W245 B200 Accu na 2 dagen leeg

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

11 jul 2021 22:21

Sonnie schreef: 11 jul 2021 18:58
coupe280 schreef: 10 jul 2021 08:11
Sonnie schreef: 08 jul 2021 08:51 Ik heb een B200 uit 2006. Na 2 dagen is de accu leeg. Heb al verschillende dingen volgens mij uitgesloten maar nu weet ik het niet meer.
Als ik de pluspool los haal en na 5 dagen deze terug plaat start de auto gelijk, de accu is het dus niet. Als ik de ampèremeter er tussen hang en doe de auto op slot zakt de ampèremeter na ongeveer 2 minuten naar 0,05 ampere, is volgens mij prima. Toch is de accu na 2 a 3 dagen onder de 10 volt waardoor deze niet start. Met een jumpstarter start de auto gelijk. Deze problemen zijn gekomen naar een vochtprobleem welke nu is verholpen.
Kan er niet na bv een uur of zo iets in de auto weer inschakelen zonder dat je dat wil.
Ampère meter er na bv 1 uur er weer tussenhangen kijken of het dan nog steeds ongeveer 0,05 ampère is
Dat idee heb ik ook. Sommige denken dat de boordcomputer een eigen leven lijdt, maar hoe controleer je dit.
Schijnt kostbaar te zijn en als dit dan niet het probleem is………
1. Wat @deJongTimer zegt over het vochtprobleem.

2. Meet na een tijdje de spanningsval over de diverse zekeringen. Mbv bijgaande tabel kun je dan de stroom bepalen (waardes in mA) die er door de zekering gaat. Daar moeten er dan dus 1 of meer uitspringen en weet je iig in welke hoek je het ongeveer moet zoeken.
66965VW2jpg_00000031343.jpg
66965VW2jpg_00000031343.jpg (238.87 KiB) 543 keer bekeken

3. Als daar niks uitrolt,gewoon de accu vervangen. Die spanningsmetingen zeggen niks. Vaak genoeg meegemaakt dat een accu die goed lijkt toch overleden was. Zeker als ie een keer flink ontladen is geweest. Hoe oud is de accu trouwens?
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

12 jul 2021 13:56

deJongTimer schreef: 11 jul 2021 20:20 Wat en waar was het vochtprobleem en hoe is het opgelost ?
Het afvoerkanaaltje waar de interieurfilter zit was verstopt. Hierdoor stond het filter ongeveer 2 cm onderwater en trok eigenlijk alle vocht naar binnen. Afvoer ontstopt en filter vervangen. Ook was de slang van de ruitensproeier in de achterklep los geschoten, deze weer vastgezet en 2x persagentschap kranten tussen de bekleding gedaan totdat het helemaal droog was.
Accu is nu ongeveer 1,5 jaar oud, spanning is 1x tot 5,3 volt gezakt zelfs de elektrische deurontgreneling werkte niet meer
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 jul 2021 14:05

Balen allemaal zeg!

Heb je ook comforttelefonie? Zo ja, trek maak even de bestuurdersstoel los, kantel 'm achterover (of haal 'm even uit de auto), trek het voorste tapijtdeel weg en zorg dat je bij de telefooncentrale komt. Die staat dan nml. vrijwel gegarandeerd ook onder water (laagste punt aan de linkerkant), en zou daardoor zomaar eens de hele dag door stroom kunnen trekken.

Vanwege de lekkage zou ik hetzelfde doen aan de bijrijderskant... Om te beginnen de accu eruit (de accubak is het laagste punt aan de bijrijderskant), en als het tapijt ook nog maar enigszins vochtig aanvoelt (het witte schuim aan de onderkant; NIET zozeer het harde tapijt aan de bovenkant!) stoel eruit, tapijt eruit, en dan eens alles goed laten drogen.

Als je bovendien ook nog eens een niet-gerelateerde lekkage had op je achterruitenwisser, dan zou ik ZEKER ook even de beweegbare dubbele bodem van de achterbak eruit halen, en alles wat eronder ligt... je gaat daar anders geheid roest krijgen. Mocht je al wat beginnende roest hebben: Direct kaal schuren en op zijn minst met wat zinkspray inspuiten (is bijna dezelfde kleur als de af-fabriek behandeling).
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

12 jul 2021 14:21

Arjen schreef: 12 jul 2021 14:05 Balen allemaal zeg!

Heb je ook comforttelefonie? Zo ja, trek maak even de bestuurdersstoel los, kantel 'm achterover (of haal 'm even uit de auto), trek het voorste tapijtdeel weg en zorg dat je bij de telefooncentrale komt. Die staat dan nml. vrijwel gegarandeerd ook onder water (laagste punt aan de linkerkant), en zou daardoor zomaar eens de hele dag door stroom kunnen trekken.

Vanwege de lekkage zou ik hetzelfde doen aan de bijrijderskant... Om te beginnen de accu eruit (de accubak is het laagste punt aan de bijrijderskant), en als het tapijt ook nog maar enigszins vochtig aanvoelt (het witte schuim aan de onderkant; NIET zozeer het harde tapijt aan de bovenkant!) stoel eruit, tapijt eruit, en dan eens alles goed laten drogen.

Als je bovendien ook nog eens een niet-gerelateerde lekkage had op je achterruitenwisser, dan zou ik ZEKER ook even de beweegbare dubbele bodem van de achterbak eruit halen, en alles wat eronder ligt... je gaat daar anders geheid roest krijgen. Mocht je al wat beginnende roest hebben: Direct kaal schuren en op zijn minst met wat zinkspray inspuiten (is bijna dezelfde kleur als de af-fabriek behandeling).
Comfort telefonie heb ik niet. De accu heb ik er al uit gehad (daar zag ik als eerste water staan toen de auto niet wou starten) heb ook de zekering kast er helemaal uit gehad en met de föhn gedroogd. De kofferbak heb ik niet gedaan, bedankt voor de tip.
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

12 jul 2021 14:43

Lars_ schreef: 11 jul 2021 19:40
Sonnie schreef: 11 jul 2021 18:58 Dat idee heb ik ook. Sommige denken dat de boordcomputer een eigen leven lijdt, maar hoe controleer je dit.
Schijnt kostbaar te zijn en als dit dan niet het probleem is………
Heb je aftermarket componenten in de auto? Die willen ook nog weleens gaan spoken.
Wat bedoel je met aftermarket componenten.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 jul 2021 14:48

"Aftermarket" is de term voor alles wat niet bij de oorspronkelijke fabrikant vandaan komt.
In dit geval is alles waar geen "Mercedes-Benz" stikker op zit dus "aftermarket".

Met de specifieke suggestie van aftermarket componenten kun je denken aan een alarmsysteem van een derde partij, of een radio/navigatie die niet origineel is (bijv. een Chinese Android radio).

Over je tapijt... ook al heb je dan geen comforttelefonie, check dan toch ook de onderkant van het tapijt aan de bestuurderskant. Met een beetje pech is die ook zeiknat :sst: waardoor er ofwel roest onder kan komen, of in het "gunstigste" geval de auto hartstikke muf kan gaan ruiken.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

12 jul 2021 15:30

Arjen schreef: 12 jul 2021 14:48 "Aftermarket" is de term voor alles wat niet bij de oorspronkelijke fabrikant vandaan komt.
In dit geval is alles waar geen "Mercedes-Benz" stikker op zit dus "aftermarket".

Met de specifieke suggestie van aftermarket componenten kun je denken aan een alarmsysteem van een derde partij, of een radio/navigatie die niet origineel is (bijv. een Chinese Android radio).

Over je tapijt... ook al heb je dan geen comforttelefonie, check dan toch ook de onderkant van het tapijt aan de bestuurderskant. Met een beetje pech is die ook zeiknat :sst: waardoor er ofwel roest onder kan komen, of in het "gunstigste" geval de auto hartstikke muf kan gaan ruiken.
Aha, dat wordt dus bedoeld met aftermarket. Bedankt, nee dat zit er, voor zover ik weet, niet in.

Tapijt was wel behoorlijk nat, alles gedroogd met de fohn, ook de onderzijde.

Bedankt voor alle info, ga komend weekend, hopelijk komt er niet tussen :D , meten en ik denk toch maar een nieuwe accu plaatsen om alles uit te kunnen sluiten.
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

12 jul 2021 18:37

Volgens mij zit er een SAM Controle module in de buurt van je voorgaande vochtprobleem, passagierszijde de zgn N10
Mogelijk dat er hier iemand is die dat kan bevestigen, maar als daar water is gekomen zou ik dat zeker eens nakijken.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

13 jul 2021 15:26

Dat klopt, alleen die staat rechtop (tegen het schutbord aan, een paar cm boven de vloer). Zo'n verstopte parafan lekt dus via de luchtinlaatslang op de ventilator, en die zit bijna onder de radio/Comand van de auto, bovenop de tunnelconsole. Als daar water inloopt dan gaat het naar beneden en niet omhoog.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

24 jul 2021 10:16

Afgelopen donderdag eindelijk tijd gehad om de accu te vervangen. Nu even kijken of hij volgende week wil starten. (A)
Sonnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:57

03 aug 2021 12:58

Na een week start de auto 🎉 probleem was dus idd de accu en geen lekstroom. Iedereen bedankt voor het mee denken. Trouwens, mijn naam is John Rijksen, heb een Mercedes B200 uit 2006. Ik heb hem nu 5 jaar en hij bevalt prima. 1 dure reparatie gehad, het lamellen dak heb ik in België laten maken, prima service en de helft goedkoper dan hier.
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03 aug 2021 20:15

Fijn dat het opgelost is, de accu was ook gelijk mijn eerste reactie.
Plaats reactie