A207 2015 E200 thermostaat problemen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Peter Los
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2021 15:52
Mercedes-Benz: A207 E200 2015 (207434)

23 apr 2021 16:14

Beste Mercedes liefhebbers,

De koeling van mijn Mercedes A207 E 200 cabrio bezorgt mij hoofdbrekers. Een enkele keer (dus heel vaak ook niet en werkt alles naar behoren) loopt de temperatuurmeter, enige kilometers na de koude start hoog op en bij controle onder de motorkap blijkt de watercirculatie in het koelsysteem niet te functioneren. De waterslang tussen motor en radiateur is heet, de retourslang van radiateur naar de motor helemaal koud. Mijn eerste indruk is dat de thermostaat blijft hangen. Omdat de thermostaat diep weggebouwd zit onder het inlaatspruitstuk en boven de dynamo, wil ik liever niet “op goed geluk” beginnen met demonteren. De koelvloeistof is overigens exact op niveau.
Twee vraagjes:
1: Is mijn analyse dat het vervangen van de thermostaat een logische stap is juist, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
2: Kan voor het vervangen van het thermostaathuis (onderdeelnummer A2742000615) het beste het inlaatspruitstuk verwijderd worden, of moet deze via het verwijderen van de dynamo benaderd worden?

Wie kan mij helpen? groet, Peter
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

24 apr 2021 09:54

Als je bovenste slang heet is gaat de thermostaat gewoon open. Ik denk eerder aan een blokkade of luchtbel in de radiator.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Peter Los
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2021 15:52
Mercedes-Benz: A207 E200 2015 (207434)

07 mei 2021 17:36

Voor degene die tegen hetzelfde probleem aanloopt:
Thermostaat vervang je door het spruitstuk te verwijderen. Vernieuw de 4 inlaatspruitstukpakkingen.
Verwijder alle relevante delen aan de bovenzijde. Verwijder de bodembeplating en haal van onderaf alle stekkers los. Na het losschroeven van de torxbouten van het spruitstuk, kan je deze los van het blok halen en maak je de laatste slangen onder het spruitstuk los. Thermostaathuis is daarna te verwijderen. Verwijdering leidt tot het bij moeten vullen van 4,5 liter koelvloeistof.
Na verwijdering bleek bij mijn auto dat één van beide ophangpunten (pootjes) van de kunststof kogelklep binnen in het thermostaathuis afgebroken was. De kogelklep blokkeerde vervolgens de doorstroom, wat leidde tot een oververhitte motor. Geen mechanisch defect (slijtage) dus maar het lijkt er op dat het materiaal (kunststof) waarvan de kogelklep is gemaakt niet sterk genoeg is of dat dit een exemplaar was met een constructiefout.
Plaats reactie