In het kort:
Men besteld een auto met Active Parking, en die optie kost extra geld (maar dat extra geld is eigenlijk een separaat onderwerp van discussie)
Dan besluit Brussel dat dit niet mag en maant de fabrikant de auto's die nog uitgeleverd moeten worden om het systeem te de-activeren (het zit er juridisch dus nog wel op, maar staat gewoon uit)
Jij krijgt je auto met niet werkende Active Parking
Wie moet wie nu hoe compenseren?
Want ik denk dat dit de vraag is...
Je krijgt namelijk iets wat je niet besteld hebt, maar dat is door externe invloeden bepaald en niet zo zeer door MB...
Zit ik zo ongeveer goed?
Parktronic "active parking" niet meer beschikbaar in nieuwe modellen
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Ik heb een gelijksoortige ervaring als jullie (zij het met een andere uitkomst) en ben tot de conclusie gekomen, dat Mercedes het label “premium” niet waardig is. Bij “premium” heb ik nog het romantische idee, dat niet alleen de geleverde waar top is, maar dat jij – als klant – ook als een vorst wordt behandeld.
Dit gezegd hebbende: toen mijn auto werd geleverd (maar nog niet afgeleverd, daar zat wat tijd tussen), werd mij meegedeeld, dat de twee systemen ontbraken. Mijn reactie: ‘Vervelend natuurlijk, maar dan moet er financieel worden gecompenseerd, want ik heb er wel voor betaald’. Reactie dealer: ‘Natuurlijk, logisch’.
En vervolgens gebeurde er helemaal niets en de datum van aflevering kwam steeds dichterbij. Uiteindelijk maar contact opgenomen met de importeur. Ook daar zei een juffrouw: ‘Natuurlijk, logisch. Ik weet er echter niet zoveel van, ik speel het door naar een specialist. U wordt volgende week gebeld’.
En er gebeurde niets. Een dag voor levering kreeg ik bericht dat de systemen werkten. Eind goed, al goed, zou je zeggen. Toch niet. Het hele aankoopproces is gepaard gegaan met een hoop trammelant, om het eufemistisch te stellen.
Ik vind het helemaal niet erg om geld te betalen als ik daar waarde voor terugkrijg. Mercedes als organisatie schiet zwaar tekort als het gaat om servicegerichtheid. Over het product schort ik mijn mening op. Ik heb de auto nog tekort in mijn bezit om een oordeel uit te spreken, maar: so far, so good.
Dan de gewraakte systemen: active lane change is een flauwekul speeltje, waar je niets aan mist.
Active parking assist gebruik ik niet (mijn vrouw wilde het hebben).
Het gedoe rond deze systemen is zo onnodig, maar dat doet niets af aan de verplichting die Mercedes heeft. Met hen ga je een zakelijke overeenkomst aan, die van beide zijde is bekrachtigd met een handtekening.
Dit gezegd hebbende: toen mijn auto werd geleverd (maar nog niet afgeleverd, daar zat wat tijd tussen), werd mij meegedeeld, dat de twee systemen ontbraken. Mijn reactie: ‘Vervelend natuurlijk, maar dan moet er financieel worden gecompenseerd, want ik heb er wel voor betaald’. Reactie dealer: ‘Natuurlijk, logisch’.
En vervolgens gebeurde er helemaal niets en de datum van aflevering kwam steeds dichterbij. Uiteindelijk maar contact opgenomen met de importeur. Ook daar zei een juffrouw: ‘Natuurlijk, logisch. Ik weet er echter niet zoveel van, ik speel het door naar een specialist. U wordt volgende week gebeld’.
En er gebeurde niets. Een dag voor levering kreeg ik bericht dat de systemen werkten. Eind goed, al goed, zou je zeggen. Toch niet. Het hele aankoopproces is gepaard gegaan met een hoop trammelant, om het eufemistisch te stellen.
Ik vind het helemaal niet erg om geld te betalen als ik daar waarde voor terugkrijg. Mercedes als organisatie schiet zwaar tekort als het gaat om servicegerichtheid. Over het product schort ik mijn mening op. Ik heb de auto nog tekort in mijn bezit om een oordeel uit te spreken, maar: so far, so good.
Dan de gewraakte systemen: active lane change is een flauwekul speeltje, waar je niets aan mist.
Active parking assist gebruik ik niet (mijn vrouw wilde het hebben).
Het gedoe rond deze systemen is zo onnodig, maar dat doet niets af aan de verplichting die Mercedes heeft. Met hen ga je een zakelijke overeenkomst aan, die van beide zijde is bekrachtigd met een handtekening.
-
- Donateur
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
Ik ken het koopcontract niet en daar kunnen uitsluitingen instaan echter als er voor een optie betaald wordt en die wordt vervolgens niet geleverd om wat voor een reden dan ook, dan lijkt mij dat de kosten voor deze optie(s) gecrediteerd worden.
Wellicht dat er verschil in jurisprudentie is tussen een bedrijfsmatige of particuliere aankoop?
In de praktijk besteld een klant een product bij de dealer. De dealer koopt bij de fabriek, de fabriek produceert echter door Europese regelgeving mag het niet, wordt het software matig uitgeschakeld en aan de dealer geleverd. Die vervolgens aan de klant aflevert. Er zijn wel fysieke toevoegingen (camera's ? e.d. ) geleverd die de fabrikant geld heeft gekost echter de klant heeft er niets aan. Wellicht dat hier de 'schoen wringt" en bij de gemaakte kosten door de fabrikant. Echter mijn inziens is dit het risico van de producent/leverancier.
Nogmaals ik ken de inhoud van de overeenkomst niet echter klanten die een nieuwe Mercedes kopen hebben vaak ook de assertiviteit om hier werk van te maken. En de meeste zitten niet op dit forum.
Ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Dat deze discussie plaats vindt is in ieder geval niet goed voor het imago van de dealer.
En blijf dit topic met belangstelling volgen .
Wellicht dat er verschil in jurisprudentie is tussen een bedrijfsmatige of particuliere aankoop?
In de praktijk besteld een klant een product bij de dealer. De dealer koopt bij de fabriek, de fabriek produceert echter door Europese regelgeving mag het niet, wordt het software matig uitgeschakeld en aan de dealer geleverd. Die vervolgens aan de klant aflevert. Er zijn wel fysieke toevoegingen (camera's ? e.d. ) geleverd die de fabrikant geld heeft gekost echter de klant heeft er niets aan. Wellicht dat hier de 'schoen wringt" en bij de gemaakte kosten door de fabrikant. Echter mijn inziens is dit het risico van de producent/leverancier.
Nogmaals ik ken de inhoud van de overeenkomst niet echter klanten die een nieuwe Mercedes kopen hebben vaak ook de assertiviteit om hier werk van te maken. En de meeste zitten niet op dit forum.
Ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Dat deze discussie plaats vindt is in ieder geval niet goed voor het imago van de dealer.
En blijf dit topic met belangstelling volgen .
De vraag die ook gesteld kan worden is hoe deze processen lopen bij andere fabrikanten. Dat eventuele correcties in niet geleverde systemen een punt van aandacht is, is zeker van belang. Maar ik ben dus wel benieuwd of dit ook bij andere fabrikanten een probleem voor de klant is.
Desondanks vind ik het jammer dat mensen zich hierdoor laten beïnvloeden negatief te zijn maar niet aangeven of de auto verder aan de wensen van comfort en rijgenot en zo voldoen. Dat kan toch niet alleen afhankelijk zijn van een paar “secundaire” systemen die niet meer mogen werken van de eu
Desondanks vind ik het jammer dat mensen zich hierdoor laten beïnvloeden negatief te zijn maar niet aangeven of de auto verder aan de wensen van comfort en rijgenot en zo voldoen. Dat kan toch niet alleen afhankelijk zijn van een paar “secundaire” systemen die niet meer mogen werken van de eu
Groetjes
Olav
Olav
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Ik vind het een vreemd verhaal over de invloed van de EU. Andere fabrikanten leveren ook activ parking, zoals VW met de Arteon. Daar heet het Park Assist.
Of zij beloven ook iets wat niet zal worden geleverd, óf zij leveren het daadwerkelijk wél, in welk geval het EU verhaal niet klopt.
Of zij beloven ook iets wat niet zal worden geleverd, óf zij leveren het daadwerkelijk wél, in welk geval het EU verhaal niet klopt.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
De nieuwe 213 en 223 heeft het volgens mij ook gewoon weer. Huidige modellen hebben een andere variant waar en geen 100% garantie is dat de bestuurder controle heeft over zijn voertuig. En dat is dacht ik het grote probleem mbt de eisen van Brussel
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Je kunt toch altijd op de rem trappen? Als je zelf aan het stuur trekt stopt het systeem toch ook en vraagt of je wel of niet verder wil?
Is dat bij de huidige modellen niet zo?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Denk aan onwel worden, enz. Bestuurder moet in controle zijn en dat moet je kunnen waarnemen. Maar nogmaals zo heb ik het begrepen mogelijk zit ik ernaast
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Dat is best wel een dingetje ja...
Daar denkt men misschien niet zo heel snel bij na, maar tijdens ontwerp zou zoiets mijn inziens 1 van de eerste vraagstukken moeten zijn die afgedekt moeten worden...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Dan zou er geen enkele auto nog de weg of moeten mogen, behalve de autonoom rijdende auto’s.
Tenzij je moet kunnen zien dat iemand onwel is en doordat die z’n wagen in iemand anders (z’n auto) parkeert. Beetje vreemde redenering, mijns inziens. Maar dat heb ik vaker bij EU regelgeving.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Niet helemaal waar. Het semi-autonome gedoe van de w213 rijdt bv. niet vanzelf weg als de voorligger bij het stoplicht vertrekt. Dan moet je toch echt als bestuurder aan het pookje trekken of even het gaspedaal aanraken. Er zal maar een peuter voor de wagen zijn gekropen. Dat vanzelf gaan rijden, vooruit en achteruit, scherp sturend en al, bij parkeren zal wel een dingetje zijn met die nieuwe regels. Niet onterecht, vind ik.
Op de snelweg rijdt hij in de file wel vanzelf weg trouwens. Heel comfortabel.
Op de snelweg rijdt hij in de file wel vanzelf weg trouwens. Heel comfortabel.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Voor de mensen die het willen opzoeken.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 feb 2021 11:08
- Mercedes-Benz: GLC300de BS AMG + A180 BS AMG +
- Locatie: Zuid- Holland
Na vier plezierige jaren in een C350e heb ik eind vorig jaar een nieuwe GLC300de besteld en voor mijn vriendin een nieuwe A180. Beide auto's zijn uitgerust met het Business Solution Plus pakket waar de Actieve Parkeerassistent met Parktronic onderdeel van is.
Drie weken geleden de A180 opgehaald en de actieve parkeer assistent werkt naar behoren, overigens alweer een stuk beter dan in mijn vorige C350e. Afgelopen week de nieuwe GLC opgehaald en daar werkt het dus niet op. Van alles geprobeerd, instellingen zoeken, heen en weer rijden in straatjes om parkeerplekken te laten detecteren, werkt niet, uren zitten prutsen... Ook de dealer gevraagd vanzelfsprekend, of ik iets zou moeten activeren o.i.d., als reactie: "nee, het moet gewoon werken". Aangezien ik deze functie vaak gebruik en dit de derde MB is met deze functie ben ik er goed bekend mee, kreeg het toch niet aan de praat... Toch maar wat op internet gezocht en zo kwam ik op dit forum terecht. Gelijkgestemden!!
Dus, twee nieuwe MB's, op de één werkt het wel op de ander niet. Sowieso gek, dat als de EU richtlijn pas per 1-4-2021 ingaat MB nu maar vast op een aantal modellen de functie uitschakelt (daar niet over communiceert, kennelijk zowel intern (!!) als extern) en op andere modellen de functie laat bestaan. Van mijn dealer nog niets vernomen. Ik heb ze maar op dit forum gewezen... communicatie/ berichtgeving is toch niet helemaal goed gegaan in dit geval.
Aangezien dit een softwarematige instelling is en de EU richtlijn nog niet van toepassing is, lijkt het me mogelijk de keuze van MB te veranderen en de functie weer te actieven. Niet?
Drie weken geleden de A180 opgehaald en de actieve parkeer assistent werkt naar behoren, overigens alweer een stuk beter dan in mijn vorige C350e. Afgelopen week de nieuwe GLC opgehaald en daar werkt het dus niet op. Van alles geprobeerd, instellingen zoeken, heen en weer rijden in straatjes om parkeerplekken te laten detecteren, werkt niet, uren zitten prutsen... Ook de dealer gevraagd vanzelfsprekend, of ik iets zou moeten activeren o.i.d., als reactie: "nee, het moet gewoon werken". Aangezien ik deze functie vaak gebruik en dit de derde MB is met deze functie ben ik er goed bekend mee, kreeg het toch niet aan de praat... Toch maar wat op internet gezocht en zo kwam ik op dit forum terecht. Gelijkgestemden!!
Dus, twee nieuwe MB's, op de één werkt het wel op de ander niet. Sowieso gek, dat als de EU richtlijn pas per 1-4-2021 ingaat MB nu maar vast op een aantal modellen de functie uitschakelt (daar niet over communiceert, kennelijk zowel intern (!!) als extern) en op andere modellen de functie laat bestaan. Van mijn dealer nog niets vernomen. Ik heb ze maar op dit forum gewezen... communicatie/ berichtgeving is toch niet helemaal goed gegaan in dit geval.
Aangezien dit een softwarematige instelling is en de EU richtlijn nog niet van toepassing is, lijkt het me mogelijk de keuze van MB te veranderen en de functie weer te actieven. Niet?