R171 SLK 350 (2008): Zekering / Startrelais probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 mei 2021 13:57

:sst: ik blijf inzetten op een slechte accu (A)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

26 mei 2021 14:45

Dat mag. (A) Kun je dan ook verklaren dat er een zekering doorfikt waar niets anders aanhangt dan het relais in de startmotor? Terwijl er verder geen elektronicastoringen zijn? Denk dat het echt geld weggooien is om de accu te vervangen. Hooguit heb je meer spanning dus wat meer stroom om de volgende zekering en relais op te blazen.

Zie schema: kS schakelt via f52 het relais in de starter (M1) in. Dat kan alleen als er teveel stroom loopt in het relais van de starter en heeft met elektronica echt niks te maken. :sst:

En als je de zekering vergroot, loopt er dus ook meer stroom door het relais en zul je die ws. ook vaker moeten wisselen. Duurt even voordat zo'n ding smelt, lang genoeg om een relais op te roken bij kortsluiting.
Bijlagen
kS: relais, f52: zekering, M1, starter.
kS: relais, f52: zekering, M1, starter.
Startrelais.png (65.51 KiB) 532 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
MST
Forum Held
Berichten: 423
Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
Locatie: Rotterdam en omstreken

26 mei 2021 16:31

Meer spanning is toch echt minder stroom gfgf.
Bij 12v en 120w heb je 10a nodig
Bij 10v en 120w heb je 12a nodig.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat

Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

26 mei 2021 17:14

MST schreef: 26 mei 2021 16:31 Meer spanning is toch echt minder stroom gfgf.
Bij 12v en 120w heb je 10a nodig
Bij 10v en 120w heb je 12a nodig.
Sorrie maar ik zit nu toch echt even te grinniken. Klopt op zich helemaal wat je schrijft. Je hebt meer stroom NODIG voor hetzelfde vermogen. Want P=V*I. Maar hoe ging stroom ook alweer lopen volgens de oude wijze heer Ohm? Door een weerstand. V=I*R. Dus I=V/R. Dus als V lager is, is I dat ook bij een constante R. Tenzij de weerstand van dat relais ergens onder de wagen aan de startmotor verandert als de accuspanning afneemt. Zou een beste prestatie zijn van dat stuk gewikkeld draad. Zo knap zijn ze zelfs in Untertürkheim niet.

Anders gezegd: als het lampje bij 12V 120W vermogen geeft, is de weerstand 1,2 Ohm. Dan wordt het vermogen bij 10V 83W (10/1,2 = 8,3 * 10). (De invloed van impedantie voor het gemak even daargelaten want dat speelt bij een spoel in een relais alleen bij het in- en uitschakelen. En de mogelijke stroompieken op die momenten zijn te kort om de zekering op te roken.)

Kortom: als een zekering NIET springt bij een goede accu (volt of 11 bij starten), waarom doet hij dat dan wel bij een minder goede accu (volt of 9,5)? Alles behalve logisch zou ik zeggen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
MST
Forum Held
Berichten: 423
Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
Locatie: Rotterdam en omstreken

26 mei 2021 17:36

Het verhaal klopt dat er meer stroom benodigd is voor hetzelfde vermogen. En dat benodigde vermogen is nou net iets wat niet veranderd bij een spoel of relais zo je wilt.

In mijn werk heb ik hier met enige regelmaat mee te maken, weliswaar met wat hogere spanningen en vermogens maar het principe is gelijk hierin.
Laat onverlet dat ik de theorie die je volgt interessant vind.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat

Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

26 mei 2021 17:50

Denk dat ik je niet begrijp. Gewoon de wet van Ohm toch? Met minder spanning haal je minder vermogen (kwadratisch). Gelijkstroom door een spoel volgt die wet, behalve bij de opgaande en afgaande flank. Maar de inductiestromen die dat kan geven zijn te kort (te weinig energie) om een zekering van 25A door te laten branden en een relais op te roken (al zullen die inductiestromen wel de reden zijn dat het door een old-school relais wordt geschakeld en niet elektronisch, vermoed ik).

Als iemand het beter weet hoor ik het graag, maar een discussie over of de wet van Ohm wel of niet geldt lijkt me niet zo zinvol.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
MST
Forum Held
Berichten: 423
Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
Locatie: Rotterdam en omstreken

27 mei 2021 06:06

Indd gewoon de wet van Ohm.
Alleen in eerdere postings schreef je dat je meer spanning nodig hebt voor meer stroom en dat is niet het geval.
Als voorbeeld kijk ik hier naar buiten naar een havenkraan die een voedingskabel heeft van 50mm2 met 10kv erop. Als ik dan vervolgens naar dezelfde kraan ga en ik kijk naar een hijsmotor ( 1 van de 2 ) dan hangen daar een paar kabels aan van 95mm2 bij 500v en dan heb ik de rest van de electromotoren nog buiten beschouwing gelaten.
Dat geeft denk ik heel mooi weer dat hoe hoger de spanning is hoe lager de stroom is. (en dus hogere spanning, lagere stroom en hetzelfde vermogen)
Anders is er ook geen nut voor de 24v in bijvoorbeeld vrachtwagens, dan hadden ze net zo goed op de 6v van vroeger kunnen blijven draaien.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat

Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

27 mei 2021 07:48

Daar waar de meeste rook vanaf komt, daar is de spanning het hoogst.
Jan Willemsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2018 12:24
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz

27 mei 2021 11:54

Bedankt voor de reacties, leuk om te zien dat men meedenkt. Mooi.

Echter sommigen van jullie zoeken het in de accu capaciteit, dus kwaliteit.
De eerste keer dat het probleem zich voordeed, heeft de ANWB hier aan huis, alles nagekeken en doorgemeten. Accu was 100%.
Toen accu 4 jaar oud, maar natuurlijk , alles kan ook (snel) kapot....maar nee...
Via callcenter ANWB , hulplijn, met een soort stappenplan kwam de man uiteindelijk tot ontdekking dat het aan het bewuste relais lag.
Hella 072/ Merc. Ond. MA 002 542 92 19 )
Met een z.g. bruggetje, zonder relais, in zekeringskast geprobeerd , en lopen ,klaar !

Eveneens is ook later vaker voorgekomen dat ik bewuste zekering moest vervangen, en op aanraden Mercedes-dealer zelfs verzwaard heb.
(zie bovenstaande foto ) ook deze 25AMP vliegt er soms uit.

Ook lopen sommigen, met alle respect..., voorbij aan het feit dat de motor, na vervanging relais of zekering, het een lange tijd gewoon perfect doet. Een zwakkere defecte accu verraad zich dan vanzelf .
Zoals reeds aangegeven doet het probleem zich voor wanneer de auto wat langer stilgestaan heeft (weken..maanden).
Wanneer je sleutel omdraait naar stand "start" hoor je "tik", startmotor doet niets, ...en weet je alweer wat er aan de hand is.

Auto vaker gebruiken misschien, maar ja?

SLK staat in een droge verwarmde in aan huis garage. Ja, hij wordt echt verwend..haha.
Van lekkage op electrische gedeelte of vervuilde accupolen is hier geen sprake, auto verkeerd in nieuwstaat.(23.000 km!) Ik zie en check dat gelijk..dus... Elk jaar (APK) bij dealer ziet men ook geen bijzonderheden, wanneer ik vraag hier na te kijken. Grondige check dus.

Volgens de MB-dealer is het een "kwaal "van deze M272 963 startmotoren, maar gezien de lage km-stand in verhouding tot relatief hoge reparatiekosten, wil ik er nog "niet echt aan ".
Vandaar mijn vraag ; Komt dit vaker voor onder de Mercedes -kenners "? Misschien is het ook wel iets lulligs, weet niet?
Gr. van Jan.
Frans1968SLK350
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2021 11:21
Mercedes-Benz: SLK350

31 jul 2021 11:54

Hoi Jan, ik heb gedeeltelijk hetzelfde probleem, bij mij gaan de zekeringen niet stuk maar de auto start af en toe niet wanneer ik de sleutel omdraai, er is dan alleen een klik te horen of soms helemaal niets, soms draait de startmotor een enkele omwenteling, heel vreemd allemaal.
Ik heb heel veel artikelen doorgelezen op het slkworld forum en gek genoeg komt daar hetzelfde probleem veel voor maar heeft niemand een eenduidige oplossing.
Afgelopen maand was er een post waar iemand had ontdekt dat het relais van circuit 87 defect was, deze verzorgt de spanning voor het motormanagement, het is het vierkante zwarte relais rechtsonder als je naast de auto bij de SAM/zekering-relaishouder staat in de motorruimte. (het rechthoekige linksonder is het relais dat fysiek de startmotor bedient)
Het artikelnummer is A002 542 7219, origineel is dat een Hella van 15 A en ik heb een Bosch equivalent gevonden (0 986 332 040) bij autodoc.nl die 60 A aankan, ik hoop dat daarmee het probleem verholpen zal zijn.
Toen de auto wel wilde starten heb ik een multimeter aangesloten met geheugen en een 6-tal keren gestart, zelfs toen de spanning tijdens de start rond de 9,5 volt werd startte de auto nog zonder problemen, ik denk dan ook dat deze problemen niet door de accu veroorzaakt worden.
Hopelijk knapt het zomerweer snel weer op zodat we kunnen gaan proberen of het allemaal goed werkt.

vriendelijke groet

Frans
Dordrecht
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

31 jul 2021 19:09

Ik verdenk ook de startmotor, oxidatie/zwaar aanlopen omdat hij zolang niet in beweging is geweest.
Dat de wagen verwarmd droog binnen gestald is doet naar niets aan af, stilstand is achteruitgang.
Zelf heb ik ook een R171 SLK 350 gehad, maar nooit dit probleem ervaren.
Frans1968SLK350
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2021 11:21
Mercedes-Benz: SLK350

15 aug 2021 22:58

Tot dusver geen problemen meer gehad, zelfs niet tijdens een puzzeltocht van 300 km waarbij de auto die dag toch wel een 20 tal keren gestart is
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

16 aug 2021 11:11

Frans1968SLK350 schreef: 15 aug 2021 22:58 Tot dusver geen problemen meer gehad, zelfs niet tijdens een puzzeltocht van 300 km waarbij de auto die dag toch wel een 20 tal keren gestart is
Beste Frans, mooi dat bij jou kennelijk een zwaarder relais totnogtoe de oplossing (b)lijkt te zijn... ik ben nu echter wel benieuwd naar het verdere verloop bij Jan, die tenslotte dit hele onderwerp was gestart.
Jan Willemsen schreef: 27 mei 2021 11:54 Bedankt voor de reacties, leuk om te zien dat men meedenkt. Mooi.
[...]
Gr. van Jan.
Jammer genoeg is Jan niet meer ingelogd na het posten van zijn laatste bericht.
@"Jan Willemsen": Geef alsjeblieft een update.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie