De grotere dieselauto’s worden spotgoedkoop.
Is er al een redelijk goedkope manier om een diesel om te bouwen naar een andere brandstof zodat hij schoner is en een lagere wegenbelasting krijgt?
Met CNG lijkt het maar voor 70% te kunnen, er is dan geen aanpassing op het kenteken mogelijk.
Het zou wel een gat in de markt kunnen zijn.
Dieselmotor ombouwen brandstof
- doitashimashite
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 19 jan 2020 16:44
- Mercedes-Benz: T204 180 CDI
Toevallig dacht ik daar een paar dagen geleden ook al aan. De ANWB zegt er het volgende over:
"Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. [..] Daarna zal de auto gekeurd moeten worden door de RDW waar u mogelijk op problemen stuit als de betreffende auto niet met de gemonteerde motor leverbaar was."
Link: https://www.anwb.nl/experts/auto/55/die ... ar-benzine
"Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. [..] Daarna zal de auto gekeurd moeten worden door de RDW waar u mogelijk op problemen stuit als de betreffende auto niet met de gemonteerde motor leverbaar was."
Link: https://www.anwb.nl/experts/auto/55/die ... ar-benzine
All work and no play makes Jack a dull boy
- bert888
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 13 jul 2008 15:08
- Mercedes-Benz: W208 CLK 1998
- Locatie: zuid holland
Deze is 100% ombouw!
https://www.cnginbouw.nl/gassystemen/di ... nofuel-cng
https://www.cnginbouw.nl/gassystemen/di ... nofuel-cng
- bert888
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 13 jul 2008 15:08
- Mercedes-Benz: W208 CLK 1998
- Locatie: zuid holland
Er zijn ooit stadsbussen omgebouwd naar 100% LPG en dat werkte goed. Dus het kan wel.
Hartog-tuning in Alkmaar gaat binnenkort als test een VAG-diesel ombouwen naar benzine en laten keuren bij de RDW.
Ze denken de kosten beperkt te kunnen houden.
Het scheelt dat ze alles zelf in huis hebben incl de software.
Hartog-tuning in Alkmaar gaat binnenkort als test een VAG-diesel ombouwen naar benzine en laten keuren bij de RDW.
Ze denken de kosten beperkt te kunnen houden.
Het scheelt dat ze alles zelf in huis hebben incl de software.
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Complete motorblok vervangen lijkt me niet rendabel als je nagaat wat allemaal vervangen moet worden?
Tot aan uitlaat (kat), benzinetank, combi-instrument (snelheid/toerenteller), mogelijk banden (hogere snelheidscodering)
Vervolgens rdw keuren waarbij de auto veel zwaarder is dan een lege af-fabriek dus hogere wegenbelasting.
En bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt of storing is het dikke pret als de computer wordt aangesloten en het chassisnummer een diesel aangeeft.
Tot aan uitlaat (kat), benzinetank, combi-instrument (snelheid/toerenteller), mogelijk banden (hogere snelheidscodering)
Vervolgens rdw keuren waarbij de auto veel zwaarder is dan een lege af-fabriek dus hogere wegenbelasting.
En bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt of storing is het dikke pret als de computer wordt aangesloten en het chassisnummer een diesel aangeeft.
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Met het gezicht van de diagnosetechnicus op dat moment kun je denk ik een mooi programma à la banana split maken!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- bert888
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 13 jul 2008 15:08
- Mercedes-Benz: W208 CLK 1998
- Locatie: zuid holland
Het zou wel prachtig zijn als er een betaalbare mogelijkheid was.
De complete dieselhandel stort in elkaar en in Oost Europa gaan ze nu ook strenger worden.
Kleine mogelijkheid is dus ombouwen naar 100% LPG of een superfilter in de uitlaat die echt alles filtert in combinatie met waterinjectie.
Uiteindelijk werd destijds ombouw naar LPG ook betaalbaar.
Maar ik dacht wel is gelezen te hebben dat de huidige diesels brandschoon zijn en dat ze in de stad schonere gassen uitblazen dan de lucht die ze binnen halen!
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik (don’t shoot the messenger) las iets anders, nl over wetenschappelijk onderzoek naar dat (kennelijke) broodje aap:
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oetfilter/
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oetfilter/
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- bert888
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 13 jul 2008 15:08
- Mercedes-Benz: W208 CLK 1998
- Locatie: zuid holland
Er zijn ook al nieuwe CO2 vrije brandstoffen voor de huidige benzinemotoren en een brandstof voor dieselmotoren genaamd HVO 100. 90% reductie op alle afvalstoffen.
De fabrikanten denken dat ze het kunnen maken voor de zelfde prijs als de huidige brandstoffen.
Maar helaas wil de EU er niets van weten . Ze hebben er geen duidelijke reden voor. Alleen de electrische auto is heilig voor ze.
De fabrikanten denken dat ze het kunnen maken voor de zelfde prijs als de huidige brandstoffen.
Maar helaas wil de EU er niets van weten . Ze hebben er geen duidelijke reden voor. Alleen de electrische auto is heilig voor ze.
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3198
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) is toch al aan sommige pompen verkrijgbaar? Misschien maar goed als de EU zich ergens eens niet mee bemoeid.bert888 schreef: ↑10 jun 2021 08:41 Er zijn ook al nieuwe CO2 vrije brandstoffen voor de huidige benzinemotoren en een brandstof voor dieselmotoren genaamd HVO 100. 90% reductie op alle afvalstoffen.
De fabrikanten denken dat ze het kunnen maken voor de zelfde prijs als de huidige brandstoffen.
Maar helaas wil de EU er niets van weten . Ze hebben er geen duidelijke reden voor. Alleen de electrische auto is heilig voor ze.