Ontstekingsprobleem SL450

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

03 aug 2020 22:48

skyfire....

Nou laat maar weten hoe het afgelopen is.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8350
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

04 aug 2020 06:25

splunder schreef: 03 aug 2020 22:48 skyfire....

Nou laat maar weten hoe het afgelopen is.
Klinkt niet als heel positief , heb je ervaring ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

04 aug 2020 11:21

ElGriffo schreef: 04 aug 2020 06:25
splunder schreef: 03 aug 2020 22:48 skyfire....

Nou laat maar weten hoe het afgelopen is.
Klinkt niet als heel positief , heb je ervaring ?
Op Google bijna geen hits. Geen enkele review. Alleen iets vermeld op een Citroën site uit 2011.
Dus benieuwd....
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

12 aug 2020 13:50

Vandaag bij Iwema in Eindhoven geweest.
Zij hebben een SkyFire met bobine aangesloten.
Wat direct opviel was dat de auto nog beter start en stabieler stationair loopt.
Tijdens de proefrit viel mij op dat de motor veel sneller en soepeler reageert op gas geven.
De automaat schakelde ook beter.
Er werd mij verteld dat dit het gevolg is van een stabieler motorvermogen.
Op foto's van andere 107s kon ik zien dat alles netjes en uit het zicht kan worden ingebouwd.
Als ik wil kan de originele Mercedes ontsteking blijven zitten.
Er wordt dan een SKYFire bobine naast de originele bobine geplaatst.
Wat voor mij belangrijk is: Er worden geen gaten geboord.

Door Petronix werd ik gewaarschuwd voor problemen met de toerenteller.
Bij Petronix en andere ontstekingsmodules bestaat het risico dat de toerenteller doorbrandt als gevolg van een verkeerd toerental signaal.
De SkyFire genereert een zelfde signaal als de Mercedes ontsteking voor de toerenteller.
Hierbij dus geen risico op schade aan de toerenteller.

Als ik terug wil naar de originele ontsteking hoef ik slechts 1 draad te verwisselen en de bobinekabel om te steken.
Alles werkt dan weer zo als Mercedes het heeft gebouwd.

Voor mij is het duidelijk: Ik ga voor een SkyFire ignition.

Volgende week wordt hij geplaatst.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 aug 2020 14:00

Erikvdw schreef: 12 aug 2020 13:50 Vandaag bij Iwema in Eindhoven geweest.
Zij hebben een SkyFire met bobine aangesloten.
Wat direct opviel was dat de auto nog beter start en stabieler stationair loopt.
Tijdens de proefrit viel mij op dat de motor veel sneller en soepeler reageert op gas geven.
De automaat schakelde ook beter.
Er werd mij verteld dat dit het gevolg is van een stabieler motorvermogen.
Op foto's van andere 107s kon ik zien dat alles netjes en uit het zicht kan worden ingebouwd.
Als ik wil kan de originele Mercedes ontsteking blijven zitten.
Er wordt dan een SKYFire bobine naast de originele bobine geplaatst.
Wat voor mij belangrijk is: Er worden geen gaten geboord.

Door Petronix werd ik gewaarschuwd voor problemen met de toerenteller.
Bij Petronix en andere ontstekingsmodules bestaat het risico dat de toerenteller doorbrandt als gevolg van een verkeerd toerental signaal.
De SkyFire genereert een zelfde signaal als de Mercedes ontsteking voor de toerenteller.
Hierbij dus geen risico op schade aan de toerenteller.

Als ik terug wil naar de originele ontsteking hoef ik slechts 1 draad te verwisselen en de bobinekabel om te steken.
Alles werkt dan weer zo als Mercedes het heeft gebouwd.

Voor mij is het duidelijk: Ik ga voor een SkyFire ignition.

Volgende week wordt hij geplaatst.
Erik: Ik heb n W114 met M110 blok. Ook daar wil ik tzt elektronische ontsteking op zodat ik van dat gedoe met contactpunt af ben.

Tot nu toe was me een 123 ontsteking bekend als goed. Daarbij wordt de hele verdeler vervangen en ws een nieuwe bobine geplaatst, alhoewel ik dat laatste niet zeker weet. Zo’n 123 schijnt goed te zijn maar is niet goedkoop..,

Vraag: Uit welke onderdelen bestaat wat jij nu gaat kopen? Wat kost dat ongeveer?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

12 aug 2020 14:18

Volgens mij heeft Iwema ook op dit forum gezeten en hebben zij een gedegen reputatie.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 aug 2020 14:38

Jeroen schreef: 12 aug 2020 14:18 Volgens mij heeft Iwema ook op dit forum gezeten en hebben zij een gedegen reputatie.

gr J
Ik heb ze net gebeld met vragen....
Klinken idd zeer doordacht en goed.
Skyfire komt tussen bestaande verdeler en bobine en bobine wordt vernieuwd. Daarnaast diagnostische tests, afstellen inregelen en controle ontstekingcurves voor zowel benzine als lpg. Desgewenst wordt bestaande contactpunt vervangen door elektronische.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 12 aug 2020 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
coupe280
Berichten: 605
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
Locatie: Overijssel

12 aug 2020 16:07

Jeroen schreef: 12 aug 2020 14:18 Volgens mij heeft Iwema ook op dit forum gezeten en hebben zij een gedegen reputatie.

gr J
Volgens mij jaren geleden ook veel op het w126 forum
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

20 aug 2020 16:21

Even een paar antwoorden en opmerkingen m.b.t. deze Mercedes ontstekingssystemen.

Hoog- en Laag-Ohmige bobines kun je niet door elkaar gebruiken.
Hoog-Ohmige bobines zijn noodzakelijk voor contactpunt ontstekingen.
De max. stroom over de contactpunt is 4Amp.
Als de stroom hoger wordt, wordt de veer warm en verliest zijn veerkracht waardoor hij niet meer werkt.
Sluit dus nooit de Laag-Ohmige Mercedes bobines rechtstreeks aan op de contactpunten want de stroom wordt hoger dan 4 amp.
Tevens blaas je de toerenteller op. Deze kan niet met het bobine signaal als trigger werken.

Laag-Ohmige bobines laden sneller en geven vele voordelen zoals bij hogere toerentallen een betere vonk.
Deze 107 ontstekingmodules wijken af van gangbare ontstekingsmodules; zij schakelen aan de "+" kant van de bobine i.p.v. aan de "-" kant. De "-"kant hangt direct aan massa.
Dit kan bij aanpassingen aan de ontsteking schade toebrengen aan o.a. de toerenteller.

Bij deze auto's kun je nooit de contactpunten of contactpuntvervangers direkt aansluiten op de bobine!
Zelfs niet als je de bobine "-" schakelend maakt.
Alle eerder genoemde gangbare ontstekings aanpassingen kun je niet installeren met uitzondering van de SkyFire ignition driver.
Als je deze ontstekings driver geplaatst hebt dan kun je wel een contactpunt vervanger erbij plaatsen zonder dat er schade aan o.a. de toerenteller optreed.

Omdat er nog al veel gebeld wordt met vragen over de SkyFire ignition driver zal ik binnenkort de antwoorden op een nieuwe link: SkyFire ignition driver plaatsen.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 441
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 aug 2020 16:59

Voor meer informatie over de SkyFire ignition zie: viewtopic.php?f=46&t=101702
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

07 sep 2020 17:34

Sinds de ombouw van mijn ontsteking heb ik al meer dan 2500 km gereden.

De SkyFire werkt perfect.

Wat mij wel opvalt is:
- hij rijd veel soepeler
- hij start beter
- de automaat schakelt accurater
- meer motorvermogen
- lager brandstofverbruik

Al met al een prima investering.


Toen mijn SkyFire ontsteking werd ingebouwd is op mijn verzoek de motor getest met hun testcomputer.
Na aansluiten van wat kabels begon het testen
Er werd gas gegeven, flits-lamp gebruikt en op een gegeven moment ging de motor afwisselend slechter en beter lopen.
Dit laatste bleek de computer te doen.

Zo wit men mij het volgende te vertellen:
- mijn bougies zitten er al meer dan 20.000 km in (zichtbaar via meetwaarden)
- mijn distributieketting is in een goede staat
- er zitten kleine lekken in de luchtinlaat
- afstelling brandstofsysteem niet helemaal correct.(kan ook door de luchtlekjes komen)
- Vermoedelijk foutieve klepspeling.

Na reparatie / afstellen van de motor en brandstofinspuiting zou hij nog veel beter moeten lopen.
Direct maar een afspraak gemaakt voor reparatie in de winter als ik de auto toch niet gebruik.
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

07 sep 2020 18:22

Gaaf deze verbeteringen en diagnose die eenvoudig is te herstellen :goedzo:
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

08 sep 2020 06:57

Goed te lezen, dat de motor weer goed loopt.
Dank voor de terugkoppeling :goedzo: Hier kunnen anderen met een auto met een soortgelijke motor ook hun voordeel mee doen.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8350
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

08 sep 2020 07:23

Fijn om te horen dat het zo super werkt .
Had ik al ergens plaatjes gezien hoe het er in zit ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1245
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

08 sep 2020 09:48

Goed te lezen dat er vooruitgang geboekt is!
Zou ook de kleine vacuum lekkages aanpakken, die worden op termijn groter en gaan dan weer op hun beurt zorgen voor een onregelmatige motorloop.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Plaats reactie