W163 ML 270 cdi rookt en noodloop

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

21 sep 2020 19:33

Helaas net eigenaar van een ml 270 cdi uit 2001 met problemen...

De auto rookt ontiegelijk bij gas geven, soms eerst geen vermogen en loopt Heel rustig door naar 2500
Touren en dan opeens nog veel meer rook en dan trekt ie door. Daarna kan het zijn dat hij in de noodloop komt, kick down valt weg en max 3000rpm. Vermogen compleet weg. Gas geven reageert hij amper op. Net stekker los getrokken van de lmm maar dan komt er bijna helemaal geen beweging meer in. Slangen lijken allemaal heel en blazen niet. Wie weet waar ik zoeken moet? Ga eerlijk gezegd liever niet naar een dealer(ivm kosten en waarde auto). Maar liever een specialist om uit te lezen. Woon in het noorden van Nederland. Maar nog mooier is om er zelf achter te komen.
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

21 sep 2020 20:21

Hallo, controleer de dikke rubber slangen van en naar de intercooler en turbo op hoeveel motorolie erin zit. (mag niet veel zijn).

Lijkt op een defekte turbo, welke kleur heeft de rook ? Wit/zwart/grijs/blauw ?

Rijdt er niet mee verder, kans op motorschade

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

21 sep 2020 21:16

Hoi Jan,

De rook is zwart/donker
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

21 sep 2020 21:17

Hoe kan ik checken of de turbo goed werkt?
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

22 sep 2020 06:24

Hallo, normaal gesproken met een diagnose laptop, maar als ik de symptomen zo lees, dien je eerst de turbo bij niet draaiende motor mechanisch te controleren. Of de as gebroken is ,dan wel veel speling heeft en de hoeveelheid olie in de intercoolerslangen . Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

22 sep 2020 15:10

De turbo heeeft axiaal <—> Geen speling. Radiaal wel minimaal. Als ik de auto start gaat hij wel draaien. Slangen zijn wel wat versmeerd met olie maar niet extreem en geen koeklaag. De egr slang is wel erg smerig en de egr klep ook. Dikke roet laag.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (268.92 KiB) 1479 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (273.73 KiB) 1479 keer bekeken
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

22 sep 2020 20:30

Hallo, hoe hoog is het motoroliepeil ? De laatste foto heeft meer oliesporen aan de turbo dan ik zou verwachten. Maar verder is het moeilijk op afstand advies te geven. Draait de motor stationair wel mooi regelmatig /zoals voorheen ? Vertoont de uitlaat aan de uitmonding oliesporen ?

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

23 sep 2020 12:44

Geen olie sporen aan het einde van de uitlaat, wel wat roet.
Stationair loopt hij goed/rustig.
Motorolie is net boven het minimum.

Zo af en toe pakt hij hem weer op en dat trekt hij goed. Maar optrekken vanaf stationair gaat zeer traag. Hij moet echt boven de 2500 rpm komen wil hij vooruit schieten.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

23 sep 2020 14:29

Als de slang net na de turbo er al zo uitziet, vrees ik voor de gangbaarheid vd wervelkleppen. Staat de OM612 wel bekend om.

De wervelkleppen in het inlaatspruitstuk worden op den duur bedekt met koolstofafzettingen die de luchtstroom beperken.

De wervelkleppen zijn ontworpen om te sluiten bij lagere snelheden om het koppel te verbeteren en vervolgens te openen bij hogere toerentallen voor een betere brandstof / luchtverhouding. Onvoldoende lucht geeft relatief teveel brandstof en die zwarte rook.

In de loop der jaren wordt roet opgebouwd op deze bewegende delen en in het inlaatspruitstuk. Op internet zijn diverse afbeeldingen te vinden die laten zien dat deze spruitstukken extreem vervuild zijn met koolstofafzettingen, waardoor de wervelklepcomponenten erg zwaar worden belast en derhalve onvoldoende functioneren.

Niet alleen beperkt dit de luchtstroom en prestaties, in sommige gevallen heeft dit geleid tot het afbreken van de wervelklepcomponenten die in de motor terecht komen.
Inlaatcircuit demonteren en reinigen dus.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

23 sep 2020 18:15

Prometheus schreef: 23 sep 2020 14:29 Als de slang net na de turbo er al zo uitziet, vrees ik voor de gangbaarheid vd wervelkleppen. Staat de OM612 wel bekend om.

De wervelkleppen in het inlaatspruitstuk worden op den duur bedekt met koolstofafzettingen die de luchtstroom beperken.

De wervelkleppen zijn ontworpen om te sluiten bij lagere snelheden om het koppel te verbeteren en vervolgens te openen bij hogere toerentallen voor een betere brandstof / luchtverhouding. Onvoldoende lucht geeft relatief teveel brandstof en die zwarte rook.

In de loop der jaren wordt roet opgebouwd op deze bewegende delen en in het inlaatspruitstuk. Op internet zijn diverse afbeeldingen te vinden die laten zien dat deze spruitstukken extreem vervuild zijn met koolstofafzettingen, waardoor de wervelklepcomponenten erg zwaar worden belast en derhalve onvoldoende functioneren.

Niet alleen beperkt dit de luchtstroom en prestaties, in sommige gevallen heeft dit geleid tot het afbreken van de wervelklepcomponenten die in de motor terecht komen.
Inlaatcircuit demonteren en reinigen dus.
Bedankt voor je reactie!

Inlaatcircuit reinigen, bedoel je daar de inlaat spruitstuk mee? Je bent er misschien geen voorstander van, maar ik wil het graag zelf proberen op te lossen, daarbij mag ik graag sleutelen en om de kosten uiteraard te dekken.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

24 sep 2020 10:37

Yep. Inlaatspruitstuk, wervelkleppen, EGR en EGR buizen.
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

24 sep 2020 17:16

Top bedankt, probeer hem volgende week uit elkaar te halen en dan laat ik wel even weten hoe het was
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

25 sep 2020 10:34

Je bent er misschien geen voorstander van, maar ik wil het graag zelf proberen op te lossen, daarbij mag ik graag sleutelen en om de kosten uiteraard te dekken.
:) Ik doe niet anders
Merry270
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2020 12:40
Mercedes-Benz: ML 270

28 sep 2020 12:35

Kan ik de wervelkleppen er uithalen en vervangen voor M16 bouten?

Zoiets heb ik namelijk gelezen. Of zou ik ze gewoon moeten reinigen en laten zoals het is?
Jan227
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

28 sep 2020 21:19

Hallo, wees daar voorzichtig mee, als ze er ooit uitvallen, in in de motor komen , heb je een veel groter probleem. Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Plaats reactie