De ventilator in onze S212 heeft al jaren soms een klein rateltje. Alsof er een blaadje in het systeem zit. Maar vaak is het geluid ook weg en mijn credo is er niet aan te komen zolang hij het prima doet. De laatste tijden heb ik met regelmaat dat de ventilator het helemaal niet doet en na een korte tijd spontaan weer begint te werken. Met deze hete dagen niet echt wenselijk.
De MB garage geeft aan dat dit te maken heeft met slijtage van de koolborstels van de ventilatormotor en dat hij dan beter vervangen kan worden. Alleen de bedragen die er geroepen werd vond ik zwaar over de top en heb dus op dit onderwerp even gegoogeld. Zelf vervangen is redelijk eenvoudig en op eBay kom ik deze ventilatoren tegen als gebruikte exemplaren en nieuwe imitaties uit vermoedelijk China. Prijzen zijn voor beiden ongeveer gelijk.
De garage waarschuwde mij voor de Chinese imitaties. Ze gaven aan dat er verschillende auto’s hierdoor in brand zijn gevlogen. Is dat onzin en bang makerij of hebben ze een punt? En bij de keuze voor een gebruikte of Chinese imitatie zou ik gewoon voor de imitatie gaan. Van de gebruikte weet je namelijk ook niet hoeveel uren die heeft gedraaid.
Iemand ervaring hiermee? YouTube filmpjes hierover zien er prima uit om de imitatie te plaatsen. Zie het probleem niet zo.
Ventilator W212 / S212
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Inderdaad een klusje van niks, dus waarom niet eerst een degelijke Diagnose stellen.
Je credo hierover gaat nu al niet meer op, dus met drie schroefjes en een paar stekkers weet je al veel meer.
Je credo hierover gaat nu al niet meer op, dus met drie schroefjes en een paar stekkers weet je al veel meer.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
-
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
- Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
- Locatie: Overijssel
Als het werkelijk de koolborstels zijn?
In het verleden heb ik weleens koolborstels op maat gevijld geslepen en in een dynamo gesoldeerd (heeft bij mij nog 5 jaar gewerkt)daarna auto verkocht.
Dus als het je hobby is om te knutselen kun je dat ook nog overwegen .
Maar ik weet niet zo of het bij jou ventilator ook mogelijk is maar dat zie je gauw genoeg als je hem demonteert
In het verleden heb ik weleens koolborstels op maat gevijld geslepen en in een dynamo gesoldeerd (heeft bij mij nog 5 jaar gewerkt)daarna auto verkocht.
Dus als het je hobby is om te knutselen kun je dat ook nog overwegen .
Maar ik weet niet zo of het bij jou ventilator ook mogelijk is maar dat zie je gauw genoeg als je hem demonteert
- CoPilot
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
- Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
- Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Maar hoe de diagnose te stellen dan. De garage gaf op basis van mijn verhaal af dat het de koolborstels zijn en er een nieuwe motor in moet. Ik kan natuurlijk hem er uit halen om te bekijken of ik iets kan vinden maar als ik niets kan zien moet je weer ondersteboven liggen om hem terug te zetten omdat eerst een andere motor besteld moet worden. Vraag is / was of ik dan voor een gebruikte originele moet gaan of een nieuwe Chinese imitatie.
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Ze zijn origineel inderdaad niet goedkoop.
Meteen ook de weerstand mee vervangen.
Meteen ook de weerstand mee vervangen.
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
De stekker van de ventilator komt vanaf de kachelweerstand en zit er dus vlak naast.
De regelt de verschillende snelheden en daarom is een degelijke diagnose van belang.
Op basis van een verhaal doe je niets anders dan domweg vervangen en hopen op een goede afloop, met hoge kosten.
Stel dat er in de behuizing iets dwars ligt wat het draaien van de ventilator tegengaat, gaat dus een nieuwe ventilator niet helpen.
Maar aan jou de keuze ....
De regelt de verschillende snelheden en daarom is een degelijke diagnose van belang.
Op basis van een verhaal doe je niets anders dan domweg vervangen en hopen op een goede afloop, met hoge kosten.
Stel dat er in de behuizing iets dwars ligt wat het draaien van de ventilator tegengaat, gaat dus een nieuwe ventilator niet helpen.
Maar aan jou de keuze ....
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
- CoPilot
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
- Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
- Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Inmiddels een gebruikte ventilator via eBay gekocht want de huidige ventilator gaf er helemaal de brui aan. Omdat ik twijfelde aan een nieuwe imitatie die mij werd afgeraden dus een gebruikte gekocht en hij draait gelukkig weer als een tierelier. Hij blaast zelf harder naar mijn idee of mijn oude was al heel lang aan het stuk gaan kan natuurlijk ook. Zal ook een piepend geluid af en toe in.
Omdat ik met m'n grote lijf slecht bij de ventilator kon komen had ik de passagiersstoel even losgeschroefd om meer ruimte te hebben. Nadat ik alles weer terug gemonteerd had heb ik nu een airbag lampje op m'n dashboard aan staan. Dit schijnt normaal te zijn als je de stekkers onder de stoel los maakt. Niet erg handig dus en moet ik dit toch door naar een garage om te laten resetten want in het menu lukt het helaas niet.
Omdat ik met m'n grote lijf slecht bij de ventilator kon komen had ik de passagiersstoel even losgeschroefd om meer ruimte te hebben. Nadat ik alles weer terug gemonteerd had heb ik nu een airbag lampje op m'n dashboard aan staan. Dit schijnt normaal te zijn als je de stekkers onder de stoel los maakt. Niet erg handig dus en moet ik dit toch door naar een garage om te laten resetten want in het menu lukt het helaas niet.
Prettig dat ie er in zit, jammer dat je alsnog naar een dealer/specialist moet voor je airbag.
Bekend probleem overigens ook bij de 204 (staat hier op het forum ook genoeg over), bij mij is ie 2 of 3x gesmeerd en later gaf ie (precies terwijl je nat geregend in een parkeergarage in de auto stapt) de geest.
Bekend probleem overigens ook bij de 204 (staat hier op het forum ook genoeg over), bij mij is ie 2 of 3x gesmeerd en later gaf ie (precies terwijl je nat geregend in een parkeergarage in de auto stapt) de geest.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09