Vandaag weer een paar uren bezig geweest.
Ik had onlangs de tip gekregen de spinnenkop eens uit te wisselen met een goed werkend exemplaar, ik heb die van mijn andere perfect draaiende 560 SEC overgezet, zelfde nummer.
Helaas weer geen verbetering: nog steeds even rottig stationair draaien.
Als je het positief bekijkt wel goed nieuws, want aan een goed werkende spinnenkop hangt een behoorlijk prijskaartje.
Marco (El Griffo) gaf me ook de tip de stationair sigaar te demonteren, die dingen kunnen ook rare problemen geven.
Heb ik gedaan, met een ouwe gaskraan in de plaats van de sigaar kan je zelf de luchttoevoer regelen.
Maar ook hier weer geen resultaat: draait nog even slecht stationair.
Het is dus nog steeds zo dat de oorzaak in of bij de linker cilinderbank zit, als je de nippels van de injectors 5 t.e.m. 8 één voor één losdraait, is er geen toerentalterugval.
Doe je hetzelfde met de nippels 1 t.e.m. 4, hoor je direct het verschil.
Omdat ik merkte dat er wat uitlaatgas lekte bij de aansluiting van de EGR op het uitlaatspruitstuk, het ik het ding ook maar eens gedemonteerd, de andere kant komt immers ook uit in het inlaattraject.
Leiding naar achterkant van de motor afgedopt, ook hier geen resultaat.
Maar goed.
Omdat de spinnenkop nu uitgesloten is, denk ik toch weer in de richting van een vacuumlek. De econometer op het dashboard staat niet helemaal naar links bij stationair draaien.
Ondanks dat ik al ruim remmenreiniger gespoten heb, en een rooktest is gedaan, toch nog ergens een lek?
Iemand nog een ander inzicht? Ik hoor het graag!
560 SEC '90 slecht stationair
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Sodemieter, maar ja, blijft hobby he.
Even afpellen:
- brandstof en alles wat er mee van doen heeft uitgesloten.
- vacuumprobleem.
- ontstekingsprobleem.
Ik las dat je was opgevallen dat 1 zijde de omlaaggaande uitlaat minder heet werd. Dat zou ik dan aan een ontsteking terug voeren. Immers de brandstofvoorziening is in orde, en de ademhaling is mechanisch ook niets op aan te merken.
Met een vacuumlek, goeie mechaniek en goeie injectie heb je nog steeds een verbranding. Beide pijpen moeten dus gewoon heet worden.
De gas metingen gaven niks verkeerds aan, maar een 8 cilinder kan veel compenseren.
Heeft het ding 2 lamdasondes? Dan zou je wat makkelijker de gastest op de linkse en rechtse bank apart kunnen meten.
Kun je ook de bobine met je andere 126 eens wisselen?
Even afpellen:
- brandstof en alles wat er mee van doen heeft uitgesloten.
- vacuumprobleem.
- ontstekingsprobleem.
Ik las dat je was opgevallen dat 1 zijde de omlaaggaande uitlaat minder heet werd. Dat zou ik dan aan een ontsteking terug voeren. Immers de brandstofvoorziening is in orde, en de ademhaling is mechanisch ook niets op aan te merken.
Met een vacuumlek, goeie mechaniek en goeie injectie heb je nog steeds een verbranding. Beide pijpen moeten dus gewoon heet worden.
De gas metingen gaven niks verkeerds aan, maar een 8 cilinder kan veel compenseren.
Heeft het ding 2 lamdasondes? Dan zou je wat makkelijker de gastest op de linkse en rechtse bank apart kunnen meten.
Kun je ook de bobine met je andere 126 eens wisselen?
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Probeer eens alle vaccuum aansluitingen af te stoppen .
Automaat vacuüm meter , rembekrachtiger. Egr etc etc
Om het vaccuum dan goed te testen kun je oud Kombiinstrument aan de grijze vaccuum leiding hangen .
Vaccuum pomp zit er niet op toch ?
Automaat vacuüm meter , rembekrachtiger. Egr etc etc
Om het vaccuum dan goed te testen kun je oud Kombiinstrument aan de grijze vaccuum leiding hangen .
Vaccuum pomp zit er niet op toch ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
koplampverstelling, kachel.
Heb je al een keer met een stroboscoop de timing gecontroleerd?
Heb je zo'n digitaal laserthermometer? Die dingen zijn niet duur. Daar kun je de temperaturen mee meten op het uitlaatspruitstuk per aansluiting.
Heb je al een keer met een stroboscoop de timing gecontroleerd?
Heb je zo'n digitaal laserthermometer? Die dingen zijn niet duur. Daar kun je de temperaturen mee meten op het uitlaatspruitstuk per aansluiting.
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Timing ontsteking hoef je niet af te stellen.
Dat doet de ontsteking module icm de krukas positie sensor
Dat doet de ontsteking module icm de krukas positie sensor
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Frank 117
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
- Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
- Locatie: Knokke
JantjeV8: er is maar één lamdasonde.
Bobine wisselen heeft niet veel zin, de ontsteking is al uitgebreid getest en goed bevonden, een paar weken geleden in het Bosch center.
Motorvacuum zit toch in het hele inlaattraject? Moest daar een lek zitten, zou de hele motor dan niet slecht draaien, en niet enkel de linker bank zoals het nu is?
ik heb al zitten denken dat het probleem dieper in de V zit, ter hoogte van de aansluiting van het inlaatspruitstuk tegen de linkercilinderbank, of ergens bij dat ding eronder, waar het gasklephuis op zit?
Of redeneer ik verkeerd?
Bobine wisselen heeft niet veel zin, de ontsteking is al uitgebreid getest en goed bevonden, een paar weken geleden in het Bosch center.
Marco: geen vacuümpomp. Dat is enkel voor de diesels toch?
Motorvacuum zit toch in het hele inlaattraject? Moest daar een lek zitten, zou de hele motor dan niet slecht draaien, en niet enkel de linker bank zoals het nu is?
ik heb al zitten denken dat het probleem dieper in de V zit, ter hoogte van de aansluiting van het inlaatspruitstuk tegen de linkercilinderbank, of ergens bij dat ding eronder, waar het gasklephuis op zit?
Of redeneer ik verkeerd?
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Bedoel eigenlijk luchtpomp maar die heb je denk ik niet .
Ik zou alle aansluitingen mbt vaccuum even afsluiten .
Het kan iets zijn wat je over het hoofd ziet .
Lekkage onderbak moet met de rookmachine wel zichtbaar zijn
Ik zou alle aansluitingen mbt vaccuum even afsluiten .
Het kan iets zijn wat je over het hoofd ziet .
Lekkage onderbak moet met de rookmachine wel zichtbaar zijn
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja, dat is zo, maar je kunt er wel mee controleren of de vervroeging keurig mee blijft werken. En die werkt (denk ik) wel op vacuum.
Ik krijg de opmerking dat 1 uitlaatkant minder warm wordt nog niet gerijmd aan een vacuum probleem.
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
En toch kun je in jouw situatie niets uitsluiten. Onder alle omstandigheden zou je zeggen dat je alle punten afgevinkt hebt en niets is defect. Toch loopt je auto beroerd stationair.
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Dat werkt dus anders . En heeft effect op alle cilinders en niet op 1 bank .
@ Frank was de klepspeling ( voorspanning hydraulische stoters ) al gecontroleerd ? wanneer 1 klep niet goed afdicht krijg je ook al verstoring.
Door de constante inspuiting ligt er altijd een voorraadje brandstof op de inlaatklep. Wanneer de uitlaatklep niet goed afdicht kan dit een luchtverstoring verzorgen bij het inlaat traject
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Frank 117
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
- Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
- Locatie: Knokke
Dat is ook een mogelijkheid.ElGriffo schreef: ↑03 sep 2021 08:01
@ Frank was de klepspeling ( voorspanning hydraulische stoters ) al gecontroleerd ? wanneer 1 klep niet goed afdicht krijg je ook al verstoring.
Door de constante inspuiting ligt er altijd een voorraadje brandstof op de inlaatklep. Wanneer de uitlaatklep niet goed afdicht kan dit een luchtverstoring verzorgen bij het inlaat traject
Helaas heb ik niet het gereedschap om dit te controleren.
En zou een niet-afsluitende klep niet aan het licht gekomen zijn bij de compressietest? Bij alle cilinders was de compressie gelijk.
En zou de HC waarde dan niet veel te hoog zijn bij de uitlaatgastest? Ook die was normaal voor zover ik weet.
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Denk dat je toch een keer naar houten moet komen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Frank 117
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
- Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
- Locatie: Knokke
Ik zit daar al lang aan te denken.
Moest het niet zo'n eind zijn, had ik al een afspraak gemaakt.
De SEC is niet ingeschreven, mag niet op de openbare weg.
450 km. op aanhanger....
En dan je agenda hé Marco!
Moest het niet zo'n eind zijn, had ik al een afspraak gemaakt.
De SEC is niet ingeschreven, mag niet op de openbare weg.
450 km. op aanhanger....
En dan je agenda hé Marco!
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Dan toch maar iets plannen denk ik
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed