W176 start vaak niet en geeft allerlei storingen pre save functie beperkt beschikbaar

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gotti
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2021 21:37
Mercedes-Benz: A180 2013 w186
Specialisatie: Security

11 mei 2021 23:45

Het moment dat de ruitenwisser een kuur kreeg en alle lampjes aanzijn.<br />Ruitenwisser stopte niet terwijl ik de sleutel eruit deed, uitstapte en auto zelfs afsloot
Het moment dat de ruitenwisser een kuur kreeg en alle lampjes aanzijn.
Ruitenwisser stopte niet terwijl ik de sleutel eruit deed, uitstapte en auto zelfs afsloot
8AA7223E-CCB0-41D9-B26B-7216B7D592D4.jpeg (140.67 KiB) 1671 keer bekeken
Sinds 5 maanden een Mercedes a 180 uit 2013 benzine handgeschakeld 120.000 KM
Het begon allemaal met de “pre save functie beperkt beschikbaar” als dat in beeld kwam dan remde de auto iets af.
Terwijl dat gebeurde ging het oranje motor lampje ook aan en gelijk weer uit.
Laten uitlezen, niets te vinden, gereset zodat de melding eruit was. Je raad het al na 3 dagen kwam het weer terug, weer uit laten lezen en niets te vinden.
Na enkele weken wou de auto niet meer starten
Het volgende gebeurde
Ik stak de sleutel erin en merkte meteen op dat het bekende “zoem geluidje” er niet was.
Dus ik draaide de sleutel om en alle lampjes gingen aan maar de auto startten niet.
Sleutel teruggedraaid, eruit gehaald weet erin gedaan en toen kwam het zoem geluid waarna die startte.
De eerste keer heb k hier niets achter gezocht, dus gewoon mee verder gereden.
Echter 2 dagen later deed die het weer.
Naar de dealer gegaan, uit laten lezen... niets te vinden, geen melding niks.
Toen adviseerde ze me om de accu te vervangen.
Wat ik ook gedaan heb in de hoop dat daarmee het probleem opgelost zou zijn.
Het probleem werd echter alleen maar erger.
Op ten duur moest ik (en ik overdrijf niet) 1,5 tot 2 uur lang de sleutel in en uit steken totdat ik het zoem geluid hoorde waarna ik hem kon starten.
Wat die wel deed is dat alle lampjes aangingen en er een aantal meldingen voorbij kwamen; pre save, bandenspanning, veiligheidssysteem en parkeer rem.
Naar de dealer gereden en gezegd dat het zo niet verder kan en dat ik eis dat ze het uitzoeken.
Auto 3,5 week kwijt geweest, ze konden het niet vinden en vermoedden dat het electrisch stuurslot kapot was.
Deze vervangen, waarna het probleem zich nog steeds voordeed hebben ze contact met me opgenomen dat het contactslot of de computer stuk was.
Na overleg met de hogere baas dat het eerder aan het contactslot kon liggen dan de computer.
Dus het contact slot ook vervangen.
Vandaag teruggekregen, ze hebben een test rit gemaakt, ik heb een test rit gemaakt alles bleek in orde.
Totdat ik thuis kwam, thuis ging eten nog ff tv gekeken heb en een maat van me ging ophalen.
De sleutel erin, geen zoem geluid, auto startte niet bekend probleem.
Na sleutel uithalen en weer erin doen startte die gelukkig.
Ik rij weg en krijg 50 meter verderop dat de pre save functie beperkt beschikbaar is en mijn auto gaat iets op de rem terwijl ik het gas erop heb.
Echter met stoppen bij het kruispunt slaat die me af terwijl ik stilsta te wachten op het verkeer.
Ik draai de sleutel om en weer terug en hij startte gelukkig weer waarna ik ben omgekeerd om terug naar huis te rijden en weer de pre save functie komt in beeld waarna die weer remt en ff later met keren uitslaat.
Op dit punt kreeg ik hem niet meer aan...
Uitgestapt, auto op slot gedaan ff gewacht weer ontgrendeld terug erin gaan zitten en maar weer proberen.
Alle lampjes gingen aan, er komen wat meldingen voorbij van de pre save functie, bandenspanning, veiligheiddlssysteem. En de ruitenwissers krijgen een kuur en gaan snel heen en weer.
Ik haal de sleutel eruit stap uit en druk hem op slot... terwijl de ruitenwissers een eigen leven leiden en gewoon kei hard doorgaan. Ze stopten niet sinds het moment dat ze een kuur kregen.
Na 15 min lang sleutel in en uit steken startte die eindelijk.
Onderweg merkte ik dat die weer remde met de beroemde melding “pre save functie beperkt bescikbaar”
En toevallig begon het te regenen en ik merkte dat mijn ruitenwissers niet meer werkte. Ik kon ze niet meer bedienen om aan te zetten.
Toen ik de oprit opdraaide zag ik in de weerspiegeling van de raam ook nog eens dat mijn koplampen omhoog en omlaag gingen (wat die altijd doet als je hem start en de lampen aanzet).
Wat kan dit zijn. Ik heb alles al afgestroopt op forums etc.
Zelfs de Mercedes dealer kan me niet helpen
Is mijn droomauto dan rijp voor de sloop?
Ergens toch wel spijt dat ik mijn golf 6 heb weggedaan voor deze prachtige wagen...
Ik ben ten einde raad, mijn aller eerste Mercedes, en ben bang ook meteen mijn aller laatste.
Over wat ik heb moeten betalen voor de reparaties en de nieuwe accu zullen we het dan maar niet over hebben.


PS:
- Reserve sleutel doet hetzelfde
- Radar (Mercedes logo voor) is schoon zitten geen vliegjes op, deze ook al meerdere keren gepoetste als het probleem zich voordeed. Hielp helaas nooit.
- Gelezen over dat het in bepaalde gebieden voorkomt (electromagnetische velden) En dat ervaar ik helaas niet.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

12 mei 2021 11:24

Water in een SAM?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

12 mei 2021 11:35

Iets heel stoms maar is de reserve sleutel geprobeerd om te kijken of die wel altijd start?
Wat betreft je reparaties dat is vervelend!

Ik denk dat je misschien beter af bent bij een specialist hiervoor. Ik vermoed dat het uur tarief lager ligt wat gunstiger is. En ik denk dat de ene dealer niet de andere dealer is. Er zullen zeker wel dealers zijn die wat meer met bepaalde klachten te maken hebben gehad of anders te werk gaan.

Bovengenoemd de SAM zou je inderdaad kunnen bekijken maar misschien zijn er nog meer ideeën van mensen op het forum
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

12 mei 2021 11:54

Wat een drama, en je schrijft niet welke dealer je heeft geprobeerd te helpen met (mss lukraak?) vervangen van onderdelen, te beginnen met je accu die gewoon getest had kunnen worden.

Wat achtergrond info: heb al 2 x een 2e hands accu gekocht van een Mercedes monteur omdat de chef werkplaats nieuwe accu bij de klant had geplaatst terwijl de accu nog 100% was/is. Dus mss was jouw accu helemaal niet aan vervanging toe.

Als jouw dealer vooral in het noorden en oosten van het land zit (daar heb ik zelf slechte ervaringen mee), dan zou ik toch een second opinion aanvragen bij een andere dealer, bijvoorbeeld in Gorinchem (woon in Groningen maar heb daar goede ervaringen); Nederland lijkt groot maar is het niet.

Succes en ben benieuwd wat nu het echte probleem was.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

12 mei 2021 12:14

Die accu zullen denk ik niet het grootste gedeelte van de kosten vermoed ik...
En als dat zo'n issue is kan er gevraagd worden de oude terug te plaatsen neem ik aan. De nieuwe accu weer het magazijn in.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

12 mei 2021 12:48

Hebben ze bij de werkplaats een koude en warmte test uitgevoerd ?
d.w.z. met iets van een fohn en koudespray de ECU geforceerd verwarmen en afkoelen. Zou kunnen dat de ECU een temperatuurafhankelijke print- of draadbreuk heeft met exact de beschreven symptomen
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 mei 2021 13:14

ergens spookt er wat op de canbus...toevallig iets aftermarkets in de auto zoals een video tijdens het rijden module of halfordsachtige (dus iedere niet originele) trekhaak?

en anders kan elk moduul op de canbus dit veroorzaken met de CAS en de SAM als hoofverdachte (en EZS maar die is al vervangen)

greetingz,
Gotti
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2021 21:37
Mercedes-Benz: A180 2013 w186
Specialisatie: Security

12 mei 2021 15:30

c1k320 schreef: 12 mei 2021 11:54 Wat een drama, en je schrijft niet welke dealer je heeft geprobeerd te helpen met (mss lukraak?) vervangen van onderdelen, te beginnen met je accu die gewoon getest had kunnen worden.

Wat achtergrond info: heb al 2 x een 2e hands accu gekocht van een Mercedes monteur omdat de chef werkplaats nieuwe accu bij de klant had geplaatst terwijl de accu nog 100% was/is. Dus mss was jouw accu helemaal niet aan vervanging toe.

Als jouw dealer vooral in het noorden en oosten van het land zit (daar heb ik zelf slechte ervaringen mee), dan zou ik toch een second opinion aanvragen bij een andere dealer, bijvoorbeeld in Gorinchem (woon in Groningen maar heb daar goede ervaringen); Nederland lijkt groot maar is het niet.

Succes en ben benieuwd wat nu het echte probleem was.

Mercedes garage in Blerick
Heb idd een nieuwe accu gekocht, geen tweedehandse
Alle onderdelen zijn er nieuw in geplaatst
Gotti
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2021 21:37
Mercedes-Benz: A180 2013 w186
Specialisatie: Security

12 mei 2021 15:31

kevin1990 schreef: 12 mei 2021 12:14 Die accu zullen denk ik niet het grootste gedeelte van de kosten vermoed ik...
En als dat zo'n issue is kan er gevraagd worden de oude terug te plaatsen neem ik aan. De nieuwe accu weer het magazijn in.
De grootste kosten waren het electrisch stuurslot 1100,-
De accu kostte 360,-
Gotti
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2021 21:37
Mercedes-Benz: A180 2013 w186
Specialisatie: Security

12 mei 2021 15:53

MBenzNL schreef: 12 mei 2021 13:14 ergens spookt er wat op de canbus...toevallig iets aftermarkets in de auto zoals een video tijdens het rijden module of halfordsachtige (dus iedere niet originele) trekhaak?

en anders kan elk moduul op de canbus dit veroorzaken met de CAS en de SAM als hoofverdachte (en EZS maar die is al vervangen)

greetingz,
Nee niets geks ook niet dat er geen originele spullen op zijn ingebouwd
Heb hem compleet zoals die gefabriceerd is
Ook niet gechiptuned procent of dergelijke
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

12 mei 2021 19:18

Heb je geen garantie op de auto toen je hem 5 maanden geleden aangekocht hebt ? Dan zou ik in ieder geval terug gaan naar de verkoper en het probleem door hem laten opknappen !
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11491
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

12 mei 2021 23:04

Ik zou ook inzetten op canbus problemen. Geen water onder de mat staan?

Wissers gaan vaak aan bij geen communicatie (soort backup modus).

Indien je auto het niet doet. Check dan eens een stapel functies. Denk aan ramen openen, centrale vergrendeling, kachelaanjager, claxon, stoelverwarming, wissers, raw, enz

Mogelijk dat er een patroon is wat er niet werkt.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gotti
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2021 21:37
Mercedes-Benz: A180 2013 w186
Specialisatie: Security

13 mei 2021 11:10

Geen water onder de mat
Die opties uitproberen zal ik nog eens moeten proberen, hij staat inmiddels weer bij Mercedes
Gisteren door de sleepwagen laten ophalen
Een maatje van mij heeft er nog eens zijn apparaat aangehangen en hij gaf 3 foutcodes
Erbij zeggende dat 3 dagen geleden het electrisch stuurslot is vervangen door Mercedes én het contactslot, 3 relais en er was een andere accu in gwprobeerd.
3 foutcodes
3 foutcodes
5D20E714-DC60-4B07-AF1D-17D1C4BCDAB8.jpeg (86.42 KiB) 1387 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

13 mei 2021 12:52

Dit lijkt mij een universeel uitleesapparaat, zou best kunnen dat die codes dus echt aanwezig zijn. Maar nu je de foutcodes hebt, heb je nog geen foute diagnose, je hebt enkel een zoekrichting voor iemand die ervaring heeft met Star en ook werkelijk diagnose kan stellen. Dit gaat iets verder dan simpelweg uitlezen.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

13 mei 2021 23:04

Je hebt fouten op het stuurslot(ELV).. en je spreekt van vervangen contactslot(EZS). Dat zijn twee verschillende componenten.

ELV stuurslot is meestal ond. A0999004101
Plaats reactie