Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?
Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips
En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Ontsteking vervroegen 190e
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
een vacuum? en waar zal ik die vinden in de auto? ben zelf niet heel bekend met de 190Minne schreef: ↑13 jan 2021 15:15 de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
Damian schreef: ↑13 jan 2021 15:17een vacuum? en waar zal ik die vinden in de auto? ben zelf niet heel bekend met de 190. en moet ik de unit dan naar mij toe halen of van me af (hij zit dwars in de motor ruimte namenlijk)Minne schreef: ↑13 jan 2021 15:15 de distributiekap/rotor unit kun je verdraaien, inbusschroef ernaast iets losdraaien en dan kun je de hele unit verdraaien. Eigenlijk moet je dmv een stroboscoop de timing afstellen, maar dat heb ik echter zelf ook nooit gedaan. Vervroegen is overigens niet automatisch meer vermogen! Er zit dacht ik dmv vacuum ook een vervroeger op.
- snorremans_14
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.Damian schreef: ↑13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?
Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips
En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
terugslag is enkel wanneer de ontsteking te vroeg staat toch? daar heb ik dan wel ervaring mee op bromfietsensnorremans_14 schreef: ↑13 jan 2021 15:35Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.Damian schreef: ↑13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?
Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips
En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
- snorremans_14
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Ja dat klopt maar als je niet bekend bent en het juiste afstelgereedschap hebt weet je dus niet wat je aan het doen bent met het risico van terugslag in de cilinders met kans op motorschade tot gevolg.Damian schreef: ↑13 jan 2021 15:56terugslag is enkel wanneer de ontsteking te vroeg staat toch? daar heb ik dan wel ervaring mee op bromfietsensnorremans_14 schreef: ↑13 jan 2021 15:35Je ontsteking vervroegen levert meer problemen op als dat het vermogen oplevert, met grote kans dat je terugslag krijgt in je cilinders.Damian schreef: ↑13 jan 2021 14:57 Iemand hier ervaring met het vervroegen van zijn ontsteking voor meer vermogen?
Ik heb zojuist een ander uitlaat spruitstuk en het pappieren luchtfilter van 20 jaar oud voor een nieuwe orgineel exemplaar en nu wil ik toch nog extra pit iemand die mij kan helpen door middel van tips
En ja ik weet dat het geen racemonster is maar de jeugd wilt ook wat
Het vervroegen van je ontsteking betekent niet dat je ook vroeger op de plaats van bestemming bent en als je niet bekent bent hiermee zoals je aangeeft zou ik van je ontsteking afblijven mits deze op de juiste vervroeging staat. zonder kennis van zaken en het juiste afstelgereedschap niet aan beginnen.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
-
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ontsteking moet gewoon op tijd staan. Punt.
Vervroegen lijkt alsof je bij hogere toeren wat meer pit hebt, maar de aanloop naar dat toerental is bagger. Ademhaling van je motor wordt tegen gewerkt, verbranding gaat niet kloppen, temperaturen gaan ellende brengen. Straks heb je een motorstoring en dan krijg je het niet herleidt omdat je basis al niet klopt.
Wat hierboven al is vermeld. Afstellen met stroboscoop. Vacuum ook controleren, ik geloof dat je hem zonder vacuum moet afstellen op 2500 toeren of zo, maar dat moet je in een werkplaatshandboek maar even opzoeken.
Overigens, als je daar nog nooit van gehoord hebt, is het wel een tip om een paar tientjes voor zo'n Haynes boek uit te geven en je wat in te lezen.
Vervroegen lijkt alsof je bij hogere toeren wat meer pit hebt, maar de aanloop naar dat toerental is bagger. Ademhaling van je motor wordt tegen gewerkt, verbranding gaat niet kloppen, temperaturen gaan ellende brengen. Straks heb je een motorstoring en dan krijg je het niet herleidt omdat je basis al niet klopt.
Wat hierboven al is vermeld. Afstellen met stroboscoop. Vacuum ook controleren, ik geloof dat je hem zonder vacuum moet afstellen op 2500 toeren of zo, maar dat moet je in een werkplaatshandboek maar even opzoeken.
Overigens, als je daar nog nooit van gehoord hebt, is het wel een tip om een paar tientjes voor zo'n Haynes boek uit te geven en je wat in te lezen.
-
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
En een klein detail: de indirecte gevolgen van een vervroegde ontsteking zijn bij een luchtgekoelde tweetakt "een ietsiepietsie anders" dan bij een watergekoelde viertakt ...
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
eens, dit heeft ook weinig met tunen te maken. Iets met klok en klepel. Als je wilt hobbyen met motortunen kun je mijn inziens beter een goedkoop japannertje met turbo pakken en daar mee om stoeien. Een oud heel degelijk ke-jetronic blok is er minder geschikt voor.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
overigens reed ik op mijn 19e in een w123 200d automaat en de rest in die kleine bakkies. Snelheid had het niet maar qua comfort en klasse altijd een grote smile op het gezicht!
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Monteur niet maar “specialist” maar door jullie reacties zie ik ik in dat het op een auto van helle andere waarde is dan op mijn bromfietsen