P2023 fout, en hoog verbruik W169 A160

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
TinyTak
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 23:17
Mercedes-Benz: W169 A160 benzine

30 apr 2021 23:33

Hallo, Ik heb een mercedes w169 A160 benzine
Met de fout p2023.

Ik heb de map sensor, vervangen, de solenoid voor de klep, inlaatklep al gereinigd,
Graag zou ik van iemand horen die mij de oplossing kan bieden om de fout code op te lossen, en dan zal waarschijnlijk ook het verbruik van 1:9 wel naar een acceptabel niveau gaan.

Kan het de lambdasonde O2 bank 1 S2 zijn?
Kan het de intake temperatuur sensor zijn?
Kunnen het de bougies zijn?

Ik hoor het heel graag van iemand die de oplossing weet.

Bvd
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

01 mei 2021 21:29

Wat doet de auto precies ?
Sommige series hadden slechte brandstofinjectoren, fout vernevelen of nadruppelen.
TinyTak
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 23:17
Mercedes-Benz: W169 A160 benzine

02 mei 2021 11:48

Hij verbruik veel en blijft de fout vertonen P2023
Voor de rest rijd hij goed
TinyTak
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 23:17
Mercedes-Benz: W169 A160 benzine

02 mei 2021 11:51

W204Avantgarde schreef: 01 mei 2021 21:29 Wat doet de auto precies ?
Sommige series hadden slechte brandstofinjectoren, fout vernevelen of nadruppelen.
Hij verbruikt veel en de fout blijft terug komen P2023
Maar hij rijd gewoon goed
TinyTak
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 23:17
Mercedes-Benz: W169 A160 benzine

02 mei 2021 12:35

W204Avantgarde schreef: 01 mei 2021 21:29 Wat doet de auto precies ?
Sommige series hadden slechte brandstofinjectoren, fout vernevelen of nadruppelen.
Ik heb de map, en solenoid, vervangen, gasklep schoon gemaakt.

Heb nieuwe bougies klaar liggen, intake temperatuur sensor,

En 2 nieuwe lambdasondes

Ik hoor het graag van uw
TinyTak
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 23:17
Mercedes-Benz: W169 A160 benzine

03 mei 2021 14:02

Is er niemand die dit probleem ooit heeft gehad en is opgelost?
Aub hulp gevraagd.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

03 mei 2021 14:58

Waarmee heb je dit uitgelezen? Omdat je het er zelf niet bij vermeld, maar zelf mijn vriend Google om hulp gevraagd en daar wordt over een sensor in de bank 2 manifold gesproken, maar dat lijkt me een generieke code voor een V(8?) motor. Jij hebt volgens mij geen bank 2. Verder gaat het over een TPS sensor en die heb jij wel. Bij drive by wire (electronisch gaspedaal) worden signaal van gaspedaal en gasklep positie sensor voortdurend met elkaar vergeleken. Gaat er in die bekabeling soms iets mis?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

03 mei 2021 15:20

Air intake value to low or intake valves stuck in algemene OBDII termen. Duidelijk geen STAR diagnose.
Bij een M166 is er geen sprake van extra kleppen op de inlaat, en ga er vanuit dat je luchtfilter conform de servicespecs al eens is vervangen en vrij van obstakels / vervuiling is.
De lambda sonde voor de cat is niet meer in staat om het brandstofmengsel correct te regelen. Kan zijn dat de lambdasensor zelf defect is, de brandstof niet (meer) mooi verneveld wordt, dus inspuiter 'lekt' of de koelwatertemperatuursensor de verkeerde waarde doorgeeft.
Zou ook gepaard moeten gaan met zwart geroete bougies, maar om die er ff uit te draaien is wel een dingetje bij zo'n a :)
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 mei 2021 17:03

Met een star uitlezing zul je wat gerichter komen.

Maar blijkbaar heb je een ander uitleesapparaat. Heb je die ook op live-uitlezing gehad? Want dan kun je de waardes terugzien die de ecu aan het leveren is om dat motortje aan de praat te houden.

Heeft hij 1 of 2 lambda's? Je kunt ze meten, tijdens het lopen moet op de zwarte draad tussen 0,4 en 0,7V lopen.
Plaats reactie