W211 Distronic coderen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

14 jul 2021 22:45

Ik sta op het punt een distronic set van een mede forumlid over te nemen, we gaan deze dan uit zijn voertuig bouwen en in het mijne monteren direct. ik heb een W211 van bj 2005 (model code 806), zijne is een S211 van bj 2005 (model code 805), moet dus prima te doen zijn.

Probleem is wel dat wanneer distronic uitgebouwd wordt dat cruise control niet meer werkt in zijn voertuig en er dan foutmeldingen van "visit workshop" op het cluster komt te staan, het zelfde zal bij mijne gebeuren, omdat ik dan ineens meer op de auto heb zitten en de auto dit niet weet.

Kortom, ik moet mijn voertuig coderen dat het op de hoogte is van de aanwezigheid van distronic en bij zijn voertuig juist het omgekeerde, nou zou dat redelijk te doen moeten zijn omdat we de autos naast elkaar zetten en alles zo 1 op 1 overnemen, maar dan moet ik wel in de juiste modules of plekken zijn om aan te geven dat Distronic wel of niet aanwezig is.

Weet iemand in welke modules of plekken ik precies moet zijn om dit te realiseren met het coderen?
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

15 jul 2021 23:29

Ik ben maar even aan het googlen geweest en zelf wezen kijken in het systeem, en heb de volgende locaties en opties gevonden:
Information and communication - > IC - Instrument cluster - > Control unit adaptations - > Variant coding - > Special equipment - > DTR Distronic - > Not coded/PRESENT/NOT PRESENT
Body - > CGW - Central gateway - > Control unit adaptions - > Read coding and change if necessary - > Distronic - > PRESENT/NOT PRESENT
Body - > System diagnosis - > Control unit adaptions - > Read coding and change if necessary - > Programming of vehicle equipment - > Distronic - > FITTED/NOT FITTED
Drive - > DTR - Distronic - > ARS210 - > Initial startup
Uit ervaring is het een kwestie van zaken op "FITTED" en "Present" zetten en het zou moeten werken, in sommige gevallen is er een initial startup nodig om het compleet te maken.

Nou zet ik nog altijd mijn vraagtekens hierbij, want het is me niet duidelijk of er dus meer bij komt kijken of dat ik nog wat mis. Iemand die mij kan vertellen of ik inderdaad nog wat over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

19 jul 2021 16:05

Inmiddels is het gelukt, nadat ik bij de andere S211 heb kunnen kijken hoe of wat alles stond viel het dus reuze mee met wat er moest gebeuren, Zoals ik het hier boven had beschreven zijn dat de enige locaties tijdens het coderen in Xentry. Ik zal mijn bevindingen hieronder delen, voor de gene die interesse hebben 8-)

Dus voor het incoderen van Distronic zonder coax op een W211/S211 hoef je enkel maar de volgende locaties aan te passen in het voertuig:
Body - > CGW - Central gateway - > Control unit adaptions - > Read coding and change if necessary - > Distronic - > PRESENT
Body - > System diagnosis - > Control unit adaptions - > Read coding and change if necessary - > Programming of vehicle equipment - > Distronic - > FITTED
Hier zet je beide waardes op "FITTED" en "PRESENT" dus dat het bekend is voor de auto dat het aanwezig is, meer zal er dan ook niet nodig zijn. Bouw je Distronic uit, dan zet je het bovenstaande op "NOT FITTED" en "NOT PRESENT", dit is wel nodig tijdens het uitbouwen, anders werkt je speedtronic niet en krijg je een foutmelding dat je de werkplaats moet bezoeken, zelfde geldt voor distronic inbouwen en het niet incoderen.

Er is ook nog een derde locatie, het instrument cluster:
Information and communication - > IC - Instrument cluster - > Control unit adaptations - > Variant coding - > Special equipment - > DTR Distronic - > PRESENT
Bij het instrument cluster kan de optie "DTR Distronic" op Present staan, dit was bij mijn W211 zonder distronic het geval, het lijkt erop dat dit een gedeelde optie is met speedtronic standaard, het is namelijk zo dat als je geen Distronic hebt, en je zet dit uit, dan zie je de normale cruise/speedtronic niet meer op je cluster verschijnen, het werkt dus wel, maar visueel zie je niets. Dus deze optie zal altijd aan moeten staan, ook als je Distronic uitbouwd, wat in mijn geval zo was.

Nou weet ik niet of mijn bovenstaande bevindingen slechts modeljaar/bouwjaar gerelateerd is, maar hou er rekening mee dat dit allemaal voor de Distronic zonder Coax is.

Hoop voor de gene die het in de toekomst gaat inbouwen/coderen hier wat aan heeft. :goedzo:
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

19 jul 2021 23:14

Top! Dank voor de feedback!
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

19 jul 2021 23:15

Duidelijke mooi dat t gelukt is
greetings Evan
Roger_R
Donateur
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29 okt 2006 13:09
Mercedes-Benz: nvt
Locatie: Kampen & Den helder

20 jul 2021 07:26

Gaaf dat dit zelf gelukt is ! Super. Bedankt voor het delen van de info.
Rij NU een Mitsubishi Space Star uit '22 :goedzo:
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

07 aug 2021 23:01

Ik heb vandaag Distronic ingebouwd in mijn S211 van 04/2004, dus nog net met de coax kabel.
Het coderen van de bovengenoemde 3 modules (CGW, SysDiag, IC) ging goed.

Maar kennelijk is het bij dit systeem nog niet voldoende, want hoewel we nu in het IC wel het Distronic scherm zien, "ziet" hij geen enkele auto/object. Als ik de cruise control gebruik dan werkt die nog wel (op de oude manier, zonder adaptive), alleen toont geen segmentjes meer rondom de snelheidsmeter.

Daarnaast zijn er (naast enkele andere die kwamen door het loshalen van de batterij, en weer zijn opgelost) 2 error meldingen die blijven:

1. Speedtronic - drive to workshop. Dit is vreemd, Speedtronic is de "oude" cruise control. Dus behalve de 3 coderingen lijkt er nog meer nodig te zijn om de auto te overtuigen dat hij inmiddels Distronic ipv Speedtronic heeft. Weet iemand welke?

2. ESP defective - drive to workshop. Dit leek me in eerste instantie aan de stuurhoeksensor te liggen (de batterij was tenslotte los geweest), maar calibratie helpt niet. En als we in de ESP module naar de live data kijken, dan is daar gewoon een correcte stuurhoek te zien (die ook netjes volgt als het stuur gedraaid wordt). In plaats daarvan blijkt de error een CAN issue aan te geven. Vreemd, het enige wat aan CAN is gebeurd, is het inpluggen van de Distronic module in het stekkerblok naast de bestuurdersstoel. Dat zou toch niet kunnen/mogen leiden tot een CAN error tussen ESP en ECM? Alhoewel de DTR module zelf ook niet bereikbaar blijkt...

In de loop van de week gaan we het nog eens proberen met star, maar misschien zijn er al suggesties waar we moeten zoeken?
Misschien een andere connector op het CAN blok proberen?

Overigens, nog iets wat me opviel: nadat de batterij is los geweest hoor ik de SBC pomp veel vaker even aanspringen, voor een fractie van een seconde. Voorheen deed hij dat een keer een paar seconden nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan, maar nu hoor ik hem zo'n beetje elke 10 minuten even kort, soms vaker. Vooral in de stad bij lage snelheden waarbij veel kort geremd wordt; bij een wat langere rit hoorde ik hem niet (maar dat kan ook aan het extra windgeruis op hogere snelheid liggen). Is dat normaal nadat de batterij is losgeweest?
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

08 aug 2021 04:31

Als ik het verhaal zo hoor dan lijkt er wel van alles en nog wat te zijn.

Zelf zou ik zeggen begin weer vanaf het begin, ontkoppel de bekabeling van distronic, en codeer alles terug naar zoals het was, nou is dat niet iets dat je even zomaar doet, weet ik uit ervaring. Maar als ik tegen problemen aanloop, probeer ik eerst vanaf het begin te beginnen en dan te kijken waar het fout is gegaan.

Dus eerst alles ontkoppelen en terug coderen, dan kijken of alles weer goed gaat, de fouten/errors zou ik er wel eerst uithalen, dus erasen.
Daarna alles aansluiten, alles erin coderen en voordat je gaat testen of de auto aanzet, weer alle fouten verwijderen nadat je een quick test hebt gedaan met Xentry.

Dan de auto starten en eens kijken wat er gebeurd, als je dan nog fouten krijgt of dingen werken niet, dan via Xentry de fouten bekijken en nagaan wat er nou precies speelt, vaak kun je door de fouten te bekijken hier ook nog eens op klikken voor meer diagnose/informatie binnen de software, vanuit daar kun je vaak zien hoe of wat er precies mis gaat, en in sommige gevallen of je nog iets extras moet doen.

Want het lijkt me niet dat je Distronic op de verkeerde plek hebt zitten op het CANBUS aansluit blok zelf, volgens mij maakt dit zelfs helemaal niet uit. Wat misschien wel een ding is, is het COAX kabel, ik had gelezen op het internet dat deze dingen maar iets beschadigd hoeven te zijn en je al veel issues krijgt met het gehele systeem. Is de coax kabel nog wel goed? geen beschadiging of knikjes ergens?

Betreft het batterij probleem denk ik niet dat het een echte probleem is, bij mij is mijn SBC pomp ook regelmatig bezig, en zo zijn er tijden dat het niets doet en eens in de zoveel tijd aanspringt, verschilt per keer. Wellicht dat het iets bijhoudt qua informatie van wanneer het moet aanspringen en het deze data kwijt is doordat de stroom eraf is geweest?

Ik zeg maar zoiets, maar dat klinkt als het meest logische verklaring. Nogmaals, bij mijn voertuig is het ook met regelmaat maar verschilt het per situatie en per keer, ene keer wel, andere keer niet dat die veel bezig is.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8035
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

08 aug 2021 13:24

Als je normale CC het nog doet ben je volgens mij vergeten ergens een stekkertje om te pluggen (ergens onder de instaplijst bestuurderskant)
Maar ik kan er helemaal naast zitten, ik heb er verder nul verstand van, ik weet alleen dat die van mij nooit werkend is gekregen door een eigenwijs motormanagement...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

08 aug 2021 14:44

Bij gebrek aan Star heb ik wel alvast even kunnen kijken wat hij doet als ik de DTR module weer van de CAN bus afhaal. De Speedtronic error verdwijnt dan (en komt weer terug na starten van de motor als de module weer is ingeplugd).

De ESP error blijft echter (ESP module rapporteert een CAN communicatie error naar de ECM). Iemand een idee hoe dat kan? Het enige wat fysiek aan CAN was veranderd, is het bijpluggen van de DTR module. Zonder de DTR module is het hele CAN verhaal gelijk aan voor de inbouw, dus ik vind het vreemd dat die error blijft terugkomen (en nog vervelender dat daardoor SBC Hold het niet doet :P ). Ik heb alle connectors op het CAN verdeelblok naast de bestuurdersstoel nagelopen, maar alles zit prima. En het inpluggen van de DTR module op een van de andere vrije plaatsen maakt geen verschil.

@BertusK: de coax kabel ziet er prima uit, geen beschadigingen of knikjes, was ook netjes (niet strak) opgerold. En als het de coax kabel zou zijn, dan zou je wel error codes uit de DTR module verwachten, maar die module lijkt dus nog niets te doen - behalve dan dat er wel een Speedtronic error code verschijnt als hij is ingeplugd.

@Marco: inderdaad lijkt het erop dat de DTR module nog niet actief is, en daardoor de oude Speedtronic nog werkt (dat er geen segmenten in het display verschijnen wordt verklaard doordat DTR wel als PRESENT is gecodeerd; het Distronic schermpje zit ook wel in het IC menu).

Maar waarom deze niet actief is, blijft de vraag.
Qua hardware zijn alle 4 kabels vanuit de module aangesloten:
- de grounding (in de buurt van de module, rechts bij de passagiersstoel);
- de plus (enkele rode kabel met een vierpolige stekker, aan de bestuurderskant door de firewall in een passende connector aan de onderzijde van het zekeringkastje in de motorruimte);
- een enkeldraads groene (dunno waar deze voor is; past links in de dorpel aan bestuurderskant in een vrijliggende groene kabel);
- en de CANbus (tweedraads groen+groenwit, in het CANbus verdeelblok).

En qua software, zijn de drie coderingen (in CGW, SysDiag, CI) gedaan. Ik lees op een Duits forum (hier en hier, die laatste is specifiek antwoord op iemand die ook de Speedtronic error kreeg) wel dat er bij het coax-systeem mogelijk ook iets gecodeerd moet worden aan de ECM. Maar wat precies wordt niet vermeld. Misschien weet iemand hier het?
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

08 aug 2021 15:07

Dat je die ESP error blijft krijgen is dus vreemd, dan zou dat misschien wel een los staand probleem of iets zijn, maar goed, zoiets zou ik pas vanuit gaan nadat je de errors verwijderd hebt en alle modules qua logs en events hebt gereset.

Vaak krijg je ook gewoon errors te zien omdat het een keer iets heeft vastgelegd en daarop blijft hangen, zo had ik een tijd terug allemaal problemen met mijn parktronic en bleef deze errors geven, omdat er water op 1 van de sensors lag. Eerst hele tijd alsof je bijna ergens tegen aan zit, en uiteindelijk 2 rode stipjes op het dashboard, daarna weer en dan vol errors. Kreeg het niet eerder werkend nadat ik alles met star qua errors had verwijderd, sindsdien niets meer aan de hand.

Of dit dus voor jou ook het geval nu is, weet ik niet, vandaar mijn advies in de vorige post ook, als er echt een error is dan komt die wel terug na het legen van de logs namelijk.

Verder zou ik het qua coderen niet weten helaas, ik heb star en alle andere zaken die erbij horen, maar niet een voertuig met Distronic welke via coax werkt, dus dat kan ik helaas niet inzien of uitvogelen. Voertuig moet wel bepaalde modules en andere zaken hebben voordat je toegang hebt tot deze menu's binnen Xentry.
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

09 aug 2021 21:31

Intussen weer wat verder gezocht op internet, en de auto nog eens aan Star gehangen.

De ESP error C151C blijkt geen losstaande error, maar wordt veroorzaakt door de Distronic coding. Als ik alle coderingen van Distronic weer weghaal, verdwijnt deze error en ben ik weer terug bij "No malfunctions". En als ik daarna Distronic (als eerste in de CGW) weer aanzet, verschijnt de error weer. Na het coderen van de andere modules en starten van de motor komt dan ook die Speedtronic melding weer terug (op het instrument cluster; in geen module (CGW/ESP/ECM) heb ik hiervan een fault code gevonden).

Na enig zoeken op C151C blijkt dat meer mensen deze code hebben gezien bij coderen van Distronic, en dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een mismatch in codering tussen verschillende modules. In deze gelinkte post staat een lijstje met coderingen, en hoewel dat over een R230 SL gaat, is het wel dezelfde "generatie" DTR. Van de genoemde lijst heb ik inderdaad DTR (ART in het Duits) teruggevonden in een andere module, namelijk het motormanagement (ECM). De coderingen van de overige modules uit die post (EIS, LCP) zijn kennelijk nvt voor DTR codering in de W211, want die zie ik niet terug.

Dus, nog een DTR codering om aan te zetten in ECM, dat maakt 4 coderingen voor het coax systeem: CGW, SysDiag, IC, en ECM.
De ECM coding vereist developer mode, maar dat is wel gelukt. Helaas blijkt ook met deze codering de DTR nog niet te werken, en blijven de ESP en Speedtronic errors nog... Misschien is er nog ergens een DTR codering te doen? De DTR module is overigens wel bereikbaar en uitleesbaar met Star. Ik heb daar nog een Initial Setup gedraaid, maar dat hielp ook niet.

Weet een van de Star/Xentry experts misschien wat ik nog over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
BertusK
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 dec 2020 03:46
Mercedes-Benz: E200 Kompressor (W211, Type 1)

09 aug 2021 22:30

....blijkt toch maar weer dat er best wel veel meer komt kijken bij zo'n coax versie, dan was het in mijn geval wel erg makkelijk in vergelijking.

Als ik even zo zoek zelf lijkt het erop dat er nog paar andere plekken zijn waar je de codering moet doen, zoals in het CDI, ESP en ABR module van wat ik hier lees. Hoop dat je hier iets mee kan.

Verder zou ik het wel verder kunnen uitzoeken maar ken toevallig niet iemand in de buurt met een W211 die distronic coax heeft, dus dat maakt het voor mij wat lastig op moment dan enkel van de informatie uit te gaan die op het internet staat. :owja:
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

10 aug 2021 16:39

Ik heb nog eens goed gegraven door alle menu's, en ben nog twee settings in developer data van CGW tegengekomen die mogelijk van invloed op Distronic zouden kunnen zijn: CAN-C: Abstandsassistent en CAN-C: Bremsender Tempomat. Helaas bleken beide geen effect te hebben. Verder nog goed door de ESP en SBC (ABR is vanaf facelift) modules gegraven, maar niets gevonden...

Ik weet nu niet meer waar ik nog verder moet kijken... Dus een gouden tip van een ervaringsdeskundige zou heel welkom zijn :owja:

(Vooralsnog heb ik DTR overal maar weer weggecodeerd zodat ESP in elk geval werkt en ik geen error codes heb.)
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

16 aug 2021 16:13

*Bump*
Ik ben er eindelijk uitgekomen, dus zal de oplossing hier plaatsen voor toekomstige retrofitters ;)
De oplossing heb ik gevonden in deze howto voor de W220 S-klasse. Die gebruikt exact dezelfde DTR module (zelfde part number), en ook het ME2.8 motormanagement. Hoewel sommige andere modules afwijken (daar zitten sommige functies van de CGW bijvoorbeeld nog in de contactslotmodule, EIS), zijn de vereiste coderingen in de ECM wel gelijk.

Dus, hierbij de vereiste coderingen voor het systeem met losse module en coax kabel (t/m 31-5-2004):
  1. In CGW: Distronic PRESENT
  2. In System Diagnosis: Distronic PRESENT
  3. In ICM (instrument cluster): Distronic PRESENT
  4. In ECM (ME2.8), in development data (implizite kodierung):
    - 0272 bis 0273: instellen op externe snelheidsregeling (de andere opties zijn ART(DTR) actief (Speedtronic inactief) en Speedtronic actief (ART(DTR) inactief), en hoewel die eerste verleidelijk klinkt en ik die ook zeker heb geprobeerd, werkt het nu met de instelling externe regeling).
    - 0202 bis 0203: instellen op Motor-Code E/A 2, var.Geschw.begrenzer aus [SPEEDTRONIC not present or SPEEDTRONIC functionality in traction system] (dit is de codering die nog ontbrak, en zorgde voor ESP en Speedtronic errormeldingen)
Daarna moet de sleutel een keer uit het contact; simpelweg contact op 0/Uit draaien en daarna starten was niet genoeg, de sleutel moest echt even uit het contactslot. Daarna waren de ESP en Speedtronic meldingen weg, en werkte Distronic.
Laatst gewijzigd door johnwoo op 16 aug 2021 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie