Maar onder de 10V zakken bij het starten, wijst ook niet automatisch op een heel gezonde accu.
gr J
Gek probleem met starten W202
- Jeroen
- Berichten: 25805
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ok misschien toch maar andere accu plaatsen dan. Heeft het eigenlijk nut om voor 74Ah accu te kiezen ipv 63Ah. Qua ruimte past het makkelijk zou denk deze keer gaan voor Varta zilver of raden jullie mij ander merk aan?
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Volgens EPC/WIS past deze er zelfs in :
A0009823308
Je hebt dan iets meer reserve
A0009823308
Je hebt dan iets meer reserve
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
Je bent in ieder geval behoorlijk op allerlei momenten aan het meten geweest.
- De spanning tijdens het starten zou eigenlijk niet onder 10V mogen komen, dat hij even lager uitkomt dan de 12V is vrij logisch, je startmotor zal zo'n 150A trekken. Dit is dus al een indicatie dat je accu of niet voldoende geladen is of slecht is.
- Tijdens het rijden kan de spanning iets wijzigen, bij een lading tot zo'n 80% zal de dynamo maximale spanning leveren. (13.5V - 14.4V)
Erna zal de spanning iets terug lopen tot ongeveer 12.9V.
Bij "moderne" auto's varieert de laadspanning meer, en zal bij het losgaten van het gas even maximaal worden om als het ware over de dynamo af te remmen en zo energie te besparen/nuttig in te zetten.
- Als je zware verbruikers aanzet tijdens het rijden (halogeen verlichting, achterruit verwarming, interieur fan, etc) dan loopt de spanning altijd wel iets terug. Dat duidt erop dat je dynamo nog wel in orde is.
Zolang de boordspanning hoger is dan de accuspanning wordt de stroom uit je dynamo gehaald. (en je accu opgeladen)
- Als direct na het uitzetten van de auto de spanning al meteen daalt tot < 12V is dat ook wel een indicatie dat de accu niet meer best is.
Conclusie, ik zou als eerste je accu verdenken.
Als laatste ben ik met je eens dat 2 jaar vrij kort is voor een accu. Kan het zijn dat de accu enkele dagen leeg heeft stil gestaan? Een ontladen accu zal al na enkele dagen nooit meer de oude worden.
- De spanning tijdens het starten zou eigenlijk niet onder 10V mogen komen, dat hij even lager uitkomt dan de 12V is vrij logisch, je startmotor zal zo'n 150A trekken. Dit is dus al een indicatie dat je accu of niet voldoende geladen is of slecht is.
- Tijdens het rijden kan de spanning iets wijzigen, bij een lading tot zo'n 80% zal de dynamo maximale spanning leveren. (13.5V - 14.4V)
Erna zal de spanning iets terug lopen tot ongeveer 12.9V.
Bij "moderne" auto's varieert de laadspanning meer, en zal bij het losgaten van het gas even maximaal worden om als het ware over de dynamo af te remmen en zo energie te besparen/nuttig in te zetten.
- Als je zware verbruikers aanzet tijdens het rijden (halogeen verlichting, achterruit verwarming, interieur fan, etc) dan loopt de spanning altijd wel iets terug. Dat duidt erop dat je dynamo nog wel in orde is.
Zolang de boordspanning hoger is dan de accuspanning wordt de stroom uit je dynamo gehaald. (en je accu opgeladen)
- Als direct na het uitzetten van de auto de spanning al meteen daalt tot < 12V is dat ook wel een indicatie dat de accu niet meer best is.
Conclusie, ik zou als eerste je accu verdenken.
Als laatste ben ik met je eens dat 2 jaar vrij kort is voor een accu. Kan het zijn dat de accu enkele dagen leeg heeft stil gestaan? Een ontladen accu zal al na enkele dagen nooit meer de oude worden.
Heb een nieuwe accu bestelt en word morgen geleverd hopelijk is dan probleem opgelost uiteraard laat ik dit nog weten. Mag de accu gewoon even helemaal of moet ik zorgen dat er altijd spanning op blijft staan? Weet niet of anders de sleutel misschien niet meer werkt ofzo.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
die kun je prima loshalen. Misschien even ramen en schuifdak opnieuw inleren maar verder kan dat geen kwaad.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Die heeft daar geen moeite mee.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Maak dan meteen de accupoolklemmen goed schoon en bekijk ook eens de massakabel tot aan de carrosserie: is die nog helemaal jofel en schoon?
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 04 feb 2011 20:33
- Mercedes-Benz: W213 e200
hallo zou eens een andere accu er in zitten en testen
volgens mij moet een dynamo 13 tot 14 volt laden
groet henry
volgens mij moet een dynamo 13 tot 14 volt laden
groet henry
Accu staat erin meet nu het volgende.
Toen de auto nog uitstond was het 12.61
Bij starten minimaal 10.48 daarna 14.18
Stukje gereden ( 10km) tijdens rijden gemeten min 13.76 en max 14.24
Had de accu wel helemaal opgeladen toen hij gisterenavond binnen kwam.
Toen de auto nog uitstond was het 12.61
Bij starten minimaal 10.48 daarna 14.18
Stukje gereden ( 10km) tijdens rijden gemeten min 13.76 en max 14.24
Had de accu wel helemaal opgeladen toen hij gisterenavond binnen kwam.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Lijkt me beter.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"