Gisteren was ik in de gelegenheid om toch eens een professionele lektest te laten doen.
Wel met koude motor.
Bij de goede (rechter) cilinderbank, alle cilinders tussen 7 en 11%, dus dat is goed.
Linkerkant:
Cilinder 5: 10%, blijft constant bij bewegen van de inlaattuimelaar.
Cilinder 6: 11%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 12%
Cilinder 7: 12%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 13%
Cilinder 8: 14%, bij bewegen van de inlaattuimelaar gaat hij naar 18%
Hier toch wat afwijking tegenover de rechterkant, maar wel nog binnen de norm.
Weet niet goed meer wat ik hierover moet denken....
Onlangs las ik hier op het forum iets over hydraulische stoters bij bepaalde omstandigheden in "lock" kunnen gaan:
Vraag: Na diverse (vergeefse) startpogingen kan bij motoren met hydraulische klepbediening compressieverlies via de kleppen optreden, doordat deze simpelweg worden ‘opengepompt’. Door dit verschijnsel zal de motor ook na het opheffen van eventuele defecten (waardoor deze oorspronkelijk niet wilde aanslaan) niet op gang komen. Eén en ander deed zich voor bij een Mercedes-Benz 300 E en een Ford Escort 1.4 liter motor. De remedie was het demonteren van de kleppentrein en de hydraulische klepstoters stuk voor stuk met behulp van een pers of bankschroef enkele millimeters in te drukken, teneinde ‘stelolie’ gedeeltelijk te laten wegstromen. Na het monteren bleek de compressie weer op peil. De motor sloeg na het starten aan en liep als vanouds. Is dit fenomeen bekend en bestaan er andere methoden om dit probleem op te lossen?
Hier de link naar het topic hierover:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... hp?t=28428