Ik overweeg een affabriek CNG/NGT Sprinter als basis voor een relatief lichte camper, ik ga hem niet erg zwaar maken. Die ik dan voornamelijk op biogas wens te rijden.
Het zijn dus 316s met een 1.8 benzine met compressor en automaat. Volgens mij rijdt het prima en er is er ook voldoende koppel.
De vraag is waar je verstandig aan doet.
Er zijn al wat zaken die natuurlijk anders gaan:
- verkrijgbaarheid cng en biogas, dat is duidelijk
- (vier)jaarlijkse cng tank inspecties wat maar op een paar plekken kan
- beperkt bereik, liefst de versie met 3 tanks zodat je iets van 400km zou moeten halen
- als het goed is zit originele grote benzine tank er in, zodat totaal rijbereik naar 1000km gaat en je alsnog goed rond kan komen als je even geen CNG tankstations kan vinden (veel cng auto's hebben maar een 15 liter tankje, de sprinter niet)
Tot zover zie ik niet al te veel problemen. Echter, waar het vooral om gaat is hoe betrouwbaar dit is om te rijden.
Ik begrijp dat de compressor nog wel eens vervangen moet worden waarbij ik me voorstel dat dat al iets van 1500 euro kost zo niet meer.
Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid van de gas techniek?
En ik begrijp ook dat niet iedereen hier ervaring mee heeft omdat er weinig van rondrijdt.
Ik zie ze met 4 ton op de teller aangeboden, dat is misschien niet erg handig, maar soms ook ietsje jonger met 150 tot rond de 200.000km op de teller.
Ik weet ook niet hoe lang zo'n automaat een beetje goed blijft.
Alvast bedankt.
Ervaring Sprinter CNG / NGT?
- W204Avantgarde
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
We hebben er veel in onderhoud gehad van PostNL... niks geks te noemen buiten standaard onderhoud.
Let wel op dat dit auto's waren tot ca max 100.000km
Waar ik op doel is dat de M271 al een peperkoek motor is, ik weet niet wat dit doet op lang termijn.
Met proefrijden valt wel op dat de M271 enorm moet werken, motor staat constant touren te maken. Bussen die in de werkplaats kwamen waren leeg dus onbeladen en wel lengte 4 maxi.
Let wel op dat dit auto's waren tot ca max 100.000km
Waar ik op doel is dat de M271 al een peperkoek motor is, ik weet niet wat dit doet op lang termijn.
Met proefrijden valt wel op dat de M271 enorm moet werken, motor staat constant touren te maken. Bussen die in de werkplaats kwamen waren leeg dus onbeladen en wel lengte 4 maxi.
Sorry wat is een peperkoek motor?W204Avantgarde schreef: ↑25 jul 2021 11:25 We hebben er veel in onderhoud gehad van PostNL... niks geks te noemen buiten standaard onderhoud.
Let wel op dat dit auto's waren tot ca max 100.000km
Waar ik op doel is dat de M271 al een peperkoek motor is, ik weet niet wat dit doet op lang termijn.
Maar dat zijn wel lage kilometerstanden.
Ik zat te denken aan personenbussen als basis omdat je dan al net wat meer afwerking hebt en sneller tot camper.ombouw komt. Met 4 ton kan ik me voorstellen dat er snel problemen kunnen komen.
Ik heb ook wel eens een Crafter instap diesel L4 maxi gereden, die moest ook erg hard werken.Met proefrijden valt wel op dat de M271 enorm moet werken, motor staat constant touren te maken. Bussen die in de werkplaats kwamen waren leeg dus onbeladen en wel lengte 4 maxi.
Ik denk er bewust aan om een L2 te nemen, en het vooral licht te houden, en misschien wel het laagste dak met daarop een volledig hefdak. Alles bij elkaar moet dat ook gewoon beter rijden en zuiniger zijn.
Ik las iemand die schreef over de benzine versie van deze bus met zelfde motor (maar dus zonder gas) en die was positief verrast dat de motor er aardig aan trok met flink koppel (dankzij compressor)
En hebben die PostNL versies altijd maar 1 tank? Of meer?
Ik weet ook nig niet goed wat het leeggewicht is van bijvoorbeeld een L2 met 2 of 3 tanks. Misschien ligt dat al hoog.
Of misschien kan je alleen 3 tanks hebben in een L3 of L4 vanwege ruimte onder de bus.
Ik weet ook nig niet goed wat het leeggewicht is van bijvoorbeeld een L2 met 2 of 3 tanks. Misschien ligt dat al hoog.
Of misschien kan je alleen 3 tanks hebben in een L3 of L4 vanwege ruimte onder de bus.
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
- Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
- Specialisatie: tobben
- Locatie: noord-limburg
Als je er een koopt met een hoge kmstand.
Zou ik even informeren of de ketting al vervangen is.
Ik kan me zo voorstellen dat die veel voor zijn kiezen krijgt in een busje.
Zelf heb ik een w211 m271 op lpg gehad.
Goede combinatie.
Zou ik even informeren of de ketting al vervangen is.
Ik kan me zo voorstellen dat die veel voor zijn kiezen krijgt in een busje.
Zelf heb ik een w211 m271 op lpg gehad.
Goede combinatie.
- W204Avantgarde
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Benzine tank is iets van ca 10L
156pk maar, maar toch al een gigantische verbetering ten opzichte van onze huidige ongeblazen diesel haha.
Ik stel me zo voor dat je op een steile weg hem in de toeren hoort gaan maar dat hij het wel goed zal doen.
Onze huidige camper valt gewoon terug in toeren en dat lagere diesel geluid is slecht te dempen.
Ik zal er toch eens mee moeten rijden, wellicht vind ik het niks.
Ik zie leeggewichten van circa 2100kg voor een 9 persoons L2 bus, als ik dat max op 2500kg laat uitkomen in lichtgewicht camper opbouw dan zal het nog wel aardig werken. Tegen max massa aan zal je er niet blij van worden, zal wel slecht rijden.
Oh dat is dus een andere versie dan waar ik over gelezen had. Want andere bronnen reppen over originele benzine tank van 75 liter.
Wat is het rijbereik van de PostNL versies? M.a.w. hebben ze 3 of 6 tanks?
Bedankt voor de info.
-
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Waarom niet gewoon een diesel?
Als je bij een benzine sprinter de motorkap open doet zie je echt dat deze motor daar niet in hoort... Ligt er zelfs niet recht in.
Drinkt enorm veel en gaat geen meter vooruit...
Als je bij een benzine sprinter de motorkap open doet zie je echt dat deze motor daar niet in hoort... Ligt er zelfs niet recht in.
Drinkt enorm veel en gaat geen meter vooruit...
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
- Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
- Specialisatie: tobben
- Locatie: noord-limburg
Ondanks dat ik altijd lange afstanden reed op normale snelheden kreeg ik hem op lpg nooit beter dan 1 op 10.
Tot mijn verbazing doet mijn huidige m113 het nauwelijks slechter.Op de lange afstanden dan.
Ik denk dat zo'n busje gruwelijk zuipt.
Tot mijn verbazing doet mijn huidige m113 het nauwelijks slechter.Op de lange afstanden dan.
Ik denk dat zo'n busje gruwelijk zuipt.
-
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
- Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
- Locatie: Overijssel
Ik vind een bus die op LPG 1 op 10 haalt best knap hoor , ook op lange afstanden.
Niet alle m271 motoren leveren 156 pk toch?
Je hebt ze ook die 185 pk leveren
toch.
Ik weet alleen niet of die ook in een bus gebruikt werden
Niet alle m271 motoren leveren 156 pk toch?
Je hebt ze ook die 185 pk leveren
toch.
Ik weet alleen niet of die ook in een bus gebruikt werden
Ik ben ook geen fan van personenwagen motoren in een bus. Dat heeft vaak slecht gewerkt, waaronder een zootje VW busjes. Bij Toyota deden ze dat nooit.
Maarja, die 4 cilinder diesels liggen ook gewoon in een C klasse, zoals die van mijn vader, en daarvan ben ik ook niet erg onder de indruk, ondanks dat hij snel zat is.
Als je dan kijkt waar de markt een beetje begint, onderste segment, dan staan daar ook nog genoeg diesels met kapotte motor tussen.
Maar goed, vandaar ook mijn vragen over betrouwbaarheid.
Dagelijkse auto is al elektrisch die ik zoveel mogelijk direct vanaf mijn eigen zonnepanelen laad, zo boeien de hoge brandstofprijzen me ook weinig. En zo probeer ik ook mijn steentje bij te dragen. Maarja, een elektrische camper is nog even een brug te ver, vooral omdat we groter willen (anders de E-vito)
En diesel wordt natuurlijk steeds erger met milieuzones. Dat probleem heb je met CNG niet, maar dan nog stoot je genoeg uit, dus liefst op biogas rijden.
Met diesel kan je ook op blauwe diesel rijden, beetje hetzelfde idee, maar is alleen maar kostenverhoging ipv verlaging.
Anyway, als bovenstaande mij ik toch voor een diesel zou gaan zou ik maar beter voor een 319 6 cilinder gaan en dan liever 4x4 versie, dat heb ik nu ook, en dat behoudt beter zijn waarde.
Echter, we gaan nog wel eens wat verder op reis, en dan werkt een moderne diesel ook niet. Best vaak heb ik diesel uit twijfelachtige jerrycans en gare tankstations, daar wil ik geen Euro 5 of 6 diesel op rijden.
Nou is daar natuurlijk vaak ook geen CNG o.i.d., vandaar noodzaak voor originele benzine tank als backup.
Meeste vakanties zullen echter gewoon in EU zijn, in bereik van biogas tankstations.
Maarja, die 4 cilinder diesels liggen ook gewoon in een C klasse, zoals die van mijn vader, en daarvan ben ik ook niet erg onder de indruk, ondanks dat hij snel zat is.
Als je dan kijkt waar de markt een beetje begint, onderste segment, dan staan daar ook nog genoeg diesels met kapotte motor tussen.
Maar goed, vandaar ook mijn vragen over betrouwbaarheid.
Tja diesel is ook niet alles.benzkepower schreef: ↑25 jul 2021 18:49 Waarom niet gewoon een diesel?
Als je bij een benzine sprinter de motorkap open doet zie je echt dat deze motor daar niet in hoort... Ligt er zelfs niet recht in.
Drinkt enorm veel en gaat geen meter vooruit...
Dagelijkse auto is al elektrisch die ik zoveel mogelijk direct vanaf mijn eigen zonnepanelen laad, zo boeien de hoge brandstofprijzen me ook weinig. En zo probeer ik ook mijn steentje bij te dragen. Maarja, een elektrische camper is nog even een brug te ver, vooral omdat we groter willen (anders de E-vito)
En diesel wordt natuurlijk steeds erger met milieuzones. Dat probleem heb je met CNG niet, maar dan nog stoot je genoeg uit, dus liefst op biogas rijden.
Met diesel kan je ook op blauwe diesel rijden, beetje hetzelfde idee, maar is alleen maar kostenverhoging ipv verlaging.
Anyway, als bovenstaande mij ik toch voor een diesel zou gaan zou ik maar beter voor een 319 6 cilinder gaan en dan liever 4x4 versie, dat heb ik nu ook, en dat behoudt beter zijn waarde.
Echter, we gaan nog wel eens wat verder op reis, en dan werkt een moderne diesel ook niet. Best vaak heb ik diesel uit twijfelachtige jerrycans en gare tankstations, daar wil ik geen Euro 5 of 6 diesel op rijden.
Nou is daar natuurlijk vaak ook geen CNG o.i.d., vandaar noodzaak voor originele benzine tank als backup.
Meeste vakanties zullen echter gewoon in EU zijn, in bereik van biogas tankstations.