Er is veel over te lezen op dit forum over bandenkeuze maar ik heb een vraag waar ik geen antwoord op vind.
Ik ben 4 nieuwe banden nodig.
Op basis van de informatie op dit forum ga ik kiezen voor de Michelin Primacy vanwege brandstofverbruik en geluidsniveau.
Nu biedt de leverancier het volgende aan:
Michelin PRIM4 225/45 R17 91 V
Brandstofverbuik: C
Geluidsniveau: 69 dB
Michelin PRIM4S1XL 225/45/ R17 94 V
Brandstofverbruik: A
Geluidsniveau: 68 dB
Nu klinkt die PRIM4S1XL veel aantrekkelijker van wege het brandstofverbruik en het geluidsniveau alleen is dit een loadindex 94 band en onder mijn auto horen volgens mij loadindex 91 banden.
Wat ik mij afvraag is in hoevere dit nadelig is.
Lever je bijvoorbeeld met een hogere loadindex comfort in?
Ze gaan gemonteerd worden op een W204 C200cdi.
Bandenkeuze, loadindex (gerichte vraag)
-
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 03 jul 2012 15:30
- Mercedes-Benz: Mercedes C220cdi 2011
- Locatie: Flevoland
Ik had vorig jaar achterbanden met loadindex 91, geen XL banden, onder de S204 220cdi.
De banden die ik nu in de maat 245/40/17 met loadindex 94 heb gelegd, zijn XL banden, maar ik kan er geen verschil in vinden qua comfort e.d.
De banden die ik nu in de maat 245/40/17 met loadindex 94 heb gelegd, zijn XL banden, maar ik kan er geen verschil in vinden qua comfort e.d.
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
De vraag is vooral, wat ligt er nu onder de auto waarmee je het gaat vergelijken?
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Mijn huidige zomerbanden zijn Vredestein Giugiaro all season run flat 225 45 17 91v.
Absoluut niet mijn keuze maar ze zaten er nieuw onder toen ik de auto kocht.
In vergelijking met de 16' winterbanden die er nu onder zitten zijn die vredestein banden stug en lawaaiig.
Absoluut niet mijn keuze maar ze zaten er nieuw onder toen ik de auto kocht.
In vergelijking met de 16' winterbanden die er nu onder zitten zijn die vredestein banden stug en lawaaiig.
- buuntje
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Er horen niet specifiek met loadindex 91 op te zitten.
Dit is het minimum wat mercedes voorstelt, en zal 9 op de 10 nog steeds hoger zijn dan wat er wettelijk op hoeft mbt max aslast.
Het verschil tussen 91 en 94 ga je nooit voelen.
Waar heb je dit getal gevonden?
Bandensticker, COC?
Indien COC onder rubriek 35 of 52?
Als je banden wilt met een zo laag mogelijke loadindex moet je kijken naar rubriek 16 op COC.
Hier staat de max aslast, adhv dit gewicht kan je de min loadindex berekenen.
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3197
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
met runflat lever je juist comfort in, over naar normale banden rijd je auto vele malen fijner.
ik zou lekker die michelins met loadindex 94 nemen
ik zou lekker die michelins met loadindex 94 nemen
De tooltjes op de bandenwebsites geven een minimale load-index aan van 91 als ik zoek op mijn kenteken.buuntje schreef: ↑30 apr 2021 07:39Er horen niet specifiek met loadindex 91 op te zitten.
Dit is het minimum wat mercedes voorstelt, en zal 9 op de 10 nog steeds hoger zijn dan wat er wettelijk op hoeft mbt max aslast.
Het verschil tussen 91 en 94 ga je nooit voelen.
Waar heb je dit getal gevonden?
Bandensticker, COC?
Indien COC onder rubriek 35 of 52?
Als je banden wilt met een zo laag mogelijke loadindex moet je kijken naar rubriek 16 op COC.
Hier staat de max aslast, adhv dit gewicht kan je de min loadindex berekenen.
Ook de oude zomerbanden hebben een load-index van 91, ze zijn er destijds door een Benz-dealer onder gelegd.
Meer aanknopingspunten had ik niet en een COC/CVO-document al helemaal niet.
Ik was me er wel van bewust dat hoger dan 91 veiligheids- en keuringstechnisch geen probleem is maar ik had geen beeld bij het effect wat dit zou kunnen hebben op het comfort van de auto.
Uit jullie reacties maak ik op dat het verschil in comfort tussen 91 en 94 marginaal is en dat het overstappen van een run-flat naar een gewone band qua comfort heel veel gaat brengen.
Dan ben ik er wel uit, ik bestel die 94-ers.
Hartelijk dank!
-
- Donateur
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 feb 2021 09:09
- Mercedes-Benz: X118 200 Denim Blue
Het verschil tussen de 91 en 94 zul je idd niet merken.
De 94 wordt vaak gebruikt bij voertuigen die ook harder rijden dan de toegestane snelheid, doordat de neerwaartse druk die ook een pw genereert, het gewicht van het voertuig toeneemt en daarmee meer warmte ontwikkeling in de banden is een hogere load/speedindex nodig.
Hoe hoger se speedindex hoe zachter het rubber en dus slijtage, een W band zal sneller slijten dan een T of H.
De 94 wordt vaak gebruikt bij voertuigen die ook harder rijden dan de toegestane snelheid, doordat de neerwaartse druk die ook een pw genereert, het gewicht van het voertuig toeneemt en daarmee meer warmte ontwikkeling in de banden is een hogere load/speedindex nodig.
Hoe hoger se speedindex hoe zachter het rubber en dus slijtage, een W band zal sneller slijten dan een T of H.
Duidelijk.Blij dat ik rij schreef: ↑30 apr 2021 14:44 Het verschil tussen de 91 en 94 zul je idd niet merken.
De 94 wordt vaak gebruikt bij voertuigen die ook harder rijden dan de toegestane snelheid, doordat de neerwaartse druk die ook een pw genereert, het gewicht van het voertuig toeneemt en daarmee meer warmte ontwikkeling in de banden is een hogere load/speedindex nodig.
Hoe hoger se speedindex hoe zachter het rubber en dus slijtage, een W band zal sneller slijten dan een T of H.
De snelheidsindex en load-index dus niet hoger kiezen dan noodzakelijk.
Hard rijden doe ik overigens nooit, de auto loopt maar 230 km/h.
-
- Donateur
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 feb 2021 09:09
- Mercedes-Benz: X118 200 Denim Blue
Hallo Mattijs.
Rijstijl is zeker belangrijk in de bandenkeus. Persoonlijk ben ik een Michelin fan, net wat soepeler en minder afrol geluid. Mijn auto moet stil zijn maar ook grip in de bocht. Daarom kies ik zelf een hogere speedindex dan nodig. Vaak is dit in aanschaf niet duurder maar met een pittige rijstijl slijt ie wat sneller.
Rijstijl is zeker belangrijk in de bandenkeus. Persoonlijk ben ik een Michelin fan, net wat soepeler en minder afrol geluid. Mijn auto moet stil zijn maar ook grip in de bocht. Daarom kies ik zelf een hogere speedindex dan nodig. Vaak is dit in aanschaf niet duurder maar met een pittige rijstijl slijt ie wat sneller.