560 SEC '90 slecht stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 jul 2021 10:38

Kleppen gesteld gok ik...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

23 jul 2021 12:01

Die zijn dus niet te stellen... wat je meet is de voorspanning van de klepstoter
te strak hoor je niet maar sluit de klep wellicht niet goed af , hoor je ze wel dan is de openings duur te kort

Wanneer je ze hoort is er meestal ver gevorderde slijtage
Bijlagen
DC42617D-E47E-4EC7-A8A3-1F7D8695B1FB.jpeg
DC42617D-E47E-4EC7-A8A3-1F7D8695B1FB.jpeg (139.95 KiB) 860 keer bekeken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 jul 2021 18:39

sommige rubbers sluiten af als je er druk op zet maar wel lekken bij onderdruk.
Je moet regelmatig de kleppen stellen Hiervoor heb je een kaliber nodig.
Deze geeft dan aan of het stelplaatje wat op de klepsteel zit, te dun of te dik is.
Je kunt deze dan vervangen door een met de juiste dikte zodat de stoterbus voldoende ingedrukt wordt.
Zie bovenstaande foto.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

23 jul 2021 23:44

Hugo, een rookmachine zet geen druk op het systeem, laat enkel rook vloeien daar waar lekkages vermoed worden.
Daarom moet je een rookmachine zijn tijd gunnen, rook komt niet snel overal waar het moet.
De drie minimale lekkages had ik al voor de rooktest zelf opgespoord en verholpen, met remmenreiniger.
Met draaiende motor, dus met onderdruk.
De rooktest was gewoon een extraatje, deze blokken hebben overal slangetjes en je ziet er snel één over het hoofd.
Wat de kleppen betreft, moest er één of meer kleppen niet goed afsluiten wegens incorrecte speling, zou dat wel aan het licht zijn gekomen met de compressietest.
En die was perfect.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

25 jul 2021 11:57

Hallo,

Mijn rookmachine geeft een stoot rook als ik op de knop druk.
Dit is overdruk.
Minimaal maar noodzakelijk om de rook te laten verspreiden.
Geen overdruk dus geen rook door de lekke verbindingen
Door meerdere malen op de knop te drukken verspreidt de rook zich door de inlaat en neemt de densiteit (zichtbaarheid) toe.

Wanneer is iets lek?

Is een nieuw ventiel lek?
Antwoord "nee", correct
Antwoord "ja", ook correct
Als de druk aan de band kant hoger is dan aan de pomp kant dan is hij niet lek.
Als de druk aan de pomp kant hoger is dan aan de kant van de band dan is hij lek. (maar goed ook ander kon je hem niet oppompen)
Dit verschijnsel komt ook voor bij rubber afdichtingen.
Een slang over een buis met geringe klemspanning zal bij onderdruk in de buis wel afsluiten maar bij overdruk gaan lekken.
Met meer voorspanning d.v. een slangklem dan zal de lekkage pas optreden als de druk hoger wordt.
Het verschijnsel van lekken bij overdruk en niet lekken bij onderdruk kan bij alle flexibele (rubberen) afdichtingen optreden.
Bij het opsporen van lekken moet je vaak ook nog over een bepaalde drempel waarde gaan met de druk om het lek te openen.
Bij on ventiel is dat de veerdruk van het klepje in het ventiel.

Om bovenstaande redenen kun je dus slechts 90% van alle luchtlekken met een rookmachine opsporen.

Het opsporen van lekken met remmenreiniger is ook een optie.
Je moet dan wel bij alle afdichtingen kunnen komen met de remmenreiniger.
Helaas is dit niet mogelijk bij jou blok, dus zul je bepaalde lekken niet detecteren.

De specialist weet dit en als hij geen lek met de rooktester kan vinden heeft hij wel een vermoeden waar eventuele lekkage kan zitten.


LET OP VOOR BRANDGEVAAR BIJ HET WERKEN MET REMMEN REINIGER!!

Voor wat betreft de kleppen:
Als een blok warm wordt zetten de onderdelen uit.
Afhankelijk van het materiaal meer of minder.
Dit kan er voor zorgen dat een klep bij een koude motor afsluit maar lekt bij een warme motor.
Als een motor loopt zullen de kleppen meestal warmer zijn dan de cilinderkop.
Advies: bij twijfel kleppen stellen.

succes
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

26 jul 2021 07:42

Of een compressie lekttest doen bij warme motor.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

30 aug 2021 20:19

Nu na ruim een maand later eindelijk in het bezit van toch maar nog 6 nieuwe injectoren (2 waren al vernieuwd).
En weer geen resultaat: draait stationair nog even slecht.
Niets veranderd dus....
Kan volgens mijn nog enkel maar de spinnenkop zijn.
Maar 100 % zeker ben ik dat niet.
De kostprijs van een goede spinnenkop is niet van dien aard om zo maar te proberen, zal toch eerst meer zekerheid moeten hebben.
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2847
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

30 aug 2021 20:30

Ga een langs bij Cor de Jong in Bergambacht
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

31 aug 2021 19:22

Vandaag een tip gekregen om op de diagnosestekker tussen pin 2 en 3 de spanning eens te meten: pendelt tussen 7 en 8 volt, na een tiental minuten tussen 7,5 en 8,5 volt.
Nu merkte ik toevallig dat onder de auto de linker downpipe veel minder warm wordt als de rechterkant.
Wat er weer op wijst dat er te weinig brandstof in de linkercilinderbank komt.
Dan de nippels van de brandstofleidingen één voor één losgedraaid: nauwelijks effect op de leidingen voor de linkerkant, en duidelijk effect op de rechterkant.
Het "spoelen" van de spinnenkop, wat ik een tijd geleden gedaan heb, heeft dus maar tijdelijk effect gehad.
De spinnenkop lijkt mij dus nog wat meer verdacht.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

31 aug 2021 19:31

Niet helemaal Frank …

Had je de nokkenas timing en de onderdeelnummers van de nokkenassen ook gecontroleerd ?

Spinnenkop aan 1 kant geloof ik niet zo in
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

31 aug 2021 20:17

Ik geloof er ook nog niet 100% in, Marco.
Daarom heb ik eerst al het andere gecontroleerd en uitgeprobeerd.
Nokkenassen had ik inderdaad al gecontroleerd, op 11 juli heb je geantwoord dat ze OK zijn.
Timing is eveneens goed, met krukas op BDP loopt de rechternokkenas 4,5° achter, links staat perfect.
Dus dat is binnen de tolerantie.
Linker nokkenas: 117 16 met Mercedes logo op de as, 26 ingeslagen aan de achterkant.
Rechts: 117 17 met Mercedes logo op de as, 27 ingeslagen aan de achterkant.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 aug 2021 21:48

ik denk dat je met een co meting of 4gas meting nog wat verder komt.
Heeft dat ding al lamdasonde's? Heb je die al gemeten?
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 aug 2021 21:51

Een wild plan, als je 8 dunne enigzins hoge druk slangetjes knutselt, met wartel aansluiting voor op de spinnenkop en flenswartel voor op de injectoren. Zou je dan van alle 8 de uitgangen de opbrengst kunnen controleren?
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

31 aug 2021 23:41

JantjeV8: vorige maand ben ik bij een kennis in een Bosch center geweest, daar is de auto op de viergastester gecontroleerd.
Ontsteking gecontroleerd, rooktest enzovoort. De resultaten hiervan heb ik toen hier neergezet.
Van alle controles bleek enkel het lambdasignaal niet helemaal in orde, maar ook niet echt slecht.
Je wild plan heb ik ook al uitgeprobeerd: de injectorleidingen wat verbogen, de injectoren erop aangesloten, brandstofrelais overbrugd, en zo de opbrengst per injector gecontroleerd door op de klep van de LMM te duwen.
Er was niet veel verschil tussen de injectoren van de linker- vergeleken met die van de rechtercilinderbank, hoogstens zo'n 5 tot 7 %
Maar toch een klein verschil dus.
En enkel met de schijf van de LMM iets minder dan 1 mm. ingeduwd, zodat de luchtspleet identiek is zoals bij draaiende motor.
Als ik de klep verder induw, is de opbrengst overal gelijk.
Dat verklaart volgens mij ook het verschijnsel dat de motor stationair slecht loopt, en bij gasgeven wel goed loopt.
Ook onder belasting: behalve stationair rijdt de auto prima.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 sep 2021 07:39

Frank 117 schreef: 31 aug 2021 23:41 JantjeV8: vorige maand ben ik bij een kennis in een Bosch center geweest, daar is de auto op de viergastester gecontroleerd.
Ontsteking gecontroleerd, rooktest enzovoort. De resultaten hiervan heb ik toen hier neergezet.
Oh ja, sorry, heb het zojuist terug zitten lezen, had dat ook gisteravond kunnen doen.

Kan er nog iets met de bobine fout gaan?
Kan de dynamo een kortsluitverstoring geven?
Kan de automaatbak of de oliepomp daarvan een verstoring geven?

Het lijkt er echt op dat je verder alles afgevinkt hebt.
Plaats reactie