Motorstoringslampje S211 E500 2005

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

16 jun 2021 08:01

De baas des huizes kwam van de week thuis met een brandend oranje lampje, bleek het motorstoringsdiagnoselampje te zijn.

Gisteravond op het gemakje aan de S.D. gehangen. Vooropgesteld: ik heb daar geen routine in, ik denk dat ik het goed doe, maar de kans bestaat dat ik zo maar wat doe..

In elk geval. Gekozen voor de quick diagnose. Dan loopt hij de hele auto door en krijg je een lijst met alle hoofdcomponenten. Er achter komt een groen vinkje of een F(ault).
Hier en daar die foutcodes gelezen, stroomverzorging en dat soort meldingen. Dus als ooit de accu los is geweest is dat opgeslagen. Zal wel nog van afgelopen winter zijn.

Het oliepeil bleek wat laag te staan, dus maar direct bij gevuld. Moest met stilstaande motor op 53mm staan, stond op 51mm en dat snap ik wel dat dat te laag is.

Mijns inziens de veroorzaker van het lampje bevond zich in het motormenu, en wel onder component Control Unit ME-SFI 2.8.

Geen idee wat dat ding doet, in elk geval wel 2 foutcodes daar:
- P2001 Malfunction of exhaust gas recirculation (functional chain) (P0400)
- P2026-004 Y58/1 (purge control valve): open circuit/switchover valve permanently closed (P0444)

Vervolgens kun je door klikken op zo'n melding. Ik kwam er niet helemaal uit. Je komt dan bij wat testprocedures en wat uitleg. Het lastige was dat ik bij coalfilter-achtige uitleg uit kwam, maar een benzine met een roetfilter... Ik kreeg dat niet geplaatst, ik kon dat Y/58/1 component niet vinden.

Uiteindelijk de codes ook gereset en een eindje gereden. De melding is in het KI niet terug gekomen.

Paar vragen:
- wat is een ME-SFI 2.8 unit?
- Waar zit/wat doet klep Y58/1?
- Kun je de service indicator in het k.i. vanuit s.d. terug stellen/uitlezen?
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4065
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

16 jun 2021 08:32

ME is je motorregelapparaat ECU
y58/1 is een ventiel voor de tankontluchting/koolstoffilter
indicator kan via het KI en Stardiagnosis gereset worden, vi ahet SD moet je naar Assyst gaan

hoor je de luchtpomp met koudstart enkele seconden zoemen ?
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

16 jun 2021 10:32

Aha oke. Maar de ecu heeft ook zijn eigen diagnose-regeltje in dat menu, wel direct boven de regel waar dat ME-ding in staat. Bij ecu stond alles op groen vinkje.

Ik dacht dat je ook ergens (Finder?) een component in zou moeten kunnen geven, en SD geeft dan aan waar je het in je auto kunt vinden, maar ik heb dat nog niet kunnen ontdekken.
Het zal niet vanavond zijn, maar eerdaags weer eens wat verder stoeien. Zeker als het lampje weer gaat branden.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

17 jun 2021 07:39

Het storingslampje voor de motor brandt weer, dus dat heeft blijkbaar toch wat extra aandacht nodig.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

09 aug 2021 18:41

Een vakantiedag waardoor ik mooi wat tijd aan deze storing kon besteden.

In elk geval, de Y58/1 bleek prima in orde. Eigenlijk een simpel klepje. 12V er op en de luchtdoorlaat staat open, 12V er af en potdicht. Wel mooi via Xentry die testprocedures doorgelopen. Electronisch, vacuum en mechanisch. Maar die storing kan ik wel uitsluiten.

Dus door naar de p0400:
Dan kom je bij component y31/1, achterop de motor, bij de EGR klep.
Ook die procedures netjes doorlopen. Vacuum getest en dat ding bleek in orde.
Spanningstest, ook die krijgt hij prima. Maar de vacuum onder spanning werkte niet, dus daar zat de oorzaak.

Vervolgens de hele EGR klep gedemonteerd en daar bleek echt een klodder bagger in te zitten. Als de klep dicht staat, kon je er nog zo doorheen blazen. Niet goed dus. Feitelijk staat hij nu altijd open.

De egr klep eerst gereinigd. Van 2 kanten af. Je ziet dan keurig het klepje en de zitting. Nu is mijn vraag: Ik meen het ding best schoon gemaakt te hebben. Toch, als de klep dicht staat, blaas je er redelijk makkelijk nog doorheen. In hoeverre zou dat ding potdicht moeten zijn?
EGR klep gesloten
EGR klep gesloten
2021-8-9 18-36-1.jpg (138.08 KiB) 1203 keer bekeken
EGR klep geopend
EGR klep geopend
2021-8-9 18-38-22.jpg (106.58 KiB) 1203 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 aug 2021 07:15

Een nieuwe EGR ventiel besteld, #112 140 0460.

Ondertussen ook geplaatst. Om dat ding te (de-)monteren moest de brandstofrail omhoog, anders kun je er met geen dop of sleutel op het boutje van die egr komen. Maar bij het terug monteren was 1 injector niet meer dicht te krijgen. Paar keer los en weer terug, maar die bleef benzine lekken onder druk. Vervolgens dus de gehele brandstofrail verwijderd. Lastigste daarvan is om het kabelharnas vrij te krijgen en wat weg te klappen.
Enfin, 16 nieuwe o-ringen, maar eerst in 8 injector gaten een prop papier en de ruimte er omheen goed schoon gemaakt. Nieuwe o-ringen met een klein beetje sisliconenvet ingesmeerd en dan is terug monteren zo gebeurd.

Motor liep weer als een klokje. Motorstoringslampje bleef mooi uit. Xentry er aan, daar bleef de storing p2026 wel zichtbaar als 'stored', ook na het leeg maken van het storingsgeheugen. De p0400 was weg.

Vervolgens een rit gemaakt, ongeveer 60km zonder storingslampje. Auto had een uurtje stil gestaan, maar bij aanvang van de terugrit kwam het lampje wel weer op.
En nou... Nog maar eens alles nalopen. Kl*terij is dat ik de werking van dat systeem niet helemaal begrijp of ken, welke componenten zitten daar nog meer in. Waar kun je wat meten en wanneer dan.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

14 aug 2021 13:12

JantjeV8 schreef: 14 aug 2021 07:15 Om dat ding te (de-)monteren moest de brandstofrail omhoog, anders kun je er met geen dop of sleutel op het boutje van die egr komen.
gfgf schreef: 23 feb 2019 15:11 Klusje van (bijna) niks: je kunt er redelijk bij. Alleen zit de voorste bout van de klep recht onder de brandstofleiding. Daar paste mijn 1/2" dop wel tussen maar dan kreeg ik er geen ratel/verlengstuk meer in. Met een dunnere dop van een 3/8" set ging het prima.
:sst:

Wat betreft de foutcodes: de ME motorstuurunit slaat een hoop actuele waarden op van het moment van storing. Die kun je in Xentry terugvinden. Misschien kun je een patroon ontdekken in de omstandigheden als de fout optreedt.

Voor de achtergrond:
- De purge valve (een klein elektrische klepje ergens op de linker wielkast) wordt vanuit de motorelektronica opengezet om damp uit de tank naar het inlaattraject te laten, zodat de benzinedamp wordt verbrand. Dat heeft met regeneratie van het koolstoffilter in je tankontluchting te maken. Dat ding gaat in bepaalde omstandigheden pulserend open goed hoorbaar aan het getik.
- De EGR zorgt er bij een benzinemotor voor dat het mengsel armer wordt. Bij lambda 1 zit er immers geen zuurstof meer in de uitlaatgassen zodat je door bijmengen de lucht 'armer' aan zuurstof maakt en dus minder brandstof kunt inspuiten. Nu zul je zeggen: daar hebben we toch de gasklep voor, maar een dichte gasklep vraagt bij een ongeblazen motor energie omdat de zuigers dan de lucht langs die bijna-dichte klep naar binnen moeten zuigen. Als je uitlaatgas bijmengt, kan de klep verder open en scheelt dat inlaatverlies.

Als die beide kleppen pneumatisch en elektrisch in de werkplaats goed werken, zou je ook aan een storing in de ME zelf of de bedrading tussen ME en actuators kunnen denken. Misschien een hitteprobleem zelfs. In de broodtrommel waarde ME in woont, hoort ook een ventilator te zitten. Ik denk ook maar wat in het rond, maar zo'n storing kan allerlei oorzaken hebben.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
S211kombi
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 okt 2019 11:09
Mercedes-Benz: S211 E320 CDI

14 aug 2021 14:02

Even advocaat van de duivel spelen. Dus er is aardig wat tijd gespendeerd en kosten gemaakt (op basis van het uitlezen met een houtje-touwtje apparaat) en de auto is nog steeds niet goed. Zou je niet gewoon beter een gedegen diagnose kunnen laten stellen, dan kun je altijd nog opteren zelf de reparatie uit te voeren.

Waarschijnlijk was je dan over de hele linie heen goedkoper uit geweest.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 aug 2021 19:52

Ik heb die torxen in zowel 1/2", 3/8"en 1/4", maar kreeg het niet los zonder de brandstofrail omhoog te halen. Eind goed, al goed wat dat betreft..
gfgf schreef: 14 aug 2021 13:12 Wat betreft de foutcodes: de ME motorstuurunit slaat een hoop actuele waarden op van het moment van storing. Die kun je in Xentry terugvinden. Misschien kun je een patroon ontdekken in de omstandigheden als de fout optreedt.
Daar moet ik me eens in verdiepen. Ik zal dat eerst eens in Xentry terug moeten zien te vinden, en dan ook nog begrijpen.

gfgf schreef: 14 aug 2021 13:12 Voor de achtergrond:
- De purge valve (een klein elektrische klepje ergens op de linker wielkast) wordt vanuit de motorelektronica opengezet om damp uit de tank naar het inlaattraject te laten, zodat de benzinedamp wordt verbrand. Dat heeft met regeneratie van het koolstoffilter in je tankontluchting te maken. Dat ding gaat in bepaalde omstandigheden pulserend open goed hoorbaar aan het getik.
Tot zover had ik het systeem begrepen. Inderdaad tikken. Een testprocedure via Xentry maakte dat vrij eenvoudig uit te sluiten. Daarna ook gedemonteerd en aan de mond doorblazen met 12V wel & niet op de pinnen.
Vandaar dat ik verder zocht en bij die EGR (Y31/1) uit kwam.
gfgf schreef: 14 aug 2021 13:12 - De EGR zorgt er bij een benzinemotor voor dat het mengsel armer wordt. Bij lambda 1 zit er immers geen zuurstof meer in de uitlaatgassen zodat je door bijmengen de lucht 'armer' aan zuurstof maakt en dus minder brandstof kunt inspuiten. Nu zul je zeggen: daar hebben we toch de gasklep voor, maar een dichte gasklep vraagt bij een ongeblazen motor energie omdat de zuigers dan de lucht langs die bijna-dichte klep naar binnen moeten zuigen. Als je uitlaatgas bijmengt, kan de klep verder open en scheelt dat inlaatverlies.

Als die beide kleppen pneumatisch en elektrisch in de werkplaats goed werken, zou je ook aan een storing in de ME zelf of de bedrading tussen ME en actuators kunnen denken. Misschien een hitteprobleem zelfs. In de broodtrommel waarde ME in woont, hoort ook een ventilator te zitten. Ik denk ook maar wat in het rond, maar zo'n storing kan allerlei oorzaken hebben.
Kijk, dat is uitleg waar ik iets mee kan. In Jip & Janneke taal uitgelegd, dit ga ik snappen. Dank daarvoor.
S211kombi schreef: 14 aug 2021 14:02 Even advocaat van de duivel spelen. Dus er is aardig wat tijd gespendeerd en kosten gemaakt (op basis van het uitlezen met een houtje-touwtje apparaat) en de auto is nog steeds niet goed. Zou je niet gewoon beter een gedegen diagnose kunnen laten stellen, dan kun je altijd nog opteren zelf de reparatie uit te voeren.

Waarschijnlijk was je dan over de hele linie heen goedkoper uit geweest.
Even 1 ding: ik geloof niet dat het aan de apparatuur ligt. Daar is weinig houtje-touwtje aan. De zwakke factor is die vent die het bedient en probeert te doorgronden, ik zelf dus.
En ja, diagnose laten stellen had zeker gekunnen, maar ik maak er voor mezelf een sport van om dit soort dingen toch zelf op te knappen. Duurt het een dag, dan duurt het een dag. Is er een week voor nodig, dan een week. Noem het mijn afwijking, maar dat krijg ik altijd al te horen, immers ik wil perse Mercedes rijden.. :$

Zie het als hobby. Deze auto vreet geen brood, staat er op en top keurig bij. Enkel dat kl*te lampje blijft branden en dat wil ik oplossen. Dat die EGR vervanging niet tot 100% resultaat heeft geleid klopt ook. Weg gegooid geldt? Hmmm, die oude kreeg ik niet schoon, althans na intensief schoonmaken blies die zo door, de nieuwe niet. Er is dus wel degelijk iets verbeterd. Voor het archief: Een egr ventiel (OEM) € 100,86 en 16x O-ringen € 2,51, beiden excl. btw. Qua kosten is dit dus nog wel te overzien. En gevoelsmatig, ik denk dat ze met een diagnose ook eerst met dat EGR ventiel naar huis gestuurd hadden... :S

Maar kritiek, graag. Uitleg van Xentry gebruik nog liever. En ja, ik schrijf het redelijk uitgebreid hier uit zodat ik hoop dat anderen het ooit nog kunnen toepassen. De foutcode is niet onbekend, maar de remedie heb ik nog nergens echt terug kunnen lezen.

Overigens vandaag toch een kleine 300km met het ding getuft, en het gaat tegenwoordig niet zo hard op de Nederlandse autobanen :evil: , maar dan loopt hij 9,2L/100km, 1:11 dus. Niet dat me dat heel erg boeit, maar volgens mij is het ding verder best gezond.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

14 aug 2021 23:02

Ik ben het met je eens hoor. Je hebt de tools en de tijd en gaandeweg leer je zoveel bij dat je op enig moment de oorzaak wel zult vinden. Soms iets waar je het totaal niet zoekt. Sowieso een tijdrovend proces.

Bij de werkplaatsprijzen van mensen met kennis van zaken wordt het al snel te duur om die uren eraan te besteden met het gevaar dat het uitloopt op lukraak onderdelen vervangen. Frustrerend want je wilt weten hoe of dat het zit. Post eens wat info uit xentry, misschien valt daar wat aan op.

En zuinig zijn die krengen best als je een beetje rustig en constant rijdt inderdaad.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

15 aug 2021 04:41

+1, en ik denk ook niet dat de gemiddelde garage dit wel zomaar oplost, want die doen precies hetzelfde. Gewoon doorgaan…..
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Jan227
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

15 aug 2021 12:39

Hallo,

Enkele controles die je nog zou kunnen doorvoeren :

- De egr klep is vacuum bediend, controleer of er voldoende vacuum aanwezig is, mogelijk niet agv een lek in het vacuum systeem, waardoor de klep niet juist werkt. Controleer ook de component welke het vacuum naar de egr klep regelt.

- controleer het complete inlaat systeem op lekkages, dus ook inlaat spruitstukken etc , om dat goed te doen heb je eigenlijk een rookmachine nodig.

- controleer de luchtmassameter met xentry, luchtmassa en egr zijn aan elkaar gerelateerd, ze kunnen je soms op het verkeerde been zetten bij storingen.

- In de inlaatspruitstukken zitte zgn swirl flaps, ook deze vervuilen net als de egr klep, ze gaan dan te zwaar draaien en de plastic bedienings arm breekt af, is eenvoudig van buitenaf te constateren, echter zou ik dan wel andere foutcodes verwachten.

- had je gecontoleerd of de buis tussen egr klep en inlaat vervuld is ?

- Zijn de leerwaarden van de egr te resetten in Xentry , ik denk van niet , maar check dat nog even.

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

20 aug 2021 22:02

Vandaag nog wat tijd aan de 211 besteedt. In 1e instantie de motorolie+filter vernieuwd. Daarna de automaat een spoeling gegeven inclusief nieuw overlooppijpje, filter, pakking boutjes, stekker e.d.
Eerst de bak vullen met 5L nieuwe olie. Daarna de oude olie er uit via de retourbuis, liter er uit, nieuwe er in en dat 4x herhaald. Dan afvullen, opwarmen en aflaten lopen.
Schakelt weer als een nieuwe, zo mooi. Was ook nodig, de oude vond ik ook wel stinken. Niet heel dramatisch, maar het was wel de hoogste tijd.

Vervolgens nog wat aan de p2026 storing aandacht besteedt. IN Xentry nog een test gevonden en doorlopen. Op zich kwam daar niks geks uit. De storing bleef weer even weg, en wederom bij de 2e start kwam het lampje weer terug.

Al jullie aanbevelingen heb ik nog niet afgevinkt, dat komt nog.
20210817_154005 (Small).jpg
20210817_154005 (Small).jpg (81.43 KiB) 741 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

25 aug 2021 16:42

Vanmiddag nog eens de 211 aan Xentry gehangen, nadat ik het rvs buisje los geschroefd en schoon gemaakt had.

Nu zat dat buisje niet dicht, maar schoon was het ook niet, nu wel.

Xentry geheugen gewist en nadien de auto weer gestart en warm laten draaien. Storing komt er vrij snel weer terug in.

Testprocedure doorlopen.
Eerst via xentry 'actuate' die purge conrol valve Y58/1, hij tikkert z'n best.
Vervolgens de visuele test, ding er tussenuit, 12V voedinkje er op en blazen. 12V is open, 0V is potdicht. Dat ding is gewoon goed.
Terug gemonteerd dus.

De luchtbuis van de pcv Y58/1 naar de EGR ook los gehad, schoon gemaakt en middels druk op kleine scheurtjes gecontroleerd, maar ook potdicht.
Ik durf zeker te stellen dat het gedeelte vanaf egr tot en met die pcv gewoon in orde is.

Via xentry een vacuumtest doorlopen.
Aansluiting achterzijde van de pcv in 3-en gesplitst met wat slangen en t-stukken. Vacuummeter er tussen. Auto op bedrijfstemperatuur en dan kun je via xentry de pcv bedienen. De vacuummeter zou dan tot -5mBar uit moeten slaan, maar deed niets.

Verder via Xentry: Oordeel: OF die Y58/1 OF 'leaks'.

Ik denk dus dat laatste, maar dan verderop in het traject en dat ken ik niet.

Net voorbij die pcv zit een stukje slang en dan een rond busje, lijkt wel een brandstoffilter maar heb geen idee wat het werkelijk is. In elk geval heb ik op die slang tussen dat ding en die pcv gezogen, je ademt dan heel sterk benzinelucht in. +o( Feitelijk ademt dat buisje gewoon vrij,

Dat gaat dus richting tank of koolstoffilter. Heb nog geen idee waar ik die kan vinden. Dus dat wordt de volgende zoektocht. Wellicht zit daar ergens een haperend klepje o.i.d.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

25 aug 2021 17:19

Helpt waarschijnlijk voor geen meter, maar bij de W124 zit dat koolstoffilter achter het linker voorscherm, onder de zekeringskast.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Plaats reactie