A207: Hoe kan je de schakelaar v.d. dakbediening demonteren?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2294
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

30 jun 2021 12:14

Arjen schreef: 30 jun 2021 11:17 Beste Han,

Je hebt de auto laten uitlezen, en er is kennelijk geen probleem qua elektronica.
Dit betekent:
  1. Ofwel er is geen probleem (althans, met de auto);
  2. Dan wel er is een probleem wat niet uitgelezen kan worden (zoals bijv. iets mechanisch wat de beweging van de Aircap hindert).
Op basis van de diagnose heeft het geen zin om de schakelaar te wisselen.
Over je vraag van de werkinstructie: Je lost ofwel een probleem met de auto zelf op, dan wel je besteedt het uit, maar ALS je het uitbesteedt dan moet je het loslaten. Je gaat toch ook niet naar een restaurant en vervolgens zelf de keuken in om de kok te vertellen hoe hij je biefstukje moet bakken?
Als jij wilt dat de garage (tegen beter weten in) de schakelaar vervangt, dan zul je daar een paar honderd euro voor moeten incalculeren.


P.S.: Je kunt zelf zien bij je tweedehands schakelaar hoeveel schroefgaatjes erop zitten... Dat zegt echter niets over hoeveel tijd het kost om de schakelaar los te maken. Een parkeersensor zit ook alleen maar geklikt in een houdertje, maar om erbij te komen moet je wel de hele bumperhuid van de auto afhalen. Om bij de schakelaar voor je dakbediening te komen moet je het nodige van de middenconsole verwijderen; dat had je toch al gezien op dat Youtube filmpje?
Hallo Arjan,
Bedankt voor je fijne reactie. ook al geeft de diagnose aan dat er geen probleem is, het is er natuurlijk wel anders zou het gewoon werken en ook dat het wel werkt via externe aansturing en dat het een paar keer spontaan heeft gewerkt zou je zeggen dat de hardware in orde is. en ik ga zeker niet zeggen of suggereren hoe de monteur zijn werk moet doen. maar dat kwam door een opmerking hier dat het 4 schroefjes zijn en ik zie nergens aan de console schroefjes al kunnen die er best zitten. en ja het laten controleren kan een paar hobnderd euro kosten maar dat heb ik er wel voor over ik vind het zit er op dan wil ik graag dat het werkt. niet ongeacht wat het kost maar ik heb er meer dan een redelijk bedrag voor over.
de schakelaar vervangen doen we ook omdat er meestal maar 1 ledje brand en hij reageert niet altijd even snel dus dat willen ze uitsluiten is dat voor niks dan zij het zo
Ik begrijp ook wel dat als het werkt ik het weinig zal gebruiken misschien 1 of 2 keer per jaar om de scharnierpunten wat te smeren en te zien of er geen vuil/ blaadjes in het netje zitten dus even schoon blazen.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

30 jun 2021 12:22

Dat het 4 schroefjes zijn is jou aanname en heb ik nooit gezegd.
Een schroef heeft altijd twee maten en dus in jou geval 1 schroef van 4 mm dik en 20 mm lang. zo staat het er ook.

Als er nu aan de Software word getwijfeld zou ik het daar zoeken, waarschijnlijk benaderen ze je systeem of module anders dan dat de module met de software zelf moet gaan doen.
Google maar eens op het onderwerp, er staan zeker gevallen op internet die door Software aanpassingen zijn opgelost.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2294
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

30 jun 2021 12:41

deJongTimer schreef: 30 jun 2021 12:22 Dat het 4 schroefjes zijn is jou aanname en heb ik nooit gezegd.
Een schroef heeft altijd twee maten en dus in jou geval 1 schroef van 4 mm dik en 20 mm lang. zo staat het er ook.

Als er nu aan de Software word getwijfeld zou ik het daar zoeken, waarschijnlijk benaderen ze je systeem of module anders dan dat de module met de software zelf moet gaan doen.
Google maar eens op het onderwerp, er staan zeker gevallen op internet die door Software aanpassingen zijn opgelost.
Ik zal het wel verkeerd gelezen hebben en ik heb dat filmpje nog eens bekeken daar word je ook niet vrolijk van best veel sloopwerk. en natuurlijk had ik al wat gezoch bij de 1 was de oplossing dak dich t en bij een ander juist dak open. voor mij is het allemaal abacadabra dus ik laat de experts er tzt als ze weer tijd hebben er weer naar kijken en komen zij er ook niet uit dan zij het zo.In ieder gaval iedereen bedankt voor jullie reacties.
als ie weer bij de garage is geweest laat ik het resuktaat wel weten.
met vr gr
Han
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2294
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

19 jul 2021 17:23

Het was vandaag weer mooi cabrio weer. bij thuiskomst auto in de garage en de windvanger/spoiler kwam weer spontaan naar boven en bleef uit staan ook toen ik het coct had afgezet en de sleutel er uit zowel met dak open als dak dicht hij reagerde niet op de schakelaar wel ging het 2e ledje nu ook branden maar de spoiler bleef omhoog staan. contact nogmaas aan en uit en uiteindelijk hing ie naar beneden en bleef uit. rare dingen die spoilers zo doet ie het niet en dan ineens weer wel. ik denk dat ik er niet meer naar laat kijken er leer er maar zo mee leven dat ie het soms wel en soms niet in stilstand doet. onder het rijden werkt ie perfect.
ik vind het wl vreemd dat ie het alleen spontaan doet als ie in de garage staat ik ging tanken en dan zet je ook de motor uit maar toen gebeurde er niks en een half uur er voor ergens op bezoek ook niet.
maar in de garage meteen sleutel contact af en toen begon ie te komen. sleutel er uit en bleef doorgaan.
Laatst gewijzigd door motorhan op 20 jul 2021 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

19 jul 2021 18:35

Het lijkt mij voor een Dealer toch weinig moeite om de Airscarf module Software opnieuw te installeren of mogelijk te updaten naar de laatste versie.
Eventuele slechte kontakten op de stekkers controleren, zou al het minste zijn.
Of het mogelijk is of niet, ik heb geen idee, maar als door dit mankement straks je dak niet meer open of dicht wilt, is de lol van een Cabrio er wel vanaf.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2294
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

20 jul 2021 08:35

deJongTimer schreef: 19 jul 2021 18:35 Het lijkt mij voor een Dealer toch weinig moeite om de Airscarf module Software opnieuw te installeren of mogelijk te updaten naar de laatste versie.
Eventuele slechte kontakten op de stekkers controleren, zou al het minste zijn.
Of het mogelijk is of niet, ik heb geen idee, maar als door dit mankement straks je dak niet meer open of dicht wilt, is de lol van een Cabrio er wel vanaf.
Zoiets dacht ik ook maar blijkbaar niet zo simpel als dat wij denken je zo zeggen er is geen gebrek in de harde delen omdat ie nu af en toe spontaan omhoog en omlaag gaat en dan ook open blijft staan en dan niet reageert op de schakelaar zou er dan toch iets met de schakelaar zijn. misschien toch de moeite en geld waard om te proberen en deze dus te vervangen . volgens dealer met software updat instelling niet op te lossen.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Plaats reactie