Ik heb het vermoeden dat mijn airco ventilator relais niet goed meer werkt
De vetilators zijn getest en functioneel
Maar tijdens het gebruik van de airco hebben decfans nog nooit of heel zeldzaam een keer gedraaid.
Nu het volgende een nieuwe besteld bij de dealer
Was op voorraad dus ik blij er heen blijkt het een ander model.
Maar volgens balie medewerker paste hij 1op 1.
Thuis gekomen blijkt dat er minder polen in zitten en ondanks minder ze ook nog op een andere plaats zitten.
Dus ik vermoed dat er een modificatie nodig is .
Wie weet hoe en wat?
Het contact rechts boven van de witte heeft in de stekker geen aansluiting
Airco ventilator relais w639
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Shema uit geplozen en aan de hand van de bedrading de stekker aansluiting uitgeplozen en op tekening gezet.
Tevens de hoofdstekker onder aan de koplamp los gehaald.
Hier zitten twee dikke aansluitingen in een plus en een min.
En twee kleine een blauw rood en een blauw wit draadje.
Als ik om te testen een lisse acvu aansluit op de twee dikke polen.en ik met een spanningzoeker op 1van de twee kleine polen meet gaan de ventilators draaien bij de 1 langzaam bij de andere snel.
Zodra ik nieuw relais plaats dan werkt dit dus niet meer.
Mijn bevindingen zijn dat er dus een draad verplaats moet worden.
Maar welke?
Tevens kwam ik tot de conclusie dat het oude relais dan gewoon zou horen te werken.
Mits het goed word aangestuurd.
Dus nu nog uit vinden hoe we dat kunnen doen
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Heb je wel genoeg koudemiddel er in zitten? Er moet toch een reden zijn waarom dat relais niet aangestuurd wordt. Met Icarsoft kun je de druk uitlezen en zien of de fans wel aangestuurd worden vanuit de stuurunit.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Is al meerdere malen opnieuw gevuld
Met wat meer middel erin hout hij eerder op te werken met minder middel werkt hij langer door bij hogere buiten themp
Airco werkt met koel weer perfect.
Zodra het warmer word buiten hout hij op.
De leidingen onder de motorkap zijn dan warm.
De ventilators doen dan niks.
Als ik hem uitlees zouden de ventilators aan horen te staan.
Kachel module is ook voor revisie/controle geweest.
Die was goed.
Zo stukje bij beetje kom ik tot de conclusie dat het tussen de kachel modile en het relais wat mis gaat.
Als ik op de stekker van de druk sensor meet (deze is ook al vernieuwd)dan kan ik de ventilators even aan krijgen.alle twee de versnellingen gaan dan even aan.
Om vervolgens weer uit te gaan.
Lijkt net als of er teveel stroom word afgenomen waardoor hij dan weer uitschakeld.
Bij de laatste keer vullen na het vervangen van de druksensor heeft de ven even gedraaid.
Toen dachten we dat het was opgelost .
Helaas bleek dat dus niet het geval
Met wat meer middel erin hout hij eerder op te werken met minder middel werkt hij langer door bij hogere buiten themp
Airco werkt met koel weer perfect.
Zodra het warmer word buiten hout hij op.
De leidingen onder de motorkap zijn dan warm.
De ventilators doen dan niks.
Als ik hem uitlees zouden de ventilators aan horen te staan.
Kachel module is ook voor revisie/controle geweest.
Die was goed.
Zo stukje bij beetje kom ik tot de conclusie dat het tussen de kachel modile en het relais wat mis gaat.
Als ik op de stekker van de druk sensor meet (deze is ook al vernieuwd)dan kan ik de ventilators even aan krijgen.alle twee de versnellingen gaan dan even aan.
Om vervolgens weer uit te gaan.
Lijkt net als of er teveel stroom word afgenomen waardoor hij dan weer uitschakeld.
Bij de laatste keer vullen na het vervangen van de druksensor heeft de ven even gedraaid.
Toen dachten we dat het was opgelost .
Helaas bleek dat dus niet het geval
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Ik heb net nog eens even naar je schema gekeken. Volgens mij moet je toch echt de 7 aansluitingen hebben, zoals bij het oude relais. De 2 dunne draadjes zijn de stuursignalen voor laag toerental en hoog toerental. De ene fan wordt via + geschakeld en de andere via de massa, voor zover ik kan zien. Je zou moeten kijken op het schema waar de 2 dunne draadjes naar toe gaan. Is de tempvoeler van je koudemiddel, die bij de verdamper zit, wel in orde? Kun je volgens mij ook uitlezen. Ik denk nl. dat de aansturing naar het relais ontbreekt.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Die thempratuurvoeler bij de verdamper zit dit onder het dashboard ?
Bij de kachel unid zeg maar
Bij de kachel unid zeg maar
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Er zijn 2 tempvoelers. Één zit in de buurt van het contactslot, die meet de temperatuur in de auto. De andere zit in de buurt van of zelfs in de verdamper. De exacte locatie weet ik ook niet.
Heb je al een keer storingen uitgelezen van alle regeleenheden en zeket die van de airco?
Ik denk dat je toch het stuk schema er bij moet hebben waar de aansturing van dat bewuste relais op staat.
Trouwens, dat nieuwe relais heeft volgens mij het artikelnummer van de Sprinter. Die kun je wel terugbrengen. Die uitspraak van één op één wisselen klopt niet.
Heb je al een keer storingen uitgelezen van alle regeleenheden en zeket die van de airco?
Ik denk dat je toch het stuk schema er bij moet hebben waar de aansturing van dat bewuste relais op staat.
Trouwens, dat nieuwe relais heeft volgens mij het artikelnummer van de Sprinter. Die kun je wel terugbrengen. Die uitspraak van één op één wisselen klopt niet.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Die themp voeler bij hetcontact slot die wist ik .
Daar zit ook een mini ventilatortje.
Die is al eens gewisseld.
Die ander ga ik nog eens opzoeken.
Ik ben bezig met het schema en daar zijn twee types aansluuting met 1ventilator en met twee.
Ik heb met twee ventilators en daar is dit relais volgens mij niet geschikt voor .
Bij het uitlezen van de airco kan je zien dat de ventilator wel aan gestuurd zouden zijn.
Ik vermoed dat er ergens een slecht contact of draad breuk in zit .
Als ik de drukvoeler onder de motorkap aanstuur gaan de ventilators allebeide even draaien.om vervolgens te stoppen.
Ik zit er aan te denken om de twee draden van af de kachel unid die de ventilators aan moet sturen op te zoeken. En te meten of ze daadwerkelijk de spanning door geven. Of dat er spannings verlies is of draad breuk
Daar zit ook een mini ventilatortje.
Die is al eens gewisseld.
Die ander ga ik nog eens opzoeken.
Ik ben bezig met het schema en daar zijn twee types aansluuting met 1ventilator en met twee.
Ik heb met twee ventilators en daar is dit relais volgens mij niet geschikt voor .
Bij het uitlezen van de airco kan je zien dat de ventilator wel aan gestuurd zouden zijn.
Ik vermoed dat er ergens een slecht contact of draad breuk in zit .
Als ik de drukvoeler onder de motorkap aanstuur gaan de ventilators allebeide even draaien.om vervolgens te stoppen.
Ik zit er aan te denken om de twee draden van af de kachel unid die de ventilators aan moet sturen op te zoeken. En te meten of ze daadwerkelijk de spanning door geven. Of dat er spannings verlies is of draad breuk
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Heb je op het dunne bruine draadje pin 8 wel massa? Ook als je die draad beweegt? Deze is de massa van de 2 spoeltjes.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Gaan we ook controleren
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Ik heb de waardes uitgelezen van de binnentemperatuur, koudemiddeltemperatuur en koelvloeistoftemperatuur. Dit was bij draaiende motor, na zo'n 20 minuten stadsverkeer. B10/6 is trouwens de tempsensor die bij / in de verdamper zit. Zijn bij jou deze waardes na een ritje ook zoiets? Een sensor kan ook een gekke waarde geven, terwijl deze niet als defekt wordt aangegeven. Bijvoorbeeld mijn binnentemperatuursensor was kapot en gaf continue een waarde van 25 graden, ook al was het knap koud in de auto....
Hoe zien die waardes bij jou er uit?
Dit is de volgorde hoe ik er met mijn MBII in gekomen ben:
Hoe zien die waardes bij jou er uit?
Dit is de volgorde hoe ik er met mijn MBII in gekomen ben:
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Dit zijn de waardes als hij het nog wel doet
- Bijlagen
-
- 20210519_195917_copy_1008x756.jpg (200.32 KiB) 973 keer bekeken
-
- 20210519_200049_copy_1008x756.jpg (169.35 KiB) 973 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
douwewe schreef: ↑12 mei 2021 20:02 Ik heb het vermoeden dat mijn airco ventilator relais niet goed meer werkt
De vetilators zijn getest en functioneel
Maar tijdens het gebruik van de airco hebben decfans nog nooit of heel zeldzaam een keer gedraaid.
Nu het volgende een nieuwe besteld bij de dealer
Was op voorraad dus ik blij er heen blijkt het een ander model.
Maar volgens balie medewerker paste hij 1op 1.
Thuis gekomen blijkt dat er minder polen in zitten en ondanks minder ze ook nog op een andere plaats zitten.
Dus ik vermoed dat er een modificatie nodig is .
Wie weet hoe en wat?
airco ventilator relais.jpgnrs airco relais.jpegmontage voet.jpeg
Het contact rechts boven van de witte heeft in de stekker geen aansluiting
- Bijlagen
-
- 20210519_195320_copy_1008x756.jpg (203.64 KiB) 972 keer bekeken
-
- 20210519_200127_copy_1008x756.jpg (181.72 KiB) 972 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Vanmorgen bij wensink geweest.
Airco laten testen en controleren alkes bleek perfect te zijn.
Dus vulling druk aansturing ventilators van af de pc was ook geen probleem.
Dus conclusie alle elektronica werkt naar behoren.
Maar blijft het probleem met warm weer vakt hij uit en word warm.
Naar lang veel ins en out tegen elkaar weg gestreept een tweede monteur erbij .
Komen we tot een mogelijkheid dat er een filter in het systeem zou kunnen zitten die wat dicht zit.
Ik word eigenlijk door verwezen naar de /een airco specialist.
Dus daar gelijk ff langs gereden en die heeft het verhasl aan gehoort en denkt ook dat het in een regel ventiel kan zitten die tussen de leidingen gemonteerd zit.
Dus afspraak gemaakt word vervolgd
Airco laten testen en controleren alkes bleek perfect te zijn.
Dus vulling druk aansturing ventilators van af de pc was ook geen probleem.
Dus conclusie alle elektronica werkt naar behoren.
Maar blijft het probleem met warm weer vakt hij uit en word warm.
Naar lang veel ins en out tegen elkaar weg gestreept een tweede monteur erbij .
Komen we tot een mogelijkheid dat er een filter in het systeem zou kunnen zitten die wat dicht zit.
Ik word eigenlijk door verwezen naar de /een airco specialist.
Dus daar gelijk ff langs gereden en die heeft het verhasl aan gehoort en denkt ook dat het in een regel ventiel kan zitten die tussen de leidingen gemonteerd zit.
Dus afspraak gemaakt word vervolgd
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn