Goedendag allen,
Ik heb een Mercedes 412d 122pk (om602 dela) die een tikkend geluid maakt.
Ben hier mee bij de dealer geweest omdat ik bang was dat het de ketting zou zijn, maar die konden er zo niet veel van zeggen. Ze legde wel uit hoe ik dit makkelijk kon controleren. Kleppendeksel eraf nokkenas op het streepje zetten, en op de krukaspoelie kijken naar de graden. Hij staat 3 graden verkeerd wat volgens hun acceptabel is.
Dat was dus fijn het is de ketting niet.
Toen ben ik met een kennis met een stethoscoop gaan luisteren bij het blok, en leek het getik bij de onderdrukpomp weg te komen. Dus gelijk een origineel 2e hands pomp besteld, en er opgezet. Maar hij bleef helaas tikken.
Hij tikt niet gelijk bij koude start, maar pas naar een poosje. En als ik een paar keer de rem intrap achter elkaar is het geluid ook weg, terwijl juist overal op internet staat dat bij een kapotte onderdrukpomp die gaat tikken als je de rem intrapt. Beetje omgekeerde wereld dus..
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt, of enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Het getik gaat vaak ook tijdens het rijden mee met de toeren. Maar niet altijd.
Ik rijd inmiddels al wel 5000km zo omdat het een werk auto is, maar zit nooit echt met een fijn vertrouwd gevoel achter het stuur..
BVD
Groetjes
Mercedes sprinter 412d om602.980 tikt
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
Jantjev8 dank voor je reactie.
Klopt, zijn inderdaad goede motoren. Mankeert verder ook niks aan. Geen olie verbruik o.i.d altijd starten en rijden.
Heb rond de verstuivers ook geluisterd met een stethoscoop. Maar het geluid lijkt echt voor aan de motor weg te komen rond de vacuümpomp. Vooral als je vanaf onder de auto luisterd.
Klepstoters heb ik ook aan gedacht, maar lijkt me onwaarschijnlijk, omdat die het niet bij koude start doet maar juist naar een poosje draaien.. het is een klakkend/tikkent geluid..
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
Ja precies, alleen dan begrijp ik niet waarom het specifiek uit die hoek komt, en overal uit de motor. En waarom het stopt als ik op de rem trap. Er is ongeveer 7000km geleden castrol edge fst 5w40 turbo diesel olie op gekomen.
Waterpomp zit als je voor de auto staat aan de linkerkant van het blok, de vacuümpomp aan de rechter kant. Gelijk achter de vacuümpomp zit de brandstofpomp, en naast de vacuümpomp aan de rechterkant zit de stuurpomp. Maar als ik bij deze 3 dingen luister hoor je het echt duidelijk bij de vacuümpomp vandaan komen. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik “toevallig” een kapotte vacuümpomp heb gekocht, omdat het een gebruikte is. Maar een nieuwe zit rond de 400 euro. Ben best bereid dit uit te geven. Alleen dan wil ik wel zeker weten dat het geluid dan weg is haha. Maar zoals ik begrijp op internet tikt een kapotte vacuümpomp juist bij remmen. En deze houd op bij remmen
Waterpomp zit als je voor de auto staat aan de linkerkant van het blok, de vacuümpomp aan de rechter kant. Gelijk achter de vacuümpomp zit de brandstofpomp, en naast de vacuümpomp aan de rechterkant zit de stuurpomp. Maar als ik bij deze 3 dingen luister hoor je het echt duidelijk bij de vacuümpomp vandaan komen. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik “toevallig” een kapotte vacuümpomp heb gekocht, omdat het een gebruikte is. Maar een nieuwe zit rond de 400 euro. Ben best bereid dit uit te geven. Alleen dan wil ik wel zeker weten dat het geluid dan weg is haha. Maar zoals ik begrijp op internet tikt een kapotte vacuümpomp juist bij remmen. En deze houd op bij remmen
-
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Controleer je motorolie eens of er niet een groot aandeel diesel in zit: olie smeert wel, diesel nauwelijks/niet.
Dáár kan evt. ook het geluid vandaan komen.
Dáár kan evt. ook het geluid vandaan komen.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
Bluesound dank voor je reactie.
Ik was sowieso van plan binnenkort weer olie te verversen. Dus dan kan ik de oude olie die er nu opzit wel even bekijken. Bedankt.
Achteraf gezien is het geluid wel pas gekomen naar dat ik olie 7000km geleden olie heb ververst. Misschien toch ook de verkeerde olie, weet niet of de oude om602 heel goed gaat op castrol edge. Maar mij leek dat het beste omdat het een goed bekend merk is.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Hmmm, je lijkt redelijk overtuigd van de positie. De distributie zit daar ook vlak achter.
Wat het met je rem te maken heeft weet ik ook niet, maar je verbruikt dan wel onderdruk. Misschien komt dat omdat je dan het vacuumpompje enigzins drukloos maakt of zo.
Je kunt de vacuumleidingen ook afdoppen om even te controleren. Heb je een vacuum meter? Het zou zo'n 0,7 bar negatief moeten zijn.
Wat het met je rem te maken heeft weet ik ook niet, maar je verbruikt dan wel onderdruk. Misschien komt dat omdat je dan het vacuumpompje enigzins drukloos maakt of zo.
Je kunt de vacuumleidingen ook afdoppen om even te controleren. Heb je een vacuum meter? Het zou zo'n 0,7 bar negatief moeten zijn.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Nou, ooit gebeurt het wel eens dat de koppakking door slaat. Dat gebeurt dan tussen het oliekanaal en cilinder 1. Je kunt dat gaan merken aan een dansende oliedrukmeter. De slag van zuiger 1 ga je dan in de oliedruk terug zien. Dat dansen gaat dan ook effect hebben op de kettingspanner enzo. Maar of dat hier ook het geval is, lastig te zeggen.
Zou je eens een lange schroevendraaier tegen de kop van de kettingspanner kunnen houden? Dan je oor tegen het handvat.
Zou je eens een lange schroevendraaier tegen de kop van de kettingspanner kunnen houden? Dan je oor tegen het handvat.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
JantjeV8 schreef: ↑08 jun 2021 11:42 Hmmm, je lijkt redelijk overtuigd van de positie. De distributie zit daar ook vlak achter.
Wat het met je rem te maken heeft weet ik ook niet, maar je verbruikt dan wel onderdruk. Misschien komt dat omdat je dan het vacuumpompje enigzins drukloos maakt of zo.
Je kunt de vacuumleidingen ook afdoppen om even te controleren. Heb je een vacuum meter? Het zou zo'n 0,7 bar negatief moeten zijn.
Klopt, de vacuüm pomp word natuurlijk ook aangedreven door een tandwiel van de distributieketting.
Ja hoe dat precies zit met wel vacuüm geen vacuüm op de pomp snap ik niet helemaal. Ik heb alleen een aantal topics voorbij zien komen op Google dat mensen aangeven, mijn auto tikt als ik rem. En dan krijgt al snel de vacuümpomp de schuld. En omdat het bij mij net anders om is..
met oude en deze pomp dacht ik misschien dat er op 1 of andere manier ruimte/speling zit op het gedeelte wat de pomp aandrijft, dus zeg maar het ding wat dan weer op het tandwiel zit. Weet even niet hoe ze dat precies noemen. Maar dat lijkt ook weer onwaarschijnlijk want waarom stopt het getik dan als ik de rem intrap, het is natuurlijk niet zo dat de motor stopt met draaien als ik rem
Vacuummeter heb ik helaas niet.
Maar het is wel zo, als ik de vacuümslang van de rembekrachtiger afhaal en m’n vinger op de slang doe is het getik ook weg.. ik snap er weinig meer van..
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
Ik heb toevallig een aantal maanden geleden een Renault master gehad met een scheur in de kop tussen het olie kanaal en cilinder 1.(3.0d Nissan Patrol motor kwaaltje)JantjeV8 schreef: ↑09 jun 2021 07:34 Nou, ooit gebeurt het wel eens dat de koppakking door slaat. Dat gebeurt dan tussen het oliekanaal en cilinder 1. Je kunt dat gaan merken aan een dansende oliedrukmeter. De slag van zuiger 1 ga je dan in de oliedruk terug zien. Dat dansen gaat dan ook effect hebben op de kettingspanner enzo. Maar of dat hier ook het geval is, lastig te zeggen.
Zou je eens een lange schroevendraaier tegen de kop van de kettingspanner kunnen houden? Dan je oor tegen het handvat.
Maar deze auto verbruikte wel veel koelvloeistof, had verder geen mankementen..
De sprinter verbruikt geen koelvloeistof..
Heb helaas ook geen olie drukmeter.
Heb wel met de stethoscoop bij de kettingspanner geluisterd, deze zit links aan het blok als je er voor staat. Maar hoorde er geen afwijkende geluiden..
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 okt 2019 16:10
- Mercedes-Benz: Mercedes sprinter 313 cdi
Dank voor je reactie
Heb je toen alleen de ketting vervangen? Of een compleet set met geleiders en tandwielen.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
In die slang zit een geel terugslagklepje, ligt dat niet wat te klapperen?Sprinter313cdi schreef: ↑10 jun 2021 19:06 Maar het is wel zo, als ik de vacuümslang van de rembekrachtiger afhaal en m’n vinger op de slang doe is het getik ook weg.. ik snap er weinig meer van..
Blijft die slang aan je duim hangen?
Alleen de ketting en kettingspanner.Sprinter313cdi schreef: ↑10 jun 2021 19:53Dank voor je reactie
Heb je toen alleen de ketting vervangen? Of een compleet set met geleiders en tandwielen.