Hallo, mijn w220 uit 1999 heeft een probleem met de airmatic.
Wanneer je achter de auto rijdt of staat, dan is de rechter achterkant aanzienlijk (+- 3cm) lager dan de linker achterkant. Ook met drempels nemen voelt het als een slappe bedoeling aan de achterzijde, met name rechts achter. Eigenlijk voelt het net als een conventionele gas/olie schokbreker die lek is.
Als ik de Auto handmatig omhooggevallen zet dmv het knopje op het dashboard, dan stijgt rechts achter even veel als de andere wielen, alleen eenmaal op opgepompt staat deze alsnog enkele centimeters lager dan de linker zijde.
Als de auto een paar dagen stil staat, dan zakt deze niet in.
Mijn vraag is nu: heeft elke schokbreker een apparte sensor om de hoogte te controleren? En zo ja, is dit af te stellen, or mogelijk, te calibreren?
Bonusvraag: is het mogelijk ergens test apparatuur te kopen om aan de slag te gaan met een w220 (naast een Autel universele tester na), of beschikt enkel de dealer hier over?
Bedankt en vriendelijke groet,
Tom
W220 oneffen rijhoogte achterzijde
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Als het goed is heeft elke kant zijjneigen hoogte sensoren. Voor zit er een sensor onder de motorkap en 1 op de poot zelf. Ik verwacht dat er achter ook apart op elke kant een sensor hiervoor aanwezig is.
Wat betreft die uutlees apparatuur. Er is apparatuur waarmee je best wel iets kan doen maar de apparatuur waar de dealers en specialisten mee werken zullen zeker meer toegang hebben tot bepaalde dingen.
Volgens mij staat er op het forum een topic over niet originele apparatuur met de ervaringen van forum leden dacht ik.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat mijn E klasse de hoogte alleen aan de achteras kon instellen dus niet onafhankelijk LA of RA. Ergens staat me bij dat ik met mijn S dit per kant kon instellen. Je kunt kijken wat de drukken zijn in het systeem en testen uitvoeren zoals druk testen maar als ik het zo lees zal dat wel goed zitten maar wellicht kun je de hoogte wel aan passen of kalibreren
Wat betreft die uutlees apparatuur. Er is apparatuur waarmee je best wel iets kan doen maar de apparatuur waar de dealers en specialisten mee werken zullen zeker meer toegang hebben tot bepaalde dingen.
Volgens mij staat er op het forum een topic over niet originele apparatuur met de ervaringen van forum leden dacht ik.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat mijn E klasse de hoogte alleen aan de achteras kon instellen dus niet onafhankelijk LA of RA. Ergens staat me bij dat ik met mijn S dit per kant kon instellen. Je kunt kijken wat de drukken zijn in het systeem en testen uitvoeren zoals druk testen maar als ik het zo lees zal dat wel goed zitten maar wellicht kun je de hoogte wel aan passen of kalibreren
Laatst gewijzigd door kevin1990 op 16 jun 2021 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Nee toch Plorie. Een niveauregeling heeft op de achteras 1 hefboompje zitten die bij belading de hoogte corrigeert. Airmatic heeft op iedere veerpoot een hefboompje zitten met een hoogtelezertje.
Via StarDiagnose kun je voor Airmatic de correcties invullen om een auto recht te zetten, calibreren.
wel zou ik vooraf eerst even controleren of er geen hefboompje is afgebroken o.i.d. Het is een heel eenvoudig kogelgewrichtje. Bij MB is het origineel een vast stangetje, maar goede knutselaars maken van industriele kogelgewrichtjes een hefboompje die dan ook gelijk instelbaar is. Daarmee omzeilen ze het calibreren via SD.
Via StarDiagnose kun je voor Airmatic de correcties invullen om een auto recht te zetten, calibreren.
wel zou ik vooraf eerst even controleren of er geen hefboompje is afgebroken o.i.d. Het is een heel eenvoudig kogelgewrichtje. Bij MB is het origineel een vast stangetje, maar goede knutselaars maken van industriele kogelgewrichtjes een hefboompje die dan ook gelijk instelbaar is. Daarmee omzeilen ze het calibreren via SD.
Bedankt voor het meedenken allemaal. Gezien er maar 1 niveau sensor op zit, heb ik besloten 1 andere veerpoot aan te schaffen, en te zien of dat dit het probleem gaat verhelpen. Als ik meer weet, laat ik dit achter.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Als hij niet zakt maar stelselmatig te laag staat, dan is dat zonde van je geld. Ik zou eens kijken of het probleem qua kalibratie niet aan de voorkant zit, aangezien dit ook doorwerkt in de achterkant.
Edit: je geeft ook aan dat hij daar raar veert, wellicht is je demper zelf wel op/lek, dat doet ook wel iets in de rijhoogte.
Edit: je geeft ook aan dat hij daar raar veert, wellicht is je demper zelf wel op/lek, dat doet ook wel iets in de rijhoogte.
Logboek S500.
Dat is waar, mogelijk gaat er iets mis in de veerpoot zelf, maar ik weet niet hoe zo een poot is opgebouwd van binnenuit, dus kan er weinig logica aan vast knopen op dit moment. Heb jij een idee of ik ergens een tester/software kan kopen om dit zelf te doen, of ben ik aangewezen op een MB dealer/specialist hiervoor?plorie schreef: ↑17 jun 2021 11:39 Als hij niet zakt maar stelselmatig te laag staat, dan is dat zonde van je geld. Ik zou eens kijken of het probleem qua kalibratie niet aan de voorkant zit, aangezien dit ook doorwerkt in de achterkant.
Edit: je geeft ook aan dat hij daar raar veert, wellicht is je demper zelf wel op/lek, dat doet ook wel iets in de rijhoogte.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Een veerpoot met Airmatic is niet meer dan een gasdemper met 2 magneetventielen om de hardheid in te stellen, en een luchtbalg erop ipv een stalen spiraalveer. Zodra een van die magneetventielen een fout geeft (of een slechte stekkerverbinding heeft) krijg je gelijk een Airmatic melding in je cluster en gaat je complete systeem op de sportstand. Of een demper lek is valt met software niet uit te lezen, dan zie je vanzelf dat hij nat is.
Logboek S500.
Hmm, het feit dat het voelt alsof de rechter veerpoot achter lek is kan dus toch kloppen als deze ook gevuld is met gas. Ik heb in ieder geval 2 nieuwe schokbrekers inclusief balgen besteld, om het geheel achter weer fris te krijgen. Wordt vervolgd dus...plorie schreef: ↑17 jun 2021 11:54 Een veerpoot met Airmatic is niet meer dan een gasdemper met 2 magneetventielen om de hardheid in te stellen, en een luchtbalg erop ipv een stalen spiraalveer. Zodra een van die magneetventielen een fout geeft (of een slechte stekkerverbinding heeft) krijg je gelijk een Airmatic melding in je cluster en gaat je complete systeem op de sportstand. Of een demper lek is valt met software niet uit te lezen, dan zie je vanzelf dat hij nat is.