560 SEC '90 slecht stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

30 jun 2021 19:21

Mijn 560 SEC van ’90 (186.000 km) heeft zowel koud als warm een onregelmatige stationairloop.
Als je wat gas geeft, loopt hij wel mooi, zowel koud als warm, en zowel belast als onbelast.
Na een tijdje stationair laten lopen, hebben de (nieuwe) bougies van de linker cilinderbank geen kleur, alsof die nauwelijks brandstof krijgen.
Die van de rechter cilinderbank zijn goed zwart. Te veel brandstof dus.
Na een rit van ongeveer 10 km. zijn de bougies wel allemaal koffie-met-wat melk, dus OK.
De auto rijdt dan ook prima.
Als je bij stationairloop van de linkercilinderbank de bougiekabels één voor één losmaakt, merk je nauwelijks verschil in het lopen, bij de rechterbank direct verschil.
De injectoren zijn allemaal gecontroleerd, ultrasoon gereinigd, twee stuks (gingen open bij 2,3 kg) zijn vervangen door nieuwe. De openingsdruk is nu op 0,2 kg na overal gelijk, vernevelen doen ze allemaal goed.
Een slecht werkende spinnenkop (0 438 101 016) is dus de eerste verdachte.
En inderdaad: met de leidingen uit de spinnenkop heb ik met overbrugde brandstofrelais de opbrengst (LMM luchtspleet opening 0,95 mm, = opening bij stationair lopende motor) gecontroleerd.
De opbrengst voor de linkerbank is een stuk minder dan voor de rechterkant.
Als ik de klep van de LMM dan verder induw, is de opbrengst wel weer gelijk.
Wat nu? Ik ben al een paar dagen aan het spoelen met benzine met injectorcleaner, maar tot nu toe geen resultaat.
Nu zit er aan de onderkant van de spinnenkop, per injector, een regeling die de opbrengst per cilinder beïnvloedt.
Maar als ik eens op diverse (Bosch) sites rondneus, wordt niet echt aangeraden daarmee te rommelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Andere tips?
Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

01 jul 2021 00:03

Controleer als het je lukt de timing van de distributie , de nummers van de nokkenassen en de nummers van de cilinderkoppen.

Je weet nooit wat ze ooit gerommeld hebben.

Heb je de compressie al gemeten ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 jul 2021 07:19

Als ik het goed begrijp open je de luchtklep 1 zijde dus verder dan de andere, om dezelfde luchtopbrengst te krijgen?

Dan zou mijn redenatie zijn dat er verschil in ademhaling zit. Zou 1 zijde valse lucht kunnen trekken? (test met remmenreiniger). Nokkenas niet versleten? En wat ElGriffo zegt, ben ook wel benieuwd naar de compressie.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

01 jul 2021 10:48

Marco,
ik ga de timing van de distributie toch nog eens nakijken.
Die was vorig jaar goed, maar is natuurlijk geen garantie dat dit nu nog zo is.
Was toch al van plan de kleppendeksels er eens af te nemen.
Ook de compressie wordt nagekeken en ik kijk eens wat er op de nokkenassen staat.
Maar feit is dat de spinnenkop juist op die uitgangen voor de linker cilinderbank duidelijk minder opbrengst geeft.
Hier interessant leesvoer:
https://cis-jetronic.com/public_doc/07.3-0997-06.pdf
Ongeveer halfweg gaat het over die regelingen per cilinder.
Jantje:
er is maar één centrale luchtklep.
Valse lucht is nu wel uitgesloten, de econometer staat max. links bij stationair draaiende motor.
Twee bussen remmenreiniger hebben wel wat kleine vacuumlekken aan het licht gebracht, maar nu is alles dicht.
Met of zonder die vacuumlekken maakte trouwens geen merkbaar verschil in het stationair draaien.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

01 jul 2021 16:47

de spinnenkop heeft 1 centrale plunjer die de brandstof verdeeld .

Als je de spinnenkop wil uitsluiten zou ik met oude leidingen de linkerkant van de spinnenkop met de rechterkant van de motor
en anders om.

als het de klacht verplaatst dan weet je dat het de spinnenkop is .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

01 jul 2021 18:43

DSCN4936.jpeg
DSCN4936.jpeg (264.61 KiB) 1619 keer bekeken
Vandaag helaas niet veel kunnen doen.
Wel weer af en toe goed doorspoelen met verse benzine + injectorcleaner, zie foto.
Benzinepomp overbrugd, met op de schijf van de LMM te duwen loopt de benzine door de slangen in een kan.
Waar vacuumslangetjes van een sloper allemaal goed voor zijn.
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

02 jul 2021 11:36

Mooie oplossing zo om te spoelen!!
Zo ver op de foto te zien ziet t er onder de kap netjes en strak uit.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

02 jul 2021 11:48

Ja,
hopelijk is er dan goed resultaat.
De SEC is trouwens helemaal in prima staat, heeft heel lang stilgestaan voor ik hem kocht.
Vandaar dat ik begin met spoelen, ouwe benzine is nergens goed voor.
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

02 jul 2021 12:38

Heb je de Co al eens gemeten en evt. afgesteld?
Bougiekabels in orde?
Onder die spinnenkop zit een rubber manchet, die wil nog al eens verdrogen en kleine scheurtjes krijgen.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

02 jul 2021 16:37

Maar van één van de twee kanten raakt de oliebuis voor de nokkenas toch ook verstopt? Dat kan tot forse slijtage aan de nokken leiden.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

02 jul 2021 16:42

Jeroen schreef: 02 jul 2021 16:37 Maar van één van de twee kanten raakt de oliebuis voor de nokkenas toch ook verstopt? Dat kan tot forse slijtage aan de nokken leiden.

gr J
Precies, vandaar dat we die ook al suggereerden om te controleren.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

02 jul 2021 18:56

De bougiekabels zijn in orde.
In de rubberen manchet zat inderdaad een heel klein scheurtje, dat heb ik gerepareerd met twee componenten kit, speciaal daarvoor bestemd. Komt nooit meer los.
CO heb ik nog niet gecontroleerd, helaas heb ik niet zo'n apparaat.
Als ik de benzineopbrengst van de spinnenkop overal gelijk krijg, ga ik dat natuurlijk eerst en vooral laten doen.
Toen ik de auto pas had, heb ik gelijk de PVC nippeltjes van de olieleidingen boven de nokkenassen vervangen.
De olieleidingen zelf waren schoon, alle gaatjes zijn open.
Geen sleet op de nokkenassen.
De timing van de distributie heb ik toen gecontroleerd, was OK. Geen rek van betekenis.
De tips van Marco ga ik in ieder geval nog nalopen.
Maar eerst spoelen, en nog eens spoelen.
Ik laat hem een weekendje staan, dan heeft de cleaner in de benzine de gelegenheid eventueel vuil los te weken.
Maandag dan nog eens naar de opbrengst kijken.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

06 jul 2021 20:46

Na een 20-tal keer doorspoelen (klep LMM maximaal naar beneden) is de benzineopbrengst voor alle cilinders gelijk!
Snel de leidingen aangesloten en gestart: helaas stationair nog even rottig lopen.
Belast in D of R vanaf 1200 toeren loopt hij prima, niets veranderd dus...
CO op het gevoel (heb geen meter) wat hoger gezet, loopt dan wel iets beter maar veel te rijk. Uitlaat stinkt naar benzine.
Bij CO verminderen slaat hij (natuurlijk) af.
Vandaag dan maar de timing van de distributie nagekeken: valt binnen de tolerantie.
Krukas 0°: linker nokkenas (chauffeur) staat perfect. Rechter nokkenas (passagier) loopt iets achter.
Als ik de rechter nokkenas met de merktekens overeen zet, staat de krukas 9° voorbij het BDP.
Alles binnen de tolerantie dus, geen rek van betekenis.
De nokkenassen lijken mij nog de originele, al heeft de linkerkant wel iets meer slijtage. Maar volgens mij wel conform de km. stand (186.000)
Links: 117 16 met Mercedes logo op de as, 26 ingeslagen aan de achterkant.
Rechts: 117 17 met Mercedes logo op de as, 27 ingeslagen aan de achterkant.
Morgen eens de compressie meten. En de nummers van de koppen.
Op hoeveel moet de CO geregeld worden? Motor met kat dus.
En de timing van de ontsteking?
Dan kijk ik dat ook eens na.
DSCN4938.jpeg
DSCN4938.jpeg (165.69 KiB) 1435 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frank 117 op 06 jul 2021 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

06 jul 2021 23:17

Co kun je niet meten met een kat dat moet via de lambda sonde . Ontsteking hoef je niet af te stellen dat regelt de ontsteking module .

Nog even de kompressie meten .

Hebben we het al over de bougies gehad ? Als je
Ze er toch uit haalt . Even kijken naar juiste type en de elektrode afstand
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

06 jul 2021 23:46

OK Marco,
dat doe ik binnenkort.
Wat ik niet goed begrijp: als je de stroomverdeler verdraait, beïnvloed je toch het ontstekingstijdstip?
Dan zou je toch met de stroboscoop moeten kunnen controleren of de stroomverdeler goed staat, stel dat er aan gerommeld is?
Plaats reactie