Waar letten bij aanschaf airmatic

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Spartarotterdam
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2018 12:51

10 jun 2021 20:21

Beste leden,

Ik heb een mooie W211 320 CDI 4Matic op het oog. Eén met de v6 diesel en airmatic. Is dus het facelift model. Nou heb ik nooit een mercedes met airmatic gedurfd. Daar had ik eigenlijk nooit de behoefte voor, maar nu wil ik het toch wel proberen. De auto is van 2007 en volgens de verkoper (handelaar) werkt de airmatic zoals het hoort. Echter heb ik weinig verstand van het systeem en weet ik dus ook niet waar ik op moet letten bij de bezichtiging. Hebben jullie tips waar ik het beste op kan letten? Hartelijk dank alvast!

Gr
Sparta
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

11 jun 2021 10:23

Bij aankoopbezichtiging kun je weinig. Alleen testen of het werkt. Knopje met bediening omhoog kun je testen. Compressortje mag je dan wat ligt horen brommen rechts vlak voor het voorwiel.
Een koude auto zou op hoogte moeten staan. Maar bij het Mercedes handboek mag hij X doorzakken in Y tijd. Dus ook dat zegt niet alles.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 jun 2021 10:42

Er valt inderdaad maar weinig te testen aan Airmatic. Uitlezen of er niveau-meldingen zijn opgeslagen kunnen een teken zijn dat hij wel eens te laag ligt. Verder kun je wel testen door met de deur open en je been op de grond de auto naar de verhoogde positie te brengen (of gewoon snel uitstappen en kijken). Dat moet redelijk vlot gaan.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

11 jun 2021 11:00

Bij mij gaat de wagen afwisselend voor en achter omhoog. Te zien door te fixeren op de positie van de motorkap ten opzichte van een referentiepunt voor de auto. Dan zie je de motorkap beetje boel omhoog bewegen (voorkant gaat omhoog) en beetje weinig omlaag bewegen (achterkant omhoog).
Sommigen zien dat effect trouwens niet. :?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Spartarotterdam
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2018 12:51

11 jun 2021 11:03

Bedankt voor de reactie heren! We zullen het meemaken.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

12 jun 2021 12:35

Als bij handelaar staat ongevraagd langs gaan. Je hebt van die boefjes erbij als die weten dat jij om 16u langs komt dat ze dan om 15u snel de auto starten en dan 2 min laten lopen. Zo ben ik ook eens bij een S wezen kijken en die lag al half op de grond. Ongeacht of die 2 dagen stil staat of 3 weken lekker om heen lopen.
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
mrp
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:49
Mercedes-Benz: S213 E300e (2021)

13 jun 2021 10:17

Aangezien de auto 14 jaar oud is neem ik aan dat er ergens in het verleden al onderhoud aan het systeem uitgevoerd is? Is de onderhoudshistorie bekend?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 jun 2021 11:09

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Misschien een compressor, maar de veerpoten gaan echt lang mee.
Logboek S500.
Muro01
Berichten: 639
Lid geworden op: 07 aug 2011 13:16
Mercedes-Benz: GL 420 CDI W220 S320 CDI S205 C300 W221 S500
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

13 jun 2021 23:42

plorie schreef: 13 jun 2021 11:09 Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Misschien een compressor, maar de veerpoten gaan echt lang mee.
Uit mijn taxitijd weet ik dat S klasse W220 ongeveer 2 ton meegaan, maar dan heb ik het over een taxi wat 24/7 intensief wordt gebruikt.
Dus bij normale gebruik moet dat langer zijn.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 jun 2021 16:58

Ik zou de proefrit gebruiken om te zien of de auto je bevalt, of je 'm mooi vindt en lekker vindt rijden.
Als je ná de proefrit denkt om serieus verder te gaan, dan zou ik in je onderhandeling meenemen dat je de auto wilt kopen voor prijs X, maar dat je dan wèl eerst een aankoopkeuring wilt doen bij een MB dealer (waarvoor jij de kosten en moeite neemt).
Als er uit die aankoopkeuring minder dan Y kosten aan reparaties/achterstallig onderhoud komt, dan wil je 'm kopen, en anders zie je er vanaf.

Zoiets.
Ik heb dit destijds gedaan in mijn zoektocht naar mijn SLK. Ik was er helemaal uit met de particuliere verkoper, maar had een aankoopkeuring door de lokale MB dealer bedongen (en ik wilde daar hooguit €1.500 aan kosten tegenkomen). De aankoopkeuring liet zien dat er tenminste €6.000 aan achterstallig onderhoud en reparaties was :o waarna ik de verkoper vriendelijk heb bedankt en de koop heb afgeblazen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

14 jun 2021 17:00

Muro01 schreef: 13 jun 2021 23:42 Uit mijn taxitijd weet ik dat S klasse W220 ongeveer 2 ton meegaan, maar dan heb ik het over een taxi wat 24/7 intensief wordt gebruikt.
Dus bij normale gebruik moet dat langer zijn.
Ik denk eerder korter, in km dan. Ouderdom (droogtescheurtjes) van het rubber is een grote factor in de slijtage van de luchtveren. Als die 2 ton in 2 jaar tijd gereden bij een taxi, zal dat bij een benzine auto zo 15 jaar zijn. Dan gaat hij echt wel minimale lekkage krijgen op de vouw van de rubber balg.

Wat betreft de schokdempers zal het inderdaad wel langer zijn.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 jun 2021 17:08

Je kunt er niet zoveel zinnigs van zeggen. Inmiddels ben ik aan mijn 3e W220 bezig, en daarvan zijn niet lang geleden de voorste poten vervangen. De achterste zijn nog origineel na 22 jaar en bijna 3 ton. Bij mijn vorige waren alle 4 de poten nog origineel en was er een voorste en achterste poot aan de beurt. Vind ik geen hele slechte prestatie.
Logboek S500.
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 jun 2021 17:51

Veroudering is denk ik de grootste storingsoorzaak aan de airmatic. Dat is eigenlijk niet eens zichtbaar en zal bij een aankoopkeuring niet opvallen. Balgje langzaam lek, dan gaat ongemerkt de compressor ook langzaam kapot. Vocht in het systeem en het kleppenblokje ook kaduuk... Tel maar op. Slechte auto? Nee, dat hoeft helemaal niet. Gewoon een auto op leeftijd.

Ik denk dat je voor jezelf in de 'exploitatie' van zo'n auto met kosten voor dergelijke reparaties rekening moeten houden. Je wil zo'n auto rijden, dus houdt rook rekening met de bijbehorende nadelen. Zorg voor een stormpotje. Hoe meer er op een auto zit, hoe meer er kapot kan gaan.

Onderdelen is 1, arbeid is 2. Als je zelf wat kunt, zal die exploitatie al weer flink lager liggen. Een veerpootje kost een € 250 of € 300, vervangen bij de garage kost zomaar rond de € 800. Bruto inkoopprijzen, opslagen, arbeidsloon. Dus wat een reparatie kost, is ook voor iedereen verschillend.

In elk geval, de auto is een paar jaar oud. Zorg dat je tegenvallers op kunt vangen. Er gaan dingen een keer aan kapot. Kunt geluk hebben, kunt er pech mee hebben. Niemand kan je beloven dat er niks aan kapot gaat.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 jun 2021 18:24

Een goede veerpoot is iets duurder, vervangen stelt dan weer niet zoveel voor.
Logboek S500.
Plaats reactie