Goedenavond,
Iemand ervaring met de bandenspanning en racen op het circuit? Ik ben afgelopen zondag in Zolder (België) geweest en de bandenspanning liep aardig op en de temperatuur was ongeveer 100/110 graden. Nu ga ik aanstaande donderdag naar Zandvoort om paar rondjes te rijden en vroeg mij af of mijn bandenspanning wel goed is.
Voorbanden: michelin pilot sport 4s, 265/35R20. Bandenspanning normaal, 2,9 bar
Achterbanden: michelin pilot sport 4s, 295/30R20, Bandenspanning normaal 2,7 bar
Na 20 min rondjes te hebben gereden liep de spanning op tot ongeveer, 3,8 voor en 3,2 achter.
Gr Samer
Bandenspanning circuit
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Vergeleken met de hoogste geadviseerde spanningen obv maximale belasting en snelheid zijn de gemeten spanningen bij circuitgebruik toch best oké ?
Was je bandenslijtage gelijkmatig? Vaak is het advies om de spanning te verlagen omdat deze bij circuitgebruik oploopt. Maar ik was eigenwijs met de auto van de vrouw en had de spanning 1x verhoogd voor Spa en 1x op maximaal voor Zandvoort en de slijtage was netjes. Vrouw wilde haar Mini ook weer in dezelfde staat terug dus reed ik kortere sessies van 10-15 minuten en vaker laten afkoelen. Er valt niets te winnen, alleen te verliezen
Veel plezier!
Was je bandenslijtage gelijkmatig? Vaak is het advies om de spanning te verlagen omdat deze bij circuitgebruik oploopt. Maar ik was eigenwijs met de auto van de vrouw en had de spanning 1x verhoogd voor Spa en 1x op maximaal voor Zandvoort en de slijtage was netjes. Vrouw wilde haar Mini ook weer in dezelfde staat terug dus reed ik kortere sessies van 10-15 minuten en vaker laten afkoelen. Er valt niets te winnen, alleen te verliezen
Veel plezier!
- Jeroen
- Berichten: 25790
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Gas (lucht of stikstof, waarbij een groot deel van lucht al uit stikstof bestaat) zet uit bij het verhogen van de temperatuur, daardoor zal de druk in een afgesloten ruimte toenemen.
In de Formule 1 wordt ook gewerkt met minimale bandenspanning en afhankelijk van buiten- en wegdektemperatuur zal bij bepaalde druk (voor het rijden) tijdens het rijden een optimum tussen wegligging en slijtage ontstaan.
gr J
Edit: En bij het betere gooi en smijtwerk zou ik zeker voor de geadviseerde 3,5 en 2,9 bar gaan
In de Formule 1 wordt ook gewerkt met minimale bandenspanning en afhankelijk van buiten- en wegdektemperatuur zal bij bepaalde druk (voor het rijden) tijdens het rijden een optimum tussen wegligging en slijtage ontstaan.
gr J
Edit: En bij het betere gooi en smijtwerk zou ik zeker voor de geadviseerde 3,5 en 2,9 bar gaan
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)