W210 E240 Avantgarde - accumulator/ schokbrekers vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Ruben-MercedesW210
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2021 15:48
Mercedes-Benz: W210 E240

30 mei 2021 16:04

Dag allen,

Voor een fantastische reis hebben we met een aantal vrienden een zeer mooie E240 Avantgarde gekocht. Het beestje heeft een nette 3.5 ton op de teller maar snort nog fantastisch. Enige is dat de oude dame wat slap op d'r achterpoten staat.

Nu zijn we er al achter dat deze Benz voorzien is van een set schokbrekers achter die via een accumulator aan de ene zijde voorzien worden van druk door de stuurbekrachtigingspomp. De druk wordt dan weer geregeld wordt door een ventiel dat afhankelijk van de hoogte meer of minder druk levert. Aangezien de Benz bijna continu een squat maakt en d'r bips geregeld contact maakt met de grond, verwachten we dat dat de accumulators kapot zijn. Oftewel een gescheurd membraan. Nu staat op onze planning om deze te vervangen.

Echter vragen we ons af dat wanneer het membraan scheurt, er ook olie richting de met gas gevulde schokbrekers gaat? Of zit hier nog een scheiding tussen die dit voorkomt? Is het dus mogelijk om alleen de accumulators te vervangen of wordt dit niet aangeraden? Schokbrekers zijn overigens volledig droog.

Welk type accumulator wordt aangeraden? Het zijn er nogal wat en de prijzen variëren ook aardig!

Bij voorbaat dank!
IMG-20210529-WA0014.jpg
IMG-20210529-WA0014.jpg (115.01 KiB) 702 keer bekeken

Ruben
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 mei 2021 07:40

Nou, als de membranen in de bollen kapot zijn, dan wordt de vering kei en keihard. Immers het pompje vult de hele bol met olie en nergens in het veersysteem is dan nog veerruimte. Vloeistof samengepakt veert niet zo goed.

Het werkt iets anders als je beschrijft. De druk in het systeem verandert feitelijk niet. De pomp levert een constante druk. Enigzins wordt die verandert door de veerbollen, maar de systeemdruk blijft gelijk. Je auto heeft gewone spiraalveren met schokbrekers. Die schokbrekers bezitten een extraatje waardoor bij zwaarbelastte auto de auto toch netjes recht blijft staan: niveauregeling. En daar zijn die bollen en extra hydrauliek voor.

Dus als je auto te zacht wordt, is er waarschijnlijk iets anders mis.
- Pomp levert niet genoeg.
- Hoogteventiel inwendig lek.
- Spiraalveer gebroken.

Het systeem ontlucht zichzelf, zorg wel dat er altijd olie in de pomp zit, die mag niet droog lopen.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

31 mei 2021 12:43

Leuk! Een leeftijdsgenootje van Joop in dezelfde kleur zo te zien! Wat Jantje zegt. Eerder een andere oorzaak dan de oliebollen, want als de membranen kapot zijn wordt het inderdaad kneiterhard.

Zit er genoeg olie in het reservoir en werkt de stuurbekrachtiging? Dan zou je aan het ventiel kunnen denken. Je kunt dat testen door de verbinding met de achteras los te maken (rechts meen ik) en de hevel te verstellen. Dan moet de achterkant omhoog of omlaag gaan.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Ruben-MercedesW210
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2021 15:48
Mercedes-Benz: W210 E240

22 okt 2021 11:46

Dag heren, beide bedankt voor de reacties!

Excuus voor mijn late reactie, tussendoor even met wat andere zaken bezig geweest. Terug naar de BENZ!

Aan de hand van jullie input hebben we wat testjes gedaan. We hebben wat met het hoogteventiel lopen spelen. De stang die aan de stabilisator vast zit even los gemaakt en handmatig het ventiel aangestuurd. In de ene stand is de vering knetterhard en draaien we het ventiel volledig de andere kant op dan wordt de vering zacht. Hieruit maak ik op dat de pomp goed werkt en dat de membranen niet lek zijn.

Echter wanneer we bezig zijn om het hoogteventiel te bewegen dan is de range waarbij die schakelt tussen of zacht of knetterhard heel klein. Er zit dus geen stand tussen. We hebben wel 20x geprobeerd te zoeken naar een middenweg maar het is dus of erg zacht of erg hard.

Ik begin zelf het ventiel te verdenken. Ik weet niet exact hoe deze inwendig werkt maar ik verwacht een soort van ventiel dat meer of minder smoort en de flow/ druk naar de membranen regelt. Het lijkt er op dat deze dus dicht blijft en wanneer die open gaat, ook zo goed als volledig open staat. Komt dit vaker voor bij dit type Benz?

En is er een OEM of aftermarket type dat jullie aanraden? Of is het nog zinvol om het ventiel te reinigen? Bijvoorbeeld ultrasoon bad?

Groet,
Ruben
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 okt 2021 15:50

Afstellen van dat hoogteventiel:

Met een boortje van 4,0mm dikte door het gaatje van de hevel steken, dat vervolgens moet corresponderen met een gaatje in het aluminium ventielhuis. Daar moet je dan het heveltje vanaf de stabi op vastzetten. Dan moet hij goed staan.

Ventielen zelf zijn volgens mij enkel 2e hands verkrijgbaar, maar er zit enkel een paar O-ringen in welke bij MB als revisiesetje verkrijgbaar zijn.
Ruben-MercedesW210
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2021 15:48
Mercedes-Benz: W210 E240

13 nov 2021 09:29

Bedankt Jan,

We gaan vandaag proberen of dit werkt. Zo niet dan halen we het ventiel los en kijken we vanuit daar verder.

Groet,
Ruben
Ruben-MercedesW210
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2021 15:48
Mercedes-Benz: W210 E240

04 feb 2022 20:25

Beste allemaal,

We hebben het hoogteventiel afgestemd, de truc met het boordje en hierna werkte de vering perfect! De hevel constructie stond niet zoals origineel, deze hebben we eerst moeten aanpassen.

Allen bedankt voor het meedenken!!

Groet,
Ruben
Plaats reactie