Mwha niet enorm veel maar ik vind het prettiger rijden. Euro 4 diesel auto's zullen denk ik niet meteen geweerd worden. Ze zijn nu bezig met euro 3 onmogelijk te maken (mijn huidige auto dus)Arko schreef: ↑30 jul 2021 09:15 Rij je zoveel kilometers dat je gaat voor een diesel? Gezien de brandstofprijzen en wegenbelasting is een diesel niet heel erg rendabel meer en ook nog eens een probleem om milieu zones in te komen.
Die auto die poppel doorstuurde ziet er wel knap uit.. en heeft al een wegklapbare trekhaak, ideaal (heb er zelf ook 1 onderzitten)
W221 aanschaf
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3197
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Hoeveel bedraagt het verschil in wegenbelasting tussen benzine en diesel? Voor mij was dit zo’n 1000 euro per jaar tussen mijn ex 203 diesel en de 218 benzine. Ik ben van mening dat de diesels sneller geweerd gaan worden dan verwacht. De overheden zijn hier nu niet echt voorspelbaar of coulant in. En ook in het buitenland is je diesel niet meer in trek voor export, maw reken op een oud ijzer restprijs.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7563
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:
- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m
Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.Helmy schreef: ↑30 jul 2021 11:14Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:
- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m
Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7563
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Dan geeft de rekenhulp €629/3m aan. Dus puur in wegenbelasting ben je duurder dan een 2 klasses zwaardere S420. Maar inderdaad telt gebruik ook mee. Dus, excelletje opstellen, auto's naast elkaar zetten en vergelijken maar.kevin1990 schreef: ↑30 jul 2021 11:27De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.Helmy schreef: ↑30 jul 2021 11:14 Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:
- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m
Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Uitgerekend even snel.Helmy schreef: ↑30 jul 2021 12:05Dan geeft de rekenhulp €629/3m aan. Dus puur in wegenbelasting ben je duurder dan een 2 klasses zwaardere S420. Maar inderdaad telt gebruik ook mee. Dus, excelletje opstellen, auto's naast elkaar zetten en vergelijken maar.kevin1990 schreef: ↑30 jul 2021 11:27De E heeft dus wel die 15% fijnstof toeslag.Helmy schreef: ↑30 jul 2021 11:14 Even wat opgezocht, gewichten via Autoweek en dan ingevuld bij die MRB rekenhulp, voor Zuid-Holland en aanname dat de fijnstoftoeslag niet van toepassing is:
- '04 S211 E320 CDI Avantgarde @ 1.785 kg: €549/3m
- '06 W221 S320 CDI BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.855 kg: €587/3m
- '06 V221 S320 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 1.900 kg: €587/3m
- '06 V221 S420 CDI Lang BlueEfficiency Prestige Plus @ 2.040 kg: €625/3m
Bij precies dezelfde auto met hetzelfde gewicht is benzine vs diesel in mrb bijna factor 2: in mijn voorbeeld zou de S420 CDI Lang als benzine slechts €353 per 3 maanden kosten.
Maar naast alleen de belasting moet ook het verbruik en aanschaf mee genomen worden vind ik. Aanschaf een stuk hoger maar ook de brandstof. Ikzelf tank als er een benzine motor aanwezig is zoals de boot of een auto van mijn vriendin altijd 98. Die staat nu rond de €2,- en de diesel €1,50. Het verschil van verbruik nog niet mee gerekend...
Met het aantal 25000km
320CDI €5489,-
420CDI €6037
350 €6215,-
Huidig €5246
hierbij ben ik.uitgegaan van fabriek opgave qua verbruik. Liter prijs afgerond voor benzine €2,- en diesel €1,50 per liter. Wegenbelasting zoals deze nu is.
Afschrijving, verzekering en aanschaf niet meegeteld.
Onderhoud kun je denk ik niet calculeren. Dat is koffie dik kijken tenzij je weet dat een auto problemen heeft bij aanschaf...
Overigens is de verzekering van een S420 lang waar ik mis mee greep paar weken geleden €10,- per maand goedkoper dan mijn auto nu. Waarom? Geen idee de S is zwaarder en heeft een hogere nieuwprijs
Geschatte aantal kilometers 30.000 per jaar. Dit jaar zal ik rond de 25.000 uit komen ivm corona
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Opzich wel maar ik denk dat mijn portefouile dit minder prettig vind. (Ik denk net een brug tever)
Daarnaast vind ik denk ik de 1e generatie mooier.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7563
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Ik heb in mijn vergelijkingen het verbruik dat ik in werkelijkheid haal vergeleken met de opgave en die factor over de andere autos toegepast. Onderhoud heb ik inderdaad niet meegenomen, dat is te verschillend en flexibel. Ik heb aan mijn 203 extreem bovengemiddeld onderhoud/herstelkosten gehad, en aan mijn 202 en 218 juist ondergemiddeld. Afschrijving tel ik ook niet mee.
Waarom de S goedkoper is in verzekering weet ik ook niet. Misschien de aanname van de verzekering dat er meer veiligheidssystemen in zitten, of dat die auto juist weinig bij claims betrokken is? Van mijn CLS weet ik dat dezelfde auto met 4Matic ietsje goedkoper zou zijn dan standaard RWD.
Waarom de S goedkoper is in verzekering weet ik ook niet. Misschien de aanname van de verzekering dat er meer veiligheidssystemen in zitten, of dat die auto juist weinig bij claims betrokken is? Van mijn CLS weet ik dat dezelfde auto met 4Matic ietsje goedkoper zou zijn dan standaard RWD.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Arko
- Donateur
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:07
- Mercedes-Benz: W221 S350 , W639 Vito DC Amigo
- Specialisatie: Wegenbouwer
- Locatie: Groene Hart (Nieuwveen)
Een 350 benzine zou ik persoonlijk voor gaan.. zeker gezien de milieu eisen, extra fijnstof kosten en straks met inruil is een benzine makkelijker van de hand te doen en interessant voor de youngtimer markt.
Ik rij zelf gemiddeld 1:10 - 1:12 met mijn S350 , mijn verzekering is ook iets voordeliger dan mijn vorige V70 2.0T (2011), ook geen idee waarom maar vond het wel prima
Ik rij zelf gemiddeld 1:10 - 1:12 met mijn S350 , mijn verzekering is ook iets voordeliger dan mijn vorige V70 2.0T (2011), ook geen idee waarom maar vond het wel prima
Groet, Dimitri
W221 - S-klasse S350 Prestige - Iridium silber --- & --- W639 - Vito 109CDI - Iridium silber
W221 - S-klasse S350 Prestige - Iridium silber --- & --- W639 - Vito 109CDI - Iridium silber
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Bij 25k plus per jaar is een diesel idd al snel voordeliger, mede door lagere aanschafprijs. Die v6 problemen zijn in een weekendje sleutelen verholpen en qua materiaal de kosten niet. Zelf ben ik eigenlijk prima te spreken over de om642. Evenals de 7g bak.
Qua koppel zou ik anders voor een s500 oid gaan, maar als je alleen op de snelweg zit qua verbruik gewoon een 350cdi.
Qua koppel zou ik anders voor een s500 oid gaan, maar als je alleen op de snelweg zit qua verbruik gewoon een 350cdi.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- W204Avantgarde
- Berichten: 4070
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Pas wel op de eerste 350 cdi LS (leistung steigerung) hadden last van stroperige motorolie. Hiervoor is de 229.51 olie naar de 229.52 doorontwikkeld wat helaas ook geen oplossing was. Als je voor een 350 cdi gaat luister goed naar evt bijgeluiden/ketting/klepstoters. Olie dop losdraaien of het beetje schoon van binnen is.
Dat V6 dieseltje heeft meer koppel als een 500 slurpend benzine blokje hoor.Minne schreef: ↑30 jul 2021 20:42 Bij 25k plus per jaar is een diesel idd al snel voordeliger, mede door lagere aanschafprijs. Die v6 problemen zijn in een weekendje sleutelen verholpen en qua materiaal de kosten niet. Zelf ben ik eigenlijk prima te spreken over de om642. Evenals de 7g bak.
Qua koppel zou ik anders voor een s500 oid gaan, maar als je alleen op de snelweg zit qua verbruik gewoon een 350cdi.
Diesel 540nm bij 1600tmp en benzine 530nm bij 2800tmp.
Ongeacht kmtrage diesel heeft altijd mijn voorkeur rijd gewoon veel lekkerder.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2