S211 blijft achter doorzakken, ook na nieuwe luchtbalgen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Joep72
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2019 20:56
Mercedes-Benz: W211 2003

22 jul 2021 17:42

Beste forumleden,
Mijn E klasse T-model (S211) E240 uit 2003, met luchtbalgen achter (geen airmatic), zakte af en toe door achter. Na starten werd dit snel gecorrigeerd. Gek is dat het soms weken niet voorkwam en vervolgens twee keer in drie dagen. Na inlezen hier op het forum begrepen dat het voor 98% door de luchtbalgen kan komen en om een overbelaste compressor voor te zijn heb ik de luchtbalgen achter beide laten vervangen.
Het bleek dat de originele luchtbalgen er nog onder zaten, 18 jaar oud.
Na wegrijden uit de garage viel mij een positieve verandering in wegligging op, dat terwijl ik geen klachten over het rijgedrag had. Hij leek steviger op de weg te liggen achter.
Echter de volgende ochtend.............. hij stond weer laag achter. Terug naar de garage, de leidingen van links voor tot aan beide balgen zijn twee keer gecontroleerd met zeep op lekkage. Niets overduidelijk, een klein twijfelachtig belletje. Op deze plaats heeft hij de aansluiting vernieuwd.
Helaas, volgende ochtend weer achter zo'n 5 cm te laag. Moet ik bij zeggen dat dat met zware belading was. De leiding controle was nml daags voor vakantie en de auto was direct ingepakt. Nu op vakantie valt op dat hij met zware belading (achterbak vol en dakdrager vol) in een nacht doorzakt, zonder belading niet dagelijks.
Telefonisch contact met de monteur gehad, die weet het niet zo 1,2,3.
Heeft iemand nog tips waar dit vandaan kan komen?
Ik kom niet bij een dealer, maar bij een merk onafhankelijke garage waarvan de eigenaar 15 jaar bij Mercedes in de werkplaats heeft gewerkt. Hij heeft alle MB uitleesapparatuur en werkt hoofdzakelijk met MB. Hij staat open voor suggesties.
Wie o wie kan mij op het juiste spoor brengen? (ik heb alle forumberichten over doorhangen gelezen)
Groet Joep
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

22 jul 2021 18:04

Dan lekt hij toch ergens lucht weg, wellicht toch aan de kant van de compressor, maar het zou een beetje idioot zijn als ik met nul kennis van zaken met dat idee kom terwijl iemand met 15 jaar MB werkplaats ervaring dat niet zou kunnen bedenken...
Ergens voor onder de motorkap gaat er ook een ventieltje open als hij van beladen toestand weer terug naar normale toestand gaat, dat is althans bij mij het geval, vaak bij vergrendelen of zelfs een volgende dag met ontgrendelen van de deur (ik heb ook het vermoeden dat dit ventieltje bij mij niet altijd open gaat als hij wel zou moeten, bij jou wellicht andersom)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Joep72
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2019 20:56
Mercedes-Benz: W211 2003

22 jul 2021 18:25

Marco schreef: 22 jul 2021 18:04 Dan lekt hij toch ergens lucht weg, wellicht toch aan de kant van de compressor, maar het zou een beetje idioot zijn als ik met nul kennis van zaken met dat idee kom terwijl iemand met 15 jaar MB werkplaats ervaring dat niet zou kunnen bedenken...
Ergens voor onder de motorkap gaat er ook een ventieltje open als hij van beladen toestand weer terug naar normale toestand gaat, dat is althans bij mij het geval, vaak bij vergrendelen of zelfs een volgende dag met ontgrendelen van de deur (ik heb ook het vermoeden dat dit ventieltje bij mij niet altijd open gaat als hij wel zou moeten, bij jou wellicht andersom)
Bedankt Marco,
Volgende week heb ik een afspraak bij de monteur voor een ander probleem (slot achterklep kapot) en leg ik hem de suggesties die hier voorbij komen voor. Deze neem ik in ieder geval mee en hopelijk reageren er nog andere deskundigen. Gr Joep
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

25 jul 2021 11:59

Met xentry zijn er ook div. pneumatische controles mogelijk. Misschien eens kijken of daar iets uitkomt. Zijn er wel nieuwe luchtbalgen onder gekomen?
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
JantjeV8
Berichten: 2168
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

26 jul 2021 07:39

Marco schreef: 22 jul 2021 18:04 (ik heb ook het vermoeden dat dit ventieltje bij mij niet altijd open gaat als hij wel zou moeten, bij jou wellicht andersom)
Dat ventieltje zit ook in het ventielenblok ingebouwd. De klepjes daarin zullen geoxideerd zijn. Het zou te reviseren moeten zijn en ben daar zelf wel eens mee bezig geweest, maar dat is nooit een succes geworden. Je krijgt de 2 helften niet zonder schade van elkaar gescheiden. Vervangen voor een nieuwe dus, ook via Airsus of Airosus of hoe heet dat merk ook weer wat schappelijker verkrijgbaar.
Joep72
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2019 20:56
Mercedes-Benz: W211 2003

28 jul 2021 12:04

JantjeV8 schreef: 26 jul 2021 07:39
Marco schreef: 22 jul 2021 18:04 (ik heb ook het vermoeden dat dit ventieltje bij mij niet altijd open gaat als hij wel zou moeten, bij jou wellicht andersom)
Dat ventieltje zit ook in het ventielenblok ingebouwd. De klepjes daarin zullen geoxideerd zijn. Het zou te reviseren moeten zijn en ben daar zelf wel eens mee bezig geweest, maar dat is nooit een succes geworden. Je krijgt de 2 helften niet zonder schade van elkaar gescheiden. Vervangen voor een nieuwe dus, ook via Airsus of Airosus of hoe heet dat merk ook weer wat schappelijker verkrijgbaar.
Bedankt Jan, hij zakt minder diep in dan voor de balgenwissel, maar zakt toch nog steeds iets en dan rechts meer dan links. Is in het ventielblok links/rechts gescheiden? Dan kan ik me nml voorstellen dat eventueel de klepjes voor rechts meer geoxideerd zullen zijn, waardoor re meer zakt.
Ik ga de monteur voorstellen het ventielblok te vervangen.
Gr Joep
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

28 jul 2021 17:42

JantjeV8 schreef: 26 jul 2021 07:39 Dat ventieltje zit ook in het ventielenblok ingebouwd.
Mij is verteld dat dit ventieltje wat de lucht weer "los" laat in de compressor zit verbouwd
Joep72 schreef: 28 jul 2021 12:04 Ik ga de monteur voorstellen het ventielblok te vervangen.
Maar waarom niet even ergens een gedegen diagnose laten stellen?
Hoe weet je nou of dat het werkelijk het ventielenblok is?
Misschien is gewoon 1 van die balgen toch weer lek geraakt door wat dan ook, of iets anders...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
JantjeV8
Berichten: 2168
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

29 jul 2021 07:39

Marco schreef: 28 jul 2021 17:42 Mij is verteld dat dit ventieltje wat de lucht weer "los" laat in de compressor zit verbouwd
Compressor zitten niet die ventielen in, maar het klopt wel dat de afblaasleiding terug door de compressor wordt gevoerd. Maar dan niet perse door z'n perscilinder, maar wel door die korrels die dan als afblaasdemper werken. Feitelijk door z'n aanzuigbuis zeg maar.
christ
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 dec 2005 23:09
Mercedes-Benz: C 280 Bj. 2006
Locatie: brabandt veghel

30 jul 2021 15:39

Of na montage van de luchtbalgen de auto niet laten lopen en systeem op druk laten komen !!
Voor de auto op zijn wiellen te zetten !!
1 Montage luchtbalgen.
2 Auto op druk laten komen met wiellen vrij van de grond.
3. Auto afzetten en wiellen op de grond zetten.
4. Auto helemaal laten zakken en weer op druk laten komen.
Anders veel kans op inwendig stuk gaan van de luchtbalg.

Gr christ.
Plaats reactie