Clk w208 storing Sam module

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

02 jan 2021 14:35

Hallo allemaal, ik bezit sinds kort een Mercedes clk 320 uit 99 die van Duitsland naar Amerika en weer van Amerika naar Nederland is geïmporteerd ( wat een wereld reis ) ik ben momenteel bezig met de storingen en problemen verhelpen, ik ben bij de Mercedes dealer geweest omdat mijn auto in noodloop bleef schieten, dat komt door de snelheids sensor van de automaat bak, ik ga deze hele module nu aankomende week vervangen, dan is dat weer gefixt maar dan komen de volgende problemen nog waarvan de belangrijkste toch wel SAM storing is, ik heb ondertussen deze problemen
Verlichting achterbank + kofferbak werkt niet, alarm lichten gaan soms spontaan branden, vorige x omdat ik het lampje van de kofferbak had verwijderd na terug plaatsen niet meer, elektrische stoel verstelling van de zitting werkt soms wel soms niet, rolgordijn achter zelfde verhaal, laatst op de snelweg bleef mijn ruitensproeier zonder stop sproeien ook toen hij leeg was en werkte me knipperlichten niet meer, heb ook al gehad dat mijn binnen verlichting niet meer uit wouw en heb een gps atenna storing op de radio ( een becker indianapolis ) veder is het alarm uitgeschakeld aleen sinds vandaag gaan mijn alarmlichten weer af ( zelfde als ik destijds had door het lampje demonteren )
Heb de Sam al een x losgehaald helemaal
Schoongemaakt en eigelijk geen corrosie gevonden op 1 pinnetje na, veder meten ik over sommige zekeringen geen spanning en was na het demonteren alles tijdje weer goed tot vandaag dus want krijg ook de melding olie peil sensor defect en na loshalen van de Sam weer is de storing weer weg, mijn vraag dus zal dit de Sam module allemaal kunnen zijn ( ik heb als het handig is een lijst met alle storingen momenteel nog )
En kan ik bij een clk uit 99 de tussen facelift dus nog niet met knipperlichten in spiegels, de Sam vervangen met een gebruikte of moet hier een nieuwe in komen die moet worden geregistreerd en etc, na informeren bij de dealer hadden ze het over de Sam aleen zonder inleren over 495 euro of zou een revisie dan interessanter zijn, hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt allemaal groetjes Lorenzo
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

02 jan 2021 15:15

Klinkt als algehele malaise op de CAN-bus. Waarom verdenk je (alleen) de SAM en niet ook de PSE of andere modules die de bus in de war maken? Binnenverlichting en alarm lopen via de PSE en niet via de SAM, de stoelverstelling via geen van beide. Maar alle problemen kunnen veroorzaakt worden door problemen met de CAN-communicatie.

Misschien eerst een goede diagnose (laten) stellen voordat je lukraak modules gaat vervangen? En post de uitdraai van de foutcodes eens, dat maakt het ook makkelijker om mee te denken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

02 jan 2021 16:01

Hallo bedankt voor de reactie gfgf, hieronder volgen de foto's van de storingen en hgs data met een schema waarmee ik met een docent van me naar had gekeken, ( ik ben in de leer voor automonteur nog ) waarmee hij concludeerde dat het waarschijnlijk aan een defecte Sam module was vandaar mijn gedachten gang, ook had een mercedes monteur mij aangegeven dat de Sam waarschijnlijk defect was, en deze gereviseerd of vervangen moest worden, en zo ver ik kon vinden was het meeste via de canbus gestuurd in de schema's ( weet amper wat over canbus nog maar leer er dan ook nog over dus corrigeer me graag als de gedachten gang fout is ) veder was ik vergeten aan te geven dat mijn radiateur fan ook blijft draaien met de motor uit soms en met koude motor, en tevens soms niet draait met warme motor, ook werkt de obd steker niet goed bij de bestuurders kant, tot nu toe bij mercedes Zwolle en mercedes heereveen altijd via de motor ruimte met de star alleen binnen kunnen komen ( weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben ) ik wil de auto helemaal perfect maken weer en dit graag oplossen dus alle info is welkom die jullie kunnen geven

alvast bedankt
Bijlagen
IMG_8580.jpeg
IMG_8580.jpeg (116.09 KiB) 1389 keer bekeken
IMG_8581.png
IMG_8581.png (119.77 KiB) 1389 keer bekeken
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

02 jan 2021 16:50

De screenshot laat alleen zien in welke modules actuele (F) en opgeslagen (f) fouten zitten, niet welke fouten dat zijn. Als je een uitdraai maakt van de korte test, zie je dat als het goed is wel. Heb je de foutcodes ook?

Het schema kan ik niet thuisbrengen. De codes voor de diverse modules komen in ieder geval niet overeen met de codes die Mercedes gebruikt (bv. N10/1 voor de SAM en A37 voor de PSE). Het idee dat alle modules in het interieur via de bruine en bruin-rode draadjes op een centrale verdeler zitten aangesloten klopt wel, alleen heet die connector X30/7.

Lees dit draadje even door: viewtopic.php?f=46&t=102914 Mogelijk houdt een kapotte stuurunit de bus in slaap en dan krijg je de gekste storingen.

Je vindt er een vergelijkbaar probleem en verwijzingen naar achtergrondinformatie en mijn logboek. Succes!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

03 jan 2021 01:04

Hmm, klinkt als de 'Jezus' CLK die bijna opgereden was en toen weer leven in geblazen werd.
SAM module en PSE pomp zijn daar al eens vervangen (met nog veel andere zaken) alleen de electrische voorstoelen bleven storingen geven en alarmzekering was verwijderd omdat dit ook problemen bleef geven.

Niet flauw bedoeld maar dit was een dure auto met mooie opties die na 22 jaar kapot kunnen gaan of onderhoud nodig hebben. De verschillende storingen kunnen dus ook toeval zijn en niet allemaal met elkaar te maken hebben; denk dat je GPS antenne kapot is of ontbreekt maar niets met je SAM of PSE pomp te maken hebben.

Probleem met dit soort auto's is vaak het totale gebrek aan onderhoud totdat ze voor een appel en een ei worden verkocht en ja, dan kan het gebeuren dat er veel achterstalligonderhoud moet worden 'ingehaald'.

Voordat je dure zaken gaat proberen, mss makkelijker om een SAM en/of PSE te lenen en eerst te kijken of dat je problemen veranderen/oplossen? Accu is nieuw of anders voor 160 euro een 95Ah AGM accu monteren.

Ook schrijf je dat je de snelheidssensor van de bak gaat vervangen, vraagje tussendoor, weet je 100% zeker dat dit het probleem is en/of geheel het probleem want klinkt duur terwijl deze automaatbakken zelden kapot gaan en daardoor relatief goedkoop 2e hands te vinden zijn. Verder is dit een US CLK met o.a. andere motor ECU en ESP/BAS module (zelfs de startonderbreker zit anders dan de Europese CLK). Dus probeer eerst zaken om het risico op dure miskopen te verkleinen.

Kijk ook even na of er geen mechaniekspeling in de rubbers van de automaatpook naar de bak is waardoor de bak steeds in de war gestuurd kan worden. Vaak wordt het rubbertje onder de automaatpook gelijk wel gezien maar verderop naar de bak is het wat moeilijker te zien en afgezien van dat je er van onder de auto slecht bij kan, is het ook een lastig klusje (kijk maar even op Youtube naar de zelfgemaakte tools). Vaak lost het eerste rubbertje het probleem even op maar komt het een tijdje later weer terug omdat dan de speling op de andere delen groter is geworden.

Ook sluit ik me aan bij de voorgestelde aanpak van GFGF, dan ben je systematisch zaken aan het uitsluiten totdat je het (echte) probleem gevonden hebt.

Als je de accu een half uur of langer loskoppelt dan zijn de auto en zijn foutcodes gereset; mss handig om te weten.
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

03 jan 2021 02:05

Gaffel bedankt voor De info ben hier flink wijzer van geworden en ga dit uitproberen en Beste c1k320 dat klopt dit is ook de Jezus clk als het goed is, de automaat bak is wel de snelheids sensor deze plaat waar die op zat was slechts 100 euro dus valt prima te overzien want de bak kan blijven zitten met vervangen ( veel voorkomend problemen dat deze na verloop van jaren stuk gaat volgens de dealer en ook wat andere forums ) en ja ik wil graag de clk weer helemaal 100 procent krijgen nu en ben alle onderdelen aan t opknappen en vervangen van de clk nu, aleen wil ik graag de auto ook storing vrij krijgen, dus ga ik deze methode morgen even uitproberen !, helaas heb ik geen uitdraai van de foutcodes maar ik ga aankomende week weer naar Mercedes toe voor een reset na de montage van de sensor dus zal dan gelijk vragen of ik een uitdraai kan krijgen, van de accu wist ik heb dit ook al meerdere malen gedaan ivm met niet sluitend dakraam alarm dat afbleef gaan en etc

Bedankt voor de info ik laat het weten als ik meer weet en zal ook nog wat foto’s van de auto laten zien, was u toevalig dan een eigenaar van de clk c1k320 ?
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

03 jan 2021 11:47

S55Kompresor schreef: 03 jan 2021 02:05 was u toevalig dan een eigenaar van de clk c1k320 ?
Nee, 1 van de vorige eigenaars is familie, een neef die heel veel van dit type auto weet. Toen geholpen om alle vacuumlekken op te sporen zodat misfires niet meer voorkwamen en geholpen om te proberen het interieur schoon te maken - lees proberen :$
Motor is aantal keren geflusht en liep steeds beter/sneller dus ik snap wel dat je graag met de CLK verder gaat :goedzo:

Begrijp dat je toch voor een nieuwe sensor gaat, mag ik je dan adviseren om het nummer van de oude sensor te vergelijken met die van de nieuwe ivm US uitvoering voordat je betaalt?

Succes en ben benieuwd naar je vorderingen en foto's!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
high5compliments
Berichten: 652
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

06 jan 2021 21:27

20190917_194416-1377x2448.jpg
20190917_194416-1377x2448.jpg (96.24 KiB) 1176 keer bekeken
Ik heb een soortgelijk stpring gehad op mn oude clk 320.
Ik zette de auto savonds voor de deur en de dag erna stap ik in en wil wegrijden,ik kreeg de pook niet uit de P stand wat ik ook heb geprobeerd.
Wel heel vreemd dat ik gewoon een dag erboor reed en de dag erna de pook vastzit.
Toen vertelde de garage me dat ik via die kleine gaatje de pook in de noodloop kon zetten en de auto kon naar de garage kon brengen.
Uiteindelijk een module van siemens gekocht(zie foto),dat bleek het niet te zijn.Toen moest ik een soort printplaat/chip kopen(zie foto)en ook dat bleek het probleem niet te zijn.Uiteindelijk een andere pook moetwn kopen en dat bleek hrt probleem te zijn volgens de garage.
Ook na jarenlang gerookt te hebben in de auto kwam er heel wat as uit de pook,dat bleek de boosdoener te zijn volgens hem
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

07 jan 2021 13:39

Vind het wel goede voorbeelden van high5compliments waaruit blijkt dat lukraak onderdelen / units / modules vervangen vaak niet werkt, zeker niet bij wat oudere modellen zoals de W208 waar moderne monteurs weinig kunnen uitlezen en vaak nog niet die ervaring hebben om de W208 100% te begrijpen.

Blijf GFGF zijn opmerkingen herhalen, met zijn aanpak sluit je alles uit en krijg je (uiteindelijk) de juiste diagnose die (vermoed ik) goedkoper is dan obv foutcodes dingen vervangen. Volgens een van de eerdere eigenaars zitten er meerdere problemen in deze auto alhoewel er mss al 20 problemen zijn opgelost (met vaak 2e hands onderdelen).

Bijvoorbeeld de sensor die je wilt vervangen...als je dat zeker denkt te weten waarom haal je hem niet los en meet je hem met een multimeter afzonderlijk door - tis meer werk maar als je zeker weet dat deze het is moet ie toch los.

Succes! En had ik al om foto's gevraagd ;-)
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

10 jan 2021 13:53

Hey allemaal, bedankt voor de verdere info en heb die regeleenheid die u daar heeft zelf nu idd ook vervangen, mijn snelheid sensor is weer gefixt nu in de bak heb nu een storing van alle magneet ventielen alleen .... dus nog steeds noodloop twijfel alleen nu of het kwestie is van de solenoids alemaal te vervangen nog of dat het iets anders kan zijn, stekker,regeleenheid, iets in die aard, ben bij mercedes geweest en heb compleet uitlees raport van voor en na de reset. overigens wel heel blij geen lekkages onder de auto
Bijlagen
IMG_9168.jpeg
IMG_9168.jpeg (320.52 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_9172.jpeg
IMG_9172.jpeg (375.71 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_9170.jpeg
IMG_9170.jpeg (271.31 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_9169.jpeg
IMG_9169.jpeg (375.17 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_9174.jpeg
IMG_9174.jpeg (197.55 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_9173.jpeg
IMG_9173.jpeg (270.6 KiB) 1086 keer bekeken
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 jan 2021 14:38

Gezeik op de CAN-bus dus, zie de foutcodes van het EZS (die houdt de CAN-storingen bij voor de kijkers thuis). Je weet wat je te doen staat!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

10 jan 2021 14:38

Hier volgen nog wat foto’s van de clk helaas passen ze niet allemaal vanwege de grote zie ik,
De bodem is roestvrij en ook lek vrij, Aleen heeft de auto helaas wel last van het bekende roest plekje langs de deur rand en bij het spatbord links achter, dit woord allemaal nog aangepakt maar al met al staat ie der best strak bij, orginele velgen heb ik er ook nog bij maar die moeten worden opgeknapt nog
Bijlagen
6FB900A4-B532-4C3F-8CA8-C87C5B6E98A7.png
6FB900A4-B532-4C3F-8CA8-C87C5B6E98A7.png (835.28 KiB) 1072 keer bekeken
6B1C1C35-D784-4320-86B1-59104EC60CD4.png
6B1C1C35-D784-4320-86B1-59104EC60CD4.png (577.67 KiB) 1072 keer bekeken
B8F45BD0-B4C8-4363-B9BC-762E9174603E.png
B8F45BD0-B4C8-4363-B9BC-762E9174603E.png (861.9 KiB) 1072 keer bekeken
E46DE4D3-0E2F-448E-8B0A-2780B5E29AC8.png
E46DE4D3-0E2F-448E-8B0A-2780B5E29AC8.png (786.51 KiB) 1072 keer bekeken
AD8B151B-1CAA-47CD-81D5-FA64EB87FE3D.png
AD8B151B-1CAA-47CD-81D5-FA64EB87FE3D.png (867.84 KiB) 1072 keer bekeken
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

10 jan 2021 18:52

gfgf schreef: 10 jan 2021 14:38 Gezeik op de CAN-bus dus, zie de foutcodes van het EZS (die houdt de CAN-storingen bij voor de kijkers thuis). Je weet wat je te doen staat!
+1 :goedzo:

Wel een grote toevalligheid dat je 2 problemen met je bak hebt en dat beide problemen noodloop in je bak veroorzaken.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
S55Kompresor
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2020 02:55
Mercedes-Benz: W220 S500 w220 S55 EX W208 CLK 320
Specialisatie: Automonteur
Locatie: Nederland

11 jan 2021 10:11

Ja idd nu alles door gaan meten en testen, vraag me Aleen af wat ik het beste kan doen met de bak nu, snelheid sensor storing is weg Aleen nu de solenoids storing... ja of het kwestie kan zijn van de solenoids vervangen of dat ze te strak zitten weet het even niet. Andere kant ben bang dat als ik andere bak monteert de zelfde storing blijft zitten
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

11 jan 2021 23:28

En de sensor die is vervangen, heb je de oude mogen zien/houden?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Plaats reactie