Koelsysteem, dikke rubberslang

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gesloten
Sib
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 feb 2018 16:33
Mercedes-Benz: VITO 110 CDI, Marco polo, Automaat

02 aug 2020 14:31

Goedendag,

Ik heb een vraag over de "dikke rubberslang " die aan de onderkant van het Vulreservoir potje naar een andere (dikke) slang loopt.
In de "s bochtjes " is de slang (bij koude motor) nl in de bochtjes enigzins platter als bij het rechte gedeelte waar die mooi rond is.
Als de motor op temperatuur is dan is die ook helemaal rond....

Mijn vraag is, hoe zou dit kunnen, is de slang wellicht versleten/te oud, en zou het kwaad kunnen?

Wellicht herkent iemand dit of heeft dit ook (of óók gehad)?

Bvd,
Voor een antwoord cq hulp
Beste groet,Sib.
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

02 aug 2020 15:57

Helemaal niks aan de hand. Als de motor koud is, krimpt de vloeistof. teveel krimp en er wordt vloeistof vanuit het reservoir aangevuld. Maar, een beetje onderdruk blijft: die trekt de slangen wat platter. Vervangen is geld weggooien. Bij de W210 E320 en E270 CDI is het zelfs zo, dat de slangen geheel plat gezogen kunnen worden. Zodra de temperatuur ook maar iets stijgt, staan ze weer bol.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Sib
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 feb 2018 16:33
Mercedes-Benz: VITO 110 CDI, Marco polo, Automaat

02 aug 2020 17:25

Foetske schreef: 02 aug 2020 15:57 Helemaal niks aan de hand. Als de motor koud is, krimpt de vloeistof. teveel krimp en er wordt vloeistof vanuit het reservoir aangevuld. Maar, een beetje onderdruk blijft: die trekt de slangen wat platter. Vervangen is geld weggooien. Bij de W210 E320 en E270 CDI is het zelfs zo, dat de slangen geheel plat gezogen kunnen worden. Zodra de temperatuur ook maar iets stijgt, staan ze weer bol.
Dank Foetske,voor uw snelle reactie!
Ik heb ook een "slangprobleem" bij de onderste dikke slang (van radiator onder motor door naar de ijzeren pijp/slang, ook constant (kleine) lekkages zowel aan de radiatorkant alswel aan de andere kant waar die op de ijzeren pijp zit. Nieuwe slang, nieuwe goede klemmen, enige malenaan laten draaien ...en kom er maar niet vanaf (zie mijn vorige posts). Mischien weet u de oplossing cq oorzaak?
Bvd , voor uw antwoordt,
Beste groet Sib.
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

16 aug 2020 19:45

Dan denk ik dat het de slang niet is, maar de radiator. Ga op zoek naar het hoogste punt wat nat is!
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Sib
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 feb 2018 16:33
Mercedes-Benz: VITO 110 CDI, Marco polo, Automaat

19 nov 2020 10:36

Beste Foetske, forum,

Ik kom graag nog even terug op mijn vraag over de lekkende koelslang die onderste dikke slang die aan de ene kant onderaan de radiator zit en onder de motor doorloopt/vastzit naar een ijzeren pijp die weer nasr bovenloopt naar/in de motor. Daar zit halverwege een gevulcaniseerd gedeelte met een dun slangetje die naar / aan het koelvloeistof reservoirpotje zit.

Nu heb ik al maanden last van lekkage op beide uiteinden van de slang en ook aan het uiteinde van het dunnere slangetje .

Wij hebben de slang twee keer vervangen originele Mercedes slang. En je raad het al de lekkages kwamen steeds terug.

We kwamen er niet uit...totdat de monteur op het idee kwam dat de lekkage wel IN de slang zou moeten zitten en dan wel ergens in het gevulcaniseerde gedeelte , dit zou ook verklaren waarom het lekken (druppelsgewijs) aan alle ( drie) uiteindes voorkwam.
De slang bestaat uit twee lagen met tussen de lagen een soorte canvas/draden/touwtjes. Hij haalde de slang er vanaf deed in beide uiteindes stoppen en zette met hoge luchtdruk enkele bar's druk via het dunne slangetje op de slang.
En inderdaad uit de canvas? tussenlaag (zie foto's) kwam vocht /koelvloeistof ! Wat dus betekent dat aande binnenkant een fout zit.

Dit hebben we nu al bij twee slangen geconstateerd, en om een derde slang te monteren zal niks uithalen aangezien ze van dezelfde productie zijn Made in Portugal (zie foto). Deze productie is wellicht/uiteraard van één partij , mijn Vito is van 2002 dus is er een bepaalde hoeveelheid slangen geproduceerd!?

Er is ook niet aan een andere slang te komen( ander merk bv of andere productie) zodat ik even niet weet watnu!? De monteur heeft de suggestie om dan zelf een slang te maken door het gevulcaniseerde gedeelte er tussen uit te halen en daar zelf dan een T stuk in te zetten.

Nu is mijn vraag is er iemand hier op het forum die dit bekend voor komt? Aangezien er toch meer Vito' s uit die jaren met hetzelfde probleem gekampt moeten hebben!? Aangezien deze slangen uit één productie uit Portugal komen....met wellicht een "fabrieks cq productiefout!?

Heel graag hoor ik dan van U/jullie!?
Bij voorbaat dank voor de reactie's.
Beste groet, Sib.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

20 nov 2020 13:49

De TS heeft twee onderwerpen geopend met feitelijk dezelfde vraag.
Omdat we geen dubbelpostings toestaan op dit forum gaat het huidige onderwerp op slot, en gaan we hier verder.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gesloten