Nou toch maar eens de vraag over afremmen op de motor. Ik lees wel eens dat dit slecht voor de motor/bak zou zijn. Maar is dat ook zo?Peter schreef: ↑05 jan 2021 09:22Ik gebruik ze veel.
En niet alleen omdat het leuk is
Ik kan wel leven met de schakeltijd.
- Voor het afremmen op de motor.
- Soms vind ik dat hij eerder mag opschakelen en gebruik dan ook de knopjes (flippers).
- Als je bijvoorbeeld op een 80 weg achter een 'slome' zit, dat je hem alvast in de juiste versnelling zetten om dan in te halen (zeker als je met ESP-off rijdt is het niet wenselijk dat de auto tijdens het insturen en volgas in 1x terug schakelt.
- En natuurlijk dat je hem in de 2 kunt laten staan als je langs de volle terrasjes rijdt
Hoe is het verschil met die van Mooster?
722.6 Schakel gedrag en gebruik flippers
Groetjes
Olav
Olav
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Zolang je normaal af remt op de motor is er niks aan de hand.
Dit wordt ook met handgeschakelde auto';s gedaan maar ook met een automaat in de bergen en vooral met een aanhanger of caravan achter de auto met het naar beneden rijden van een berg. Doe je dit niet raken je remmen overbelast en verbrand de boel...
Als je met een automaat echt op hele steile bergen naar beneden rijd (met van die wegen van een wagen breedte) moet je wel afremmen op de automaat en niet alleen op de remmen. Zonder te remmen zal de automaat op gaan schakelen omdat de snelheid vergroot.
Dit wordt ook met handgeschakelde auto';s gedaan maar ook met een automaat in de bergen en vooral met een aanhanger of caravan achter de auto met het naar beneden rijden van een berg. Doe je dit niet raken je remmen overbelast en verbrand de boel...
Als je met een automaat echt op hele steile bergen naar beneden rijd (met van die wegen van een wagen breedte) moet je wel afremmen op de automaat en niet alleen op de remmen. Zonder te remmen zal de automaat op gaan schakelen omdat de snelheid vergroot.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Vuistregel: je rijdt de berg af in de versnelling (die de automaat kiest) waarin je die berg op zou rijden. Dan remt de auto zelf af op de versnelling. Het is wel zaak om niet bij te hoge toeren terug te schakelen, hou dus je snelheid bergaf al voor de top in toom en zorg dat die snelheid bergaf niet te snel weer oploopt door de juiste snelheid i.c.m. de juiste versnelling aan te houden.
In de praktijk kan je ook zeggen: "doe het met aanhanger gewoon heel rustig aan bergaf", dan gebruik je de remmen nauwelijks en dan staat bij een automaatbak de versnelling ook vrijwel altijd in de juiste versnelling.
Bij twijfel oefen je door de cruisecontrol ook bergaf te gebruiken: als de automaat dat niet houdt, rij je te hard bergaf.
Bij korte hellingen rechtuit maakt dat niet zo veel uit, maar bij hele lange (steile) hellingen (of met bochten erin) is het wel fijn als je remmen sowieso niet oververhit raken van het afremmen.
In de praktijk kan je ook zeggen: "doe het met aanhanger gewoon heel rustig aan bergaf", dan gebruik je de remmen nauwelijks en dan staat bij een automaatbak de versnelling ook vrijwel altijd in de juiste versnelling.
Bij twijfel oefen je door de cruisecontrol ook bergaf te gebruiken: als de automaat dat niet houdt, rij je te hard bergaf.
Bij korte hellingen rechtuit maakt dat niet zo veel uit, maar bij hele lange (steile) hellingen (of met bochten erin) is het wel fijn als je remmen sowieso niet oververhit raken van het afremmen.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
De eerste variant was erg klapperig met schakelen maar daarna heeft hij nog een andere geprobeerd deze Scheen toch erg goed te schakelen en sneller.jordy_s schreef: ↑07 jan 2021 11:57 Gebruik ze zelf best veel maar ook voornamelijk om terug te schakelen..
En zoals peter al zegt als je gaat inhalen..
Ik had vernomen uit het YouTube filmpje van alex dat de bak nogal bonkte met terug schakelen na de modificatie..
En dat is iets wat ik zelf echt niet wil,dus ik zou lekker zo blijven rijden...
Of je moet er een 7g onderknutselen die schakelen wel sneller..
Weet alleen niet of dat mogelijk is
Grt
Ik heb hem ook overwogen in de c55 ergerde me ook erg aan het traag schakelgedrag van de bak.
Ik ben van mening dat als je auto over flippers beschikt deze ook moet schakelen als je er om vraagt en niet 2 sec later
greetings Evan
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Dat is precies wat ik bedoel Evan. En inderdaad over de 2e versie was alex redelijk enthousiastEvan schreef: ↑07 jan 2021 17:11De eerste variant was erg klapperig met schakelen maar daarna heeft hij nog een andere geprobeerd deze Scheen toch erg goed te schakelen en sneller.jordy_s schreef: ↑07 jan 2021 11:57 Gebruik ze zelf best veel maar ook voornamelijk om terug te schakelen..
En zoals peter al zegt als je gaat inhalen..
Ik had vernomen uit het YouTube filmpje van alex dat de bak nogal bonkte met terug schakelen na de modificatie..
En dat is iets wat ik zelf echt niet wil,dus ik zou lekker zo blijven rijden...
Of je moet er een 7g onderknutselen die schakelen wel sneller..
Weet alleen niet of dat mogelijk is
Grt
Ik heb hem ook overwogen in de c55 ergerde me ook erg aan het traag schakelgedrag van de bak.
Ik ben van mening dat als je auto over flippers beschikt deze ook moet schakelen als je er om vraagt en niet 2 sec later
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Je zou de blue top solenoids kunnen gebruiken..ala je deze al niet heby.. deze geven meer lijndruk hierdoor gaat het schakelen ook wat sneller.. ook ik ben altijd bezig naar perfectie met mijn clk 500. Volgende week wordt mijn koppelomvormer gereviseerd omdat deze veel geluid maakt en geen naadloos schakelgedrag meer vertoond. Moet wel zeggen dat mijn bak sneller is gaan schakelen nadat ik het brein heb voorzien van de sonnax overlap kit en de tcc kit samen met de transgo shiftkit. Grt
- Mooster
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
7G bak zou ik er niet onder knutselen, schakelt wel sneller maar kan t koppel ven de kompressor motor niet aan.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 15 apr 2013 11:19
- Mercedes-Benz: W211 E55 / W208 CLK55 / W207 E500 / W126 500SE / XJ6
- Locatie: Kloosterburen
Jongens, jullie kennen deze toch wel ?
https://ofgear.dk/
https://ofgear.dk/
Sinds vorige week is mijn W211 E55 voorzien van een aftermarket TCU. Agility mode is er als extra modus bijgekomen. Bak schakelt veel sneller, koppelbegrenzing in (ik meen) 1 en 2 aangepast en nog wat zaken. Ik kan het lijstje even opzoeken.
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Maar die is niet geschikt voor de 722.9
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 06 jan 2016 10:58
- Mercedes-Benz: S212 V8 biturbo W212 63AMG
- Specialisatie: Compounding
- Locatie: Tiel
De 5G-tronic hadden wij in onze W211 E55 AMG en dat was een zaligheid in normaal gebruik en op cruise ritjes.
Ga je echt racen op bergweggetjes dan was het een draak van een bak en moet je anticiperen. Wij deden al terugschakelen naar zijn 2 of 3 wanneer we de bocht konden zien (met de knopjes achter het stuur) en dan nét niet in de toerenbegrenzer jagen wanneer je de bocht uit rijdt. Dan blijft hij hangen in zijn (manuele) versnelling en kan je flink meters maken waarbij je door het aantikken van de toerenbegrenzer het schakelmoment bepaalt of je laat hem weer uitrollen in die versnelling voor het aansnijden van de volgende bocht.
Wat ik wel merkte is dat wanneer je de 5G-tronic misbruikte zoals een burn-out, powerslide of stoplicht sprintje in manual hij het er soms niet mee eens was. Soms schakelde hij gewoon tijdens een burn-out of powerslide op (!) met een gruwelijk rookgordijn als resultaat. Daarna was de manuele functie vaak ook een minuut of 5 niet te selecteren. Als we boven de 250km/h kwamen kon je de manuele functie ook niet meer selecteren.
Verder was het een trage bak vergeleken met onze 7G-tronic in de E420cdi, E500 en de C350cdi.Die zijn veel sneller maar ik vind ze ook veel 'bonkeriger' wanneer ze bijvoorbeeld 2 verzetten terug schakelen. Of toch even naar de 1 schakelen als je tot stilstand komt voor een stoplicht.
Wij hebben nog een vito 120cdi en daar zit de 5G-tronic ook in. Ik moet zeggen dat deze veel lekkerder rijdt in het stadsverkeer. Volgens mij blijft de koppel omvormer veel langer open in deze commerciële voertuigen.
Ga je echt racen op bergweggetjes dan was het een draak van een bak en moet je anticiperen. Wij deden al terugschakelen naar zijn 2 of 3 wanneer we de bocht konden zien (met de knopjes achter het stuur) en dan nét niet in de toerenbegrenzer jagen wanneer je de bocht uit rijdt. Dan blijft hij hangen in zijn (manuele) versnelling en kan je flink meters maken waarbij je door het aantikken van de toerenbegrenzer het schakelmoment bepaalt of je laat hem weer uitrollen in die versnelling voor het aansnijden van de volgende bocht.
Wat ik wel merkte is dat wanneer je de 5G-tronic misbruikte zoals een burn-out, powerslide of stoplicht sprintje in manual hij het er soms niet mee eens was. Soms schakelde hij gewoon tijdens een burn-out of powerslide op (!) met een gruwelijk rookgordijn als resultaat. Daarna was de manuele functie vaak ook een minuut of 5 niet te selecteren. Als we boven de 250km/h kwamen kon je de manuele functie ook niet meer selecteren.
Verder was het een trage bak vergeleken met onze 7G-tronic in de E420cdi, E500 en de C350cdi.Die zijn veel sneller maar ik vind ze ook veel 'bonkeriger' wanneer ze bijvoorbeeld 2 verzetten terug schakelen. Of toch even naar de 1 schakelen als je tot stilstand komt voor een stoplicht.
Wij hebben nog een vito 120cdi en daar zit de 5G-tronic ook in. Ik moet zeggen dat deze veel lekkerder rijdt in het stadsverkeer. Volgens mij blijft de koppel omvormer veel langer open in deze commerciële voertuigen.
- Merc_Ivo
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 03 nov 2020 19:36
- Mercedes-Benz: W166 ML 350 BlueTEC 4MATIC
- Locatie: Meijl
Het toevallig net een W212 E300cdi aangeschaft waar de volgende optie op zit, dus zou zeggen kan wel... maar of dat ff zo gedaan is is een 2ejordy_s schreef: ↑07 jan 2021 11:57 Gebruik ze zelf best veel maar ook voornamelijk om terug te schakelen..
En zoals peter al zegt als je gaat inhalen..
Ik had vernomen uit het YouTube filmpje van alex dat de bak nogal bonkte met terug schakelen na de modificatie..
En dat is iets wat ik zelf echt niet wil,dus ik zou lekker zo blijven rijden...
Of je moet er een 7g onderknutselen die schakelen wel sneller..
Weet alleen niet of dat mogelijk is
Grt
427 AMG SPEEDSHIFT MCT 7-Speed Sport Transmission
The world is my racetrack!
W166 ML 350 BlueTEC 4Matic
Ex: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Ex: C219 CLS500 ‘05
W166 ML 350 BlueTEC 4Matic
Ex: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Ex: C219 CLS500 ‘05