Hoi,
Ik heb vorig jaar bij een gespecialiseerd diesel motor revisie bedrijf een uitgebreid onderzoek laten doen naar de problemen (dat heeft me 1400,- euro gekost omdat er wat onderdelen gedemonteerd moesten worden om dat onderzoek te kunnen doen) en vervolgens kreeg ik alleen dat plaatje van de compressie meting en het verhaal dat een revisie zeker 8000,- ging kosten en anders kon ik beter een andere bus kopen. En dat nadat ik voor 5000,- euro 2.5 jaar ervoor een ruilmotor door een andere garage er in heb laten zetten. (die me al vaker op kosten heeft gejaagd met half werk)
Ik ben er daarom een beetje huiverig voor geworden om nog advies te vragen aan een garage of in het andere geval een motor revisie specialist, het loopt financieel gewoon enorm uit de hand zonder dat ik er wat mee opschiet ook nog eens.
Maar het is me duidelijk inmiddels, ik heb gewoon een rotmotor gekregen 4 jaar terug.
Ik geloof dat ik gewoon de pisang ben met wat ik heb..
Wat is er met deze motor aan de hand? ( 416 CDI 2004 )
Ik zou hem ergens met warme motor inruilen op een andere bus. Bus uit 2004 en dan hoop reparatie kosten in mijn ogen niet meer waard.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Als ik dit zo hoor is het brand plaatje van de 5 cilinder lek .dit verklaard ook het compressie verlies.
En ik verwacht dat de injector van cilinder 1straald (inplasts van nefelt) dit verklaard de hoge compressie druk op die cilinder.
En ik verwacht dat de injector van cilinder 1straald (inplasts van nefelt) dit verklaard de hoge compressie druk op die cilinder.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ik twijfelde of het een 4 of 5 cilinder was... Maar jouw analyse zou hartstikke logisch kunnen zijn, zij het dat de compressie mij sowieso erg laag lijkt, ook op 2 & 3.
En dat brandplaatje, als ze de compressiemeting via de injectoropeningen gedaan hebben gaat dat niet op.
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Hmm daar had ik niet bij stil gestaan.dus dan vervalt die eerste diagnose
Ook brandplaatjes kun je dan uitsluiten.
Omdat de injectoren er dan uit zijn geweest bij compressie test.
Ik had alleen 1ding over het hoofd gezien.
Dat de slang van de inlaat af was.
En hier door het geluid duidelijker was.
Dat geeft dan volgens mij aan dat het niks met brandplaatjes van injectors heeft te maken lijkt mij.omdat die niet in de inlaatbuis zitten toch?maar rechtstreeks in de cilinder.
Het geluid wat je hoort is volgens mij het weg lekken van compressie druk.
Dus dan zou je eerder verwachten dat een hydroliche stoter zijn werk niet doet.en nodig gesteld moet worden.
Gezien de eerste cilinder zoveel extra compressie heeft .zou ik verwachten dat de uitlaat klep het niet doet.hij zuigt door de inlaat de verse lucht aan deze kan hij dus op druk krijgen.maar vervolgens raakt hij die niet kwijt door de uitlaat klep.zodra dan de inlaat weer opent hoor je de druk weg persen.
Als het de inlaat klep zou zijn die niet werkte of door kool zou lekken zou er niet zoveel compressie druk ontstaan op die cilinder.
Hoe je het ook went of keert .
Een juiste diagnose zal door gedegen onderzoek nodig zijn.
Misschien is het een idee om te kijken wat een ander blok kost inplaats van een totale revisie
Ook brandplaatjes kun je dan uitsluiten.
Omdat de injectoren er dan uit zijn geweest bij compressie test.
Ik had alleen 1ding over het hoofd gezien.
Dat de slang van de inlaat af was.
En hier door het geluid duidelijker was.
Dat geeft dan volgens mij aan dat het niks met brandplaatjes van injectors heeft te maken lijkt mij.omdat die niet in de inlaatbuis zitten toch?maar rechtstreeks in de cilinder.
Het geluid wat je hoort is volgens mij het weg lekken van compressie druk.
Dus dan zou je eerder verwachten dat een hydroliche stoter zijn werk niet doet.en nodig gesteld moet worden.
Gezien de eerste cilinder zoveel extra compressie heeft .zou ik verwachten dat de uitlaat klep het niet doet.hij zuigt door de inlaat de verse lucht aan deze kan hij dus op druk krijgen.maar vervolgens raakt hij die niet kwijt door de uitlaat klep.zodra dan de inlaat weer opent hoor je de druk weg persen.
Als het de inlaat klep zou zijn die niet werkte of door kool zou lekken zou er niet zoveel compressie druk ontstaan op die cilinder.
Hoe je het ook went of keert .
Een juiste diagnose zal door gedegen onderzoek nodig zijn.
Misschien is het een idee om te kijken wat een ander blok kost inplaats van een totale revisie
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
hoge compressiedruk ??
Een gezonde diesel heeft op iedere cilinder minimaal 30 bar Dit lijkt op een blok dat 1/2 miljoen km heeft gelopen.
Een gezonde diesel heeft op iedere cilinder minimaal 30 bar Dit lijkt op een blok dat 1/2 miljoen km heeft gelopen.
Bij indirect ingespoten benzinemotoren ja, bij diesels nooitIk begreep dat bij niet ingespoten brandstofsystemen, de brandstof de inlaatkleppen reinigt,
-
- Berichten: 5889
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
de compressietest wordt via de gloeibougie gedaan , naar mijn weten bestaat er geen gereedschap om dat via het injectorgat te doendouwewe schreef: ↑05 aug 2021 10:32 Hmm daar had ik niet bij stil gestaan.dus dan vervalt die eerste diagnose
Ook brandplaatjes kun je dan uitsluiten.
Omdat de injectoren er dan uit zijn geweest bij compressie test.
Ik had alleen 1ding over het hoofd gezien.
Dat de slang van de inlaat af was.
En hier door het geluid duidelijker was.
Dat geeft dan volgens mij aan dat het niks met brandplaatjes van injectors heeft te maken lijkt mij.omdat die niet in de inlaatbuis zitten toch?maar rechtstreeks in de cilinder.
Het geluid wat je hoort is volgens mij het weg lekken van compressie druk.
Dus dan zou je eerder verwachten dat een hydroliche stoter zijn werk niet doet.en nodig gesteld moet worden.
Gezien de eerste cilinder zoveel extra compressie heeft .zou ik verwachten dat de uitlaat klep het niet doet.hij zuigt door de inlaat de verse lucht aan deze kan hij dus op druk krijgen.maar vervolgens raakt hij die niet kwijt door de uitlaat klep.zodra dan de inlaat weer opent hoor je de druk weg persen.
Als het de inlaat klep zou zijn die niet werkte of door kool zou lekken zou er niet zoveel compressie druk ontstaan op die cilinder.
Hoe je het ook went of keert .
Een juiste diagnose zal door gedegen onderzoek nodig zijn.
Misschien is het een idee om te kijken wat een ander blok kost inplaats van een totale revisie
controleer eerst eens of de brandplaatjes idd niet kapot zijn
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Hallo, als ik het filmpje zo bekijk, dan wijst dit voor mij in de richting van lekke kleppen. Cilinder lektest doen en eventueel met een endoscoop kleppen/zittingen en cilinderwanden bekijken via de verstuivergaten.
Overigens denk ik wel dat je er niet aan ontkomt om tzt in ieder geval de cilinderkop er af (te laten ) halen
Groet Jan227
Overigens denk ik wel dat je er niet aan ontkomt om tzt in ieder geval de cilinderkop er af (te laten ) halen
Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57
Hallo,
Hier ben ik weer, inmiddels 2 jaar later en ca 50.000km verder met dezelfde bus als waarover ik dit topic begon.
Inmiddels is het zover dat ik deze bus niet meer door de APK ga krijgen over een 3-tal weken, er zijn te veel dingen mis nu om er nog wat aan te laten doen, de kosten wegen niet op tegen wat de bus nog waard is, maar het ergste is doorgeroeste raamstijlen. Ik kan niemand vinden die hier wat aan doen kan / wil, dus deze bus is op zijn eind.
Nu ga ik nog 4x op en neer naar Parijs er mee de komende weken, maar echt blij ben ik daar niet mee. Ik heb alleen niets anders dus ik hoop dat ik de laatste kilometers nog weet te maken zonder dat ik langs de kant kom te staan, het zal wel meevallen, maar je zal zien, tijdens de laatste klussen dat ie er mee kapt en ik niet hier maar daar langs de weg sta.
In ieder geval, het leek me leuk om te melden dat ik er toch nog 2 jaar mee gereden heb, de motor problemen zijn niet erger geworden maar ook niet minder, hoewel dat niet erger, het voelt wel een beetje zo dat het goed is om er over 3 weken afscheid van te gaan nemen, aan de andere kant heeft ie prima gereden de afgelopen 2 jaar, zolang de motor maar warm is.
Mocht iemand nog een goeie tip weten voor een Mercedes Bakwagen met laadklep, ca 800Kg of meer laadvermogen, en rond de 150k op de teller voor een nette prijs, ik hou me aanbevolen.
Ik zal nog wel een update geven over een week of 3-4 of Parijs goed is gegaan.
Hier ben ik weer, inmiddels 2 jaar later en ca 50.000km verder met dezelfde bus als waarover ik dit topic begon.
Inmiddels is het zover dat ik deze bus niet meer door de APK ga krijgen over een 3-tal weken, er zijn te veel dingen mis nu om er nog wat aan te laten doen, de kosten wegen niet op tegen wat de bus nog waard is, maar het ergste is doorgeroeste raamstijlen. Ik kan niemand vinden die hier wat aan doen kan / wil, dus deze bus is op zijn eind.
Nu ga ik nog 4x op en neer naar Parijs er mee de komende weken, maar echt blij ben ik daar niet mee. Ik heb alleen niets anders dus ik hoop dat ik de laatste kilometers nog weet te maken zonder dat ik langs de kant kom te staan, het zal wel meevallen, maar je zal zien, tijdens de laatste klussen dat ie er mee kapt en ik niet hier maar daar langs de weg sta.
In ieder geval, het leek me leuk om te melden dat ik er toch nog 2 jaar mee gereden heb, de motor problemen zijn niet erger geworden maar ook niet minder, hoewel dat niet erger, het voelt wel een beetje zo dat het goed is om er over 3 weken afscheid van te gaan nemen, aan de andere kant heeft ie prima gereden de afgelopen 2 jaar, zolang de motor maar warm is.
Mocht iemand nog een goeie tip weten voor een Mercedes Bakwagen met laadklep, ca 800Kg of meer laadvermogen, en rond de 150k op de teller voor een nette prijs, ik hou me aanbevolen.
Ik zal nog wel een update geven over een week of 3-4 of Parijs goed is gegaan.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57
Absoluut karaktervol. Blij dat ik er straks vanaf ben.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57
Het Mercedes hoofdstuk in mijn leven heb ik vandaag (misschien tijdelijk) afgesloten..
Ik ben afgelopen week nog een keer naar Parijs op en neer geweest voor een opdracht, wat een ongelofelijke power heeft deze bakwagen toch, met het grootste gemak 'vloog' ik iedereen voor bij en elke andere bakwagen die me voorbij wilde raakte ik kwijt bij de heuveltjes die ik passeerde. Zonder gek te doen overigens. Het lijkt er wel op dat machines beter gaan presteren zodra ze door hebben dat ze er uit vliegen. Is me al vaker opgevallen.
Hoe dan ook, na 2 Mercedes Sprinters, anderen zouden het oude gare bakken noemen, te hebben versleten, heb ik vandaag een zo goed als nieuwe bakwagen gekocht van een ander merk (Renault Master uit 2022) en daar ga ik voorlopig mee verder. Misschien dat ik ooit weer terug kom bij Mercedes, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets is wat in buurt komt van de degelijkheid die ik had (afgezien van de motor die op was toen die er ingezet werd) het was echt een monster van een machine, ik zal hem missen.
Ik ben afgelopen week nog een keer naar Parijs op en neer geweest voor een opdracht, wat een ongelofelijke power heeft deze bakwagen toch, met het grootste gemak 'vloog' ik iedereen voor bij en elke andere bakwagen die me voorbij wilde raakte ik kwijt bij de heuveltjes die ik passeerde. Zonder gek te doen overigens. Het lijkt er wel op dat machines beter gaan presteren zodra ze door hebben dat ze er uit vliegen. Is me al vaker opgevallen.
Hoe dan ook, na 2 Mercedes Sprinters, anderen zouden het oude gare bakken noemen, te hebben versleten, heb ik vandaag een zo goed als nieuwe bakwagen gekocht van een ander merk (Renault Master uit 2022) en daar ga ik voorlopig mee verder. Misschien dat ik ooit weer terug kom bij Mercedes, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets is wat in buurt komt van de degelijkheid die ik had (afgezien van de motor die op was toen die er ingezet werd) het was echt een monster van een machine, ik zal hem missen.
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Mooi om te lezen dat het toch nog een fijne bakwagen is geworden.
Je zult nog lang met wemoet aan deze terug denken..
Je zult nog lang met wemoet aan deze terug denken..
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 aug 2021 14:57
Op zeker dat zal ik dat doen.
We hebben een mooie tijd gehad en heel veel meegemaakt samen.
Nog even een plaatje, ter afscheid.
We hebben een mooie tijd gehad en heel veel meegemaakt samen.
Nog even een plaatje, ter afscheid.