W221 aanschaf

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

30 jul 2021 09:47

Arko schreef: 30 jul 2021 09:15 Rij je zoveel kilometers dat je gaat voor een diesel? Gezien de brandstofprijzen en wegenbelasting is een diesel niet heel erg rendabel meer en ook nog eens een probleem om milieu zones in te komen.

Die auto die poppel doorstuurde ziet er wel knap uit.. en heeft al een wegklapbare trekhaak, ideaal (heb er zelf ook 1 onderzitten)
Mwha niet enorm veel maar ik vind het prettiger rijden. Euro 4 diesel auto's zullen denk ik niet meteen geweerd worden. Ze zijn nu bezig met euro 3 onmogelijk te maken (mijn huidige auto dus)
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

30 jul 2021 10:20

Hoeveel bedraagt het verschil in wegenbelasting tussen benzine en diesel? Voor mij was dit zo’n 1000 euro per jaar tussen mijn ex 203 diesel en de 218 benzine. Ik ben van mening dat de diesels sneller geweerd gaan worden dan verwacht. De overheden zijn hier nu niet echt voorspelbaar of coulant in. En ook in het buitenland is je diesel niet meer in trek voor export, maw reken op een oud ijzer restprijs.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7563
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 jul 2021 11:14

Poppel180 schreef: 30 jul 2021 10:20 Hoeveel bedraagt het verschil in wegenbelasting tussen benzine en diesel?
Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:

- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m

Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 jul 2021 11:26

Bij die eerste S211 heb je wel die toeslag.
Logboek S500.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

30 jul 2021 11:27

Helmy schreef: 30 jul 2021 11:14
Poppel180 schreef: 30 jul 2021 10:20 Hoeveel bedraagt het verschil in wegenbelasting tussen benzine en diesel?
Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:

- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m

Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

30 jul 2021 11:36

Mijn w220 op lpg doet 160 euro per maand.
Wel een 110 liter tank
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7563
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 jul 2021 12:05

kevin1990 schreef: 30 jul 2021 11:27
Helmy schreef: 30 jul 2021 11:14 Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:

- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m

Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Dan geeft de rekenhulp €629/3m aan. Dus puur in wegenbelasting ben je duurder dan een 2 klasses zwaardere S420. Maar inderdaad telt gebruik ook mee. Dus, excelletje opstellen, auto's naast elkaar zetten en vergelijken maar.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Steefje
Berichten: 666
Lid geworden op: 03 apr 2010 23:43
Mercedes-Benz: W221 S500 4-Matic W109 300 SEL 3.5
Locatie: Ovezande

30 jul 2021 14:04

Is een 350 cdi facelift een optie?
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

30 jul 2021 15:20

Helmy schreef: 30 jul 2021 12:05
kevin1990 schreef: 30 jul 2021 11:27
Helmy schreef: 30 jul 2021 11:14 Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:

- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m

Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Dan geeft de rekenhulp €629/3m aan. Dus puur in wegenbelasting ben je duurder dan een 2 klasses zwaardere S420. Maar inderdaad telt gebruik ook mee. Dus, excelletje opstellen, auto's naast elkaar zetten en vergelijken maar.
Uitgerekend even snel.
Met het aantal 25000km

320CDI €5489,-
420CDI €6037
350 €6215,-

Huidig €5246

hierbij ben ik.uitgegaan van fabriek opgave qua verbruik. Liter prijs afgerond voor benzine €2,- en diesel €1,50 per liter. Wegenbelasting zoals deze nu is.

Afschrijving, verzekering en aanschaf niet meegeteld.
Onderhoud kun je denk ik niet calculeren. Dat is koffie dik kijken tenzij je weet dat een auto problemen heeft bij aanschaf...

Overigens is de verzekering van een S420 lang waar ik mis mee greep paar weken geleden €10,- per maand goedkoper dan mijn auto nu. Waarom? Geen idee de S is zwaarder en heeft een hogere nieuwprijs

Geschatte aantal kilometers 30.000 per jaar. Dit jaar zal ik rond de 25.000 uit komen ivm corona
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

30 jul 2021 15:26

Steefje schreef: 30 jul 2021 14:04 Is een 350 cdi facelift een optie?
Opzich wel maar ik denk dat mijn portefouile dit minder prettig vind. (Ik denk net een brug tever)
Daarnaast vind ik denk ik de 1e generatie mooier.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7563
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 jul 2021 15:30

Ik heb in mijn vergelijkingen het verbruik dat ik in werkelijkheid haal vergeleken met de opgave en die factor over de andere autos toegepast. Onderhoud heb ik inderdaad niet meegenomen, dat is te verschillend en flexibel. Ik heb aan mijn 203 extreem bovengemiddeld onderhoud/herstelkosten gehad, en aan mijn 202 en 218 juist ondergemiddeld. Afschrijving tel ik ook niet mee.

Waarom de S goedkoper is in verzekering weet ik ook niet. Misschien de aanname van de verzekering dat er meer veiligheidssystemen in zitten, of dat die auto juist weinig bij claims betrokken is? Van mijn CLS weet ik dat dezelfde auto met 4Matic ietsje goedkoper zou zijn dan standaard RWD.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Arko
Donateur
Berichten: 1023
Lid geworden op: 06 mei 2013 17:07
Mercedes-Benz: W221 S350 , W639 Vito DC Amigo
Specialisatie: Wegenbouwer
Locatie: Groene Hart (Nieuwveen)

30 jul 2021 15:33

Een 350 benzine zou ik persoonlijk voor gaan.. zeker gezien de milieu eisen, extra fijnstof kosten en straks met inruil is een benzine makkelijker van de hand te doen en interessant voor de youngtimer markt.

Ik rij zelf gemiddeld 1:10 - 1:12 met mijn S350 , mijn verzekering is ook iets voordeliger dan mijn vorige V70 2.0T (2011), ook geen idee waarom maar vond het wel prima :lol: 8-)
Groet, Dimitri

W221 - S-klasse S350 Prestige - Iridium silber --- & --- W639 - Vito 109CDI - Iridium silber
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1586
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

30 jul 2021 20:42

Bij 25k plus per jaar is een diesel idd al snel voordeliger, mede door lagere aanschafprijs. Die v6 problemen zijn in een weekendje sleutelen verholpen en qua materiaal de kosten niet. Zelf ben ik eigenlijk prima te spreken over de om642. Evenals de 7g bak.
Qua koppel zou ik anders voor een s500 oid gaan, maar als je alleen op de snelweg zit qua verbruik gewoon een 350cdi.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

30 jul 2021 20:49

Pas wel op de eerste 350 cdi LS (leistung steigerung) hadden last van stroperige motorolie. Hiervoor is de 229.51 olie naar de 229.52 doorontwikkeld wat helaas ook geen oplossing was. Als je voor een 350 cdi gaat luister goed naar evt bijgeluiden/ketting/klepstoters. Olie dop losdraaien of het beetje schoon van binnen is.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2172
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

31 jul 2021 08:16

Minne schreef: 30 jul 2021 20:42 Bij 25k plus per jaar is een diesel idd al snel voordeliger, mede door lagere aanschafprijs. Die v6 problemen zijn in een weekendje sleutelen verholpen en qua materiaal de kosten niet. Zelf ben ik eigenlijk prima te spreken over de om642. Evenals de 7g bak.
Qua koppel zou ik anders voor een s500 oid gaan, maar als je alleen op de snelweg zit qua verbruik gewoon een 350cdi.
Dat V6 dieseltje heeft meer koppel als een 500 slurpend benzine blokje hoor.

Diesel 540nm bij 1600tmp en benzine 530nm bij 2800tmp.

Ongeacht kmtrage diesel heeft altijd mijn voorkeur rijd gewoon veel lekkerder.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Plaats reactie