor inruilen op een andere bus. Bus uit 2004 en dan hoop reparatie kosten in mijn ogen niet meer waard.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 592
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

05 aug 2021 07:59

Als ik dit zo hoor is het brand plaatje van de 5 cilinder lek .dit verklaard ook het compressie verlies.
En ik verwacht dat de injector van cilinder 1straald (inplasts van nefelt) dit verklaard de hoge compressie druk op die cilinder.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
~Thijs~
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2018 08:11
Locatie: Hoevelaken

05 aug 2021 08:44

astraTD schreef: 02 aug 2021 17:11 Ik zou hem ergens met warme motor inruilen op een andere bus. Bus uit 2004 en dan hoop reparatie kosten in mijn ogen niet meer waard.
keurig!
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

05 aug 2021 09:23

douwewe schreef: 05 aug 2021 07:59 Als ik dit zo hoor is het brand plaatje van de 5 cilinder lek .dit verklaard ook het compressie verlies.
En ik verwacht dat de injector van cilinder 1straald (inplasts van nefelt) dit verklaard de hoge compressie druk op die cilinder.
Ik twijfelde of het een 4 of 5 cilinder was... Maar jouw analyse zou hartstikke logisch kunnen zijn, zij het dat de compressie mij sowieso erg laag lijkt, ook op 2 & 3.
En dat brandplaatje, als ze de compressiemeting via de injectoropeningen gedaan hebben gaat dat niet op.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 592
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

05 aug 2021 10:32

Hmm daar had ik niet bij stil gestaan.dus dan vervalt die eerste diagnose
Ook brandplaatjes kun je dan uitsluiten.
Omdat de injectoren er dan uit zijn geweest bij compressie test.

Ik had alleen 1ding over het hoofd gezien.
Dat de slang van de inlaat af was.
En hier door het geluid duidelijker was.
Dat geeft dan volgens mij aan dat het niks met brandplaatjes van injectors heeft te maken lijkt mij.omdat die niet in de inlaatbuis zitten toch?maar rechtstreeks in de cilinder.
Het geluid wat je hoort is volgens mij het weg lekken van compressie druk.
Dus dan zou je eerder verwachten dat een hydroliche stoter zijn werk niet doet.en nodig gesteld moet worden.
Gezien de eerste cilinder zoveel extra compressie heeft .zou ik verwachten dat de uitlaat klep het niet doet.hij zuigt door de inlaat de verse lucht aan deze kan hij dus op druk krijgen.maar vervolgens raakt hij die niet kwijt door de uitlaat klep.zodra dan de inlaat weer opent hoor je de druk weg persen.

Als het de inlaat klep zou zijn die niet werkte of door kool zou lekken zou er niet zoveel compressie druk ontstaan op die cilinder.


Hoe je het ook went of keert .
Een juiste diagnose zal door gedegen onderzoek nodig zijn.
Misschien is het een idee om te kijken wat een ander blok kost inplaats van een totale revisie
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

05 aug 2021 13:31

hoge compressiedruk ??
Een gezonde diesel heeft op iedere cilinder minimaal 30 bar Dit lijkt op een blok dat 1/2 miljoen km heeft gelopen.
Ik begreep dat bij niet ingespoten brandstofsystemen, de brandstof de inlaatkleppen reinigt,
Bij indirect ingespoten benzinemotoren ja, bij diesels nooit
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

05 aug 2021 17:45

douwewe schreef: 05 aug 2021 10:32 Hmm daar had ik niet bij stil gestaan.dus dan vervalt die eerste diagnose
Ook brandplaatjes kun je dan uitsluiten.
Omdat de injectoren er dan uit zijn geweest bij compressie test.

Ik had alleen 1ding over het hoofd gezien.
Dat de slang van de inlaat af was.
En hier door het geluid duidelijker was.
Dat geeft dan volgens mij aan dat het niks met brandplaatjes van injectors heeft te maken lijkt mij.omdat die niet in de inlaatbuis zitten toch?maar rechtstreeks in de cilinder.
Het geluid wat je hoort is volgens mij het weg lekken van compressie druk.
Dus dan zou je eerder verwachten dat een hydroliche stoter zijn werk niet doet.en nodig gesteld moet worden.
Gezien de eerste cilinder zoveel extra compressie heeft .zou ik verwachten dat de uitlaat klep het niet doet.hij zuigt door de inlaat de verse lucht aan deze kan hij dus op druk krijgen.maar vervolgens raakt hij die niet kwijt door de uitlaat klep.zodra dan de inlaat weer opent hoor je de druk weg persen.

Als het de inlaat klep zou zijn die niet werkte of door kool zou lekken zou er niet zoveel compressie druk ontstaan op die cilinder.


Hoe je het ook went of keert .
Een juiste diagnose zal door gedegen onderzoek nodig zijn.
Misschien is het een idee om te kijken wat een ander blok kost inplaats van een totale revisie
de compressietest wordt via de gloeibougie gedaan , naar mijn weten bestaat er geen gereedschap om dat via het injectorgat te doen
controleer eerst eens of de brandplaatjes idd niet kapot zijn
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

06 aug 2021 06:33

Hallo, als ik het filmpje zo bekijk, dan wijst dit voor mij in de richting van lekke kleppen. Cilinder lektest doen en eventueel met een endoscoop kleppen/zittingen en cilinderwanden bekijken via de verstuivergaten.

Overigens denk ik wel dat je er niet aan ontkomt om tzt in ieder geval de cilinderkop er af (te laten ) halen

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

31 aug 2023 19:14

Hallo,

Hier ben ik weer, inmiddels 2 jaar later en ca 50.000km verder met dezelfde bus als waarover ik dit topic begon.
Inmiddels is het zover dat ik deze bus niet meer door de APK ga krijgen over een 3-tal weken, er zijn te veel dingen mis nu om er nog wat aan te laten doen, de kosten wegen niet op tegen wat de bus nog waard is, maar het ergste is doorgeroeste raamstijlen. Ik kan niemand vinden die hier wat aan doen kan / wil, dus deze bus is op zijn eind.

Nu ga ik nog 4x op en neer naar Parijs er mee de komende weken, maar echt blij ben ik daar niet mee. Ik heb alleen niets anders dus ik hoop dat ik de laatste kilometers nog weet te maken zonder dat ik langs de kant kom te staan, het zal wel meevallen, maar je zal zien, tijdens de laatste klussen dat ie er mee kapt en ik niet hier maar daar langs de weg sta.

In ieder geval, het leek me leuk om te melden dat ik er toch nog 2 jaar mee gereden heb, de motor problemen zijn niet erger geworden maar ook niet minder, hoewel dat niet erger, het voelt wel een beetje zo dat het goed is om er over 3 weken afscheid van te gaan nemen, aan de andere kant heeft ie prima gereden de afgelopen 2 jaar, zolang de motor maar warm is.

Mocht iemand nog een goeie tip weten voor een Mercedes Bakwagen met laadklep, ca 800Kg of meer laadvermogen, en rond de 150k op de teller voor een nette prijs, ik hou me aanbevolen. :)

Ik zal nog wel een update geven over een week of 3-4 of Parijs goed is gegaan. :D
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 sep 2023 09:33

Toch een erg karaktervol dieseltje dan...
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

01 sep 2023 20:15

Absoluut karaktervol. Blij dat ik er straks vanaf ben. :D
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

08 sep 2023 21:36

Het Mercedes hoofdstuk in mijn leven heb ik vandaag (misschien tijdelijk) afgesloten..

Ik ben afgelopen week nog een keer naar Parijs op en neer geweest voor een opdracht, wat een ongelofelijke power heeft deze bakwagen toch, met het grootste gemak 'vloog' ik iedereen voor bij en elke andere bakwagen die me voorbij wilde raakte ik kwijt bij de heuveltjes die ik passeerde. Zonder gek te doen overigens. Het lijkt er wel op dat machines beter gaan presteren zodra ze door hebben dat ze er uit vliegen. Is me al vaker opgevallen.

Hoe dan ook, na 2 Mercedes Sprinters, anderen zouden het oude gare bakken noemen, te hebben versleten, heb ik vandaag een zo goed als nieuwe bakwagen gekocht van een ander merk (Renault Master uit 2022) en daar ga ik voorlopig mee verder. Misschien dat ik ooit weer terug kom bij Mercedes, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets is wat in buurt komt van de degelijkheid die ik had (afgezien van de motor die op was toen die er ingezet werd) het was echt een monster van een machine, ik zal hem missen.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 592
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

09 sep 2023 07:53

Mooi om te lezen dat het toch nog een fijne bakwagen is geworden.
Je zult nog lang met wemoet aan deze terug denken..
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
sealandman
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57

09 sep 2023 15:52

Op zeker dat zal ik dat doen.

We hebben een mooie tijd gehad en heel veel meegemaakt samen.

Nog even een plaatje, ter afscheid. :'(


Screenshot_20230909_154711_Gallery.jpg
Screenshot_20230909_154711_Gallery.jpg (117.56 KiB) 150 keer bekeken
Plaats reactie