elektrisch probleem w208 zonder foutcode(s)
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ja, is een passend onderdeelnummer voor een c208347. Er zullen wel meer 210-nummers inzitten, al is een 208 technisch eerder een gereanimeerde 202 dan een 210.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Want? Is die module stuk dan?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Op de CAN-bus, dat lijkt me duidelijk.
Je zou eens kunnen uitzoeken welke module voor problemen op de bus zorgt door ze een voor een los te nemen van de grote verzamelstekker (X30/7). Je kunt ook op goed geluk stuurunits blijven vervangen door gebruikte modules, dan heb je ook kans dat je het probleem oplost (en evenveel kans dat je een nieuw probleem introduceert). Up to you.
Je zou eens kunnen uitzoeken welke module voor problemen op de bus zorgt door ze een voor een los te nemen van de grote verzamelstekker (X30/7). Je kunt ook op goed geluk stuurunits blijven vervangen door gebruikte modules, dan heb je ook kans dat je het probleem oplost (en evenveel kans dat je een nieuw probleem introduceert). Up to you.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als het goed is in de goot onder de bijrijdersdeur. Makkelijk te herkennen omdat er een stuk of 9 stekkertjes met bruin en bruin/rood draad op zitten. Multimeter erop en kijken wat er gebeurt met de spanning (slaap of actief) als je een voor een de stekkertjes losmaakt. Zo heb ik ooit de kapotte raammodule weten te vinden.
Op deze stekker zitten: dakschakelaar, onderste schakelaarveld, stoelverstelling links en rechts, deurmodules links en recht, cabriodakmodule, PSE (vacuümpomp) en SAM. Tussen N10/1 (de SAM links onder de motorkap) en N73 (EZS, het contactslot) loopt aparte CAN-bedrading. Het EZS is de gateway naar de high-speed CAN voor de motor.
Op deze stekker zitten: dakschakelaar, onderste schakelaarveld, stoelverstelling links en rechts, deurmodules links en recht, cabriodakmodule, PSE (vacuümpomp) en SAM. Tussen N10/1 (de SAM links onder de motorkap) en N73 (EZS, het contactslot) loopt aparte CAN-bedrading. Het EZS is de gateway naar de high-speed CAN voor de motor.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
De comfort module in de rechter portier krijgt inderdaad geen stroom wanneer ik hem op contact draai.
Welk onderdeel(relais?) voor de can bus hoort de module van stroom te voorzien zodra de sleutel op contact word gedraaid en waar kan ik deze vinden?
In de handleiding kan ik er niets over vinden.
Welk onderdeel(relais?) voor de can bus hoort de module van stroom te voorzien zodra de sleutel op contact word gedraaid en waar kan ik deze vinden?
In de handleiding kan ik er niets over vinden.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
De modules via de CAN-bus krijgen geen geschakelde stroom. Die zitten op de permanente plus via de zekeringkast achterin. De linker op zekering 10 en 12, de rechter op zekering 3.
Als het nodig is, worden de modules gewekt via de CAN-bus. Dat kan bv. van de dakunit vandaan komen (ontvanger RF-signaal), een van de deurmodules (IR-signaal), het alarm (PSE), het contactslot etc.
Punt is niet dat er een andere module geen signaal geeft, punt is vermoedelijk dat de signalen op de bus niet goed aankomen omdat een van de modules de bus in slaap houdt. Dan is het net wie er hardste trekt. Ik denk dat je op een andere manier naar de fout moet zoeken, zie mijn logboek en het document dat hier al werd gedeeld. In de handleiding ga je hier niets over vinden.
Succes.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"