560 SEC '90 slecht stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 sep 2021 14:52

ElGriffo schreef: 03 sep 2021 08:01
@ Frank was de klepspeling ( voorspanning hydraulische stoters ) al gecontroleerd ? wanneer 1 klep niet goed afdicht krijg je ook al verstoring.
Door de constante inspuiting ligt er altijd een voorraadje brandstof op de inlaatklep. Wanneer de uitlaatklep niet goed afdicht kan dit een luchtverstoring verzorgen bij het inlaat traject
Je zou denken dat de spoeling dus niet goed plaats vindt? Toch mechanisch in dat geval.
Een compressiemeting is niet hetzelfde als een compressielektest.

Maar een niet sluitende klep, zou die ook niet bij hogere toerentallen onbalans geven en in de 4-gas meting een buitensporige waarde geven?
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

04 sep 2021 21:16

Frank 117 schreef: 03 sep 2021 13:32 Ik zit daar al lang aan te denken.
Moest het niet zo'n eind zijn, had ik al een afspraak gemaakt.
De SEC is niet ingeschreven, mag niet op de openbare weg.
450 km. op aanhanger....
En dan je agenda hé Marco!
Transport kan geregeld worden, stuur gerust een PB ;)
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

04 sep 2021 22:12

Ik zou de moeite nemen om de auto bij Marco te krijgen, je zult er geen spijt van krijgen
greetings Evan
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

04 sep 2021 23:36

Die moeite ga ik zeker nemen, afspraak is in de maak.
Een kennis zorgt voor een geschikte auto-aanhanger.
Als ik, voor ik naar Marco ga nog tijd heb, ga ik toch eens een lektest doen.
Is niet zoveel werk en een holle bougie heb ik nog wel ergens liggen.
Gebruikersavatar
pvdl79
Forum Held
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 feb 2012 12:44
Mercedes-Benz: W126 560SEC 1986

06 sep 2021 14:16

Succes, even testen met een echte "sigaar" kan ook geen kwaad den ik. Loste bij mij gelukkig eht probleem op al is het wel een duur kreng.

veel succes gewenst en als hij naar Houten gaat dan komt het zeker goed.

Groet, Patrick
Mercedes 560 SEC 1986
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

16 sep 2021 13:19

Even mijn (gedempte kaars)licht er over heen. Hoe is de inlaatpakking? Als die aan één kant niet meer helemaal luchtdicht is, loopt ie aan die kant te arm. Dat levert juist extra warmte op. Zit je probleem dus niet aan de andere (warmere) kant?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

16 sep 2021 18:47

De rechterkant is OK, bougies hebben de normale kleur.
En als je de nippels op de spinnenkop van de rechterkant één voor één losdraait, merk je direct het verschil in het lopen van de motor.
Doe je hetzelfde aan de linkerkant, heb je nauwelijks reactie.
Aan de inlaatpakking heb ik inderdaad ook al gedacht.
Met remmenreiniger kom je niet overal rond de pakkingen van het bovendeel van het inlaatspruitstuk, en als de ringen tussen de boven- en onderkant van het spruitstuk lekken, al helemaal niet.
Maar ik vertrouw voorlopig op de rooktest die gedaan is, daar kwam niets aan het licht.
Andere reden waarom ik nog niet in die richting heb gezocht, is dat toen ik lang geleden eens zo'n inlaatspruitstuk heb gedemonteerd, toen zat aluminium draad van het boutgat bij het demonteren van twee van de bouten.
En dat wil ik niet weer meemaken.
Voorlopig houd ik het op de tip van Marco: klepspeling.
Onlangs heb ik, met de nokken omhoog eens druk op de cilinders gezet, de druk viel toch sneller weg langs de linker- dan bij de rechterkant.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

22 sep 2021 19:21

Gisteren was ik in de gelegenheid om toch eens een professionele lektest te laten doen.
Wel met koude motor.
Bij de goede (rechter) cilinderbank, alle cilinders tussen 7 en 11%, dus dat is goed.
Linkerkant:
Cilinder 5: 10%, blijft constant bij bewegen van de inlaattuimelaar.
Cilinder 6: 11%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 12%
Cilinder 7: 12%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 13%
Cilinder 8: 14%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 18%
Hier toch wat afwijking tegenover de rechterkant, maar wel nog binnen de norm.
Weet niet goed meer wat ik hierover moet denken....
Onlangs las ik hier op het forum iets over hydraulische stoters bij bepaalde omstandigheden in "lock" kunnen gaan:

Vraag: Na diverse (vergeefse) startpogingen kan bij motoren met hydraulische klepbediening compressieverlies via de kleppen optreden, doordat deze simpelweg worden ‘opengepompt’. Door dit verschijnsel zal de motor ook na het opheffen van eventuele defecten (waardoor deze oorspronkelijk niet wilde aanslaan) niet op gang komen. Eén en ander deed zich voor bij een Mercedes-Benz 300 E en een Ford Escort 1.4 liter motor. De remedie was het demonteren van de kleppentrein en de hydraulische klepstoters stuk voor stuk met behulp van een pers of bankschroef enkele millimeters in te drukken, teneinde ‘stelolie’ gedeeltelijk te laten wegstromen. Na het monteren bleek de compressie weer op peil. De motor sloeg na het starten aan en liep als vanouds. Is dit fenomeen bekend en bestaan er andere methoden om dit probleem op te lossen?

Hier de link naar het topic hierover:

https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... hp?t=28428
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 sep 2021 22:07

nooit van gehoord. Wel van haperende hydraulische stoters als gevolg van vervuilde olie. Remedie: vervangen.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8345
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 sep 2021 23:04

Met controleren van de voorspanning van de stoters kom je deze afwijkingen vanzelf tegen .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

23 sep 2021 10:09

Als stoters lange tijd zonder olie gestaan hebben zouden deze door vervuiling vast kunnen gaan zitten. Heb wel eens een vast zittende verstuiver tegen 't lijf gelopen bij een koprevisie. Met een beetje overtuigingskracht was deze wel weer te bewegen( was zelf even benieuwd hoe vast deze zouden zitten) en uiteraard de stoter vervangen door een goed exemplaar.
Zou wel vreemd zijn dat in jouw geval alle vastzittende stoters aan 1 zijde van de motor zitten.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

24 sep 2021 08:15

Mooster schreef: 23 sep 2021 10:09 Zou wel vreemd zijn dat in jouw geval alle vastzittende stoters aan 1 zijde van de motor zitten.
Het hoeft er maar 1 te zijn.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

01 okt 2021 20:05

stoters kun je testen.
Eerst de stoter inwendig uitwassen en vullen met petroleum.
Dan in het test apparaat.
De hefboom instellen op de juiste druk .
Dan de tijd opnemen tot de hefboom niet meer zakt.
Opzoeken wat de leegloop tijd moet zijn volgens Mercedes.
Als deze klopt is de stoter goed.

Let op!
Als je dikkere olie in de motor hebt zitten dan de fabriek opgeeft kunnen de stoters niet snel genoeg leeglopen en kunnen de kleppen open blijven staan.

Met mijn motortester is dit vast te stellen.
Als hij een indicatie geeft voor stoterbus problemen ga je ze er pas uithalen
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

02 okt 2021 23:34

De motorolie is vers, 15W40 mineraal.
Over een paar weken naar Marco, wat daar aan het licht komt, zal ik hier posten.
Wordt zeker vervolgd!
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8345
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

23 okt 2021 17:43

Hij is weer onderweg naar huis :D
Bijlagen
5CADDF07-981A-4D72-B86C-9C75E31BDDB5.jpeg
5CADDF07-981A-4D72-B86C-9C75E31BDDB5.jpeg (122.33 KiB) 499 keer bekeken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie