A207: Hoe kan je de schakelaar v.d. dakbediening demonteren?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

13 jun 2021 15:31

Heeft Iemand een idee hoe je de schakelaar in de middenconsole kan demonteren zit die gewoon geklemd en kun je die er uit wippen(omhoog) of moet je er meer voor slopen en is er kans dat bij het omhoog halen de stekker uit de schakelaar komt of is de kabel lang genoeg.
Ik heb een nieuwe gebruikte schakelaar gekocht om uit te sluiten dat de storing aan de schakelaar ligt.
schakelaar 3.JPG
schakelaar 3.JPG (99.92 KiB) 881 keer bekeken
schakelaar 4.JPG
schakelaar 4.JPG (25.74 KiB) 881 keer bekeken
schakelaar 1.JPG
schakelaar 1.JPG (28.58 KiB) 881 keer bekeken
schakelaar 2.JPG
schakelaar 2.JPG (40.62 KiB) 881 keer bekeken
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
coupe280
Berichten: 605
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
Locatie: Overijssel

13 jun 2021 15:57

Kun je aan de (nieuwe )schakelaar niet zien hoe die vast zit??
Lijkt geklemd van wat ik aan de foto zie.
Proberen met zo een plastic spatel??
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1621
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

13 jun 2021 16:16

Console demonteren, zit met 4x20 mm schroef aan de onderkant vast.
Volgens mij kan via Star, live uitgelezen worden of de schakelaar werkt of niet.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

13 jun 2021 20:23

Hoe weet je zeker dat een gebruikte schakelaar 100 % goed is ?
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

14 jun 2021 07:51

snorremans_14 schreef: 13 jun 2021 20:23 Hoe weet je zeker dat een gebruikte schakelaar 100 % goed is ?
Ik weet helemaal niks zeker, over het algemeen heb ik geen slechte ervaring met gebruikte onderdelen. Het ging er mij om of ik kon zien dat de schakelaar er eenvoudig uit kon om uit te sluiten dat de stekker er niet helemaal meer goed in zit.
Ik heb ook geen idee of je de schakelaar los kan testen en op welke manier. de schakleaar is overigens nog onderweg verwacht hem deze week.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

14 jun 2021 08:00

deJongTimer schreef: 13 jun 2021 16:16 Console demonteren, zit met 4x20 mm schroef aan de onderkant vast.
Volgens mij kan via Star, live uitgelezen worden of de schakelaar werkt of niet.
Er is destijds door ASV gezegd dat de windvanger via hun apparaat (Star) werkte dus lijkt het op een kabelstoring maar misschien zit de stekker er niet goed in. als er een nieuwe kabel in moet dat lijkt me ook veel werk maar misschien met een bypas
Als de schakelaar er uit is zou je toch de kabel kunnen meten of zie ik dat verkeerd.
De console demonteren dat zal mij niet lukken dus dat laat ik aan de specialist over.
Ik zit nog te wachten op eenafspraak voor een dashcam en dan kan dat in 1 keer (hoop ik)
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

16 jun 2021 15:46

deJongTimer schreef: 13 jun 2021 16:16 Console demonteren, zit met 4x20 mm schroef aan de onderkant vast.
Volgens mij kan via Star, live uitgelezen worden of de schakelaar werkt of niet.
Heb je daar een werkinstructie van hoe ik bij die schroef kan komen zonder de complete console of andere dingen te slopen. ik heb wel dat schrefgat gezien aan de onderkant van de schakelaar.

Ik heb de schakelaar ontvangen en deze ziet er als nieuw uit en voelt ook zo. Ik heb van het bedrijf de toezegging zou het niet goed zijn mag ie terug.
Dus zal wel er wel op neer komen een afspraak maken met een specialist om de schakelaar ""even" te wisselen om iets te kunnen uitsluiten.
Het viel me wel op dat r op ebay veel van deze schakelars te koop staan tegen uiteenlopende prijzen en verzendkosten. dus het lijkt er dan een beetje op dat dit vaker voorkomt of zouden er zoveel cabrio's gesloopt worden en ht zullen toch niet allemaal defecte schakelaars ijn die ze te koop aanbieden is dat wel zo dan heb i weer wt bijgeleerd.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 jun 2021 16:42

Zoals eerder gezegd kun je toch met diagnosesoftware live uitlezen wat de schakelaar doet en doorgeeft, waarom niet eerst die stap gedaan?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1621
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

16 jun 2021 17:26

Hoewel niet te verstaan ... kijk en huiver ! :o

https://www.youtube.com/watch?v=VOp6FDBw8T4
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

16 jun 2021 18:35

plorie schreef: 16 jun 2021 16:42 Zoals eerder gezegd kun je toch met diagnosesoftware live uitlezen wat de schakelaar doet en doorgeeft, waarom niet eerst die stap gedaan?
Ik wil het eigenlijk beide doen en na het zien van het filmpje weet ik zeker dat ik er zelf niet aan moet bginnen ik heb de schakelaar ook gekocht omdat ik denk dat er eerder een component kapot raakt dan zomaar een kabelvoom mn zei toen in Veghel bij ASN ook dat om de kabels te controleren er veel gesloopt moest worden en dat het dan nog stees niet zeker was dat ze het konde activeren men zei wel dat het met hun apparatuur wel lukte om de windvanger te activeren maar dat het zo hoorde inmiddels weet ik dat bij veel bezitters van een zelfde auto het wel werkt en zo hoort het ook enstaat zo in de jhandleiding.
Ik probeer voor komende week een afspraak te maken. laat dan weten hoe het is verlopen.
bedankt weer voor jullie reaties
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1621
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

16 jun 2021 19:03

Voor zover ik het systeem begrijp is het een module die je aircap aanstuurt en controleerd via sensoren of het systeem geactiveerd mag worden of niet door de schakelaar.
Als de schakelaar niet werkt zou het dus ook kunnen dat het niet vrijgegeven is door een of andere sensor, of zelfs een Aftermarket Dakmodule.
Nogmaals kan volgens mij via Star alle voorwaarden van het systeem "LIVE " worden uitgelezen of alles aan de voorwaarden voldoet.

Kan het helaas niet meer vinden maar heb ergens gelezen in EPC/WIS dat Stilstaand na openen dak het gewoon omhoog kan om schoon te maken of reparatie van het gaas.
Sleutel stand 2, dak openen, Aircap knop, sleutel stand 0 (niet verwijderen.)

Succes
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11520
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

16 jun 2021 19:15

Tja. Soms werken ze gewoon. Al een keer gecheckt of je handleiding daadwerkelijk klopt?
Bijlagen
F20D5021-B260-4914-9457-BB93F258576E.gif
F20D5021-B260-4914-9457-BB93F258576E.gif (1.6 MiB) 499 keer bekeken
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

18 jun 2021 15:17

deJongTimer schreef: 16 jun 2021 19:03 Voor zover ik het systeem begrijp is het een module die je aircap aanstuurt en controleerd via sensoren of het systeem geactiveerd mag worden of niet door de schakelaar.
Als de schakelaar niet werkt zou het dus ook kunnen dat het niet vrijgegeven is door een of andere sensor, of zelfs een Aftermarket Dakmodule.
Nogmaals kan volgens mij via Star alle voorwaarden van het systeem "LIVE " worden uitgelezen of alles aan de voorwaarden voldoet.

Kan het helaas niet meer vinden maar heb ergens gelezen in EPC/WIS dat Stilstaand na openen dak het gewoon omhoog kan om schoon te maken of reparatie van het gaas.
Sleutel stand 2, dak openen, Aircap knop, sleutel stand 0 (niet verwijderen.)

Succes
Je heb thelemaal gelijk maar de wonderen zijn de wereld niet uit zeggen ze, Vandaag een leuke rit gemaakt met de cabrio en de windgelieider bij het voorraam kwam ook steeds omhoog en bij afname snelheid weer gedeeltelijk of helemaal omlaag het viel me op dat soms als ik stilstond de spoiler nog een aantal tellen omhoog bleef staan en dan vervolgens inzakte en soms terwijl ik stil stond kwam ie weer wat omhoog. Nu bij tuiskomst zet ik de auto in de garage het dak is nog open zet het contact en de motor uit en de spoiker komt omhoog en gaat omlaag en blijft gaan was niet te stoppen er branden toen 2 ledjes voor die tijd ook onder het rijden brande er maar 1 de rechter. toen nog maar eens contact aan en uit en toen stopte het op en neer gaan en bleef staan in open stand.het lijkt er op dat het zichzelf spontaan heeft opgelost. Ik snap er nu dus helemaal niks meer van.
Maar ik laat de auto toch volgende week uitlezen om te zien of en welke storingen ie heeft of welke updates gewenst zijn.
bedankt weer voor jullie hulp als ik meer weet meld ik me weer.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

30 jun 2021 10:27

deJongTimer schreef: 13 jun 2021 16:16 Console demonteren, zit met 4x20 mm schroef aan de onderkant vast.
Volgens mij kan via Star, live uitgelezen worden of de schakelaar werkt of niet.
Het is inderdaad uitgelezen en dat gaf aan dat de schakelaar niet defect is toch wilde ze om mede een slecht contact uit te sluiten de schakelaar preventief wisselen maar de monteur zei dat dan de hele middenconsole moet worden gedemonteerd wat zeker 3 uur kost. en jij zegt het zijn 4 schroefjes heb je daar een soort van werkinstructie van.
ze willen dan de schakelaar even aansluiten en zien of er andere waarden in de uitlezing komen. alle hardware lijkt oké omdat het van buitenaf met hun apparatuur wel is te bedienen. ze vermoeden een software probleem alleen lastig te lokaliseren omdat de diagnose aan geeft werkt correct of geen storing.
Ik maak dus in ieder geval een nieuwe afspraak om te demonteren wat nodig is om het werkend te krijgen. een ander mogelijkheid is een andere auto te zoeken maar het valt nog niet mee er 1 te vinden die rijk is aan opties en dan denk ik aan een 350CGI en tot ca 30.000 aan de andere kant als het oplossen van de storing 1000 euro kost daar koop ik geen andere auto voor. dus voorlopig kies ik voor oplossen.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

30 jun 2021 11:17

Beste Han,

Je hebt de auto laten uitlezen, en er is kennelijk geen probleem qua elektronica.
Dit betekent:
  1. Ofwel er is geen probleem (althans, met de auto);
  2. Dan wel er is een probleem wat niet uitgelezen kan worden (zoals bijv. iets mechanisch wat de beweging van de Aircap hindert).
Op basis van de diagnose heeft het geen zin om de schakelaar te wisselen.
Over je vraag van de werkinstructie: Je lost ofwel een probleem met de auto zelf op, dan wel je besteedt het uit, maar ALS je het uitbesteedt dan moet je het loslaten. Je gaat toch ook niet naar een restaurant en vervolgens zelf de keuken in om de kok te vertellen hoe hij je biefstukje moet bakken?
Als jij wilt dat de garage (tegen beter weten in) de schakelaar vervangt, dan zul je daar een paar honderd euro voor moeten incalculeren.


P.S.: Je kunt zelf zien bij je tweedehands schakelaar hoeveel schroefgaatjes erop zitten... Dat zegt echter niets over hoeveel tijd het kost om de schakelaar los te maken. Een parkeersensor zit ook alleen maar geklikt in een houdertje, maar om erbij te komen moet je wel de hele bumperhuid van de auto afhalen. Om bij de schakelaar voor je dakbediening te komen moet je het nodige van de middenconsole verwijderen; dat had je toch al gezien op dat Youtube filmpje?
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie