vito/viano w639 noodloop storing

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

11 apr 2021 15:48

van af dat ik deze bus heb .heeft hij spontane storingen die thempratuur gerelateerd zijn .
als ik koud met de bus heel rustig weg rijd
dan gebeurd het soms dat hij in eens hem naar de andere versnelling klapt de bus maakt dan een sprong als of hij weg zal schieten .dit is meestal alleen bij koude motor en bij heel rustig rijden .

een ander probleem is dat wanneer ik een ritje heb gedaan en de bus weg zet .
en zeg maar een kwartier later weer weg wil .
hij keurig het eerste eind rijd en schakeld en goed trekt.
en dan zo uit het niets schakeld hij dan de versnellingen bij laag toeren tal door om dan heel moeizaam op gang te komen.
als ik dan na een paar km te hebben gereden de bus aan de kant zet en uit zet van contact en hem helemaal uit laat gaan .\
dan weer op contact en weer start is het probleem over en kan ik weer de volle paarde kracht benutten .
er gaat dan ook zelden een storing lampje branden .heel enkel wel eens.
ik ben wel benieuwd of dit een vaker voorkomend probleem is en in welke hoek ik dit moet zoeken
de storingen die ik kon vinden waren deze die op de foto staan
de verschil druk voeler van de uitlaat is al vervangen .
de stappenmotor die boven in het inlaat aan de linker kant zit is vervangen en het mechaniek is gecontroleerd.zou voor de luchtkleppen zijn.
Heeft dus weinig effect gehad probleem blijft het zelfde.
voor twee jaar terug in italie met hevige hitte kon ik door de motor kap open te zetten tijdens een stop voorkomen dat hij in noodloop ging .
als ik stopte om bijvoorbeeld te tanken en we zouden later daarna weer verder dan wou hij niet meer fatsoenlijk optrekken .
als we dan een paar km hadden gereden en er weer wat wind door de motorruimte was gegaan.
dan konden we aan de kant de motor uit en dan volledig even van de stroom .
om hem daarna weer op te starten dan waren de noodloop problemen weer over.
het lijkt als of er ergens door warmte contact verlies ontstaat .
Bijlagen
20210411_144930.jpg
20210411_144930.jpg (167.45 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_144937.jpg
20210411_144937.jpg (182.77 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_144944.jpg
20210411_144944.jpg (178.19 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145222.jpg
20210411_145222.jpg (170.84 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145233.jpg
20210411_145233.jpg (197.67 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145251.jpg
20210411_145251.jpg (182.8 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145255.jpg
20210411_145255.jpg (189.96 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145304.jpg
20210411_145304.jpg (190.61 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145311.jpg
20210411_145311.jpg (184.52 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145319.jpg
20210411_145319.jpg (177.5 KiB) 1730 keer bekeken
20210411_145835.jpg
20210411_145835.jpg (166.34 KiB) 1730 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

12 apr 2021 11:16

Ik zou beginnen met de B60(uitlaatgastegendruk sensor) te wisselen en de Turbosteller laten testen/reviseren/vervangen.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

12 apr 2021 17:31

Is uitlaatgas tegen druk sensor het zelfde als de verschildruk sensor?
En de turbosteller kan die voor problemen zorgen die naar het lijkt thempratuur gerelateerd zijn?
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

12 apr 2021 21:19

Hallo douwe.. de b60 zit langs de turbo recht op geschroeft. Je dpf verschildruksensor bedoel ik niet.
De turbo steller kan temperatuurverschil foutief reageren. Turbo koud/warm. Zit met 3 boutjes en 1 zekering vast.
Als je hem loshebt kijk ook of de hevel van de turbo los op en neer gaat.

We hebben het wel over een V6 ?
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

12 apr 2021 21:23

Het is inderdaad een v6
Bedankt voor de info .
Ik ga proberen uit te vinden hoe dat opgelost kan worden
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Teun36
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 feb 2021 09:10

18 apr 2023 14:27

Wat was nu Het probleem
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

19 apr 2023 07:41

Op een gegeven moment viel de elekrtiche installatie een fractie van een seconde helemaal uit .
Radio en gehele dashboard viel weg .
Daarna allerhande rode lampen abs asr en nog een hele serie.
Daarna gereset en 14 dagen geen problemen.
Tot op een dag dat mijn achterdeuren niet van de centrale vergrendeling los gingen
De voorste wel.
Toen ik wou starten blokkeerde het contact deed niks meer.
Na lang zoeken bleek onder de motorkap in de zekeringkast de hoofdzekering te zitten.
Door met een naaldspanningzoeker te meten bleek er op de ene kabel wel wat stroom en de andere geen stroom te staan terwijl ze onder dezelfde bout gestapeld waren.
Na de moer van de schotdoorvoer nog strakker aangedraaid te hebben had ik weer contact en kon ik weer starten.
Veel van mijn storingen kwamen dus uit een tekort aan spanning die werd veroorzaakt door oxidatie tussen de opgestapelde kabelogen op de hoofdzekering.
En het tanken van betere brandstof of toevoeging in de tank scheelde bij noodloop problemen die vermoedelijk door de verschil druk meter van de uitlaat werd veroorzaakt
Laatst gewijzigd door douwewe op 19 apr 2023 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

19 apr 2023 07:45

Zo als je kan zien is hier bij wat warmte ontstaan hierdoor is het kunstof wat opgekruld
20210129_171236_011.jpg
20210129_171236_011.jpg (153.92 KiB) 886 keer bekeken
20210129_171307(0).jpg
20210129_171307(0).jpg (126.71 KiB) 886 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

10 dec 2023 18:09

maar helaas waren nu wel veel spontane fout meldingen verdwenen.
geen abs en dergelijke storingen meer .
maar nog wel elke keer spontaan in de noodloop.
geen enkele melding geen fouten niks te vinden .
tot afgelopen bouwvak we onderweg in italie waren en ik na elke stop de boel moest resetten 1 van de fouten was de verschildruk meter in de uitlaat .die kon ik zon beetje elk seizoen wel vervangen .blijkt dat wanneer je korte afstandjes rijd er vocht in de slangen naar deze verschildruk sensor loopt en daar kan deze sensor niet goed over.
dus deze komt binnen kort dichter bij de katalysator (zit nu zon 75 cm slang tussen} en hoger dan de katalysator zodat het vocht weer uit de leiding loopt .
ik hoop zo minder vaak zon sensor te moeten vervangen .
en een nieuwe fout melding kwam nu naar boven precieze melding weet ik zo niet meer maar het ging om de turbo actuator.
ik had er nog nooit van gehoord maar het blijkt dat op de turbo een elektro motortje zit wat de turbo bediend.
en deze willen nog wel eens dit soort spontane problemen geven .
en zou mogelijk eenvoudig op te lossen zijn door een stukje draad over een gebroken draadje te solderen .
zo als hier word getoond.
https://www.youtube.com/watch?v=Fc9lUYbTmnI&t=1016s
maar natuurlijk zo eenvoudig was het bij die van mij natuurlijk niet .
maar gelukkig was ook op YouTube een filmpje te vinden van hoe je hem kan testen
https://www.youtube.com/watch?v=iOFuBNDU3NI&t=1434s
dus dat maar ff gedaan .want onder tussen wou mijn bus niet meer uit de noodloop vandaan .
dus was eindelijk het moment aangebroken om uit te kunnen vinden wat er nu echt loos was.
dus actuator uitgebouwd en getest en deed niks meer.
bleek ook veel ruimte op het hendeltje te zitten. daar blijken ook revisie setjes voor op de markt te zijn.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3uaCIHsXZWs
maar gezien ik mij daar niet aan wil branden en er bedrijven zijn die dit veel vaker doen .
heb ik hem dus opgestuurd naar actronic
die hebben hem keurig gereviseerd terug gestuurd .
toen weer terug geplaats .
tja en dan denk je opgelost nou mooi niet de storing bleef ik kon resetten wat ik wou maar hij bleef in noodloop.
contact gezocht met een kennis van mij die gaf de tip haal eens 2 dagen de accu los en probeer het dan weer .
tja dus 2 dagen accu los toen weer opgestart en gereset ,
en toen ja toen was het probleem er uit en heb nu al enkel ritjes tot volle tevredenheid gedaan .
al moet mijn vertrouwens band wel weer wat opgebouwd worden .
er was tot nu toe nog geen vakantie / rit geweest zonder storing .
maar heb nu al meerdere ritjes zonder storingen gedaan eindelijk
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Rangie
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2021 08:38
Mercedes-Benz: Vito w639 113 cdi 2014

11 dec 2023 08:34

Afgelopen voorjaar ook problemen gehad met de turboactuator. De vito sprong ook willekeurig in noodloop, maar deze had geen temperatuur problemen.
Na wat testen bleek ook de warmte wisselaar iets te lekken, dus de turbo actuator is vervangen samen met de warmte wisselaar en de waterpomp.
2 dagen na reparatie op vakantie gegaan met de caravan erachter naar Denemarken en tot op heden geen problemen meer gehad 🤞
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 603
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

11 dec 2023 10:05

Ik had ook niet zo'n probleem met de warmte.
Maar door de motorkap open te zetten zodat de warmte zich niet onder de motorkap op hoopte.
Kon ik voorkomen dat de motor in noodloop kwam.
Anders moest ik eerst een km of 10 in noodloop rijden.zodat de boel in dat stukje afkoelde.
en dan aan de kant van contact.
En weer opnieuw opstarten
En dan was hij weer uut de noodloop.
Mogelijk had die turbo actuator dus extra storingen door de warmte die zich onder de motorkap ophoopte
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Plaats reactie