Ontsteking vervroegen 190e

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

13 jan 2021 14:57

Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?

Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips

En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

13 jan 2021 15:15

de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

13 jan 2021 15:17

Minne schreef: 13 jan 2021 15:15 de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
een vacuum? en waar zal ik die vinden in de auto? ben zelf niet heel bekend met de 190
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

13 jan 2021 15:18

Damian schreef: 13 jan 2021 15:17
Minne schreef: 13 jan 2021 15:15 de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
een vacuum? en waar zal ik die vinden in de auto? ben zelf niet heel bekend met de 190. en moet ik de unit dan naar mij toe halen of van me af (hij zit dwars in de motor ruimte namenlijk)
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

13 jan 2021 15:35

Damian schreef: 13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?

Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips

En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.

Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent :lol: :lol: en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. :goedzo: zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

13 jan 2021 15:56

snorremans_14 schreef: 13 jan 2021 15:35
Damian schreef: 13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?

Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips

En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.

Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent :lol: :lol: en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. :goedzo: zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
terugslag is enkel wanneer de ontsteking te vroeg staat toch? daar heb ik dan wel ervaring mee op bromfietsen
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

13 jan 2021 16:25

Damian schreef: 13 jan 2021 15:56
snorremans_14 schreef: 13 jan 2021 15:35
Damian schreef: 13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?

Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips

En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.

Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent :lol: :lol: en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. :goedzo: zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
terugslag is enkel wanneer de ontsteking te vroeg staat toch? daar heb ik dan wel ervaring mee op bromfietsen
Ja dat klopt maar als je niet bekend bent en het juiste afstelgereedschap hebt weet je dus niet wat je aan het doen bent met het risico van terugslag in de cilinders met kans op motorschade tot gevolg.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

13 jan 2021 18:35

Als je je ontsteking vervroegd verhoog je de verbrandingstemperatuur.Niet zo goed voor je uitlaatkleppen en je gietijzeren uitlaatspruitstuk.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 jan 2021 07:35

Ontsteking moet gewoon op tijd staan. Punt.
Vervroegen lijkt alsof je bij hogere toeren wat meer pit hebt, maar de aanloop naar dat toerental is bagger. Ademhaling van je motor wordt tegen gewerkt, verbranding gaat niet kloppen, temperaturen gaan ellende brengen. Straks heb je een motorstoring en dan krijg je het niet herleidt omdat je basis al niet klopt.
Wat hierboven al is vermeld. Afstellen met stroboscoop. Vacuum ook controleren, ik geloof dat je hem zonder vacuum moet afstellen op 2500 toeren of zo, maar dat moet je in een werkplaatshandboek maar even opzoeken.
Overigens, als je daar nog nooit van gehoord hebt, is het wel een tip om een paar tientjes voor zo'n Haynes boek uit te geven en je wat in te lezen.
Bluesound
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

14 jan 2021 08:18

En een klein detail: de indirecte gevolgen van een vervroegde ontsteking zijn bij een luchtgekoelde tweetakt "een ietsiepietsie anders" dan bij een watergekoelde viertakt ...
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

14 jan 2021 10:01

Aha bedankt voor de reacties en informatie. Ik ging er vannuit aangezien dit ook is gedaan bij mijn vorige auto dat dit zonder slag en stoot enkele graden vervroegd zou kunnen worden, bedankt voor jullie hulp en tips
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 jan 2021 17:53

Damian schreef: 14 jan 2021 10:01 aangezien dit ook is gedaan bij mijn vorige auto
Dit is echt kansloos... Wie adviseert jou zo iets? Noemt die zichzelf monteur??
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

14 jan 2021 18:12

eens, dit heeft ook weinig met tunen te maken. Iets met klok en klepel. Als je wilt hobbyen met motortunen kun je mijn inziens beter een goedkoop japannertje met turbo pakken en daar mee om stoeien. Een oud heel degelijk ke-jetronic blok is er minder geschikt voor.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

14 jan 2021 18:15

overigens reed ik op mijn 19e in een w123 200d automaat en de rest in die kleine bakkies. Snelheid had het niet maar qua comfort en klasse altijd een grote smile op het gezicht!
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Damian
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2020 23:32
Mercedes-Benz: E190

17 jan 2021 11:01

JantjeV8 schreef: 14 jan 2021 17:53
Damian schreef: 14 jan 2021 10:01 aangezien dit ook is gedaan bij mijn vorige auto
Dit is echt kansloos... Wie adviseert jou zo iets? Noemt die zichzelf monteur??
Monteur niet maar “specialist” maar door jullie reacties zie ik ik in dat het op een auto van helle andere waarde is dan op mijn bromfietsen
Plaats reactie