Distributieketting problemen bij M157 5.5 V8 Biturbo

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tcoree
Berichten: 318
Lid geworden op: 11 okt 2015 09:44
Mercedes-Benz: S205 C63S AMG
Locatie: Zwolle
Contacteer:

12 mei 2021 20:58

Goedenavond,

Ik mag binnenkort een CLS 63 toevoegen aan m'n oprit. Kwam via Google wat problemen tegen met de distributieketting (oprekken, knappen), spanners en check valves.

Nou heb ik gewoon garantie de komende 6 maanden maar ik lees cq bereid me graag voor op wat eventuele problemen.

Nou vond ik het volgende service bericht;

Engine 157:
1) From engine number 157 9xx 60 009368 up to engine number 157 9xx 60 017984 install check valves and chain tensioners

2) From engine number 157 9xx 60 017985 up to engine number 157 9xx 60 022333 (December 2012) install check valves (optimized tensioners installed in this production range)

Note:
When performing repairs and only the check valves are supposed to be installed, the tensioners must still be checked according to WIS documentation. If optimized tensioner is found to be defective it must be replaced

Note:
Check valves were installed in the factory in the engines above the ranges provided above. In case of 157 engines either A 278 050 40 00 or A 278 050 33 00 check valves were installed. In engines 276 and 278 check valves A 278 050 33 00 were installed. It is important to measure the oil supply opening in cylinder heads to install correct check valve.


Op zich een prima handvat zou je denken, maar nu komt het. Mijn motornummer is 157981 60 005008. Dat wil zeggen een eerder motornummer dan genoemd in het service bericht. Zou dat dan betekenen dat mijn motor een voorloper is op de problemen?

Wie durft/kan er wat zinnigs over vertellen!
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

12 mei 2021 21:22

Wat ik er van weet zijn problemen met de distributieketting vooral de vroege modeljaren 2011/2012, daarna hebben ze een soort terugslagklep gemonteerd waardoor de olie niet terugloopt en er geen olietekort optreed bij de koude start.

En niet teveel op het www kijken want daar staan vooral de gruwelverhalen van vooral getunde M157 ''s

Je kan de ketting visueel controleren door onder de vuldop te kijken, de oude versie lijkt uit meerdelige schakels te bestaan.
Bijlagen
timing_chain_comparison_.jpg
timing_chain_comparison_.jpg (80.69 KiB) 1165 keer bekeken
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
hoey
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 okt 2011 20:49
Mercedes-Benz: S213 & S205
Locatie: Panningen

12 mei 2021 22:35

Ik weet niet hoe je Duits is,

Maar het YouTube kanaal, Motoren Zimmer bericht zeer uitgebreid over deze type motoren,
Maar zeer rustig en met aandachtspunten.
!!!Gaan als de Brandweer!!!
Gebruikersavatar
tcoree
Berichten: 318
Lid geworden op: 11 okt 2015 09:44
Mercedes-Benz: S205 C63S AMG
Locatie: Zwolle
Contacteer:

15 mei 2021 10:04

schim schreef: 12 mei 2021 21:22 Wat ik er van weet zijn problemen met de distributieketting vooral de vroege modeljaren 2011/2012, daarna hebben ze een soort terugslagklep gemonteerd waardoor de olie niet terugloopt en er geen olietekort optreed bij de koude start.

En niet teveel op het www kijken want daar staan vooral de gruwelverhalen van vooral getunde M157 ''s

Je kan de ketting visueel controleren door onder de vuldop te kijken, de oude versie lijkt uit meerdelige schakels te bestaan.
Die terugslag klep en gemodificeerde spanners zijn er inderdaad en worden aangeraden om te monteren. Daar heb ik het service bericht van naar de dealer gestuurd.

De mijne is van eind 2011 dus de motor valt in de "risicogroep".

Had inderdaad al veel gruwel verhalen gelezen, gelukkig is deze niet getuned maar volledig origineel.
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

15 mei 2021 10:31

Dacht juist dat de M157 vrij veilige motor was, maar eigenlijk maakt niet zoveel uit M156 of 157 als ik het goed begrijp?
Gebruikersavatar
tcoree
Berichten: 318
Lid geworden op: 11 okt 2015 09:44
Mercedes-Benz: S205 C63S AMG
Locatie: Zwolle
Contacteer:

15 mei 2021 11:06

WillemH schreef: 15 mei 2021 10:31 Dacht juist dat de M157 vrij veilige motor was, maar eigenlijk maakt niet zoveel uit M156 of 157 als ik het goed begrijp?
Beide motoren zijn op zich best bulletproof wat ik hoor.

Ik heb bijvoorbeeld met mijn M156 in mijn C63 nooit iets gehad. 1 liter olie op 10.000 km en behalve een accu vervangen die 10 jaar oud was en natuurlijk het reguliere onderhoud.

Maar doordat ik nu de CLS aan heb geschaft ging ik even wat reviews/ problemen googlen en kwam ik dit tegen en ik dacht wellicht hebben mensen hier ervaring met dit probleem. Geen idee of de aangepaste kettingspanners en terugslagklep een dure reparatie is anders is het uit voorzorg zoiets laten doen nooit een slecht idee.
Plaats reactie