Overweeg een C350e: Tips voor de M274DEH20LA motor?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
dbotop
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:15
Mercedes-Benz: C350e T
Locatie: Friesland

12 okt 2020 14:32

Hallo,

Ik ben als nieuweling op dit forum en tot nog toe verstokte Volvo rijder op zoek naar technische info over de C350e met M274 motor, die ik zou willen kopen. Na drie Volvo diesels te hebben versleten wil ik weg van de diesel en naar een benzine hybride. Nu kan ik een mooie C350e kopen met net geen 100.000 kilometers. Om niet weer alle Volvo problemen te moeten doorstaan (EGR systeem, hoog olieverbruik, etc.) ben ik op zoek gegaan naar te verwachten problemen met de C350e.

M.b.t. de M274 motor lees en hoor ik de volgende "ellende": Nokkenas actuatoren en nokkenas ketting bij ca. 100.000 km versleten en (minder vaak) turbo problemen. Nu kan ik niet achterhalen of dit in de begintijd van de M274 was (ca. 2011) en of er later modificaties zijn doorgevoerd.
Wel weet ik van een bevriende Mercedes kenner, dat bij vervangen van de betreffende zwakke onderdelen, wel onderdelen beschikbaar zijn, waarvan je een Mercedes waardige levensduur mag verwachten. Weet iemand hier meer van?

Dan nog even de C350 zelf. Zij er zwakke punten bekend m.b.t. de luchtvering en de diverse aangebouwde elektrische componenten als koelwaterpomp, airco compressor, etc.? Wat is de te verwachten levensduur van het accupakket?

Veel vragen in één keer en ik hoop, dat iemand mij kan helpen,
Adana01
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 mar 2015 23:06
Specialisatie: Lastig vallen

12 okt 2020 19:15

Soms wel eens een koppakking/startmotor/inwendige lekkage intercooler/compressor van luchtvering. Voor de rest valt het wel mee denk ik. HV accu varieert wel qua levensduur d.m.v. gebruik.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

13 okt 2020 10:08

Nokkenactuatoren en turbolagers is met name te wijten aan gebrekkig onderhoud / olieverversing. Rek op distributieketting tot 2015. Daarna of met gemodificeerde ketting / tandwielen is minimaal 3 ton geen probleem.
Luchtvering geeft na ong. 15 jaar altijd problemen.
Laat je echter niet misleiden. Technisch gezien heeft een Benz met enkele tonnen achter de knopen o.h.a. minder problemen dan andere auto's met veel minder kilometers.
dbotop
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:15
Mercedes-Benz: C350e T
Locatie: Friesland

13 okt 2020 14:04

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik had mijn oog laten vallen op een half 2015 op het kenteken gezette C350e met ruim 90k kilometer. Daar zou dan al de modificatie van de distributieketting op moeten zitten. Als dat weer de aloude Mercedes kwaliteit is zou ik bijna zeggen het eeuwige leven. Ik heb in het grijze verleden zowel een 180D als een 200D gehad. Die motoren liepen idd met gemak 3 tot 4 ton en werden vervolgens nog weer in een boot geplaats, waar ze ook nog vrolijk een aantal jaren meedraaiden.
Vandaar dat ik mijn oude "liefde" voor Mercedes nooit helemaal op heb kunnen geven. Het enige nadeel vind ik, dat het bijna onmogelijk is een gebruikte C-klasse te vinden met crème leder bekleding. Eigenlijk de enige reden, dat ik destijds op Volvo ben overgestapt. Mag gek lijken, maar als je eenmaal een licht interieur gewend bent, wil je er niet meer van af. T.a.v. de luchtvering ben ik er niet zo bang voor. Voordat ik die 15 jaar bereikt heb, is hij al lang weer de deur uit.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 okt 2020 14:50

Ik rij sinds enkele maanden in een C350e. Prive aangeschaft en dan ga je toch anders naar de auto kijken dan mensen die zakelijk zo'n auto kiezen met weinig bijtelling. Ik heb mij dus uitvoerig verdiept in alles voor over te gaan in aanschaf;

Zwakke punten:

Compressor luchtvering
Bij veel auto's zijn ze al een keer vervangen. soms wel 2x. Ook bij mijn auto is deze in 2018 vervangen. het is een bekend zwak punt. Heb wel eens gelezen dat nieuwere exemplaren van die compressoren verbeterde exemplaren zijn en problemen niet meer voor mogen komen maar heb dat nergens kunnen verifiëren.

Startmotor
Ook dit is een zwak punt door het vele aan en uit gaan van de motor. Die van mij is nog niet vervangen en de bevriende monteur bij de dealer zei gelijk; die ga je nog wel een keer tegen komen. Is nog wel te overzien qua kosten (iemand een idee hoe veel? vergeten te vragen)

LED verlichting portiergrepen
Ik had er op gelet bij aankoop, maar ik dacht dat ik ze niet had. Nu blijkt dat ik ze wel heb, ze doen het alleen allemaal niet meer :P lampjes zijn niet duur maar het is wel een enorme bak werk. Geen noodzaak, maar iets om op te letten of mee te nemen in onderhandeling.

Windgeruis
Ik heb er geen last van maar sommigen horen veel geluid bij de voorportieren. Akoestisch glas maakt het probleem wat minder.


over de accu zelf kwam ik verassend genoeg amper problemen tegen. De MB dealer hier heeft er ooit 1 vervangen. Die had problemen verminderde capaciteit, maar reed verder prima. was met name te merken in EV bereik. Echt problemen/storingen ben ik niet tegen gekomen. Uiteraard zal de capaciteit wat afnemen in de loop der jaren, maar mag geen problemen opleveren.

verder kwam ook wel wat andere zaken tegen, maar dit kwam niet structureel terug op (internationale) fora, zoals de bovengenoemde zaken.

Klachten die je tegen komt / producteigenschappen

EV rijbereik
Er is veel over geschreven, maar die 31 km ga je nooit halen. Mijn auto heeft 177.000 gelopen en haal nu zo'n 20km in de praktijk met rustig rijden. Ik heb de auto niet gekocht om het EV rijden, maar het is mooi mee genomen dat de korte ritjes zo kunnen worden afgelegd. Ik plug wel altijd

bandenslijtage
Heb er veel over gelezen, ik heb de auto te kort om er iets over te zeggen, maar ik denk dat het met name ligt aan hoe vaak je de enorme bak aan vermogen vol aan spreekt. Met 600Nm hebben de achterbanden het wel heel zwaar te verduren met vol vermogen.

Verbruik
beetje gerelateerd aan EV bereik en accucapaciteit. Het is net hoe je rijd en plugt. Door corona werk ik veel thuis en op kantoor. Weinig lange ritten, wat gemiddeld nu resulteert in een verbruik van 1 op 40 (!). Laatst sprak ik een andere C350e die nooit plugt, die reed 1 op 15 gemiddeld.

Garmin
Veel klachten kwam ik tegen. Uiteraard ook zelf geprobeerd en inderdaad, wat een draak van een systeem. Heel traag. Mercedes onwaardig. Mijn auto heeft command; iets groter scherm, uitgebreider, mooiere grapics maar met name super snel zoals je mag verwachten. Wel iets om zelf even te checken of dit voor jou probleem kan zijn.

Verder mag je op de estate maar 0kg trekken en is panoramadak niet mogelijk in NL om onder de 50 gram Co2 te komen. De sedan heeft die mogelijkheid wel. Persoonlijk had ik nog opensporig essenhout inleg als eis, ik vind het pianolak echt niet mooi. Het vlekt en ipv de luxe uitstraling die ze willen toen laten geloven kwam het op mij goedkoop over. Het essenhoud is echt een toevoeging voor mij wat luxe betreft. Terwijl ik doorgaans helemaal niet van hout hou in een auto.

Kofferbak viel mij ook toch wel wat tegen (estate). uiteindelijk wel genoeg maar het was wel even slikken toen ik het voor het eerst zag in de praktijk tov de auto die ik had.

Plussen zijn er genoeg;

- tot 2024 halftarief wegenbelasting
- je kunt er super zuinig mee rijden
- je kunt er belachelijk snel mee rijden
- C350e exemplaren zijn doorgaans rijk uitgerust
- ik vind het nog steeds een tijdloos model. Voelt niet gedateerd
- alles voelt alsof het eeuwig mee moet gaan, en prachtig afgewerkt
- relatief betaalbaar / veel aanbod op dit moment

elke keer als ik in stap voel ik de luxe, mooie materialen. Alles is prachtig verlicht (ambient verlichting, standaard?), Het is een zware auto maar ergens voelt het ook gewoon heel solide.

verder is het natuurlijk een complexe auto, waar veel stuk aan kan gaan. Maar het lijkt redelijk degelijk tot dusverre wat ik zo lees op internet. Mijn auto heeft in de 177.000 km een keer een andere laadstekker gekregen (die in de bumper), andere luchtveringscompressor en verder alleen regulier onderhoud.

Ik kwam in mijn zoektocht best vaak exemplaren tegen met creme bekleding (vind ik ook zeer fraai). Maar je kunt niet alles wensen en heb uiteindelijk zwart leder.

Hier, 26 stuks, alles met beige leder (sedan/station), dus praktisch onmogelijk is het zeker niet;
https://www.autoscout24.nl/lst/mercedes ... FL&atype=C
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
dbotop
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:15
Mercedes-Benz: C350e T
Locatie: Friesland

20 okt 2020 14:17

Bedankt voor de zeer uitgebreide tips en zeker voor de tips met beige leder. Ik snap niet wat ik nu op de zoekfunctie verkeerd had ingesteld, maar ik duik erin! Ik heb inmiddels een proefrit met de C350 gemaakt. Het rijden met luchtveren in de comfort stand is idd fantastisch. En ook de trekkracht is natuurlijk enorm, hoewel ik in mijn Volvo D4 ook wel wat gewend ben. Ook het "overpakken" van elektrisch naar benzine gaat vrijwel ongemerkt.
Wat mij tegenviel is de de rommelige bediening aan het stuur. Cruise control volledig onzichtbaar, maar dat heeft Mercedes ook bij de nieuwe modellen aangepast. Ook een tegenvaller was het bandengeluid, wat veel sterker is dan bij mijn Volvo V60. Kan ook door de banden komen, want iemand had er Viking banden op gezet. Tenslotte natuurlijk de zwarte bekleding; als je eenmaal crème gewend bent, krijg je gelijk depressieve gevoelens in zo'n donkere ruimte. Helaas had die van mij ook geen ambient verlichting, dus standaard is het niet. Samen met de onmogelijkheid voor een trekhaak (ik hang er af en toe een licht toerbootje achter) is het voor mij (voorlopig) een no-go geworden. Wie weet val ik toch nog voor een mooi exemplaar met beide leder.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

20 okt 2020 16:27

Meeste zoeksites kun je niet de bekleding kleur instellen maar sommigen ook wel. Ik begrijp het helemaal wat betreft de zwarte bekleding. zeker als je lichte bekleding gewend bent komt het wel allemaal op je af. Inmiddels ben ik wel gewend :P Ik vind rood em bruin ook fraai overigens.

cruisecontrol is niet zichtbaar. Maar ik kijk er nooit op eerlijk gezegd. De VW hier thuis heeft het op de stengel, dat zie je ook niet echt. De Renault op het stuur. Maar bedien het blindelngs. Is kwestie van wennen

Aanhanger trekken kan wel als je voor de sedan gaat, technisch gezien de estate ook wel, maar RDW vind van niet :P

Bandengeluid zal wel aan het merk liggen of misschien wel ver versleten. Ik hoor amper bandengeluid namelijk

ambient verlichting zit op veel exemplaren wel, maar dus blijkbaar niet standaard
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

20 okt 2020 16:58

Je moet gewoon beter zoeken! Tot eind december gaan er veel c350 op de markt komen. Er moeten er veel zijn die vrijwel alle opties hebben.
Estate mag technisch gewoon trekhaak hebben maar daar kleven wat fiscale nadelen aan.
Bij ons was luchtvering drama. Persoonlijk vind ik dat de voorkant erg slecht reageerde op kleine richels. Slechter dan een c met reguliere vering.
Dat hard optrekken bleef na 5 jaar nog steeds leuk maar ga je dat ook doen als je de auto privé rijdt?
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

23 okt 2020 12:20

Ik heb mijn c350e sedan 5 jaar en 120K zakelijk gereden (zelfstandig ondernemer) en omdat de auto nog steeds goed bevalt heb ik hem dit jaar naar privé gehaald. Ik kijk best nog regelmatig naar andere Benzen, zoals een CLS Shooting Brake of een E-klasse station, beide meer praktisch met de bagage ruimte, maar ik knap steeds weer af op het verbruik. Met 25.000km per jaar zijn de brandstofkosten de hoogste kostenpost. Daarnaast weet ik wie er in mijn auto heeft gereden ;)

Problemen tot nu toe:
- nieuwe startmotor (garantie)
- nieuwe laadmodule en laadpoort (garantie)
- Nieuwe draagarm voor (eerst boze e-mails met MB want viel niet onder garantie maar dealer heeft de kosten gedragen)
- storing ILS (laat ik niets meer aan doen, werkt meestal goed)
- vele LEDs vervangen onder spiegels en deurgrepen (garantie)
- hardy-disc met scheurtjes (eigen kosten)

Positief:
- luchtvering doet het nog zonder storing, wel een "bonk" achterin op korte dwarsrichels in de weg. Is al jaren zo
- accu capaciteit nog steeds prima. 2x per week boodschappen, 30km heen en weer, verbruik tussen de 3.0 en 4.0 in de zomer
- materialen blijven prachtig. Ik onderhoud het beige leer wel 2-3x per jaar
- trekhaak laten monteren bij MBenzNL. Geweldig ding, veel plezier van. (sedan mag 1600kg trekken op kenteken)
- het bizarre vermogen en trekkracht. Ik zou nooit meer "minder" willen rijden dan een "350" of "400" om die reden...
dbotop
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:15
Mercedes-Benz: C350e T
Locatie: Friesland

19 jan 2021 15:32

Ik heb na lang zoeken eindelijk een C350e in Duitsland gevonden die helemaal aan mij wensen voldoet en wel met crème leder bekleding. Verder met alle denkbare opties. Eind 2017 en slechts 30.000 km en dus met nog 2 jaar "Junge Sterne" garantie.
Nu zal er met een auto van 30.000 km weinig fout gaan. Maar ik vraag mij af of Mercedes in de loop der jaren iets heeft gedaan met de klachten die in eerdere posts de revue hebben gepasseerd, zoals startmotor, etc. Is iemand daarover iets bekend of heeft iemand ervaringen met een C350 vanaf eind 2017?
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

19 jan 2021 20:56

Waar is er met de startmotor? De mijne uit juli 2015 heeft geen problemen (gekend) op dat vlak.
Ook zijn mij verder geen problemen daarmee bekend.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
SanderW212
Berichten: 225
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

19 jan 2021 21:44

Ik zou persoonlijk voor een V60 D6 gaan als je echt PHEV wilt rijden, meer vermogen, aanzienlijk zuinger, veel groter bereik, eenvoudigere techniek en bovenal veel goedkoper om te repareren.

Mocht je een C-klasse willen rijden zou ik voor een non-hybrid gaan van het bouwjaar naar keuze, is onder aan de streep altijd goedkoper (lagere aanschaf, grotere keuze, veel betrouwbaarder/eenvoudigere techniek, goedkoper onderhoud, zuiniger wanneer je rijdt op benzine).
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

20 jan 2021 08:41

Startmotor ben ik toch wel vaak tegen gekomen als iets wat wel vaak stuk gaat. De dealer hier verbaasde zich al dat die van mij nog nooit was vervangen. Liggen daar ook gewoon op voorraad. Hun wijten het aan dat de startmotor op korte ritjes soms al tientallen keren zijn werk moet doen dus na een aantal jaar en x aantal kilometers dan is het gewoon versleten.
Ze zeiden al dat die geheid een keer gaat komen, je krijgt dan tandwieltjes in beeld met een foutmelding. in EV mode kun je dan naar de dealer rijden met genoeg range. Ben alleen vergeten te vragen naar de kosten
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
dbotop
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:15
Mercedes-Benz: C350e T
Locatie: Friesland

21 jan 2021 11:22

Komt overeen met mijnwaarnemingen op diverse sites en info die ik van een lokale merkloze garage kreeg. Ik hoor (niet bevestigde!) bedragen van ruim € 1.500. "Niet Mercedes" alternatieven zijn er nog niet of moeilijk te krijgen. Ook problemen met de luchtvering lijken soms voor te komen. Nu denk ik, dat ik met een auto van 30.000 km voorlopig wel even vooruit kan en de eerste twee jaar heb ik de "Junge Sternen" garantie.
Een diesel alternatief bij Volvo zie ik niet zitten. Ik heb nu een V60 D4 uit 2014. De VEA twee liter D4 tussen 2013 en eind 2016 worden bijna allemaal na ca. 150k olie zuipers. Dus ook die van mij. Daarom gaat hij de deur uit. De revisie bedrijven verdienen er goud aan en Volvo geeft niet thuis. Heeft te maken met zuigers en zuigerveren constructies.
Bovendien vind ik een Mercedes C klasse aanzienlijk comfortabeler (en zeker de C350e met zijn luchtvering!) dan de V60 en stuurt hij strakker. Een relatief jonge (>2017) C220D zou idd een optie zijn, maar die vind ik (ook in Duitsland) niet met vol leder crème bekleding en Fahr Assistenz Plus.
Ook rijd ik tegenwoordig geen 30.000 kilometers meer per jaar maar ca. 15k en door vrij veel korte ritjes leek mij de 350e een mooie comfortabele auto op mijn oude dag. Aan het beschikbare systeem vermogen van ruim 300pk zou ik niet te kort hoeven komen. Anders kan ik altijd mijn oude droom van een Ferrari F430 nog eens in overweging nemen (grapje!)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

21 jan 2021 11:26

dbotop schreef: 21 jan 2021 11:22 Aan het beschikbare systeem vermogen van ruim 300pk zou ik niet te kort hoeven komen. Anders kan ik altijd mijn oude droom van een Ferrari F430 nog eens in overweging nemen (grapje!)
Dan moet je echt naar een zescilinder. De 350e heeft toch 155+60=205 kW / 279 pk? Ook niet beroerd hoor.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie