SkyFire ignition

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 aug 2020 16:56

Naar aanleiding van de vraag van René SLK230 bij topic: viewtopic.php?f=46&t=101278 hier de antwoorden.


De SkyFire ignition is een ontstekingsdriver die de bobine op een unieke manier aanstuurt op basis van motor karakteristiek en belasting.
Daarnaast zijn er optioneel mogelijkheden om de ontstekingscurve aan te passen/optimaliseren.

De ontsteking wordt geleverd met een laag Ohmige bobine die direct met de boordspanning wordt aangestuurd.
Voorschakelweerstanden komen te vervallen.
De laadtijden voor de bobine zijn hierdoor geminimaliseerd en blijft er een optimale tijd over voor de vonk.
De ingebouwde start-booster zorgt voor perfect starten onder alle omstandigheden zoals lage temperatuur, lage accuspanning, te arm of te rijk mengsel etc.

De software in de computer bepaalt de laadtijd en laadstroom etc. voor de bobine.
De instellingen die hiervoor worden gebruikt zijn motorcode afhankelijk.

Naast de aansturing van de bobine kan de SkyFire via 3D-mappen aanpassingen doen aan het ontstekingstijdstip (optioneel).
Als de mechanische- of vacuümvervroeger afwijkingen vertoont kunnen deze gecompenseerd worden.
Ook is er de mogelijkheid om de ontstekingscurve te optimaliseren voor het rijden op alternatieve brandstoffen (LPG, CNG, waterstof, etc).
Bij het omschakelen tussen verschillende brandstoffen schakelt de ontstekingsdriver over op een andere ontstekingscurve.

Wat wordt er geleverd:

1 SkyFire ignition driver
1 high performance SkyFire bobine (t.w.v. 99,95 euro)
1 kabelboom op maat gemaakt voor de auto voorzien van een houder met zekering en schakel relais.

Ter introductie gratis inbouw ( ong. 3 uur werk, testmodule 10 min aansluittijd) voor de pre-productie versie.
De pre-productie versie kost 650.00 EURO (zolang de voorraad strekt)
De standaard versie kost 750.00 EURO

Optioneel: weerstandsloze rotor


Als eis wordt gesteld dat de motor goed moet lopen.

Voor meer informatie zie:
- https://www.skyfireignition.nl
- http://www.iwemalpg.com/2020/skyfireignition.php
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

17 dec 2020 10:38

mercedesmet EURO.jpg
mercedesmet EURO.jpg (22.37 KiB) 1852 keer bekeken
Er worden regelmatig vragen gesteld over hoe goed een motor kan lopen na inbouw van en SkyFire ignition.

Hierbij een filmpje van een Mercedes V8 waarbij een euro op de motor staat.
Auto heeft 110.000 miles gelopen en de auto heeft jaren stilgestaan, gangbaar gemaakt en ontsteking geplaatst.

De motor ligt perfect stil. De Euro heeft bijna 3 minuten op de motor gestaan.
(zie rechts op de luchtfilter)
Laatste 23 seconden voor de munt omviel staan op dit filmpje.
Dit is slechts 1 voorbeeld.
Om dit te bereiken moet de motor wel in een goede staat zijn en alle afstellingen moeten kloppen.
Laatst gewijzigd door Iwema op 17 dec 2020 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 dec 2020 12:03

Zodra ik weer geld heb kom ik bij je langs met m’n W114 280 6 cyl. Bouw maar in, laat maar zien.
Schrijf dan wel n recensie :P
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

17 dec 2020 17:34

Film link bij mijn voorgaande reactie herteld.

Hierbij nog een foto van een EURO op de motor van een Mercedes107 SL 380 met K-Jetronic.
Bijlagen
merc_SL_coin.jpg
merc_SL_coin.jpg (77.37 KiB) 1695 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Iwema op 17 dec 2020 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 dec 2020 18:00

Vroeger had je de uitdrukking "een dubbeltje op z'n kant". Gelukkig is het randje van een euro wat breder!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Banne
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 nov 2010 00:03
Mercedes-Benz: E63S AMG + S63 AMG + Maserati Quattroporte V

18 dec 2020 13:01

Iwema schreef: 17 dec 2020 10:38 mercedesmet EURO.jpgEr worden regelmatig vragen gesteld over hoe goed een motor kan lopen na inbouw van en SkyFire ignition.

Hierbij een filmpje van een Mercedes V8 waarbij een euro op de motor staat.
Auto heeft 110.000 miles gelopen en de auto heeft jaren stilgestaan, gangbaar gemaakt en ontsteking geplaatst.

De motor ligt perfect stil. De Euro heeft bijna 3 minuten op de motor gestaan.
(zie rechts op de luchtfilter)
Laatste 23 seconden voor de munt omviel staan op dit filmpje.
Dit is slechts 1 voorbeeld.
Om dit te bereiken moet de motor wel in een goede staat zijn en alle afstellingen moeten kloppen.
Als je dan iets wilt bewijzen met dit filmpje, plaats dan op z'n minst ook het voor filmpje met de oude ontsteking... Een foto plaatsen van een munt op een andere motor maakt het verhaal niet geloofwaardiger zeg maar
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 dec 2020 13:33

Ik heb ttt gebeld de site bekeken enz.
Het klinkt goed (degelijke info) en ben dus van plan tzt een afspraak te maken.

Logisch dat je eea met n gaar blok, of n versleten carb of injectiesysteem niet fixen kan. Je schrijft daar over:
44041447-9D4C-4992-AC0C-932AB998FEFE.jpeg
44041447-9D4C-4992-AC0C-932AB998FEFE.jpeg (13.69 KiB) 1617 keer bekeken

Dat is n zgn “slappe tekst” nl een waarmee men alle kanten uit kan. Ook relevant voor evt garantie of zelfs de vraag of geleverd wordt wat is gevraagd en is aangeboden.

VRAAG:
Welke objectieve criteria leg je bij het bepalen of n blok -goed- loopt / is aan? Bijv niet meer verschil in compressie tussen cilinders dan... ? Vermogenstest voorafgaand?
Ik noem maar wat.

Bepaal jij vooraf wat en of t goed is en bouw je dan ja of nee in?

Misschien wil je dat nog even toelichten.

Hoe lang is de garantie en waarop? Arbeid, spulletjes, beide? Ik neem ovrgs aan dat eea voldoet aan conformiteits vereisten dwz dat een redelijke levensduur en ongestoorde werking wordt geleverd. Voor hoe lang?

Erggg benieuwd :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 dec 2020 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

18 dec 2020 13:40

het ziet er mij nogal uit als een technisch duur marketing bla achtig omschreven luxe verpakt
qua werking zijnd velleman setje van nog geen 10tje...
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 dec 2020 14:19

1967 schreef: 18 dec 2020 13:40 het ziet er mij nogal uit als een technisch duur marketing bla achtig omschreven luxe verpakt
qua werking zijnd velleman setje van nog geen 10tje...
De vraag is dan wel, of die alles “kunnen” wat dit kan, en lijkt me niet. Maar heb je n linkje / specs dan?
Iets met appels en peren wellicht?🤪
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

18 dec 2020 17:16

Het heeft alleen zin om een SkyFire ignition in te bouwen als de motor goed loopt.

Enkele van de slecht lopende motoren hadden onderstaande problemen:
luchtlekken in de inlaat
versleten nokkenas
versleten distributieketting
vastgeroeste verdeler
onvoldoende compressie
extreem olieverbruik

Je kunt van onze ontstekings-driver niet verwachten dat hij deze problemen oplost.
Als je een op zich goed lopende motor voorziet van een SkyFire ignition verbeteren de rijeigenschappen, emissiewaarden, motorvermogen, brandstofverbruik, etc.

Klanten zijn tot nu toe in de gelegenheid gesteld om met hun eigen auto met SkyFire ignition proef te rijden, zodat zij voor aankoop konden vaststellen of de SkyFire ignition een echte upgrade is voor hun auto.

Het filmpje van een Mercedes 450 blok met een EURO op de luchtfilter laat zien hoe stabiel deze V8 kan draaien.

Voor degenen die van mening zijn dat dit makkelijk met een V8 is te realiseren hierbij nog een filmpje van een 4 cilinder motor van een DS 21 met een EURO op het blok. Deze motor werd ontwikkeld in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

19 dec 2020 15:12

Iwema schreef: 18 dec 2020 17:16 Het heeft alleen zin om een SkyFire ignition in te bouwen als de motor goed loopt.

Klanten zijn tot nu toe in de gelegenheid gesteld om met hun eigen auto met SkyFire ignition proef te rijden, zodat zij voor aankoop konden vaststellen of de SkyFire ignition een echte upgrade is voor hun auto.

Voor degenen die van mening zijn dat dit makkelijk met een V8 is te realiseren hierbij nog een filmpje van een 4 cilinder motor van een DS 21 met een EURO op het blok. Deze motor werd ontwikkeld in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Nogal overtuigend :lol:

Nu/tzt nog ff over de garantievoorwaarden hebben, want 650/750 is echt geld
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

19 jun 2021 17:04

In middels ook een Mercedes Benz W123 230E 4 cilinder van een SkyFire ignition voorzien.
Ook bij deze motor bleek dat je er een EURO op kon laten staan.
Na wat kleine reparaties aan de ontsteking en het goed afstellen van de motor kon ook op deze motor probleemloos een EURO munt 30 minuten blijven staan.
Om de EURO munt om te laten vallen werd het karton die de luchtstroom van de ventilator tegenhield verwijderd.
.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

03 nov 2021 15:45

Inmiddels hebben we de SkyFire 2 ontwikkeld.
Met de SkyFire 2 hebben we een totaal nieuwe SkyFire ignition in de markt gezet.

Deze ontsteking zet nieuwe standaarden voor de nauwkeurigheid van ontstekingen.
Deze SkyFire 2 heeft een tollerantie van slechts 0,18 graden bij 6000 toeren.
Dit is gemeten tussen input en output.
De map van de ontsteking van deze SkyFire 2 zet ook een nieuwe standaard voor de nauwkeurigheid.
Dit is dankzij de 3D map met 60.000 punten.
Natuurlijk hoeven niet alle 60.000 punten te worden ingegeven.
Met behulp van een beperkt aantal punten rekent onze software de overige punten uit.
Natuurlijk wordt de map beter naarmate er meer punten worden ingevoerd.

Als er alleen ontstekingscurves voorhanden zijn op basis van 5 punten voor de vervroeging, gerelateerd aan het toerentallen en 2 punten voor vacuüm kan de SkyFire 2 ingesteld worden.
Deze curves kunnen wij op verzoek optimaliseren zodat de motor nog meer vermogen krijgt en mer brandstof bespaart.

Er is tevens de mogelijkheid om tussen meerdere curves te schakelen, zelfs onder het rijden.
b.v. tussen een benzine curve en een LPG curve

Voor de opties zie https://www.skyfireignition.nl/nl/pages/vergelijken/

Van wegen de komst van de SkyFire 2 bieden wij de SkyFire 1 nu alleen nog aan als ontstekingsdriver.

Deze genereert dan alleen een optimale vonk over het totale toeren bereik.
De prestaties van de motor worden door de superieure vonk van de SkyFire 1natuurlijk verbeterd.

Wilt u het maximale uit uw ontsteking halen dan adviseren wij de SkyFire 2

Wij hebben inmiddels diverse auto's uitgerust met de SkyFire 2.
Deze variëren van 2 t/m 8 cilinders met een vermogen van 16 t/m 400 pk.

Voor elke motor kunnen wij de optimale ontsteking leveren.

https://www.skyfireignition.nl
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

25 feb 2022 21:13

Het onderstaande filmpje laat het verschil zien tussen een vonk van een standaard elektronische ontsteking van een V8 Range Rover 3.9 1995 en de Skyfire2 ignition.

Met een vonkbrug is te zien dat de standaard elektronische ontsteking van de V8 een vonk geeft met een blauwe gloed.
De SkyFire2 ignition geeft een vonk met een witte gloed.
De kleur van de vonk is afhankelijk van de temperatuur.
Een slechte vonk geeft een rode of oranje gloed.
Als er een vonk een blauwe gloed levert dan is deze acceptabel.
Een goede vonk geeft een witte gloed en geeft daardoor meer motorvermogen en een lager brandstofverbruik

De breedte van de vonk geeft aan dat er meer energie wordt afgegeven door de SkyFire ignition.
Daarnaast is de elektroden afstand van de vonkbrug bij het testen van de standaard V8 ontsteking 12,5mm en bij de SkyFire2 ignition 20mm. Dit laat duidelijk zien dat de De SkyFire2 ignition veel veelmeer energie levert.
.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

13 mar 2022 11:09

In deze tijd van hoge brandstofprijzen is het het kunnen verlagen van het brandstofverbruik zonder vermogensverlies voor vele misschien een interessante optie.

Voor voertuigen met een IMPCO, OHG, Nolfs, etc. is nu weer een close loop systeem verkrijgbaar.
Oudere closed loop systemen konden de motor alleen op LAMBDA 1 laten lopen.
De SkyFire Emission kan de mengverhouding aanpassen aan de motor belasting.
Bij lage belasting wordt het mengsel armer en bij hogere belasting loopt de motor met LAMBA 1 voor maximaal vermogen.

Zo hebben wij een Pontiac 455 met IMPO/ OHG LPG installatie getest voor en na installatie van een SkyFire2 Ignition in combinatie met een SkyFire Emmision.
Voor de ombouw hebben wij het verbruik gemeten op een traject bestaande uit autosnelweg, binnenweg met verkeersdrempels en in de dorpskern­.

Het gemiddelde LPG verbruik was 1 op 3,2 L/KM.
Volgens de opgave van Pontiac zou deze auto op een dergelijke rit tussen de 1 op 2.6 en de 1 op 3,2 L/KM verbruiken op benzine (op LPG zou dat ongeveer 20 % hoger zijn 2,08/2,56).

Het verbruik op LPG was dus al zuinig.
In deze Pontiac hebben wij een SkyFire2 Ignition en een SkyFire Emission ingebouwd.
Na ombouw hebben wij op het zelfde traject met een vergelijkbare rijstijl een verbruik gemeten van 1 op 6,1 L/KM!

Het verbruik is dus bijna gehalveerd!*


Welke aanpassingen zijn er gedaan?

Installatie van een SkyFire2 Ignition met al belangrijkste wijzigingen:

-Aanpassing van de bougievonk
-Aanpassing ontstekingscurve aan LPG (bij overschakelen op benzine wordt een verbeterde benzinecurve gebruikt.
Dus ook een brandstof besparing op benzine.)

Met de Skyfire2 ignition gaat uw motor ook veel rustiger lopen.
Zo rustig dat er in veel gevalen zelf op een oude motor een EURO munt op blijft staan.


Installatie van een SkyFire Emission met al belangrijkste wijzigingen:

-De Lambda regeling zorgt er voor dat de motor bij hoogvermogen de optimale mengverhouding van LPG en zuurstof geeft.
Dit voor maximaal vermogen.
-De Lambda regeling zorgt er voor dat de motor bij deellast de optimale mengverhouding van LPG en zuurstof om economisch rijden.

Waarom zijn Amerikaanse LPG systemen niet goed af te stellen?
LPG systemen zoals IMPCO, Nolfs, OHG etc. zijn moeilijk af te tellen om dat er 1 of meerdere doseernaalden in zitten.
Deze doseernaalden hebben een bepaalde vorm die er voor moet zorgen dat er altijd een juiste brandstof mengverhouding is.
Als er een kleine afwijking is kan deze met stelschoenen worden gecompenseerd.
Bij grotere afwijkingen (meestal het geval) moet de doseernaald vervangen worden.
Helaas zijn deze niet meer leverbaar.
Hierdoor lopen de motoren nooit optimaal over het gehele toerenbereik / motorbelasting.

De SkyFire Emmission is dan de optimale oplossing.

Zie voor meer informatie: https://www.skyfireignition.nl/nl/pages ... -emission/

* Deze waarden variëren per auto en rijstijl.
Plaats reactie